[Uitzending] Undercover Nederland 27 dec. 2009

KoenL

Registered User
( Ik dacht het al ergens gelezen te hebben op het forum, maar ik kon hem niet meer terug vinden. Excuses als hij dubbel gepost wordt)

Zojuist kondigde Alberto Stegeman, presentator 'Undercover Nederland', aan dat er volgende week weer een uitzending zal zijn over vuurwerk, illegaal vuurwerk wel te verstaan. Twee jaar geleden had hij hier ook al een uitzending overgemaakt, hij liet onder andere zien hoe makkelijk er aan professioneel vuurwerk te komen was.

Volgende week doet hij hetzelfde. Ook laat hij de gevaren zien van het professionele spul zien, onder andere van shells. Hij liet twee korte fragmenten daarvan zien.

Volgende week zondag, 27 december om 21:30 op SBS 6; Undercover Nederland.

MorningGlory

Registered User
Die Stegeman neem ik sowieso niet serieus.
Die aflevering dat hij bij het vliegtuig van de Koningin kwam was tenenkrommend.
Hoe vaak hij in die uitzending over zichzelf zei wat hij allemaal kan was typisch SBS...

Heb voorstukje over de vuurwerkaflevering ook net gezien, een shell op de grond laten afgaan... erg geloofwaardig alweer, mijnheer Stegeman.
Als je die shell zou gebruiken waar hij voor bedoeld is, had je geen uitzending (en aandacht) gehad.

Oké, op de gevaren van vuurwerk wijzen is één ding, maar wat hij doet stelt journalistiek en informatief niks voor.

de knaller

Registered User
Heb voorstukje over de vuurwerkaflevering ook net gezien, een shell op de grond laten afgaan... erg geloofwaardig alweer, mijnheer Stegeman.
Als je die shell zou gebruiken waar hij voor bedoeld is, had je geen uitzending (en aandacht) gehad.

hij heeft hier wel een punt. op youtube staat een filmpje van een 3" ti salute shell die op de grond wordt afgestoken... dus er zijn mensen die zo stom zijn om dat te doen.

KoenL

Registered User
hij heeft hier wel een punt. op youtube staat een filmpje van een 3" ti salute shell die op de grond wordt afgestoken... dus er zijn mensen die zo stom zijn om dat te doen.

Het kan nog gekker, mensen die 2,5" salutes vanuit de hand aansteken en weggooien. Zo'n uitzending kan nooit kwaad denk ik.

Sweet Laker

Registered User
Ik heb zelf met eigen ogen gezien dat er een paar gasten een shell (formaat mij onbekend ben wat dat betreft geen kenner) op de grond neer hebben neergelegd een aangestoken. Daarnaast circuleren er, zoals eerder al vermeld, diverse films op youtube van één of meerdere!! shells die tegelijk op de grond af worden 'geschoten'.

Zo ongeloofwaardig is mijnheer Stegemann dus niet. En dat debakel bij het paleis van de koningin was ook geen doorgestoken kaart, want zowel de marechaussee als het koningshuis spelen niet en publique theaterspelletjes. (dat ze het door dom gedrag van personeel dan via de publieke kanalen alsnog doen, dat is een ander verhaal :D )

MorningGlory

Registered User
Ik heb zelf met eigen ogen gezien dat er een paar gasten een shell (formaat mij onbekend ben wat dat betreft geen kenner) op de grond neer hebben neergelegd een aangestoken. Daarnaast circuleren er, zoals eerder al vermeld, diverse films op youtube van één of meerdere!! shells die tegelijk op de grond af worden 'geschoten'.

Zo ongeloofwaardig is mijnheer Stegemann dus niet. En dat debakel bij het paleis van de koningin was ook geen doorgestoken kaart, want zowel de marechaussee als het koningshuis spelen niet en publique theaterspelletjes. (dat ze het door dom gedrag van personeel dan via de publieke kanalen alsnog doen, dat is een ander verhaal :D )

Nee dat was zeker geen doorgestoken kaart, maar zoals die Stegeman zo mooi tegen de verborgen camera kan praten en zichzelf kan ophemelen is gewoon hilarisch, af en toe dacht ik dat het Koot&Bie was.
En zo vaak als die avond had ik het woord "majesteit" nog nooit in mijn hele leven gehoord.

Nee, kom me niet met die Stegeman aanzetten.
En nu beetje illegaal vuurwerk kopen en daarna de grote "oh kijk wat ik allemaal kan" mijnheer uithangen.

Nee, geef mij maar de Vries, díe pakt het tenminste fatsoenlijk aan.

Laatst bewerkt:

MorningGlory

Registered User
Daar kan ik dan weer om lachen. "Het programma dat onderzoekt, ontmaskert, aanklaagt, verdedigt, bevredigt en verzadigd. (Hint)" :laugh:

Die heeft wel Dubois en Viets vrij gekregen en de dader zit nu vast.

Lijkt me nogal een grotere prestatie dan een vlindertje uit een ander land opsporen.

MorningGlory

Registered User
Whatever, als je het het gebrek aan journalistiek gehalte en teveel aan narcisme bij Stegeman niet kan ontdekken, laten we het dan maar gauw weer over vuurwerk hebben.

Tony

Administrator
Medewerker
Hoe dan ook! Hij laat het wel even zien.
Daar sta je dan als handelaar met je mooie witte Ibiza.

Journalistiek of niet.

AWG

Registered User
ze zijn allebei zo narcistisch als ik weet niet wat.

alleen ze stellen wel dingen aan de kaak, en dat moet iedereen vooral ook weten
hun doel heiligt de middelen zelfs het inhuren van een crimineel, en daarmee krijgen ze veel dingen goed gedaan, alleen ze willen wel heel graag dat iedereen vooral ook maar weet dat HUN dat gedaan hebben.:amuse:

-peter had voor mij een held geweest als hij die emmy had geweigerd,
maar ik wist van te voren al dat ie dat nooit zou doen,

-peter had voor mij een held geweest als hij nooit bij oprah zou zijn gaan zitten
en gezegd had: fuck it ik deed het allemaal alleen maar voor de moeder van dat meisje...

-alberto zat bij jensen paar jaar terug, weinig zinvolle uitzending. waarom doe je zoiets?? het tast je geloofwaardigheid aan als serieus journalist.
heeft verders niks met jensen te maken ofzo maar heel nederland leert je wel kennen zo, en dat kan dus ten koste gaan van je werk.

-alberto is altijd zo heilig verontwaardigt over de meest eenvoudige zaken
aantal maanden terug had hij een aflevering over klusjesmannen en aannemers die zich door de vrouwen waar ze klusjes deden lieten betalen in ''natura''(als je begrijpt wat ik dan bedoel).
hij vond dat vreselijk, maar iedereen weet dat die vrouwen daar blijkbaar zelf niet moeilijk over doen en dat van te voren al afgesproken hadden in een intakegesprek voor de desbetreffende klus. heel huis stucen een avondje krikken. dat soort afspraken.
is dat zo schokkend?? zolang de mensheid al bestaat doen mensen dingen voor dingen. mijn vrouwelijke collega was verontwaardigt over alberto,s verontwaardiging, DAAR KIEZEN DIE VROUWEN TOCH ZELF VOOR?? zei ze.:amuse:
tja ik vind het ook vreemde mensen daar niet van, maarja echt schokkende uitzending was het niet.

shadow13

Registered User
Ik heb hier een beetje mixed feelings over.Aan de ene kant wordt het vuurwerk weer negatief belicht in de media door te praten over levensgevaarlijk illegaal vuurwerk.Wat hij dan ook demonstreerd door poppen op te blazen en shells op de grond te laten knallen.Dus niet de manier waarop het afsteken van dit vuurwerk bedoeld is.:weird:

Aan de andere kant zijn er genoeg mensen die erop kicken illegaal vuurwerk te hebben om ermee te kunnen pochen in de straat.Vaak zonder dat ze weten wat ze eigenlijk in hun handen hebben en hoe daarmee om te gaan.Dit zijn de figuren die niet weten dat je een buis/wat voor buis nodig hebt of denken: goh wat een lekker lang lont.
Ik geloof toch niet dat ik vrolijk zou worden als mijn overbuurman bijv.een 4 inch shell op de grond aansteekt.:wacko:

De meeste mensen hier op de fora zullen best weten hoe met dit soort vuurwerk om te gaan,maar als je grote ongelukken kunt voorkomen door aan te tonen hoe het niet moet is dat dan verkeerd?:wondering:

Ik zeg al ik heb een beetje een dubbel gevoel hierover.Voorlichting is nooit verkeerd natuurlijk.Alleen de manier waarop dit gebeurd daar kun je wel vraagtekens bij stellen:sad2:

jetztgehtslos

Registered
Dit is meer schadelijk dan positief voor vuurwerkfreaks.

