verschil mortierblok en flowerbed

tommy-gun

Registered User
Op AVP is er een discussie over wanneer iets een mortierblok of flowerbed genoemd moet worden.
Helaas moet ik het antwoord schuldig blijven omdat ik het niet weet.
Misschien dat members hier er duidelijkheid over kunnen verschaffen.
De ene persoon zegt dat het via kaliber bepaald word terwijl de ander het aantal shots als criteria noemt.
Er wordt zelfs geoppert dat alleen een mineblok flowerbed genoemt mag worden en de rest mortierblokken zijn.
Hoop dat er iemand is die met zekerheid het antwoord kan geven.
Het is nml niet de bedoeling om hier ook een discussie te beginnen maar om duidelijkheid te krijgen.
Discussieren/jou mening geven doe je dan maar in het AVP topic.

http://www.arjanuitman.com/forum/showthread.php?t=4623

Ivanhoe

Registered User
Ik kan je nu al vertellen dat er niet een echt antwoord is. Deze termen zijn afkomstig uit de handel en niet uit de vuurwerkindustrie zelf. Zowel "flowerbeds" als "mortierblokken" worden gewoonlijk als batteries of cakes (batterien op zijn duits) aangeduid. In Nederland noemen we het blokken. Met mijn boerenverstand zou ik zeggen dat mortierblokken in de regel hoger zijn dan dat ze breed zijn en flowerbeds lager dan dat ze breed zijn. De consumentenb"blokjes" vallen daar weer buiten en worden potjes genoemd. Maar nogmaals, ik kan je verzekeren dat het antwoord niet bestaat.

fireworkaddict

Registered User
Ja, voor het grootste deel is het natuurlijk een persoonlijke benaming.

Mijn mening:
Mortierblok = grote (schiet)hoogte...grote boeketten. Ik denk dan aan minimaal 1.5".

Flowerbed = minder hoogte..vaak meer schots. Wel kleinere boeketten, maar vaak stijgen de mini-mortieren, om het maar even zo te noemen, met een bepaald effect op. Ikzelf denk hierbij meer aan een grote legale pot, met meer kruitinhoud en ev. meer schoten. En dus ook grotere effecten.

Lennieboy

Registered User
Ik denk dat zoiets idd persoonlijk is, ik noem een blok vanaf bv. 2" mortiertjes een mortierblok (meestal hebben ze ook niet zo veel schoten).

Ik noem blokken met bv 1 á 1,5" mortiertjes en meer dan 100 schoten een flowerbed, meestal schieten deze ook snel achter elkaar de lucht in wat bij mortierblokken dus niet het geval is.

En zoals al eerder gezegd is: de 19s blokjes die moem ik dus potten.

Maar ik denk dat ieder het toch weer anders ziet, je hebt alleen duidelijke benamingen voor vuurpijlen, ratelbanden, enz.

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Worden de legale cakes niet gewoon cakes genoemd.
Maar ver kun je daarin gaan.
Want een mixed emotions van Weco noem ik geen cake meer.
Dan noem ik het een blokkie.
Vaag allemaal dus.

Wizz

Registered User
The Cigarman zei:
Want een mixed emotions van Weco noem ik geen cake meer.
Dan noem ik het een blokkie.
Vaag allemaal dus.
jij niet, maar weco noemt het gewoon een batterie.
net als dat ze 20shots dingen voor de duitse markt batterien noemen..

Bovenaan