Vijf amputaties door vuurwerk

KoenL

Registered User
Rond de jaarwisseling zijn zeker 25 vuurwerkslachtoffers geopereerd aan ernstige verwondingen. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie, NVPC.

Het gaat volgens de vereniging om verwondingen aan handen, gezicht en brandwonden. Bij vijf slachtoffers moest een hand worden geamputeerd. In nog meer gevallen raakten mensen een vinger of een deel daarvan kwijt.

Veel slachtoffers zijn minderjarige jongens. Volgens de NVPC zijn vooral kinderen zich onvoldoende bewust van de gevaren van vuurwerk. De vereniging pleit nu voor een betere voorlichting.

Bron: http://nos.nl/artikel/328349-vijf-amputaties-door-vuurwerk.html

Laatst bewerkt:

ifeelfine

Registered User
o en geen vuurwerkverbod?? nou dat valt nog mee

en 5 amputaties zijn er natuurlijk 5 teveel maar ik moet zeggen dat ook dat nog mee valt

Laatst bewerkt:

boozebelly

Registered User
Wat betreft de vijf amputaties staat bij het AD deze zin nog vermeld in de tekst:
'Een aantal van de verwondingen is veroorzaakt door zelfgefabriceerde vuurwerkbommen'.

Dat heeft natuurlijk nul komma nada te maken met gewoon vuurwerk. De overige afgezette handen zullen ook wel niet van een Nederlandse kanonslag komen...

KruitFreak

Registered User
Eigen schuld dikke bult wat betreft die gasten die hebben lopen klooien met zelfgemaakte troep. Ben je zo jong en moet je een hand missen, doodzonde!

Wolff_freak7

Registered User
Minstens 25 slachtoffers van vuurwerk zijn rond de jaarwisseling geopereerd en houden blijvend letsel over aan hun verwondingen. Zo moesten er vijf handen worden geamputeerd. Dat meldt de Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie (NVPC) vandaag.

Het ging met name om letsel aan handen, verwondingen aan het gezicht en brandwonden, stelt de organisatie. 'Vijf handen moesten worden geamputeerd. Daarnaast was er een groter aantal slachtoffers waarbij een of meerdere vingers of een gedeelte hiervan moest worden afgezet', laat de NVPC weten.

Een aantal van de verwondingen is veroorzaakt door zelfgefabriceerde vuurwerkbommen. De slachtoffers zijn met name jongen mannen, constateert de NVPC. 'Een aanzienlijk deel van hun is minderjarig. vooral kinderen zijn zich onvoldoende bewust van de risico's. De ontploffing is in een paar seconden gebeurd. Daarna is het helaas een lang traject van oefentherapie, meerdere operaties en bijvoorbeeld chronische pijn.'

De NVPC pleit voor een betere voorlichting, met name aan jongeren. (ANP/Redactie)

Ghasper

Registered User
Elke hand of vinger is er 1 teveel mensen!!

Zo is het, maar als ik terug denk aan hoeveel zware knallers ik de afgelopen weken heb gehoord valt het me nog mee. Het is op de een of andere manier altijd erg aantrekkelijk voor bepaalde mensen om hier mee te gaan rotzooien......

Son-T

Registered User
Als de overheid nu eens wat beter de mensen voorlichten dan dat nu het geval is .Heb je kans dat ze vuurwerk gaan respecteren en niet als een uitdaging zien! Zeker weten dat er dan minder slachtoffers vallen.

GMP82

Zilveren Member
als ik het wel heb, was 1 van die 5 het gevolg van het rapen van blindgangers op 1 januari

hoe vaak is daar al niet voor gewaarschuwd?

Mystifying Sage

Registered User
Mhmm zoals altijd vallen de meeste slachtoffers op de 1ste en hoe zou dat nou komen?
Na het zoeken van blindgangers, maar waarom gaan er überhaupt gasten zoeken naar blindgangers?

Als je dat aanpakt heb je al veel gewonnen, zeker het aantal gewonden bij de jeugd... Die toch de toekomst heeft.

