Verzet tegen vuurwerk groeit: 18 organisaties bepleiten verbod

Moontan

Moderator
Medewerker
Verzet tegen vuurwerk groeit: 18 organisaties bepleiten verbod

Nooit eerder streden zo veel organisaties openlijk voor een totaal verbod op consumentenvuurwerk. Vorig jaar waren het er nog 9, nu steunen 18 medische organisaties de campagne. Ook GroenLinks steunt het verbod.

Honderden oogartsen, plastisch chirurgen, kinderartsen en artsen van de Spoedeisende Hulp scharen zich achter de campagne. Ze vinden dat er onnodig veel vuurwerkslachtoffers vallen: zo'n 600 tot 700 per jaar.

Duidelijk signaal
Oogarts Tjeerd de Faber strijdt namens alle oogartsen al jaren voor een vuurwerkverbod en is blij met de extra steun. "Het is heel belangrijk dat er meer draagkracht komt. De zwijgende massa krijgt zo eindelijk een stem. Dit is een duidelijk signaal naar politiek Den Haag."

Volgens de oogarts is een vuurwerkverbod dichterbij dan het ooit is geweest. Maar daarmee komt er ook een einde aan een jarenlange traditie. "Soms wint ons gezonde verstand het van een ongezonde traditie. Ik hoop dat dit daar een voorbeeld van is", aldus De Faber. "Ondanks alle campagnes en voorlichting zien wij de aantallen vuurwerkslachtoffers namelijk nog steeds niet dalen."

Brandwonden en astma-aanvallen
​Een van de organisaties die zich nu bij de campagne aansluit, is de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde, die uit 1300 kinderartsen bestaat. Door vuurwerk belandden tijdens de laatste jaarwisseling zeker 100 kinderen in het ziekenhuis. "Het vuurwerk wordt steeds zwaarder en de knallen steeds harder. En daarmee worden de wonden heftiger", zegt kinderarts Rolf Pelleboer namens de vereniging.

"De schade die we zien bij kinderen is dramatisch en wordt steeds erger. We willen dat dit stopt. Het kan zo niet meer." Naast brandwonden zien de kinderartsen ook veel astma-aanvallen door fijnstof uit het vuurwerk. "Die gevallen waren zodanig ernstig dat de kinderen op de intensive care terecht zijn gekomen en bijna dood waren", aldus Pelleboer.

Het verbond wil dat er voortaan tijdens oud en nieuw alleen nog maar grote vuurwerkshows zijn, waarbij het vuurwerk door professionals wordt afgestoken. Nog meer organisaties overwegen zich uit te spreken voor een vuurwerkverbod, maar een aantal doet dat nog niet uit angst voor negatieve reacties.

Paar uurtjes per jaar
De brancheorganisatie van vuurwerkimporteurs ziet bijvoorbeeld niets in een verbod. "Nederland is al een grote vuurwerkvrije zone: in heel Nederland geldt al een vuurwerkverbod, behalve een paar uurtjes per jaar", reageert voorzitter Leo Groeneveld.

"Ik las onlangs dat de twee belangrijkste redenen tegen vuurwerk de rotzooi op straat en de extreem harde knallen zijn. Maar dat is alleen maar illegaal vuurwerk. Dat er veel slachtoffers vallen tijdens vuurwerk afsteken? Zaken zonder risico bestaan niet in onze maatschappij."

Het vuurwerkmanifest wordt naar de politici van de Tweede Kamer gestuurd. Daarnaast roept het verbond alle particulieren en organisaties op om zich bij hen aan te sluiten via de website vuurwerkmanifest.nl.

Deze organisaties steunen het manifest:
- Nederlands Oogheelkundig Gezelschap
- VISION 2020 Netherlands
- Artsen Jeugdgezondheidszorg Nederland (AJN)
- Nederlandse Vereniging van Orthopisten
- Optometristen Vereniging Nederland
- Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie (NVPC)
- Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde (NVK)
- Hoornvlies Patienten Vereniging
- Algemene Nederlandse Vereniging ter voorkoming van Blindheid (ANVVB)
- Het Oogziekenhuis Rotterdam
- GroenLinks
- Meldpunt Vuurwerkoverlast
- Het Oogzorgnetwerk
- European Society of Ophthalmology
- Oogfonds
- Oogvereniging
- Koninklijke Visio
- Nederlandse Vereniging voor Spoedeisende Hulpartsen (NVSHA)

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binn...rwerk-groeit-18-organisaties-bepleiten-verbod

ferox

Registered User
Meneer de Faber spreekt graag voor zijn collega's, sterker nog, hij strijd ervoor. Mag toch hopen dat er niks met z'n manifest wordt gedaan. Ik dacht dat die mensen wel voor zichzelf konden denken maar blijkbaar lopen ze liever de meute achterna.

