Veel vuurwerk nog steeds onveilig

Jean Cross

Registered User
snap niet zo goed waarom ze "slechts" 5 procent van het legale vuurwerk hebben kunnen testen op veiligheid... Er is toch een speciale vuurwerkeenheid bij het VROM.? Lijkt me sterk dat ze zo weinig hebben kunnen controleren...

Laatst bewerkt:

Sweet Laker

Registered User
Op 100% is dus 1.25% van het vuurwerk onveilig, vind ik nog best meevallen als ik eerlijk ben. Zeker als ik naga hoe er vorig jaar door TNO getest werd,...

polleke45

Registered User
maar wat noemen ze onveilig een lontje dat 1cm te kort is als ik een chinees was en tegen een hongerloontje vuurwerk moet maken zou ik het ook maar snel doen en niet te precies xD

Emanuelson87

Registered User
Ik vind ook dat er wel iets meer gedaan moet worden,,las gistere nog dat er elk jaar een man of 25 zijn oog verliest!,,is het niet verstandig om zon veiligheidsbril te verplichten!?
aangezien veel ongelukken door andermans vuurwerk komt,

Richardus

Registered User
Logisch dat er onveilig spul op de markt komt, als je maar 5% test, luie donders. Dat doen ze in 't buitenland heel wat beter, in BE wordt alles getest...

Moet ook zeggen dat het me laatst bij een demo van GBVspul opviel hoe veel bombettes te laag knalden, hoeveel fluiters op manshoogte horizontale vluchten kozen enz. etc. Zelfs op die 30m. afstand kreeg ik er een onveilig gevoel bij, zeker toen een Asian Budget Line B z'n laatste salvolijn in de cake uit elkaar knalde en één bombette daarvan vlak schuinboven 't publiek uit elkaar knalde...
Bij 'n demo van B&W en Bonfireworks daarentegen heb ik een enkele beetje lager ontploffende bombette gezien, verder niks.
't Wisselt dus nogal op de markt. Laat ze maar alles testen, haal je de rotte appels d'r uit. Van elk product 3 of 5 op de normale manier afsteken.

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Deze test zijn toch gedaan bij TNO in Rijswijk? Zo ja snap ik totaal niet hoe ze het voor elkaar krijgen om maar 5% te testen.

Ik ben zeer regelmatig in Rijswijk en ongeveer de laatste 10 donderdagen was het volop raak uren lang op dat terrein.

Dus volgens mij zijn ze aan het spelen daar hahaha. Het zijn natuurlijk zelf ook liefhebbers hehehe.

Bovenaan