Vlinders

Pontintoo^Z^P

Registered User
Naar mijn weten zit die staart er alleen voor de sier op, net als het crepe papiertje op de nitraat. Dit soort dingen zijn typerend voor al de soorten knalvuurwerk.

P

poziloc

Guest
dat crepe papier op nitraten, heeft als functie , om vonk overslag tegen te gaan

vuurwerk bjorn

Registered User
de staart van een vlinder is volgens mij om hem vast te houden als je hem afsteekt zodat de schade wat minder is als hij in je hand afgaat

Laatst bewerkt door een moderator:

vonk

FPM Moderator
Medewerker
vuurwerk bjorn zei:
de staart van een vlinder is volgens mij om hem vast te houden als je hem afsteekt zodat de schade wat minder is als hij in je hand afgaat

dit is volgens mij grote onzin, denk niet dat een fabrikant daar rekening mee gaat houden.

staart is volgens mij puur ter decoratie en om makkelijker weg te gooien

correct me if i am wrong:w

venex

Registered User
ja dat is onzin.... als dat zo zou zijn dan zegt de maker van de vlinder dus eigenlijk:; pas op dit is gevaarlijk. nee dat lijkt mij niet

miguel 0172

Registered User
vuurwerk bjorn zei:
De staart is puur de afwerking.De schade is i.d.d minder dan dat hij in je hand knalt maar ook dan heb je schade aan je hand/gehoor enz,net zoon verhaal dat men zegt dat je hem moet ophangen aan de staart voor dat je hem afsteekt.Dat zijn dingen die mensen zichzelf aangeleerd/aangepraat hebben...

GMP82

Zilveren Member
vonk zei:
dit is volgens mij grote onzin, denk niet dat een fabrikant daar rekening mee gaat houden.

staart is volgens mij puur ter decoratie en om makkelijker weg te gooien

correct me if i am wrong:w

makkelijk weggooien lijkt me ook geen aannemelijke reden, omdat vuurwerk bij voorkeur (voorschrift) officieel niet vanuit de hand afgestoken mag worden ;)
Of staat dit op vlinders niet vermeld?:w

vonk

FPM Moderator
Medewerker
GiveMePow(d)er zei:
makkelijk weggooien lijkt me ook geen aannemelijke reden, omdat vuurwerk bij voorkeur (voorschrift) officieel niet vanuit de hand afgestoken mag worden ;)
Of staat dit op vlinders niet vermeld?:w

daar heb je ook gelijk in, maar er staat me toch echt iets van bij wat ik ooit gelezen of gehoord heb dat het stukje staart aan een vlinder oorspronkelijk toch echt ook iets met het gooien te maken heeft?

op de bruine vlinders staat het trouwens ook niet vermeld.

maar het moet duidelijk blijven, je moet gewoon nooit met vuurwerk gooien;)

Laatst bewerkt:

xavier

Registered User
Vlinders worden ook Spanish crackers genoemd. Zijn oorsprong vind je dus in Spanje terug. In Spanje gebruiken ze geen prop (beton, klei). Het uiteinde van de cylinder wordt door het papier dichtgeplakt en gedraaid. Daardoor heb je steeds een stuk papier over. Dit geeft de staart van de vlinder. Vele Chinese vlinders hebben een prop van beton of klei. In principe zijn dit rotjes zoals nitraten met een langer stuk papier aan.

zink901

Registered User
Als ik het goed begrijp:

Bij bijvoorbeeld de Trueno No.4 van Ricasa waar geen klei in wordt gebruikt is de staart noodzakelijk, terwijl hij bij de Spanish Crackers van Bonbridge puur voor de sier/afwerking is.

De Trueno No.4 wordt toch ook gewoon in China gemaakt? In elk geval de commerciële versie die Alpeco verkoopt denk ik wel. Worden de Trueno's voor de masclèta's nog wel in Spanje gemaakt?

Tony

Administrator
Medewerker
zink901 zei:
Als ik het goed begrijp:

Bij bijvoorbeeld de Trueno No.4 van Ricasa waar geen klei in wordt gebruikt is de staart noodzakelijk, terwijl hij bij de Spanish Crackers van Bonbridge puur voor de sier/afwerking is.

De Trueno No.4 wordt toch ook gewoon in China gemaakt? In elk geval de commerciële versie die Alpeco verkoopt denk ik wel. Worden de Trueno's voor de masclèta's nog wel in Spanje gemaakt?

Tegenwoordig wordt bijna alles in China gemaakt.
De treuno's van Ricasa die Alpeco verkoopt ook en zo nog veel meer merken die aan de consument verkocht worden. De mascleta treunos worden inderdaad nog wel met de hand in Valencia zelf gemaakt.

De treunos van bijvoorbeeld Pirotecnia Marti worden nog wel in eigen huis gemaakt. Vinnie en de Pyromaniac hebben dit kunnen zien toen ze op bezoek waren in hun fabriek afgelopen zomer. Hieronder zie je daar een aantal fotos van. Ik weet alleen niet onder welke naam deze in de winkel verkocht worden.

Marti_Fabriek_137_.JPG

Marti_Fabriek_141_.JPG

Grote Treunos
Marti_Fabriek_142_.JPG

Als we dan toch bezig zijn laat ik jullie gelijk wat fotos zien van andere knallers die nog in hun fabriek met de hand gemaakt worden. Hieronder zie je fotos van Traca's en Treuno Pijlen.

Marti_Fabriek_145_.JPG

Marti_Fabriek_147_.JPG

Marti_Fabriek_79_.JPG

Voor een slideshow van alle fotos die gemaakt zijn bij deze fabriek bezoek klik dan op Slide Show Pirotecnia Marti [Behind The Scenes

Cornel

Registered User
ik denk ik post het hier want het gaat tenslotte over vlinders..;)

Is er eigenlijk iets bekent van hoeveel grm Kruit er in Grotere trueno's zitten zoals Nr 5 6 7 8 die gebruikt worden bij shows

ik vond wel een foto van een karton nr 5 op de site...alleen heb ik geen idee hoe ik daaruit de kruit gewicht perstuk moet halen.

op me beste spaans ken ik eruit halen, 10 per pak en 30 in een karton...nouja voor de rest brute netto en massa...misschien iemand die goed spaans kan?

Fallas_2005_Vinnie_14_03_3_.JPG

Laatst bewerkt:
Bovenaan