Denk je nou echt dat die hondenkop op een eerlijk verhaal uit is?
Die lul wil gewoon simpel scoren. Kijkcijfers, daar krijgt ie waarschijnlijk een harde zink 902 van in zijn broek. En geef hem eens ongelijk. Als ik voor een bedrijf moet werken, grof betaald krijg en de opdracht heb sensationele reportages te maken, dan zou ik dat misschien ook wel doen. Steegmans is net zo mens als menig ander die in dezelfde positie zou zitten.

Over zijn politieke achtergrond is echter weinig bekend, een hetze vanuit de kant van Groen Links en de lakeien Bonte en Rietveld kunnen we nu nog niet berichten. Gezien het feit dat hij werkt voor RTL/SBS is het niet waarschijnlijk dat er een groen links motief ten grondslag ligt van zijn programma. Op termijn zijn dit soort gasten wel interessant voor types als Bonte en Rietveld die een anti vuurwerklobby op deze manier vanuit de partijkas van het Groen Links zouden kunnen financieren.

Oeps, heb ik de heren Bonte en Rietveld nu op een idee gebruikt om onze vuurwerkhobby verder te beschadigen?

Zo lang er geen eerlijke programma's van dergelijke aard verschijnen op de Nederlandse televisie, neem ik al die bangmakerij-levert-angst-op-en-angst-betekent-macht-programma's met een pakje zout. Misschien wel met 2 pakjes, daar denk ik even over na.

Misschien moeten wij als freaks eens een informatief programma over vuurwerk zelf maken en die bij verschillende zenders aanbieden. Ik denk dat campagne voeren op internet slechts beperkt mensen bereikt. Niet iedereen zit namelijk op sites en aangezien het klootjesvolk de meeste informatie tot zich neemt door wat ze op TV zien, denk ik dat daar kansen liggen voor ons als freaks. We hadden de hype rond Gerard Joling en zijn pakket aan moeten grijpen om onze belangen uit te zenden. Als je zulke figuren mee hebt, heb je kans dat je mensen gaat bereiken die anders niet snel bereikt zullen worden.

Zo, de preek van de pastoor zit er op.
Zalige kerstmis mensen.

Sweet Laker

Registered User
Nee dat was zeker geen doorgestoken kaart, maar zoals die Stegeman zo mooi tegen de verborgen camera kan praten en zichzelf kan ophemelen is gewoon hilarisch, af en toe dacht ik dat het Koot&Bie was.
En zo vaak als die avond had ik het woord "majesteit" nog nooit in mijn hele leven gehoord.

Nee, kom me niet met die Stegeman aanzetten.
En nu beetje illegaal vuurwerk kopen en daarna de grote "oh kijk wat ik allemaal kan" mijnheer uithangen.

Nee, geef mij maar de Vries, díe pakt het tenminste fatsoenlijk aan.

Ik begrijp je punt, heeft inderdaad een andere aanpak in vergelijking met Peter.

Tony

Administrator
Medewerker
Maar we zitten ons nu druk te maken alleen is dat niet hypocriet ?
Als hij een pedofiel aanpakt of oplichters zoals gisterenavond dan is het wel goed ? Maar nu het om onze hobby gaat niet?

Kom op mensen. Als je niks verkeerds doet heb je niks te vrezen. En als je handelt dan doe je iets wat niet mag en kan je gestraft worden of je staat ineens met je kop op tv. Dit is met alles wat niet mag en waar geld aan te verdienen valt. En of het nou een slecht beeld geeft of niet. Als een bom op de grond blijft staan heb je gewoon een groot probleem. Iedereen gaat er vanuit dat die dingen altijd omhoog gaan maar wij weten uit ervaring dat dit anders is.

Ik heb meer problemen met websites die dit soort spullen nog gewoon over hun forums laten gaan. Want dat zijn de zo gezegd de liefhebbers. Dat is pas voer voor Arno en kornuiten maar daar hoor ik hier niemand over.

Vergeet niet dat dit programma over 2 weken alweer vergeten is maar dat de website een jaar online staan en google nooit iets vergeet!

joszie

Zilveren Member
Ach, ik vind ook dat we ons hier niet zo druk over moeten maken. Wees blij dat het dit jaar rustig is met de hetze tegen vuurwerk (op de oogartsen na dan). Wat stelt een kleine uitzending over illegaal vuurwerk nou voor? En daarbij is het helemaal niet zo verkeerd dat verkeerd gebruik van illegaal spul belicht wordt. Dat het altijd zo popiejopie dik aangesmeerd word door mensen als Stegemans en De Vries, tja het zij zo.

tommy-gun

Registered User
Om nog even terug te komen op de uitzending, deze is deels opgenomen in Duitsland waar Stegeman even de kracht van het illegale vuurwerk dat hij verleden jaar gekocht heeft wil demonstreren.
Verleden jaar kocht hij lawinepijlen en enkele mortierbommen. Na de koop wilde hij ze inleveren bij de politie maar deze wilde ze niet aannemen.
Nu laten ze deze, bevestigd aan poppen, ontploffen om te laten zien wat het met het menselijk lichaam doet mocht deze in je nabijheid ontploffen.

