Ik weet niet of dat in Vlaardingen zo was, denk ik niet, maar ik bedoelde dat dat ook een punt kan zijn waardoor een bom niet op de juiste hoogte komt.
En een vuurwerker doet dat niet bewust natuurlijk, Emmerich vorig jaar de 12 inch aan het eind was ook op enkele tientallen meters hoogte schat ik, ik weet ook niet of die onderin de buis zat of dat het aan het vuurwerk lag of aan de buis zelf, dat is en blijft gissen... Maar het is één van de vele mogelijkheden !
Nou oke, mijn laatste reactie.
Het zijn inderdaad allemaal opties waarom een shell niet hoog genoeg knalt. Alleen het gaat er hier even om wat de meest waarschijnlijke is. Het is in Vlaardingen heel onwaarschijnlijk dat zo'n groot percentage van de bommen niet helemaal onderin de buis zaten. Het is ook zeer onwaarschijnlijk dat de diameters van de buizen te breed waren waardoor er drukverlies op zal treden. Echter gezien de slechtere kwaliteit van de bommen zelf lijkt het voor de hand liggend dat een deel van het geschoten vuurwerk vochtig opgeslagen heeft gelegen, of iets dergelijks.
En over die 12 inch shell gesproken. Als deze echt op enkele tientallen meters hoogte knalde dan zal dit denk ik niet komen doordat de shell niet helemaal onderin de buis zat (of de shell had halverwege de buis moeten zitten). Als je bekijkt dat een 12inch mortier voor een shell met een enkel effect een minimale hoogte heeft van 46inch (ongeveer 1,15 meter) dan zal het niet zo zijn dat een shell die net boven de bodem van de mortier zit, op enkele tientallen meters hoogte knalt (neem aan dat enkele tientallen meters = 50 meter, dan betekent dit dat de shell ongeveer 300 meter te laag is geknald).
Laatst bewerkt: