Vaker vuurwerk de lucht in voor 'zomaar een feestje': na klachten roept gemeente op om ermee te stoppen

Plum Bloom

Registered User
Bruiloft, jubileum, kampioenschap, het lijkt wel of bij elk soort feestje tegenwoordig vuurwerk wordt afgestoken. Niet iedereen is daar blij mee. De gemeente Bronckhorst ziet het aantal klachten toenemen.

Dit jaar zijn bij de gemeente achttien klachten binnengekomen. Vorig jaar waren het er veertig, oud en nieuw meegeteld. Die cijfers vertellen volgens een woordvoerder van de gemeente slechts een deel van het verhaal. „Mensen doen niet altijd een melding.”

‘Vier je feest zonder vuurwerk’​

De algemene indruk bij de gemeente is dat bij feestjes vaker vuurwerk uit de kast wordt getrokken. Ze roept mensen daarom actief op hiermee te stoppen. ‘Vuurwerk levert veel stress, angst en zelfs gevaar op voor dieren en daarmee ook voor mensen’, schrijft Bronckhorst op de gemeentepagina’s in de huis-aan-huiskrant. ‘Hou rekening met elkaar. Vier je feest zonder vuurwerk’
Vuurwerk afsteken mag alleen met oud en nieuw. In de rest van het jaar is het verboden, tenzij je een vergunning hebt. Steek je het toch gewoon af en word je op heterdaad betrapt? Dan kan dat een boete opleveren van 250 euro.

firewire

Registered User
Prachtig hè!🙌🏼
Voor de gemiddelde brave burger is dit geen waarschuwing maar eerder een motivatie wbt hoe je vuurwerk af kan steken zonder een boete te krijgen.
En mocht er dan toch nog onverhoopt een heterdaadje voorvallen, er geen vuiltje aan de lucht is omdat je op een bruiloft alleen maar ff kort met de pet rond hoeft…👍🏼

Knettermans

Bronzen Member
Prachtig hè!🙌🏼
Voor de gemiddelde brave burger is dit geen waarschuwing maar eerder een motivatie wbt hoe je vuurwerk af kan steken zonder een boete te krijgen.
En mocht er dan toch nog onverhoopt een heterdaadje voorvallen, er geen vuiltje aan de lucht is omdat je op een bruiloft alleen maar ff kort met de pet rond hoeft…👍🏼
Typisch, ik zag er dezelfde boodschap in :ROFLMAO:

Op zich is het geen vreemd fenomeen, vuurwerk afsteken is een uiting van blijdschap en een mooie toevoeging voor een feestelijke gebeurtenis. In vele landen over de hele wereld is het heel normaal om bij iedere noemenswaardige festiviteit vuurwerk af te steken. Er zijn landen waar dat mag maar ook veel landen waar het gedoogd wordt. In die landen gunnen mensen elkaar iets en hoewel er daar ook vast mensen zijn die het niet leuk vinden is het daar nog geen algemeen gebruik om direct te gaan lopen klagen en de politie te bellen.

De boodschap in het bericht is dat je een boete van 250 Euro krijgt als je op heterdaad betrapt wordt en die kans is natuurlijk heel klein aangezien de politie op straat al lang wegbezuinigd is en vervangen is door BOA's die het vooral druk hebben met het collecteren voor de staat als je een foutje maakt met parkeren, te hard durft te rijden of tegen de kerk staat te pissen. Zelfs in steden met een vuurwerkverbod worden geen bekeuringen uitgedeeld als daar letterlijk duizenden mensen vuurwerk afsteken. Ook dit is dus weer zo'n loos dreigement omdat er simpelweg niemand beschikbaar of bereid is om je te bekeuren.

Ik zie het als een mooie, groeiende traditie om bij iedere gelegenheid een stukje vuurwerk af te steken en juich het van harte toe als mensen dit doen, ik geniet er graag van mee. En nee, ik heb dan geen medelijden met die linkse azijnpissers die dat vervelend vinden, die moeten maar eens leren dat niet alles om hen draait en een ander ook iets gunnen.

roelz

Registered User
Ja, en als het verbod er is gaat dit verschijnsel (willekeurige dag/avond consu vuurwerk in de wijk/straat) enorm toe nemen. De uitlaatklep op 31-12 is weg genomen dus gaat de behoefte via een andere weg/moment. De politiek kiest hier zelf voor. En zeg nou zelf; de pak kans is zo'n beetje 0,0 als je op een willekeurige avond een compound neer zet met verlengde lont. Ik geloof dat allemaal wel op mijn leeftijd maar kan me goed voorstellen dat jongere liefhebbers een nieuwe weg in slaan. Dus; stoken wanneer het jou uitkomt, pop-up vuurwerk zeg maar. Niet wachten op oudjaar zoals mijn generatie dat, min of meer, gewend was.

Laatst bewerkt:
Bovenaan