Plum Bloom
Registered User
EINDHOVEN/HELMOND - Een algemeen vuurwerkverbod? Dat ook nog dit jaar ingaat? Het is een hard gelag voor veel vuurwerkverkopers. Zo ligt bij Jan de Wit van El Blanco uit Helmond al een ton aan vuurwerk. Ook bij Anovuurwerk in Milheeze zijn de bunkers al voor de helft gevuld met nieuwe voorraad. In een compensatieregeling hebben ze geen fiducie. ,,Ik ben al bezig met een pand in Duitsland.”
De vuurwerkhandelaren hebben maar af te wachten wat de politiek beslist. Nu VVD en NSC zich achter een verbod op consumentenvuurwerk scharen, is het mogelijk dat dat verbod er al dit jaar komt. De partijen stellen wel voorwaarden, zoals compensatie voor vuurwerkhandelaren.
De Wit: ,,Dat beloofden ze ook toen er een vuurwerkverbod was tijdens de pandemie. Ik had toen in mijn vijf winkels al voor 12.000 euro geïnvesteerd aan veiligheidsmaatregelen en ik kreeg 3500 euro terug”, vertelt hij.
De Wit heeft vestigingen van El Blanco in Someren, Deurne, Oirschot, Helmond en Eindhoven. In Helmond bouwde hij een jaar of elf geleden een heel nieuw pand met speciale bunkers voor de opslag. ,,Dat pand is nog maar de helft waard als die bunkers niet meer nodig zijn. Dit was mijn pensioenvoorziening.”
De Wit, die na de vuurwerkverkoop jaarlijks overstapt naar carnavalsartikelen en daarna naar tuinmeubels, denkt dat zijn bedrijf een verbod wel overleeft. ,,Al valt er wel 70 procent van mijn omzet weg.”
Marian Nooijen, eigenaar van Anovuurwerk, ziet ook een groot deel van de inkomsten verdwijnen met het verbod. In de zomer is haar bedrijf actief in de onkruidbestrijding, maar uit de vuurwerkverkoop haalt ze meer dan de helft van haar inkomen. ,,Tja, we wachten het maar af. Al is de onzekerheid niet fijn.”
Coppelmans vindt het verbod ook jammer en onnodig. ,,Het siervuurwerk dat we in Nederland nog verkopen, zorgt niet voor overlast. Bovendien: afsteken voor 18.00 uur ’s avonds op oudejaarsdag was al illegaal.” De Wit is het helemaal met Coppelmans eens. ,,Romeinse kaarsen, pijlen en knallers verkopen we in Nederland al jaren niet meer, en siervuurwerk is niet het probleem.”
De Wit wijst erop dat vuurwerk in Duitsland gewoon te koop blijft; niet alleen het siervuurwerk, maar alles wat nu illegaal is. ,,Mensen kopen het daar en dan komt het ons land weer binnen.” Zelf wil hij bij een verbod in Nederland ook vuurwerk bij de oosterburen gaan verkopen.
www.gelderlander.nl
De vuurwerkhandelaren hebben maar af te wachten wat de politiek beslist. Nu VVD en NSC zich achter een verbod op consumentenvuurwerk scharen, is het mogelijk dat dat verbod er al dit jaar komt. De partijen stellen wel voorwaarden, zoals compensatie voor vuurwerkhandelaren.
De Wit: ,,Dat beloofden ze ook toen er een vuurwerkverbod was tijdens de pandemie. Ik had toen in mijn vijf winkels al voor 12.000 euro geïnvesteerd aan veiligheidsmaatregelen en ik kreeg 3500 euro terug”, vertelt hij.
De Wit heeft vestigingen van El Blanco in Someren, Deurne, Oirschot, Helmond en Eindhoven. In Helmond bouwde hij een jaar of elf geleden een heel nieuw pand met speciale bunkers voor de opslag. ,,Dat pand is nog maar de helft waard als die bunkers niet meer nodig zijn. Dit was mijn pensioenvoorziening.”
De Wit, die na de vuurwerkverkoop jaarlijks overstapt naar carnavalsartikelen en daarna naar tuinmeubels, denkt dat zijn bedrijf een verbod wel overleeft. ,,Al valt er wel 70 procent van mijn omzet weg.”
Marian Nooijen, eigenaar van Anovuurwerk, ziet ook een groot deel van de inkomsten verdwijnen met het verbod. In de zomer is haar bedrijf actief in de onkruidbestrijding, maar uit de vuurwerkverkoop haalt ze meer dan de helft van haar inkomen. ,,Tja, we wachten het maar af. Al is de onzekerheid niet fijn.”
Een goede kers op de taart
Afwachten en dan plannen maken, dat is ook wat Edwin Coppelmans zegt. Hij is de eigenaar van tuincentra in onder meer Nuenen, Veldhoven en Valkenswaard. Naast de hoofdinkomsten uit het tuincentrum en de kerstshows, is vuurwerk voor hem ‘een goede kers op de taart’, zegt hij. Ook hij heeft de bestellingen voor dit jaar allang de deur uitgedaan naar zijn leveranciers. ,,Alles is al in productie of onderweg hierheen.”Coppelmans vindt het verbod ook jammer en onnodig. ,,Het siervuurwerk dat we in Nederland nog verkopen, zorgt niet voor overlast. Bovendien: afsteken voor 18.00 uur ’s avonds op oudejaarsdag was al illegaal.” De Wit is het helemaal met Coppelmans eens. ,,Romeinse kaarsen, pijlen en knallers verkopen we in Nederland al jaren niet meer, en siervuurwerk is niet het probleem.”
‘Niet te handhaven’
Het argument dat een algeheel verbod beter te handhaven is dan een deelverbod, verwijst hij naar het rijk der fabelen. ,,Tijdens de coronajaarwisseling, toen vuurwerk ook verboden was, is er heel veel afgestoken.” Ook ziet hij het niet gebeuren dat er voldoende politie op de been is om mensen met vuurwerk tegen te houden. ,,Opiniepeiler Gijs Rademaker zei bij Renze op Zondag dat 60 procent zich niet aan een verbod gaat houden. Hoe wil je dat handhaven?”De Wit wijst erop dat vuurwerk in Duitsland gewoon te koop blijft; niet alleen het siervuurwerk, maar alles wat nu illegaal is. ,,Mensen kopen het daar en dan komt het ons land weer binnen.” Zelf wil hij bij een verbod in Nederland ook vuurwerk bij de oosterburen gaan verkopen.
Verkopers hekelen vuurwerkverbod: ‘Tijdens corona werkte dat ook niet’
EINDHOVEN/HELMOND - Een algemeen vuurwerkverbod? Dat ook nog dit jaar ingaat? Het is een hard gelag voor veel vuurwerkverkopers. Zo ligt bij Jan de Wit van El Blanco uit Helmond al een ton aan vuurwerk. Ook bij Anovuurwerk in Milheeze zijn de bunkers al voor de helft gevuld met nieuwe voorraad...