Tweehonderd knallen voor vijftig cent

Moontan

Moderator
Medewerker

EINDHOVEN - De discussie over het wel of niet verbieden van consumentenvuurwerk mag dan heviger dan ooit zijn, bij de verkooppunten was het zaterdag dringen geblazen.

Glunderend staat Remco Vermond (26) bij de vitrinekasten vol vuurwerk. De Vuurwerkwinkel op industrieterrein De Hurk is al zijn derde stop van de dag en er is al voor 350 euro ingeslagen.

Vermond was niet de enige die zaterdag zijn vuurwerk ging kopen. Overal in de regio stonden mensen in de rij bij verkooppunten. De een koopt een simpel pakketje van een paar tientjes terwijl anderen voor honderden euro's inslaan.

Vermond behoort dus tot die laatste groep. "Het is veel, eigenlijk teveel", lacht hij. "Om het toch allemaal op te krijgen ben ik dus maar vast begonnen met afsteken. Het lukt me toch niet om er tot oudejaarsdag van af te blijven."

Iets drukker

Volgens Michael van Til van de Vuurwerkwinkel is het iets drukker dan vorig jaar. "Mensen geven ook iets meer uit. Door nieuwe regelgeving mag er meer kruit in één pot zitten. Dat maakt het natuurlijk wat duurder maar ook een stuk spectaculairder. Populair zijn de zogeheten doorlus-cakes die dit jaar voor het eerst verkocht mogen worden. Vier of vijf potten met siervuurwerk die met lonten aan elkaar verbonden zijn. Je steekt er één aan en krijgt een vuurwerkshow van zes tot zeven minuten. Op die manier kan degene die het vuurwerk aansteekt er zelf ook van genieten."

Bij de jeugd is het knalvuurwerk volgens Van Til onverminderd populair. "Tweehonderd rotjes kosten bij ons in de voorverkoop maar vijftig cent. Dat spreekt natuurlijk wel aan. Soms kopen ze zoveel dat ik zeker weet dat ze het nooit op krijgen."

'Legaal én illegaal'

Daarmee doelt Van Til ongetwijfeld op types als Teddy Habraken (19) en Stijn Thijssen (21). Als twee pakezels gaan ze gebukt onder twee grote dozen en een paar tassen vol vuurwerk. "En thuis staat ook al het een en ander", aldus Habraken. "Legaal en illegaal", lacht hij. "Maar ik steek alles af in een weiland zodat niemand er last van heeft." Bang dat het niet op gaat, zijn de twee niet. "Anders gaat alles in een grote ton en zijn we er met een grote klap in één keer van af."

Ook bij Tuincentrum Coppelmans in Waalre is het dringen bij de kassa. Bas Coppelmans brengt iedere dag ongeveer 10.000 kilo vuurwerk aan de man. "Dat is ook meteen het maximum dat we hier per dag mogen opslaan in de loods."

De discussie over het wel of niet verbieden van consumentenvuurwerk heeft hij met interesse gevolgd. "De meeste klachten die binnen zijn gekomen zijn van vóór het moment dat de verkoop van start is gegaan. Dan heb je het dus over illegaal vuurwerk en juist daar zit het probleem. Overlast wordt vooral veroorzaakt door die keiharde knallen en straatmeubilair dat gesloopt wordt. Ik kan je een ding vertellen, dat gaat je met vuurwerk dat wij hier verkopen niet lukken."

Veiligheid voorop bij verkoop vuurwerk

WAALRE - Veiligheid staat voorop bij vuurwerk. Niet alleen bij het afsteken maar ook bij de verkoop, zo legt Bas Coppelmans uit. Het vuurwerk wordt iedere ochtend aangeleverd en opgeslagen in drie speciale bunkers in de loods. In de eerste twee bunkers mag maximaal vierduizend kilo vuurwerk worden opgeslagen mits het in de originele dozen verpakt zit. Om dozen met het zwaardere knalvuurwerk zit een ijzeren kooiconstructie. Mocht het vuurwerk door wat voor reden dan ook toch ontploffen, dan zorgt deze kooi ervoor dat het niet uit de doos kan schieten. In de derde bunker staat het vuurwerk los verpakt klaar voor de verkoop. Hier mag maximaal tweeduizend kilo tegelijk staan.
Vanzelfsprekend is roken en open vuur streng verboden in en rond de loods. In de bunkers hangen bovendien verplichte sprinklerinstallaties.
Copyright (c) 2012 Wegener Media, op dit artikel rust copyright.

Slomo

Banned
Ja dat is weer top voor vuurwerkland..

EN freak, althans als je het zo kan noemen die lekker vroertijdig stookt en zorg draagt voor klachten en een winkelier die haar fijn verboden zaken staat te promoten..

:s

Savaga

Registered User

Iets drukker

Volgens Michael van Til van de Vuurwerkwinkel is het iets drukker dan vorig jaar. "Mensen geven ook iets meer uit. Door nieuwe regelgeving mag er meer kruit in één pot zitten. Dat maakt het natuurlijk wat duurder maar ook een stuk spectaculairder. Populair zijn de zogeheten doorlus-cakes die dit jaar voor het eerst verkocht mogen worden. Vier of vijf potten met siervuurwerk die met lonten aan elkaar verbonden zijn. Je steekt er één aan en krijgt een vuurwerkshow van zes tot zeven minuten. Op die manier kan degene die het vuurwerk aansteekt er zelf ook van genieten."

Dit soort winkeliers echt... Wat praat deze gast een hoop onzin, ongeloofelijk!

Hier kan ik me nou echt boos om maken!

Fearwind

Registered User
Hoe kan in godsnaam ooit de gemiddelde consument goed en veilig ingelicht worden, als de winkeliers geen verstand van zaken hebben en professioneel omgaan met "onze hobby"... Ik heb dit al in heel veel nieuws-berichten zien staan, maar nu toch even de moeite genomen om te reageren...

Bovenaan