Vitale Kernen: Pak carbidschieten aan

Moontan

Moderator
Medewerker
VKGO heeft in de raadsvergadering van afgelopen donderdag gepleit om het carbidschieten niet standaard onder het normale vuurwerk te laten vallen maar daarvoor een uitzondering te maken. Helaas, wij staan alleen als fractie in de raad. Voor de overige partijen is het geen probleem dat mensen, veelal kinderen met carbid gaan experimenteren. Kijk voor de aardigheid eens op Youtube om te zien wat er allemaal kan gebeuren met gefröbel met carbid. VKGO heeft zijn best gedaan om grote ellende te voorkomen, het zei zo.

Binnen vele gemeenten is er eind van het jaar grote overlast door het afsteken van vuurwerk. Geen overlast van siervuurwerk maar van de te harde knallen in de straat. Mensen voelen zich niet prettig, dieren zijn veelal bang, maar boven alles; er gebeuren jaarlijks vele ongevallen door het vuurwerk. Hoe zwaarder de klap, hoe zwaarder het vuurwerk, hoe ernstiger de verwondingen. Handen, vingers, gezicht en ogen raken ernstig beschadigd. Deze beelden en berichten verschijnen ieder jaar weer in de media. Maar ook is het een feit dat deze verwondingen meestal ontstaan door oneigenlijk gebruik. Mensen experimenteren in de schuurtjes om maar een zo'n groot mogelijk knal te maken en als het kan zo goedkoop mogelijk.

Carbidschieten is binnen onze gemeente in opkomst. Voor een beetje geld is er een grote knal te maken. Op zich niks mis mee, maar het moet wel veilig gebeuren. VKGO is van mening dat het al moeilijk genoeg is om het nu in de handel zijnde vuurwerk veilig te laten afsteken.

http://www.vk-go.nl/index.php/30-nieuws/227-pak-carbidschieten-aan

KoenL

Registered User
Carbidschieten is binnen onze gemeente in opkomst. Voor een beetje geld is er een grote knal te maken. Op zich niks mis mee, maar het moet wel veilig gebeuren. VKGO is van mening dat het al moeilijk genoeg is om het nu in de handel zijnde vuurwerk veilig te laten afsteken.

Ik vind dit een prima uitgangspunt. Geen problemen maken, maar wel zorgen dat het veilig gebeurt.

sprinkhaan

Registered User
Ik lees uit de tekst dat opsteller van deze lezing al niet eens het onderscheid weet te maken tussen legaal en illegaal vuurwerk en het dus op 1 hoop gooit in deze tekst.
En dan nog iets gaan bedenken om het carbid ook nog eens apart te gaan benoemen, velen weten nu al niet meer de wetten te ontrafelen en dan dit er nog eens bovenop ? .........

Dim

Product Beheer
Medewerker
Dit zat er natuurlijk al aan te komen, met het verbieden van het afsteken van vuurwerk overdags zijn veel mensen overgestapt naar het vaak veel meer geluid producerende carbid schieten.

Je zou bijna serieus gaan denken dat alles wat ''leuk'' is verboden moet gaan worden, of iig moet worden aangepakt.

We blijven een heel bijzonder landje....

Laatst bewerkt:

sprinkhaan

Registered User
Dit zat er natuurlijk al aan te komen, met het verbieden van het afsteken van vuurwerk overdags zijn veel mensen overgestapt naar het vaak veel meer geluid producerende carbid schieten.

Je zou bijna serieus gaan denken dat alles wat ''leuk'' is verboden moet gaan worden, of iig moet worden aangepakt.

We blijven een heel bijzonder landje....

Zeker als je nu de filmpjes van de batteria's voorbij ziet komen en dan vergelijken hoe men hier al in de verkramping schiet bij het WOORD vuurwerk.....dan is "bijzonder" nog zwak uitgedrukt.

GMP82

Zilveren Member
Nou.. om nou de batteria's als "normaal" uitgangspunt te nemen ;-)

Dit lag toch allang in de lijn der verwachting.
Dit mag straks ook alleen nog maar in het donker, daar wordt het namelijk veeeeel veiliger van.

sprinkhaan

Registered User
"" Nou.. om nou de batteria's als "normaal" uitgangspunt te nemen ;-) "

De wens is de moeder van de gedachte...... :D

Maar inderdaad, echt normaal is het niet.

Maar wat ik bedoel is dat we echt compleet verkrampt raken in dit land.
Niks kan met rust worden gelaten of er moet wel gekeken worden of er niet iets op aan te merken is.
Het positieve word niet meer waargenomen, de focus lig nu alleen nog maar op het bekijken of er toevallig niet iets negatiefs te ontdekken valt.
En zodra er ook maar iets negatiefs word ontdekt begint het geschreeuw om verboden ,aanpassingen etc.

Eigenlijk niet "bijzonder" maar volledig "gestoord" naar mijn idee ......

ifeelfine

Registered User
heb nooit gesnapt dat cabidschieten gewoon mag terwijl rotjes overlast veroorzaken. 1 jaar meegemaakt bij een ex die in een carbidschiet gemeente woonde (Bennekom) wat een kolereherrie maakt dat zeg daar is een gemiddelde nitraat niks bij. Dat mag dan niet vanwege herrie overdag dan mag dat hele carbid toch ook niet??? Of zit ik nu krom te redeneren.

Kijk mijn persoonlijke mening is vrijheid blijheid wat betreft oud jaar maar goed als je vuurwerk overdag verbied en andere overlastgevend gedrag (bv met cat.1) mag ook niet waarom dan wel overlast van carbid toestaan. Das hartstikke krom

GMP82

Zilveren Member
Heb ik ook nooit begrepen, vandaar mijn opmerking, dat dit in de lijn der verwachting lag.

Maar goed, aan de andere kant, er zijn nog maar weinig zaken over die niet "krom" zijn in dit land.

Bovenaan