Vanavond bij Pauw: het vuurwerkdebat

DJ-ArSoN

Registered User
Van de Pauw twitter (@PauwNL)

"Ben jij nu al aan het aftellen voor 31 december? Ben je de grootste vuurwerkfan van Nederland? Dan zoeken wij jou! Mail naar pauw@vara.nl"

en

"Zo in Pauw: vuurwerkliefhebbers en slachtoffers van vuurwerk over vuurwerkvrije zones. Betutteling of pure noodzaak? http://pic.twitter.com/FXEGrnA28a"

Heb mailtje gestuurd en ze zijn oprecht geïnteresseerd in de liefhebbers en medestanders.
Ze willen zelfs nog pro-vuurwerkers in de studio hebben, dus mocht iemand in de buurt wonen en een goed verhaal hebben?
Heb mijn zegje al via de mail en telefoon gedaan, kan nooit kwaad. :hehe!:

B384C49IQAA3u_L.png

Z@P

Registered User
Ik ga niet kijken want ik heb nog nooit iets positiefs over vuurwerk in de media gezien, dat is simpelweg niet interessant genoeg. Ga me alleen maar kapot zitten ergeren.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

bridge

Bronzen Member
Ik ga niet kijken want ik heb nog nooit iets positiefs over vuurwerk in de media gezien, dat is simpelweg niet interessant genoeg. Ga me alleen maar kapot zitten ergeren.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Wha ha same thoughts here! ik ga zeker niet kijken. Ga ik heel negatieve energie van krijgen.

stefantvs

Administrator
Medewerker
ga het toch maar even bekijken, ben wel benieuwd hoe het er aan toe gaat ! Hopelijk weet frits zich een beetje staande te houden en komen niet alleen de tegenstanders aan het woord :)

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Goed debat hoor! Geen schijnargumenten gehoord (nauwelijks), maar goede discussie. Frits doet het keigoed als woordvoerder!

Hairy Harry

Registered User
Jammer dat er twee voorbeelden gegeven worden waarbij eigenlijk alcohol de hoofdrol speelt, waar Frits ook wat van zegt, maar gewoon compleet genegeerd word.

Puur

Registered User
Kan me eigenlijk geen donder meer schelen wat ze allemaal zeggen....nog 27dagen en een zooi uren en dan ga ik genieten alsof ik 10jaarwisselingen tegelijk vier en dat pakken ze nooit van me af......

bonbridge1

Registered User
Alle respect voor frits maar frits is een vuurwerkhandelaar en debateren is een heel ander vak. Helaas niet zijn vak, hij doet zijn best maar tegen een doorgewinterde burgemeester en oogarts die hier reglmatig over debateert ga je het niet winnen.
Wat vuurwerkliefhebbend nederland nodig heeft is iemand die weet hoe je moet debateren. Iemand die cijfers klaar heeft, wel bespraakt is en met steekhoudende argumenten komt want die zijn er genoeg. Dit heeft ons helaas niet verder geholpen.
Trek de vergelijking met alcohol, veel meer doden per jaar en ook onschuldige. Ik hoor niemand over een verbod.
Vertel wat de vuurwerkshows de overheid gaat kosten.
Hoeveel inkkomsten uit btw en andere belastingen de overheid mis gaat lopen.
Hoeveel banen er verloren gaan door alle bedrijven die failliet gaan.
Laat zien dat je als branche bereid bent veranderingen toe te passen, meer dan alleen een babypeiltje uit de handel halen. Stel je bereidwillend op.
Verbieden heeft geen zin, dat zie we aan het illegale vuurwerk. Waar is de overheid met handhaving? Ik kan makkelijker een een cobra komen dan een pak melk.
Hamer er op dat het 9 van de 10 keer niet het vuurwerk is dat het slachtoffer maakt maar de dronken of idiote stoker. Die moet je aanpakken en laten opdraaien voor de schade.
Zo kan je doorgaan. Echt we hebben iemand nodig die dit debat kan voeren en helaas heb ik die nog niet gezien.

Pancake77

Registered User
Laat zien dat je als branche bereid bent veranderingen toe te passen, meer dan alleen een babypeiltje uit de handel halen. Stel je bereidwillend op.

Dit!

