verbinden van vuurwerk

Markie

Registered User
Over dat snellont daar, elke eenheid snellont (van €2,50) bevat "5 strengen blackmatch" staat er. Wasda? Hoe lang is dat dan?

gietjo

Registered User
Over dat snellont daar, elke eenheid snellont (van €2,50) bevat "5 strengen blackmatch" staat er. Wasda? Hoe lang is dat dan?

Schietlont is een lont vaak bestaand uit een, papieren omhulsel met daarin blackmatch of een andere snelle compositie. Door de hete gassen die geen kant op kunnen brandt de lont zeer snel, tot wel 5 meter per seconde.
Schietlont wordt vooral gebruikt voor het ontsteken van shell's. sommige mensen beweren dat een ratelband ook schietlont bevat maar dit is niet het geval, deze bevatten namelijk gewone blackmatch. (vaak "zwarte lont" genoemd)
Dit zijn de twee meest gebruike varianten.
Tapematch, een type schietlont die vaak gebruikt wordt door hobbypyrotechnici, bestaat uit een snelle compositie als whistle-mix of buskruit, het omhulsel wordt vaak gevormd door schilderstape.
Quickmatch, een type schietlont wat men veel terugvindt in commercieel vuurwerk, bestaat uit een omhulsel van papier, met daarin blackmatch

looneytunie

Registered User
Goed uitgelegd getjo.
Inderdaad zitten er bij mijn snellont 5 strengen in het papierachtige omhulsel. Het hulsel blijft trouwens heel als ik het schietlont aansteek.

Even een paar vragen nu.

Ik heb blauw snellont maar met het testen daarstraks stopte ik een stuk visco zo'n 1 cm in het snellont. Visco aangestoken maar stak het snellont niet aan. met een aansteker ging het wel gewoon aan.

En omdat het omhulsel heel blijft. Hoe sluiten jullie potjes/lonten aan op het snellont? Gewoon erin knippen of werkt het dan niet goed?

Jean Cross

Registered User
Goed uitgelegd getjo.
Inderdaad zitten er bij mijn snellont 5 strengen in het papierachtige omhulsel. Het hulsel blijft trouwens heel als ik het schietlont aansteek.

Even een paar vragen nu.

Ik heb blauw snellont maar met het testen daarstraks stopte ik een stuk visco zo'n 1 cm in het snellont. Visco aangestoken maar stak het snellont niet aan. met een aansteker ging het wel gewoon aan.

En omdat het omhulsel heel blijft. Hoe sluiten jullie potjes/lonten aan op het snellont? Gewoon erin knippen of werkt het dan niet goed?

Hier ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar....

Poziloc

FPM Hangouderen
Je moet je visco schuin afknippen,zodat de kruitbaan open ligt...neem hiervoor wel een scherpe schaar!
Tevens knip je een randje van de Quickmatch af. Je stopt het visco hier in en het liefst met de kruitbaan tegen de stoppine(de zogenaamde zwarte draden die je ziet) vervolgens plak jet het weer af en klaar is Clara.

@Gietjo
Ik snap even die beschrijving niet van die Tapematch?!
Tapematch brand van zichzelf al heel erg snel..precieze snelheid weet ik niet...Dit word veel gebruikt voor letterborden.

tapematch.JPG

gietjo

Registered User
het kan zijn doordat je er een 6e lont(visco) in de tube van de blackmatch stopt en doordat die lont dikker is(1.8mm) kan hij zn druk niet kwijt waardoor hij zich zelf dooft. het zou ook nog kunnen dat je met het visco lont de blackmatch in het omhulsel duwd, waardoor het zich ophoopt in het omhulsel.

looneytunie

Registered User
dus een klein stukje van dat blauwe papier afknippen? Brandt dat lont binnen dat schietlont ook als het niet in het omhulselzit?

En de visco scheef afknippen, dat ga ik eens proberen, en een scherpe schaar dan ook maar meteen :laugh:

Jean Cross

Registered User
Ok, duidelijk...

