Vuurwerk is op Malta in veel opzichten anders dan in de meeste landen. Zo vinden ze bijv. het bouwen van een perfecte shell veel belangrijker dan het samenstellen van een mooie show. Shells worden meestal per stuk geschoten om ze goed te kunnen beoordelen. De vuurwerkkwaliteits rivaliteit tussen de verschillende gemeentes leidt soms tot onfrisse situaties. Er is ook geen financiele factor want de grondstoffen worden gekocht van donaties en het werk wordt gedaan door vrijwilligers en er is evenmin verkoop van vuurwerk. Verder is er een sterk religieuse verbinding want de dorpen schieten alleen vuurwerk in de week dat hun kerk beschermheilige wordt geeerd met een feestweek.
Het filmpje toont een bij daglicht geschoten salutes serie, het is met 8 min. maar de helft van de sessie die werd geschoten. De salutes waren zo hard dat m'n gebit pijn ging doen en als je denkt dat het niet harder kan, doen ze er nog een schepje bovenop. Het is helaas slechts een filmpje maar ik hoop dat je zo toch een indruk krijgt van een gebeuren waar ik sprakeloos van was.
Het filmpje toont een bij daglicht geschoten salutes serie, het is met 8 min. maar de helft van de sessie die werd geschoten. De salutes waren zo hard dat m'n gebit pijn ging doen en als je denkt dat het niet harder kan, doen ze er nog een schepje bovenop. Het is helaas slechts een filmpje maar ik hoop dat je zo toch een indruk krijgt van een gebeuren waar ik sprakeloos van was.
Laatst bewerkt: