Verzet tegen terugdringen van vuurwerk

KruitFreak

Registered User
Dus we mogen nog van geluk spreken dat er nooit een kabinet gevormd is met GL en PvdA en CDA :) Maar D66, VVD en die voelen wel voor verandering. Vooral de VVD valt mij tegen en de vuurwerk verkopers zelf. Omdat ze beweren dat ze met die maatregelen niet veel meer omzet zullen gaan verliezen.

Het ligt niet aan het kabinet. Ik denk dan je in iedere partij wel van die lui hebt zitten die extreme maatregelen willen en dat wil niet zeggen dat de rest van die partij en de coalitie het daar ook mee eens is. Een partij zoals Groenlinks zou dat goed uitkomen want het gaat hun meer om het milieu en omdat er nu veel ellende is geweest maken zij misbruik van de situatie.

gaittoet

Registered User
Het ligt niet aan het kabinet. Ik denk dan je in iedere partij wel van die lui hebt zitten die extreme maatregelen willen en dat wil niet zeggen dat de rest van die partij en de coalitie het daar ook mee eens is. Een partij zoals Groenlinks zou dat goed uitkomen want het gaat hun meer om het milieu en omdat er nu veel ellende is geweest maken zij misbruik van de situatie.

Misschien is die ellende, het vele vandalisme juist weer het gevolg van die uitspraken van groenlinks.
Op 30 december pleite arno van groenlinks voor een verbod, wat veel vuurwerkfreaks (die niets met vernielingen te maken willen hebben), maar helaas ook de (vuurwerk)vandalen in het verkeerde keelgat schoten. Met als gevolg dat die laatste groep het nodig vond om extra veel te vernielen, waar helaas de goeien die normaal met vuurwerk kunnen omgaan er onder moeten lijden.
Ik denk dat dat bij de afgelopen jaarwisseling voor een groot deel heeft mee gespeeld. En als ze het vuurwerk gaan terugdringen denk ik dat er door dat soort beleid alleen maar meer ellende van zal komen.
Ze kunnen beter de regels m.b.t. het knalvuurwerk, matten, rolen en het maximum grammen per tube in siervuurwerk versoepelen en de prijzen wat lager, dan denk ik dat er minder vernield zal worden.

Ik vraag me af hoe dat in andere landen gebeurd, of er in België of Duitsland ook zoveel vernielingen zijn gepleegd, want daar hoor ik helemaal niets over.
En natuurlijk vind ik dat ze die vandalen keihard moeten aanpakken. Of zij het nu eens zijn met de regering of niet, ze horen gewoon van andermans eigendommen af te blijven.

xtremerides.nl

Registered User
Ik vraag me af hoe dat in andere landen gebeurd, of er in België of Duitsland ook zoveel vernielingen zijn gepleegd, want daar hoor ik helemaal niets over.
.

Nee, het is zelfs per stad gebonden. Hier in Sittard is vrijwel niets vernield en in het buitenland doen ze dat bijna niet. Tuurlijk zal dat wel gebeuren maar niet in grote mate zoals in Nederland.

Het is echt een mentalitheit probleem. Er heerst een cultuur met oudjaar van Rellen, vernielen, ruzie maken en brandstichten. Vuurwerk is daar slechts een onderdeel van.

Vroeger in mijn straat was dat ook zo. Echte bommen werden niet gemaakt door vuurwerk. Maar ze hadden bij ons in de straat eens een echte handgranaat(geen oefengranaat) ook eens een auto in de fik gestoken gewoon met een molotovcocktail. Ramen van bushokken werden in de vakanties gesloopt. Met vuurwerk maar als men dat niet had gewoon intrappen of stenen. En een etterschieter werkt ook altijd wel goed.

Brandstichtingen zoals vreugde vuren werden ook gewoon aangestoken me benzine. Men kocht gewoon veel benzine voor oudjaar. Hopen dat de M.E. kwam en dan stond je in de krant:

Rellen in de Tomatenstraat
01-01-1998
Afgelopen oudjaar was het weer fink raak

nou als je dat dus bereikte was je stoer. Dat is naar mijn mening al een stuk minder geworden. Voetbal rellen zijn toegenomen en happy slapping zijn de andere vermaken voor de dag van vandaag.