ReFa

Registered User
Ik ben wel benieuwd welke soorten vuurwerk er (naast de illegale bommen) voor de verwondingen zorgen.
Er is genoeg klein spul met een potentieel risico dat wat mij betreft uit de handel kan.
Nu schop ik misschien wat mensen tegen het zere been, maar ik zeg het zelf ook met pijn in het hart.
Verder moeten ouders natuurlijk goed hun kids voorlichten zodat ze niet gaan stunten.
Ja, ook ik deed vroeger domme dingen. Een heksenkring is erg leuk, maar natuurlijk niet de bedoeling.
Nu hoor ik er een aantal denken: Maar dat is toch niet gevaarlijk?
Eh... nee. En ja. Het vuurwerk is daar niet voor gemaakt. Zo simpel ligt het soms (helaas)

Aan de liefhebbers om te laten zien dat de traditie behouden kan worden.
Dus afsteken na 18u, niet al om 10u. Hoe meer schietvoer je ze geeft
hoe makkelijker het voor ze wordt om 'ons' weg te jagen.

Nederland, zuurpruimland, het land waar je straks niks meer mag,
behalve belasting betalen.

ReFa

Registered User
Meneer de Faber spreekt graag voor zijn collega's, sterker nog, hij strijd ervoor. Mag toch hopen dat er niks met z'n manifest wordt gedaan. Ik dacht dat die mensen wel voor zichzelf konden denken maar blijkbaar lopen ze liever de meute achterna.

Ben benieuwd hoe hij zou denken over een alcoholverbod....

Hairy Harry

Registered User
Tjeerd de Fabel, net zo'n cijferknoeier als A Bonte. Jammer dat deze twee zo'n groot podium krijgen in de media, terwijl ze af en toe gewoon keihard staan te liegen. Media reageert daar niet op als je vraagt hoe dat zit, het word op deze manier een beetje een kansloze strijd voor ons...

ferox

Registered User
Tjeerd de Fabel, net zo'n cijferknoeier als A Bonte. Jammer dat deze twee zo'n groot podium krijgen in de media, terwijl ze af en toe gewoon keihard staan te liegen. Media reageert daar niet op als je vraagt hoe dat zit, het word op deze manier een beetje een kansloze strijd voor ons...

Nou dat is precies waar ik me aan erger. Dat je tegen vuurwerk bent dat moet je zelf weten. Maar de mensen gewoon voorliegen. Bah. Op onze scholen word de kinderen bijgebracht om eerlijk te zijn, om ze 20 jaar later voor te liegen. Waar gaan we heen. En dit soort gedrag baart me echt zorgen en niet alleen voor het vuurwerk. Het lijkt wel of de mensen de waarheid niet meer onder ogen willen zien. Waar komt dit vandaan? Gelukkig is niet iedereen zo maar het merendeel wel.

Gebruik je gezonde verstand!! En laat niet voor je beslissen. Maar ik ben bang dat we daarvoor al te ver heen zijn.

ifeelfine

Registered User
op RTL site staat verhaal van 60+er die zijn oog kwijt raakt door een Bloody Sky van Lesli ging af terwijl hij er met zijn hoofd boven stond (dat zegt ie niet hij zegt ging af terwijl ik hem net aangestoken had) dat soort verhalen dus eerst waren het de baby pijlen en de romeinse kaarsen die zijn nu verboden nu gaan ze door met de cakes

met als doel totaalverbod

joszie

Zilveren Member
Het probleem van meneer De Faber is dat hij al jaren aan het werk is met de jaarwisseling en wegens zijn werk alleen maar de negatieve kanten mee maakt.
Het is dan ook logisch dat meneer De Faber de nuance een beetje kwijt is. Bijna iedereen die ik ken wil gewoon een gezellig, klein feestje vieren met vrienden en familie. Lekker oubollig knus en gezellig samen en om 0.00 een beetje vuurwerk. In zoverre men niet zelf iets afsteekt, ken ik NIEMAND die niet geniet van wat er in de straat afgestoken wordt.

Het is waardeloos dat dat stukje gezelligheid maar om zeep moet worden geholpen. Een simpele vuurwerkbril haalt 99,9% van het oogletsel weg.

Puur

Registered User
nu staan we op het erfgoed maar de branche moet nu doordrukken met de aanvallen te counteren want het jachtseizoen is geopend en ik zie in de media alleen maar tegenstanders aan het woord........ze moeten uitgebreid laten zien dat de heer faber en de heer bonte het niet zo nou nemen met de waarheid.

Jyggns

Registered User
Het afsteken van vuurwerk tijdens Oud en Nieuw onlangs op de lijst van Nederlandse tradities gezet meende ik? Houden bijna geen tradities en gebruiken meer over uit het Nederlandsche. Na het Zwarte Pieten verbod tijdens Sinterklaas (of ik het er nou mee eens ben of niet), nu ook het vuurwerk verbod tijdens Oud en Nieuw... Auto's ook maar verbieden? Man, wat een ongelukken en gewonden levert dat op dagelijks. BBQ's ook in de ban? Levert heftige brandwonden op, elke zomer weer. Wat moeten we dan doen? Na de uitreiking van de 459.949 miljoen van de Postcodeloterij lekker burgerlijk onder de wol?