Nog een vraagje, op de site staat ook Zilver "flying fish" lont... is dit dat spul wat vroeger ook in de Fisheffect pijlen zat.?

Poziloc

FPM Hangouderen
Dat klopt helemaal, alleen zijn dat lange stukken.
In de pijlen zitten stukjes van ongeveer 3a5 cm.

Let er wel op dat je het visco tegen de Stoppine aanlegt en niet ernaast...er zitten vaak meerdere laagjes papier om de Stoppine heen(omhulsel van de stoppine) als je dat doet, is de kans groot dat het lont niet aangaat.

Jean Cross

Registered User
Dat klopt helemaal, alleen zijn dat lange stukken.
In de pijlen zitten stukjes van ongeveer 3a5 cm.

Ok, lachuh.

Let er wel op dat je het visco tegen de Stoppine aanlegt en niet ernaast...er zitten vaak meerdere laagjes papier om de Stoppine heen(omhulsel van de stoppine) als je dat doet, is de kans groot dat het lont niet aangaat.

Vindt het nog wel een lastig verhaal en voorzie toch problemen. Dan maar wat extra lontjes trekken uit de romeinse kaarsen en zo verbinden dat ze allemaal tegerlijk richting de cakes gaan. Werkte altijd bij mij...

bloodveins

Registered User
Is het geen mogelijkheid om een stuk visco van 1 meter in een meter quickmatch te leggen? Neem aan dat de visco dan evensnel op alle plaatsen tegelijk wordt aangestoken of is dit alleen theorie?

bloodveins

Registered User
Ja maar nu de praktijk nog haha en heb een donkerbruin vermoeden dat dit niet op gaat. Heb net 5m quickmatch besteld en visco als ik het binnen heb probeer ik het wel even uit en laat het weten!

Poziloc

FPM Hangouderen
Dat gaat ook niet op! er zit nogal een dikke laag over de kruitlaag van visco...lijk t een soort hars.
Maar zoals ik al eerder uitlegde, hoe je de visco in de Quickmatch stopt werkt prima.....ik heb dat meerdere keren gedaan met shows en er is nooit een pot blijven staan.
Het is alleen belangrijk dat je de visco dus schuin afknipt en en tegen de stopine aanlegt, dus niet ernaast, zodat die tussen 2 lagen papier zit.
Ik zal eens mijn foto's doorspitten, of ik nog een voorbeeld heb

bloodveins

Registered User
Heb het wel vaker met blackmatch gedaan maar had het idee dat het met quickmatch niet zou lukken haha. Maar ik ga het dit jaar gewoon proberen om 2 keer 6 extreme salutes tegelijk te laten gaan.

Markie

Registered User
Ok bedankt voor de uitleg :)

Maar nog 1 vraag is onbeantwoord, wat zijn de afmetingen van die 'strengen blackmatch' die ze bij hobbychem.tk verkopen? Ik gok/hoop 50 centimeter per streng (zitten 5 strengen in per product-eenheid volgens de website)?

gietjo

Registered User
Ok bedankt voor de uitleg :)

Maar nog 1 vraag is onbeantwoord, wat zijn de afmetingen van die 'strengen blackmatch' die ze bij hobbychem.tk verkopen? Ik gok/hoop 50 centimeter per streng (zitten 5 strengen in per product-eenheid volgens de website)?

denk dat je het verkeerd leest Markie. (of ik moet jou nu weer verkeerd begrijpen)
In het lont zitten 5 strengen verwerkt, wat samen 1 snel lont maakt.
De prijs is is per meter, dus als je 10 meter wil, dan krijg je dat waarschijnlijk aan 1 stuk

bloodveins

Registered User
je moet het eigenlijk zien als 5 draadjes(strengen, stukkenlont) waar een verpakking omheen zit dit is het lont.

Misschien de verkeerde uitleg maar zie het voor je als 5 stukjes visco naast elkaar en die zijn dan ingepakt met een soort papier met plastic coating. Dit is dan 1 lont met 5 strengen.

Bovenaan