Ze moeten zich in de kamer goed bedenken dat vuurwerk slecht een hulpmiddel is bij vernieling en dat je het toch niet tegen kan gaan. Je moet vernielzuchtige harder aanpakken en de ouders meer bij betrekken. Want nu dat je elke keer hoort van: Ja maar ik kan niet elke dag de hele dag bij me zoon of dochter zijn. Vind ik bullshit; want dan mag je zoon of dochter slopen wat ze willen. Nee, zo werkt dat niet. Op hangplekken waar die jongeren hangen bij het vuur gewoon blijven posten. En dan laat je het vuurtje lekker voor wat het is en zwaar vuurwerk steken ze maar af(zolang er niets vernield wordt) dat is de oplossing. Met oudjaar maar gedogen net als het drugs beleid.

Maar dat is maar mijn mening

LeMoN

Registered User
Ik heb contact gehad met stichting VROM, waar minister Cramer bij zit.

Bericht wat ik stuurde
Geachte Minister Cramer,

Na aanleiding van het lezen van berichten over het beleid wat u wil instellen op het verkorten van de tijd van het afsteken van vuurwerk was ik toch wel geschrokken.

Naar mijn zeggen is het niet reëel om het vuurwerk de tijd dat vuurwerk afgestoken mag worden minder te maken. Ik, als vuurwerk liefhebber, verwacht hierdoor alleen maar meer problemen.

Het zal ervoor zorgen dat meer mensen de wet gaan overtreden door toch buiten de tijden te gaan afsteken. Dit zorgt voor klagende mensen die de politie bellen. De politie moet overuren draaien omdat mensen nu echt de wet overtreden. Evenmin zullen de raddraaiers die het leuk vinden om eigendommen van een ander of de overheid te slopen er voor terug deinzen. Degene die dingen slopen zijn sowieso al in overtreding, want het opblazen van eigendommen gebeurd in 9 van de 10 keer door middel van illegaal vuurwerk.

Ook had ik gelezen dat U bepaalde plaatsen aanwijzen waar vuurwerk mag afgestoken worden. Dit lijkt mijn totaal niet logisch, veel mensen op een dotje waar vuurwerk word afgestoken, mensen kunnen niet overal opletten, er gaat iets mis, bijvoorbeeld valt er een vuurpijl om en er zullen (meer) mensen verwond raken dan wanneer er niet zo veel mensen op 1 plek zijn.

Dit verhaal hier boven kan enigzins raar over komen. Maar ik als 17 jarige jongen die ieder jaar weer uitleeft naar de ENIGE dag dat er officieel vuurwerk afgestoken mag worden zou het erg jammer vinden als deze traditie zou worden afgeschaft.

Het lijkt mijn verstandiger om nog strenger op te treden tegen de rotte appels die tussen de mensen die vuurwerk afsteken, waaronder de vandalen. Hoe dit precies in zijn werk zou moeten gaan heb ik geen idee van, maar ik denk dat dit meer op gaat lossen en meer mensen blij maakt dan door het beleid wat u nu wil gebruiken.

Veel mensen die nu tegen vuurwerk zijn is naar mijn zeggen veroorzaakt door het vandalisme en het slechte nieuws over vuurwerk wat in het nieuws komt. Wat overigens wel opvallend is want vaak komt ALLEEN het slechte nieuws, en praktisch geen goed nieuws.

Ik heb u deze email gestuurd namens mijn maar ook vele andere vuurwerk liefhebbers die hetzelfde als ik erover denken, en fel tegen vuurwerk vandalisme zijn.

Met vriendelijke groet,

Anton Mol

Bericht wat ik terug ontving
Geachte heer Mol,

Hieronder volgt een reactie op uw e-mail met kenmerk 904964.

Wij danken u hartelijk voor de moeite die u heeft genomen om uw opmerkingen over vuurwerk onder de aandacht te brengen.