KoenL

Registered User
31 december, uurtje of 19:00. Met een groepje loop ik naar één van mijn vaste stookplekken voor deze dag. We moeten o.a. een tunneltje onderdoor, waar zoals gewoonlijk veel vuurwerkresten onder liggen. Aan de andere kant van het tunneltje staan m'n 2 buurjochies met een vriendje te knallen, een jaar of 12/13. We lopen die kant op en ik schrok werkelijk van het volgende.

Op nog geen 5 meter van die jochies lag een Cobra 6 met lont en al op de grond; een blindganger. Aardig doorweekt, dus hij lag er al even, maar ik schrok ervan. Ik heb hem opgepakt en opgeruimd. Ik denk dat als de buurjongens hem gevonden hadden dat ze hadden geprobeerd hem aan te steken of hem mee hadden genomen. Ze wisten niet wat een Cobra 6 was zeiden ze, maar ze hebben beloofd nooit iets af te steken wat ze op straat vonden. In ruil daarvoor kregen ze een doosje grondbloemen met knal haha.

Leuk detail: Ze moesten ook beloven dat ze volgend jaar een vuurwerkbrilletje gingen dragen, nu had één van de drie er één op. De rest van de avond hebben we gezellig samen staan stoken haha ;-)

Fototje van de gevonden Cobra:
wbbxp.jpg

stef

Member
Toch is het raar.
Ik kreeg 34 jaar geleden, ik was toen 8, van mijn ouders te horen NOOIT maar dan ook NOOIT met vuurwerk te experimenteren.
Consumenten vuurwerk uit die tijd was wel zwaarder en iligaal makelijker te verkrijgen naar men weet, maar met klem, EXPERIMETEER NOOIT MET VUURWERK MIJN KIND.
Kom ik er achter, dan breek ik allebij je benen.
Ook mag je van ons (ouders) geen vuurwerk gaan zoeken op 1 januari.
Doe je dat wel en wij komen er achter, je weet wat we met je doen.
Tja natuurlijk zullen ouders je benen niet breken, maar ik was er wel van onder de indruk.
Ook omdat mijn moeder in de verpleging werkte, nu gepesioneerd, en mij foto's zien van vuurwerkslachtoffers.
Dit is MIJ ALTIJD BIJGEBLEVEN.

Ik denk dat met het voorkomen van dit soort slachtoffers de grootste taak bij de ouders ligt.
Ik kan er helaas niet meer van maken.
Bij mij heeft het wel gewerkt tenminsten.

En wij liefhebbers weten hoe wij er mee om moeten gaan, dat zegt al genoeg waarom er geen slachtoffers vallen bij de mensen die de gevaren van het vuurwerk kennen.
Daarom helemaal mee eens om dat grut eens wat bij te gaan brengen, maar OOK ACHTER DE VOORDEUR ligt er een belangerijke taak weg gelegd voor desbetreffende instantie die daar bevoegd voor is.

Stef

Mr_Mascleta

Registered User
Sommige ouders nemen vandaag de dag geen enkele verantwoordelijkheid meer Stef, kijk naar school en kijk om je heen. JAmmer van die slachtoffers maar als de ouders hun taak serieus hadden genomen was dit te voorkomen!

Tony

Administrator
Medewerker
Sommige ouders nemen vandaag de dag geen enkele verantwoordelijkheid meer Stef, kijk naar school en kijk om je heen. JAmmer van die slachtoffers maar als de ouders hun taak serieus hadden genomen was dit te voorkomen!

Het was waarschijnlijk te voorkomen maar het kan altijd mis gaan, altijd. Split Second. Hoe serieus jij, ik en vele anderen het opvoeden nemen staat los van de risico's die je kind/kinderen kunnen nemen. Een split second. Als je kind iets overkomt waarvoor de ouders misschien wel 100 keer voor gewaarschuwd hebben, betekent het niet dat je als ouder gefaald hebt.

