Vanavond live debat over vuurwerk!!!!!! Hulp gevraagd aan alle liefhebbers!

shinji

Moderator
Medewerker
Ik ben niet zo van de complimenten, maar Toon heeft zich vandaag geprofileerd als de enige ware vuurwerkambassadeur van Nederland. De gewone man die in netjes normaal Nederlands zn standpunt helder weergeeft, eerlijk en heel rustig blijft als het debat een tikkeltje dreigt te ontsporen, helemaal top.

Moontan

Moderator
Medewerker
Ik ben niet zo van de complimenten, maar Toon heeft zich vandaag geprofileerd als de enige ware vuurwerkambassadeur van Nederland. De gewone man die in netjes normaal Nederlands zn standpunt helder weergeeft, eerlijk en heel rustig blijft als het debat een tikkeltje dreigt te ontsporen, helemaal top.

Amen. Toon heeft die complimenten zeker verdiend!!

Attenoje

Registered User
Ik vind illegaal vuurwerk iets te breed omschreven.

Naar mijn mening heeft nederland een probleem ontwikkeld door af te wijken van de europese wetgeving.

Als je hier in nederland gewoon bij de fietsenwinkel een echt flowerbedje, chinees rolletje en een knalpijltje kan kopen dan was de handel in illegaal vuurwerk wat echt gevaarlijk is als in cobras - italiaanse bommen e.d. nooit zo groot gegroeid.

Heeft nederland dan niks geleerd van de positieve ontwikkelingen op gebied van drugs gebruik die kwamen na de scheiding van hard en soft drugs?

Attenoje

Registered User
Ik vond die kale trouwens erg goed, die moet je erbij hebben om ook het op zen haags debaterende volk als politici nu eenmaal doen schaakmat te zetten.

britain

Registered User
Was een mooie discussie! :) Fijn!

Ik snap maar niet dat mensen niet willen inzien dat verbieden onzin is. Roken wordt verboden op veel plekken, maar je kan toch niet zeggen dat mensen überhaupt niet meer mogen roken?

Zelfde met alcohol: het wordt misbruikt, en er gaan mensen dood, maar je kan toch niet zeggen dat niemand meer mag drinken?

Ik hoop dat de mensen die tegen vuurwerk zijn dit in gaan zien...

--sjon beton--

Registered User
wat kan evelien goed debateren zeg! hulde!
toon bleef rustig en netjes, maar ik denk dat hij soms ook wel kookte van binnen ;)
al met al een een goede uitzending en eindelijk eens een keer op waarheid berust tegengas.
oogletsel krijg je NIET als je een veiligheid bril draagt.
en nog nooit gehoord dat iemand handletsel (paar vingers weg) heeft gekregen door legaal vuurwerk.
dus wat is nou het probleem?
en groen links? tja... die lui kun je 1000 waarheden vertellen, maar blijven toch altijd bij hun misselijke standpunten en zijn niet bereid om te buigen.

joszie

Zilveren Member
na al die jaren dat ik de discussie rond vuurwerk volg, heb ik eindelijk eens een volwaardige en eerlijke discussie gezien.
heel goed dat er 3 pro vuurwerk mensen zaten met ieder hun eigen straatje: de verkoper/importeerder (Evelien), de extreme liefhebber (Toon) en een politicus! net zo als er 3 verschillende tegenstanders zaten.
gelukkig dan wel mensen die minder extreem zijn als de welbekende, hoewel de groenlinkspersoon zich wel duidelijk liet horen met haar extremisme.

Ik heb er werkelijk van genoten en hoop nog vaker zulke genuanceerde programma's tegen te komen. grote dank ook aan de 3 pro vuurwerk deelnemers!

RedBaron

Registered User
Toon heeft zich vandaag geprofileerd als de enige ware vuurwerkambassadeur van Nederland. De gewone man die in netjes normaal Nederlands zn standpunt helder weergeeft, eerlijk en heel rustig blijft als het debat een tikkeltje dreigt te ontsporen, helemaal top.

Dat kunnen we bij deze wel stellen ja dat Toon de énige échte vuurwerk ammbassadeur is van Nederland.. Er is nog iemand die zich zo noemt.. Maar die moeten ze eens een tijdje opsluiten ofzo.. Anyways, ik vond dat Toon zeer beheerst, duidelijk, kort en bondig zn verhaal deed. Ook Evelien en het 2e kamerlid Joram van Klaveren brachten enkele sterke punten naar voren. Dit ondanks dat ze nogal eens afgekapt werden om de tegenstanders aan het woord te laten.