Vuurwerk hoort bij oud en nieuw. Minister Cramer wil juist dat mensen er plezier aan beleven en wil dus dat het afsteken verantwoord kan gebeuren. Zij wil niet pleiten voor een algeheel vuurwerkverbod. Wel wil zij samen met minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken) de vuurwerkoverlast rond de jaarwisseling aanpakken.

Minister Cramer wil illegaal vuurwerk aanpakken. In Europees verband wordt gewerkt aan normen voor vuurwerkartikelen. Deze moeten zo streng zijn dat zwaar en gevaarlijk vuurwerk uit de hele EU wordt verbannen.

Daarnaast wil minister Cramer met China afspraken maken over het voorkomen van illegale importen. Ook met België wordt overlegd over het stopzetten van de verkoop van zogenaamd spektakelvuurwerk aan Nederlandse consumenten.

Wij hebben uw e-mail ter kennisgeving doorgestuurd naar het ministerie van VROM. Uw opmerkingen/ideeën worden meegenomen in de discussie die nu over vuurwerk wordt gevoerd.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Susanne Bleijenberg
Publieksvoorlichter Postbus 51 Informatiedienst

Hoop goede woordjes om het bloeden te stelpen ;)

Richardus

Registered User
Een brief komt dus gewoon bij Postbus 51 terecht, waar iemand uit de (ook voor ons) beschikbare info een praatje brouwt? Lekker bereikbaar, die overheid van ons. Voel je je serièus genomen, lemon, of serieus genòmen? :p

gaittoet

Registered User
Ik heb contact gehad met stichting VROM, waar minister Cramer bij zit.

Bericht wat ik stuurde

Bericht wat ik terug ontving

Hoop goede woordjes om het bloeden te stelpen ;)

En hoe wil Nederland de hele EU en zelfs China een wet opleggen om het zgn zware vuurwerk uit te bannen?
Denken ze nou echt dat in heel Europa elk land dezelfde strenge regels zal hanteren omdat alleen, ja alleen Nederland dat wil? Als van de EU er maar 1 land is voor die strenge regels, Nederland dus, en de rest denkt er anders over, dan gebeurt dat gewoon niet.
Het enigste wat wel kan is dat je klassificatie in Europees verband krijgt, dat de hoogste klasse alleen door mensen gekocht kan worden met de benodigde papieren. Maar dan nog kan het in verkeerde handen terecht komen.
En eerlijk gezegd zou ik dat ook een heel slecht plan vinden, want dan krijg je dat als ze toch hardere knallen willen, velen zelf hun eigen knalvuurwerk maken, met alle gevolgen vandien.
Beter is dat Nederland ter zijner tijd de strenge regels versoepeld met de overige landen in Europa, wat ik al eerder aangaf. Dan is de lol van het verbodene eraf.

-<VwK>-

Registered User
Ik hoor net van een maatje van me uit Noorwegen dat dit daar het laatste jaar was met vuurwerk.
Alleen kleine dingetjes mogen nog verkocht worden, luchtvuurwerk word prof. gedaan of gewoon niet...
Wij zijn dus niet de enige met problemen hier...

Ik citeer hem:

This was the last year with public fireworks.
All small things is allowed... but noe thoose how gose up in the air.

Reden:

There was a lot of personal damaged.
And many accident like eyes, fingers .....
One bulidning was making homemade fireworks, where the walls moved centimeters..

Kortom: door het vandalisme en ongelukken...

LeMoN

Registered User
En hoe wil Nederland de hele EU en zelfs China een wet opleggen om het zgn zware vuurwerk uit te bannen?
Denken ze nou echt dat in heel Europa elk land dezelfde strenge regels zal hanteren omdat alleen, ja alleen Nederland dat wil? Als van de EU er maar 1 land is voor die strenge regels, Nederland dus, en de rest denkt er anders over, dan gebeurt dat gewoon niet.
Het enigste wat wel kan is dat je klassificatie in Europees verband krijgt, dat de hoogste klasse alleen door mensen gekocht kan worden met de benodigde papieren. Maar dan nog kan het in verkeerde handen terecht komen.
En eerlijk gezegd zou ik dat ook een heel slecht plan vinden, want dan krijg je dat als ze toch hardere knallen willen, velen zelf hun eigen knalvuurwerk maken, met alle gevolgen vandien.
Beter is dat Nederland ter zijner tijd de strenge regels versoepeld met de overige landen in Europa, wat ik al eerder aangaf. Dan is de lol van het verbodene eraf.