Laten we dat vooral niet vergeten. Het is altijd makkelijk praten over anderen. Wij kunnen hiervandaan niet ruiken hoe vaak de ouders hier voor gewaarschuwd hebben.

Daarbij de schurften die deze teringzooi op straat laten liggen verdienen de negatieve klank ipv de misschien niets vermoedende ouders die zo ontzettend hun best hebben gedaan.

Laatst bewerkt:
D

Deleted member 17038

Guest
Het was waarschijnlijk te voorkomen maar het kan altijd mis gaan, altijd. Split Second. Hoe serieus jij, ik en vele anderen het opvoeden nemen staat los van de risico's die je kind/kinderen kunnen nemen. Een split second. Als je kind iets overkomt waarvoor de ouders misschien wel 100 keer voor gewaarschuwd hebben, betekent het niet dat je als ouder gefaald hebt.

Laten we dat vooral niet vergeten. Het is altijd makkelijk praten over anderen. Wij kunnen hiervandaan niet ruiken hoe vaak de ouders hier voor gewaarschuwd hebben.

Daarbij de schurften die deze teringzooi op straat laten liggen verdienen de negatieve klank ipv de misschien niets vermoedende ouders die zo ontzettend hun best hebben gedaan.

Ik ben het eens met Tony. Ik ben zelf ook zo'n jong malootje geweest op zoek naar vuurwerk. Stukjes van een rol met grijs lont afsteken en dergelijke. Ik houd sowieso van vuur, ik ken bizarre haard trucjes die ik nu beter voor mezelf kan houden. Mijn ouders zeggen nee, (altijd nee! sinds ik de lucifer heb ontdekt!) en ik doe ja! Ik word ieder jaar veiliger. Maar als ik terug denk aan wat ik heb gedaan denk ik dat ik en de mensen om mij heen veel geluk hebben gehad!
(ook mijn pa. hij had shells toen ik 12 was) (zoals je ze in polen kan kopen, prachtig maar ze ontploffen soms net zo hoog en breed als bijvoorbeeld de panter!)(okee het is rond! Maar net zo snel weg! wees verstandig en ga normaal om met Nederlands Belgisch en Duits consumenten vuurwerk! zet die emmer met water neer en draag dat brilletje!)

Laatst bewerkt door een moderator:

--sjon beton--

Registered User
Toch is het raar.
Ik kreeg 34 jaar geleden, ik was toen 8, van mijn ouders te horen NOOIT maar dan ook NOOIT met vuurwerk te experimenteren.
EXPERIMETEER NOOIT MET VUURWERK MIJN KIND.
Kom ik er achter, dan breek ik allebij je benen.

ik vind dat vrij hard om zoiets te zeggen tegen een kind van 8 jaar...
dat kan ook anders.

KoenL

Registered User
dat kan ook anders.

Is het niet zo dat we tegenwoordig al snel iets 'hard' vinden. Ik bedoel, een adjunct-directeur gaat een aantal uur de cel in, omdat hij een scholier de klas uit heeft getrapt. De politie krijgt emmers vol gezeik over zich heen als ze hun vuurwapen trekken of ze iemand die niet mee werkt tegen de grond timmeren. Iemand die een agent aanvalt krijgt 20 uurtjes taakstraf...we vinden iets al snel hard, maar vaak vraag ik me af waar we nou mee bezig zijn met zijn allen. Doe mij maar een docent, ouder en politieagent met gezag in plaats van de rollen om te draaien.

stef

Member
dat kan ook anders.

Maar het heeft wel geholpen.
Er wordt tegenwoordig op heel veel plaatsen met de zachte hand opgevoed.
Uitzonderingen daar gelaten.
Waar leerd men nog met 2 worden praten, snap je wat ik bedoel?
Tegenwoordig weten veel kinderen niet eens dat melk uit een koe komt en zegt men, het komt uit een pak.
Voorlichting is dus waar ik op doel, en dat begind thuis!

Stef

Bovenaan