Verbod op siervuurwerk? 6 op de 10 afstekers zeggen dat ze het volgend jaar dan illegaal willen kopen

Hyper

Registered User
Deze jaarwisseling is mogelijk de laatste keer dat mensen in Nederland siervuurwerk af mogen steken. Maar dat houdt veel vuurwerkafstekers niet tegen: 59 procent is van plan om volgend jaar alsnog in te slaan, ook als het dan illegaal is.

Dat blijkt uit onderzoek van het EenVandaag Opiniepanel onder ruim 28.000 deelnemers. 17 procent is dit jaar van plan om vuurwerk af te steken tijdens oud en nieuw. Afgelopen zomer stemde de Eerste Kamer in met een algeheel verbod op vuurwerk, dus ook op siervuurwerk. Naar verwachting gaat dit verbod de jaarwisseling van 2026/2027 in. Vanaf dan mogen particulieren alleen nog kinder- en feestvuurwerk gebruiken.

firewire

Registered User
Framing!

Ze schrijven nooit:

10 op de 10 verkeersdeelnemers lapt wel eens een regel aan hun laars.
Met heel wat meer overlast, ellende en leed tot gevolg, vergeleken met het afsteken van een mooi en legaal Siervuurwerk pakket.

KoenL

Registered User
Dit is toch best een rare uitkomst als uit eerdere onderzoeken bleek dat 6 op de 10 vóór een vuurwerkverbod was? Je kan helemaal niets met dit soort "onderzoeken".

Hyper

Registered User
Dit betekent in ieder geval wel dat er nog veel vuurwerk te zien zal zijn met de jaarwisseling. Vuurwerkverbod of niet.

Plum Bloom

Registered User
Hebben we het over een kleine 2 miljoen mensen, dacht ik zo. En misschien wel meer. Het is nog maar de vraag of deelnemers aan het Opiniepanel een doorsnee vormen van het Nederlandse volk. Ik zou in ieder geval zeggen van niet.

Laatst bewerkt:

Hyper

Registered User
Dacht jij van niet dan?🙃
En hoor jijzelf niet bij die 6 dan?🤨

Ik was blij verrast hoe veel vuurwerk er nog was tijdens de vuurwerkverboden ten tijde van de coronapandemie. Ik had zelf niets omdat ik geen connecties heb in het illegale circuit. Maar ik acht het niet onmogelijk dat ik dit jaar niet alles afgestoken krijg en nog wat (legaal) vuurwerk bewaar voor een volgende jaarwisseling.

Bovenaan