Mocht er nog eens zo een debat komen ( en dat zal echt wel gebeuren) dan moeten we Toon maar weer sturen! Ik denk dat hij prima als vertegenwoordiger van ons kan optreden om onze belangen\hobby\passie te verdedigen.

Op Facebook had ik al met complimenten gestrooid. Maar dat doen we dan nu nog maar een keer: Chapeau!

AWG

Registered User
-Tony heeft het zeer goed gedaan om het plezier dat we hebben te benadrukken.
-Evelyn vond ik heel sterk debateren over de voor en nadelen van het geheel(inclusief shows,etc etc)
en die Joram niet alleen voor het politieke verhaal maar was een prima pitbull om die groenslinks mevrouw van repliek te dienen(ik was blij dat die juist niet zo netjes was tegen haar, ze loog werkelijk alles aan mekaar en hij confronteerde haar keihard, dat beviel haar allerminst)

alsof er verdorie met een profshow niks mis kan gaan.... (gevolgen zijn alleen heel stuk erger).
Rij je je met een auto aan gort dan zijn het er 1 of een paar, ga je met boot of vliegtuig en het gaat mis dan ga je vrijwel allemaal eraan.
alles is relatief.
Heb op tv gezien hoe dat ging met die ''damschreeuwer'' , moet je nagaan dat er 1 zwaar knalvuurwerk in het publiek gooit met zijn zatte kop, dan worden er aardig wat verdrukt...

maarja zoals boven al aangegeven door sjonbeton, al gooi je er 1000 waarheden tegenaan.....

RoYvette

FPM Filmer
Heel erg bedankt toon voor deze top bijdrage. We zaten op onze lip te bijten als de groen links aan het woord kwam. Jij bleef rust uitstralen (Hoe dat van binnen voelde zal niet rust zijn geweest verwacht ik). T is niet niks om in zo'n programma waar je iedereen aan t woord moet laten komen je toch in korte tijd zo goed en krachtig kunt verwoorden. Tegek dat er zoveel gestemd hebben. Je kunt niet verwachten dat je alle kijkers t positieve van oud en nieuw in kunt laten zien maar bv van de 500.000 tegenstanders zijn er misschien 250.000 gaan twijfelen waarvan er 100. 000 hun tegenstelling is veranderd naar positief. Dat zijn er dan toch weer n paar bij. Idd je bent hier n goeie voor top!!

Koetje

Registered User
Alles is eigenlijk al gezegd maar je hebt het erg goed gedaan. Een gepassioneerde liefhebber laten zien die normaal en rustig over zijn liefde kan praten ipv een bommen in het rondsmijtende tokkie zoals de vuurwerkliefhebber in Nederland helaas bekend staat. Met dank aan de media.
Top gedaan.
de GL mevrouw was lachwekkend, maar goed dat is die hele partij natuurlijk ook.

elgielo

Registered User
Pro vuurwerkteam TOP gedaan mensen.
Toon en Evelien TOP dat jullie daar zijn gaan zitten,
de Heer Joram TOP dat je op komt voor realistische mensen en de betutteling de grond in stampt.
Heb er van genoten gister hoewel ik me wel irriteerde aan die betonblokken gooister.

bonbridge1

Registered User
Toon prima, evelyn prima en joram staat er weer als een typische pvver. Hard schreeuwen met slechte argumenten. Grappig dat de enige politicus het slechtst uit de verf komt van de 3.
Dat evelyn wat fel werd vind ik logisch. Dag in dag uit moet zijn haar zaak verdedigen en krijgt ze domme vragen voor haar kiezen als "stop je met je bedrijf als je weet dat er iemand gewond raakt door jouw vuurwerk" . Dat vraag je toch ook niet aan mevrouw heiniken die weet dat er dagelijks mensen dood gaan, kinderen mishandeld worden, verslavingsklinieken vol zitten enz door haar drank.
Het zelfde geldt voor de vraag die toon kreeg of hij wou stoppen met stoken als niemand meer gewond raakt. Waren alle tegenstanders bereid nooit meer een glaasje te drinken zodat er geen problemen met alcohol meer zijn? Vast niet.
Afgelopen oud en nieuwe belanden er immers 650 mensen in het ziekenhuis door alcohol. Dat zijn er maar een paar minder dan vuurwerk. Meer dan 2200 doden per jaar soor alcohol. Ik hoor daar weer niemand over. Ik drink zelf ook een glaasje maar ik vind dat altijd een goede vergelijking.