Ik kan er met mijn hoofd ookniet bij dat importeurs ter bescherming van hun broodwinning en ter bevordering van een veiliger imago niet jaarlijks gratis de vuurwerkbrillen leveren aan de winkeliers en deze verplicht bij iedere bestelling meegeven, wel gratis!!

Dit is een kleine investering met grote winsten!!!

RedBaron

Registered User
Alle respect voor frits maar frits is een vuurwerkhandelaar en debateren is een heel ander vak. Helaas niet zijn vak, hij doet zijn best maar tegen een doorgewinterde burgemeester en oogarts die hier reglmatig over debateert ga je het niet winnen.
Wat vuurwerkliefhebbend nederland nodig heeft is iemand die weet hoe je moet debateren. Iemand die cijfers klaar heeft, wel bespraakt is en met steekhoudende argumenten komt want die zijn er genoeg. Dit heeft ons helaas niet verder geholpen.
Trek de vergelijking met alcohol, veel meer doden per jaar en ook onschuldige. Ik hoor niemand over een verbod.
Vertel wat de vuurwerkshows de overheid gaat kosten.
Hoeveel inkkomsten uit btw en andere belastingen de overheid mis gaat lopen.
Hoeveel banen er verloren gaan door alle bedrijven die failliet gaan.
Verbieden heeft geen zin, dat zie we aan het illegale vuurwerk. Waar is de overheid met handhaving? Ik kan makkelijker een een cobra komen dan een pak melk.
Hamer er op dat het 9 van de 10 keer niet het vuurwerk is dat het slachtoffer maakt maar de dronken of idiote stoker. Die moet je aanpakken en laten opdraaien voor de schade.
Zo kan je doorgaan. Echt we hebben iemand nodig die dit debat kan voeren en helaas heb ik die nog niet gezien.

Ik denk dat dit eens een klusje voor de Branche vereniging Pyrotechniek Nederland zou kunnen zijn door eens een woordvoerder aan te stellen. En dan een woordvoerder die dus kan putten uit goede vakkennis uit het vuurwerkwereldje. Iemand die dan dus wel een doorgewinterde debater is. Dus zodra er weer zo een "debat" is dat ze deze meneer of mevrouw in stelling brengen om de belangen goed voor het voetlicht te brengen en onwaarheden en de bekende tegen argumenten te kunnen bestrijden.

Toch vond ik dat Frits zich er op zijn manier toch best goed door heen sloeg hoor!

Red Eagle

Registered User
Geloof niet meer in het debatteren.
Met alle respect maar denk dat we een paar jaar te laat zijn.
De mening van het Nederlandse volk is al bepaald.
Zeg je vuurwerk dan zeg je negatief, slopen, letsel enz
Daar helpt een debat niet meer.
Verloren zaak ben ik bang het zal een kwestie van tijd zijn.

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Een redelijk open debat. Alleen de vrouw ( en logisch ook ) stond nergens voor open. Ik vind dat Frits het knap gedaan heeft, je moet het maar durven!

Heeft het geholpen? Nee ik ben bang van niet, de cijfers spreken ons zo onwijs tegen. Je had mijn inziens nog meer moeten inspelen op het veiliger maken door nog meer klein vuurwerk uit de schappen te halen. Als dit jaar nou blijkt dat het voor grote delen uit de handel halen van babypijltjes heeft geholpen heb je echt wat bereikt richting de critici.

painkiller

Registered User
Een redelijk open debat. Alleen de vrouw ( en logisch ook ) stond nergens voor open. Ik vind dat Frits het knap gedaan heeft, je moet het maar durven!

Heeft het geholpen? Nee ik ben bang van niet, de cijfers spreken ons zo onwijs tegen. Je had mijn inziens nog meer moeten inspelen op het veiliger maken door nog meer klein vuurwerk uit de schappen te halen. Als dit jaar nou blijkt dat het voor grote delen uit de handel halen van babypijltjes heeft geholpen heb je echt wat bereikt richting de critici.
Volgens mij is het dweilen met de kraan open. Aan de ene kant worden de babypijlen uit de handel genomen en aan de andere kant komen de zwaarste knallers de grens over.
Ik ben bang dat het letsel alleen maar erger word.

Bovenaan