Je moet er wel rekening mee houden dat dit soort dingen niet alleen in NL gebeuren. Het slopen van dingen met vuurwerk, de ongelukken etc die spelen ook in andere landen, alleen in Nederland word er zo'n nadruk op gelegt dat het zoveel in het nieuws komt. En ik krijg ook gewoon een antwoord van iemand van het VROM :)

LeMoN

Registered User
Een brief komt dus gewoon bij Postbus 51 terecht, waar iemand uit de (ook voor ons) beschikbare info een praatje brouwt? Lekker bereikbaar, die overheid van ons. Voel je je serièus genomen, lemon, of serieus genòmen? :p

Achja, ik dacht ik probeer het gewoon, ze zeggen dat hij meegaat richting Overheid ofzo, maar goed ik acht het antwoord niet zo serieus, en ik voel me ook niet genomen :) maarja toch wel antwoord gehad wat wel netjes is ;)!

gaittoet

Registered User
Je moet er wel rekening mee houden dat dit soort dingen niet alleen in NL gebeuren. Het slopen van dingen met vuurwerk, de ongelukken etc die spelen ook in andere landen, alleen in Nederland word er zo'n nadruk op gelegt dat het zoveel in het nieuws komt. En ik krijg ook gewoon een antwoord van iemand van het VROM :)

Het zal zeker ook wel in andere landen gebeuren, dat slopen met vuurwerk, de ongelukken, dat geloof ik ook wel van jou. Het lijkt me gewoon sterk dat zoiets alleen in Nederland gebeurt, vandaar ook mijn vraag en mijn verbazing. En net zoals jij het zegt in Nederland wordt er zoveel nadruk op gelegd, ik zie dit ook meer als een soort hysterie van de overheid die van elke vandalisme het vuurwerk de schuld geeft. Natuurlijk praat ik vandalisme beslist niet goed, maar het moet door dat soort hysterisch gedoe van de media niet zo zijn dat we hier allemaal de dupe van worden, door iets wat een kleine groep doet.
Maar ik wil er wel bij zeggen zo'n hetze hoor je niet in de andere landen. Nederland is wel zo'n beetje het enige land.
In China vind elk jaar wel zo'n explosie plaats als wat hier in ons land gebeurde in Enschede, maar in China gaan ze gewoon weer vrolijk verder. Voor een jaar of 4 geleden in Denemarken, maar ik kan me niet herinneren dat ze ook daar zo paniekerig deden als in Nederland. En recent in Turkije en Italië, zou daar ook zo'n hysterie zijn als in Nederland? Ik denk het eerlijk gezegd niet. En dan België, daar heb je dorpen of stadjes waar in een paar straten wel 4 of 5 verkooppunten van vuurwerk staan en bovendien verkopen ze ook nog het hele jaar door. Waar in Nederland zie je een plaats waar in een straat 4 vuurwerkverkooppunten staan? Nergens, en ik kan me ook niet herinneren dat dat er ooit geweest is.

Misschien wordt ik nu een beetje off-topic, mijn excuses daarvoor.
Maar goed ik bedoel er mee dat met het terugdringen van vuurwerk en het terugdringen in de hele EU dat je daarmee het probleem niet oplost. Ik denk eerlijk gezegd niet dat Nederland in z'n eentje zoiets voor elkaar krijgt. Het kan alleen als elk land in Europa dezelfde problemen heeft plus dat er in elk land ook nog zo'n hetze tegen het vuurwerk is als in Nederland. Maar nogmaals daar hoor je niets van.

Bovenaan