Koetje

Registered User
Ik vond de meeste argumenten anders best ok van die Joram, hij veegde de vloer aan met die bomen knuffelaarster. Persoonlijke aanval had niet gehoeven van mij.

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Ik vond de meeste argumenten anders best ok van die Joram, hij veegde de vloer aan met die bomen knuffelaarster. Persoonlijke aanval had niet gehoeven van mij.

Had van mij ook niet gehoeven, maar ze bleef maar doormailen met haar standpunten.
Dat het wel goed was dat ze zo gecorrigeerd werd.

Voor de rest, zeer goed verdedigd door Toon en de twee voorstanders.

Twee dingen die mij opvielen.
Dat kinderen met zware knallers bezig zijn, werden door de tegenstanders compleet weggewuifd.
Terwijl het grut dat met Cobra's, Haai 3 loopt te gooien steeds jonger wordt.
Bij mijn neefje in de brugklas! Is iemand gepakt met die brilslang knallers.

En wat betreft voorlichting aan kinderen, hoe je vuurwerk afsteekt, dat kan in Nederland een stuk beter.
Ik stond tijdens mijn eerste keer Fallus stomverbaasd te kijken, toen ik meerdere keren zag, hoe opa's aan hun kleinkinderen voordeden hoe ze een bepaald stuk vuurwerk moeten afsteken.
Helaas is dat in Nederland totaal anders, daar zitten pap en mams achter de tv Youp van het Hek te kijken.
Terwijl kindlief buiten het straatmeubilair aan het opblazen is.

En wat de presentator aan het einde van het programma tegen Toon zei, ivm de poll.
Bedankt je vuurwerk vrienden maar voor de vele stemmen.
Dat zeg je gewoon niet als presentator!

Nogmaals Toon, Evelien en Joram jullie hebben zeer goed tegengas gegeven!

DeejayTim

Registered User
Goed gedaan Toon, Evelien en Joram. Prima onderbouwde argumenten!

Ik vind het diep en diep triest voor dat meisje en ik kan me wel voorstellen dat ze wil dat vuurwerk verboden wordt. Echter lijkt ze te snappen dat zo'n zelfgemaakte vuurwerkbom of wat het dan ook was niet hetzelfde is als legaal vuurwerk. Wat ze zelf ook aangaf op een nieuwssite: legaal vuurwerk is niet in staat om zulke (scherf)verwondingen aan te richten, zware illegale klappers wel.

smilli

FPM Filmer
Vuurwerk tafel heeft het naar mijn inzien heel sterk gedaan, alle 3 geven ze zeer belangrijke punten aan uit hun expertise.

petertje23

Registered User
Inderdaad! Goede punten van de pro kant!
hopelijk hebben een hoop mensen dit gezien! En zet het mensen aan het denken.

Dit bewijst wel weer eens het beeld dat de anti partij geen verschil wil zien tussen illegaal zwaar vuurwerk en consumenten vuurwerk.
Althans de partij met de meldpuntjes dan.

Tony

Administrator
Medewerker
Wat jullie niet gezien hebben is dat er aan het begin van de uitzending aan het publiek gevraagd is wie er voor en wie er tegen een vuurwerkverbod zijn.
Van de ik schat 50 mensen die aanwezig waren staken er maar 5 hun hand op VOOR een vuurwerkverbod :)

Baron van lunt zu sas

Registered User
Wat jullie niet gezien hebben is dat er aan het begin van de uitzending aan het publiek gevraagd is wie er voor en wie er tegen een vuurwerkverbod zijn.
Van de ik schat 50 mensen die aanwezig waren staken er maar 5 hun hand op VOOR een vuurwerkverbod :)
GL moet meer gepakt worden op hun valse cijfers.
Misschien bij de volgende ZenaTrophy (bv) ook een debat-wedstrijd kunnen we oefenen...

Bovenaan