Veertiende juli: het regent afgelastingen van vuurwerk-shows

Moontan

Moderator
Medewerker
Veertiende juli: het regent afgelastingen van vuurwerk-shows

De veertiende juli van 2012 zal in Frankrijk de boeken in gaan als de kaalste nationale feestdag in jaren. Worden er normaal gesproken op de quatorze juillet overal vuurwerk-shows gegeven, de één nog groter en mooier dan de ander, dit jaar regent het afgelastingen. De reden: het slechte weer van vandaag, 14 juli. Behalve regen wordt in een aantal gebieden ook veel wind verwacht.
Van Lille tot aan de Middellandse Zee acht de ene burgemeester na de ander het wijzer om het vuurwerk maar tot nader datum uit te stellen, melden onder meer La Voix du Nord (Lille en omgeving), Sud-Ouest (Zuidwest-Frankrijk) en La Provence. Die laatste krant meldt dat de burgemeester van Arles zijn beslissing vanavond pas neemt. Zijn twijfel is begrijpelijk: hij had immers wel de beroemde vuurwerk-kunstenaars van Groupe F weten te strikken.
De golf aan afgelastingen is overigens een meevaller voor de mensen die pas later deze zomer op vakantie gaan. In de meeste gevallen zal het vuurwerk in de komende maand alsnog afgestoken worden. Houd de aankondigingen met de tekst Feu d'artifices in de gaten
Voor de nabije toekomst heeft Meteo France, het Franse KNMI, vooralsnog niet veel beter weer in petto. Alleen woensdag schijnt in heel Frankrijk heel de dag de zon, zoals het hoort in de zomer. De rest van de week kun je maar beter in het zuiden van de Provence of aan de Middellandse Zee zitten. Daar blijft de schade waarschijnlijk beperkt tot een enkele bui en zal de zon zich veelvuldig laten zien.

http://www.hurktoilet.nl/weblog/wreageer.php?id=7239

smilli

FPM Filmer
Vervelend voor de fransen, hopelijk kunnen ze binnen een maand toch nog genieten van vuurwerk!

biertje

Registered User
In Lille is de show gisteren gewoon door gegaan. Het was niet echt een bijzondere show, maar er hing wel een leuke sfeer met allemaal kinderen die voor de show vuurwerk aan het afsteken waren. Het leek net Valencia. Het weer viel ook mee met af en toe wat gedruppel en 1 echt buitje.

smilli

FPM Filmer
Leuke sfeer is het in Lille daar ja, was in 2009 ook gegaan en viel me ook op dat iedereen lekker op ze gemak wat loopt te knallen op dat veld. Showtje was ook wel leuk maar helaas niet goed op de muziek geschoten, was er dit jaar eigenlijk muziek of niet?

biertje

Registered User
Dit jaar was het niet op muziek. Stond wel in de aankondiging maar ik heb er niks van gehoord of gezien.

vuurwerkfreakz

Nieuwe Member
Ik ben met Biertje naar Lille geweest om voor het eerst naar een Franse show toe te gaan. Het was totaal onbekend wat we er van moesten verwachten en we gingen eigenlijk alleen maar uit van filmpjes en informatie van de lokale VVV.

Bij aankomst was het even zoeken naar het vuurwerk, maar dit hadden we al snel gevonden. Het vuurwerk stond in een park opgesteld met daarvoor een groot parkeerterrein voor het publiek. Het schietterrein was niet goed zichtbaar door heuveltjes in het park en afzettingen, maar er waren wel 2 hijskranen zichtbaar met wat candles erop.
Voor en na de show was er echt overal vuurwerk te horen. Veel gezinnen kwamen dan ook tijdig naar de vuurwerkshow toe om op de grote parkeerplaats vuurwerk af te steken. Het waren weliswaar geen grote producten, maar veel klein spul zoals knallertjes, fonteintjes, romeinse kaarsen en vuurpijlen. Ik snap daarom niet waarom Arno Bonte en David Rietveld roepen dat we het in andere laden ook al verboden is.

Het was al donker en heb daardoor niet echt goede fotos van het afsteken kunnen maken, maar de onderstaande fotos geeft wel een kleine indruk.

LilleFR_14_7_2012_21.jpg

LilleFR_14_7_2012_16.jpg

De show zelf was niet de moeite waard om vanuit Nederland naar toe te rijden (Lille is maar 1,5 uur vanaf NL/BE grens). De show begon in salvo's en de bommen waren van niet al te beste kwaliteit. De hijskranen die stonden opgesteld werden alleen maar gebruikt om een stuk of 6 candles vanaf te schieten, wat niet veel nut had, omdat het opgestelde vuurwerk op bijna dezelfde hoogte op een heuvel stond.

De show heeft uiteindelijk 20 minuten geduurd en werd afgesloten door 2 grote gouden bommen (waarschijnlijk 2 × 8inch). Voor een grote stad als Lille had ik toch veel meer vuurwerk verwacht, volgende keer toch maar doorrijden naar parijs?

Ik heb de onderstaande fotos kunnen maken.

LilleFR_14_7_2012_51.jpg

LilleFR_14_7_2012_91.jpg

LilleFR_14_7_2012_131.jpg

LilleFR_14_7_2012_101.jpg

LilleFR_14_7_2012_61.jpg

LilleFR_14_7_2012_151.jpg

Laatst bewerkt:
Bovenaan