Tevens is het er ook niet beter op geworden dat er tussen 18 uur en 2 uur afgestoken mag worden in plaats van de hele dag. Alles wat je koopt, ook voor de kids, wordt nu roekeloos en veel sneller afgestoken dan dat er voorheen gebeurde. Vroegah, liep je een hele ochtend en middag door het dorp/stad om lekker te knallen. Tegenwoordig moet je met je 50 slof rotjes een brandstapel opzoeken om het snel op te maken en/of een 100.000 klapper improviseren met opengebroken en verbonden rotjes.

Laat ze blij zijn dat er zoveel vuurwerk verkocht wordt elk jaar weer. Een stimulans voor de koopkracht en het spekken van de belasting pot, op elke knal/flits zit namelijk btw. Zo wordt meneer De Faber o.a. betaald, niet zeiken dus.

flogsway

Registered User
ieder weekend belanden er tientallen mensen op de EHBO omdat ze in elkaar gebeukt zijn door bezopen mensen of ze hebben zichzelf in coma gezopen , dus bij deze alcohol maar verbieden , duizenden mensen per jaar moeten gedottert worden omdat alles dicht geslipt is door het roken en vet vreten , dus roken en vet ook maar verbieden , ieder weekend belanden er tientallen mensen op dde EHBO omdat ze gesport hebben , dus bij deze verbieden dat sporten tijdens de winter zit de eerste de beste gipsvlucht vol met sukkels die zo nodig moeten gaan skieen , dus wintersport verbieden en zo kan ik nog wel ff doorgaan pfffffffff de faber zit niet zo te zeiken

HocusPocus.Pyro

Registered User
Het is waardeloos dat dat stukje gezelligheid maar om zeep moet worden geholpen. Een simpele vuurwerkbril haalt 99,9% van het oogletsel weg.

Dat klopt als een bus Joszie.

En, daarbij zijn er volgens mij steeds meer huishoudens met vuurwerkbrillen. Mijn kinderen krijgen op school (gelukkig!) ieder jaar nieuwe vuurwerkbrillen. En ik had er al veel in huis. Ik heb dus meer vuurwerkbrillen in huis dan dat er gezinsleden zijn. Dus ik deel ze uit. Dus ze hangen bij de deur, voor het grijpen. Als ik kids op straat zie zonder bril, dan krijgen ze er eentje. Mag ze houden, mag ze terugbrengen. Als iedereen dat zou doen....

Ook dit nog even uit het Vuurwerkmanifest:

"Alle letsels die een amputatie tot gevolg hadden ontstonden door illegaal vuurwerk."

Oftwel, een algeheel vuurwerkverbod heeft hier totaal geen effect op. Handhaving gaat 'dan' ook niet werken.

Laatst bewerkt:

petertje23

Registered User
op RTL site staat verhaal van 60+er die zijn oog kwijt raakt door een Bloody Sky van Lesli ging af terwijl hij er met zijn hoofd boven stond (dat zegt ie niet hij zegt ging af terwijl ik hem net aangestoken had) dat soort verhalen dus eerst waren het de baby pijlen en de romeinse kaarsen die zijn nu verboden nu gaan ze door met de cakes

met als doel totaalverbod
Het eerste wat ik zei toen ik dit zag op het nieuws: wat een sukkel, les 1 met vuurwerk afsteken: nooit je hoofd boven het vuurwerk houden!
{dat dit vervelend is, en nooit had mogen gebeuren bij deze meneer staat buiten kijf!}

En zoals al meerder malen opgemerkt {ook hier} laten we dan gelijk alles maar aan banden leggen waar letsel van zou kunnen komen!
Sporten ook maar verbieden? Hoeveel letsel word er opgelopen in een gemiddeld weekend?
Alcohol ook maar verbieden? Verkeer ook maar verbieden? En zo kunnen we nog wel eindeloos doorgaan.

Mr_Mascleta

Registered User
Onvoorstelbaar dat deze organisaties zich zo fel en fundamentalistisch zich uitten. Waar zijn ze als het gaat om de vele miljoenen als het gaat om de illegale CAT vreters, de comazuipers, de hooligans, de geweldsdelicten in het weekend, nee dit is makkelijk te pakken en dus denken ze dat ze kunne scoren. ongelooflijke intolerantie, volgens mij....................................totaal gefrustreerd

rowan256

Banned
Allen te herleiden op slechts drie mensen in heel Nederland weer neem ik aan?
Namelijk:
Annekatrien van de Kar
Arno Bonte
Tjeerd de Faber

Die zijn het namelijk ieder jaar opnieuw en ondanks dat er meer dan 300.000 blinden en slechtzienden zijn in Nederland blijft Tjeerd de Faber zich focussen op de... Vorig jaar 9 mensen die een oog moesten missen (in één geval helemaal volledig blind trouwens). Eigenlijk is hij aantoonbaar zijn vakgebied belachelijk aan het maken door simpelweg niet verder te kijken dan zijn neus lang is.

Laatst bewerkt:
Bovenaan