Mvg Tommy-gun

Jeff

Registered User
Hoe dan ook! Hij laat het wel even zien.
Daar sta je dan als handelaar met je mooie witte Ibiza.

Journalistiek of niet.

Inderdaad. Hij laat het zien. Daar waar de Vries een probleem ontdekt en een oplossing zoekt laat stegemans enkel het probleem zien. In veel gevallen word hier toch weinig mee gedaan. Denk aan de uitzending van de legerbasis die slecht beveiligd waren. Denk je nu echt dat hier veel aan gedaan is? Ik weet uit eigen ervaring dat dit niet zo is. Dit kost alleen maar geld dat er niet is... Mooi voorbeeld hiervan is de beveiliging op schiphol die tot 2x toe gekraakt werd door stegemans... Dit laat zien hoeveel ze het interesseer.

Deze uitzending over vuurwerkhandelaren komt ook weer op niets uit. Leuk dat hij een ''deal'' betrapt. Hij maakt alleen maar een probleem duidelijk waar of niks aan gedaan word of niks aan gedaan kan worden. Tevens brengt hij de jeugd enkel ''leuke'' ideeën wat vuurwerk betreft.

Laatst bewerkt:

elmo

FPM Moderator
Zwaar verboden vuurwerk opgeslagen in woonwijken

Aanstaande zondag in Undercover in Nederland, vier dagen voor Oud & Nieuw, duikt onderzoeksjournalist Alberto Stegeman in de wereld van het illegale vuurwerk. Met de verborgen camera laat hij zien wie er achter deze omvangrijke handel zitten. Hij confronteert de groothandelaren in deze extreem gevaarlijke business en ontdekt dat zij onschuldige mensen in een levensgevaarlijke situatie brengen. Undercover in Nederland is aanstaande zondag om 21.30 uur te zien bij SBS 6.

Undercover als klant koopt Alberto het meest gevaarlijke en explosieve vuurwerk dat op deze illegale markt verkrijgbaar is: van lawinepijlen tot de grootste vuurwerkbommen. De handel begint vaak met ‘vrienden maken op internet’ en eindigt met ‘afspraken op schimmige parkeerplaatsen’. De handelaren leveren het vuurwerk in gigantische hoeveelheden aan en gaan vaak zeer laks om met de gevaren. “Een handelaar reed met zoveel explosieven rond in zijn auto dat het een rijdende bom was. Ook zijn vrouw en kind zaten in de auto”, aldus Stegeman.

In de uitzending wordt duidelijk hoe de illegale vuurwerkhandel verhardt. Handelaren leggen voor de verborgen camera’s uit hoe ze de controles al jarenlang weten te omzeilen en daardoor bakken met geld verdienen. Ook het gebruik van wapens wordt niet meer geschuwd en er vinden zelfs roofpartijen tussen de handelaren onderling plaats. De grootste zorg is echter dat de opslagplaatsen zich bevinden in woonwijken, met alle mogelijke gevolgen van dien. Wat de gevolgen van deze snel groeiende handel kunnen zijn, laat Alberto Stegeman zien door de zware explosieven te testen en hij spreekt met een jongen die slachtoffer is geworden van illegaal vuurwerk en nu voor zijn leven is getekend.

Alberto Stegeman: “Er is de komende dagen gigantisch veel en gevaarlijk illegaal vuurwerk in omloop. Ik heb de afgelopen tijd gezien wat dit zwaar verboden vuurwerk voor schade kan aanrichten. Het was lastig om in deze illegale handel te infiltreren. De handelaren werken voorzichtig en zijn erg op hun hoede voor politie en Justitie. Met verschillende namen, meerdere telefoontjes en huurauto’s hebben we de grootste handelaren opgespoord. We krijgen daardoor een goed inzicht hoe deze handel werkt.”

Undercover in Nederland
Zondag 27 december 2009 om 21.30 uur bij SBS 6

Bovenaan