Tweede kamer overleg Jaarwisseling 2013-2014 en vuurwerk op 3 juli 2014

Moontan

Moderator
Medewerker
3e HERZIENE CONVOCATIE
(i.v.m. wijziging datum; was 27 mei 2014 en toevoeging agendapunt)

Activiteit: Algemeen overleg
Datum: donderdag 3 juli 2014
Tijd: 13.00 - 16.00 uur
Openbaar/besloten: openbaar
Onderwerp: Jaarwisseling 2013-2014 en vuurwerk

Agendapunt: Landelijk beeld jaarwisseling 2013-2014
Agendapunt: Beantwoording motie Oosenbrug en Marcouch inzake handhaving vuurwerkketen
Agendapunt*: Voorgenomen maatregelen vuurwerk en algeheel beeld jaarwisseling 2013-2014

Dim

Product Beheer
Medewerker
Ik snap het even niet meer? Het besluit was toch al genomen?

Moontan

Moderator
Medewerker
Ik snap het even niet meer? Het besluit was toch al genomen?

Een besluit gevolgd door een wetsvoorstel.
En dat voorstel wordt op 3 juli in de 2e kamer behandeld en wordt er over gestemd.
We kunnen dus nog alle kanten op

Dim

Product Beheer
Medewerker
Dus het is nu 100% zeker dat we dit jaar nog vanaf 10:00 mogen knallen?

En natuurlijk 3 verkoopdagen?

gizmo75

Registered User
Ik snap dat de verwarring groter wordt, maar laten we er dan vooral voor zorgen dat we niet van alles en nog wat gaan roepen. In de reacties hierboven staan al een paar conclusies/opmerkingen die niet kloppen. Pas daarmee op!! Kort op een rijtje:

- Er was nog geen besluit genomen
- Er is nog steeds geen besluit genomen
- Er is nu officieel uiteengezet wat de bevindingen van afgelopen Oud & Nieuw zijn geweest en er is officieel aangegeven wat de "Voorgenomen maatregelen" zijn. Voorgenomen wil zeggen dat de Minster dit van plan is, als idee/plan aanbiedt aan de Kamers en die moeten er dan mee instemmen.
- De insteek van de Minister met deze Voorgenomen maatregelen is om deze "....met ingang van de komende jaarwisseling..." nog door te voeren. Als de Kamers ook daarmee instemmen zal het dus alsnog voor aankomende verkoopperiode gelden.
- Er is dus nog niets definitief, er zijn verschillende signalen vanuit Den Haag dat niet alle Kamerleden hier zomaar mee akkoord zullen gaan en voorlopig is en blijft alles dus giswerk!

Vragen? Ik hoor ze graag!

PS: de verwarring ontstaat denk ik doordat niet alleen de media maar ook politieke bronnen nu steeds meer op de fora worden aangesproken als bron. Binnen de politiek zijn er soms tientallen stappen voordat iets definitief is. Telkens komen daar nieuwe en/of aangepaste stukken voor beschikbaar die o.b.v. wetgeving gepubliceerd moeten worden. Dat is dan in principe geen nieuw standpunt of nieuwe informatie maar bijv. een aangepast document. Iets is in principe pas echt definitief als het in de Staatscourant staat. In alle stappen daarvoor kan en zal er veelvuldig aanpassing zijn van documenten.

Laatst bewerkt:

Baron van lunt zu sas

Registered User
Een algemene maatregel van bestuur (amvb) kan dan worden gebruikt om het per direct te laten ingaan (na instemming 1e en 2e kamer). Ik ben benieuwd naar de reactie van de winkeliers en importeurs.

gizmo75

Registered User
Donderdag 3 juli zal het besproken gaan worden in de inmiddels opnieuw geplande Commissie-vergadering. Indien gewenst kan er daarna een centraal debat voor worden aangevraagd met de voltallige Tweede Kamer. Als dat gaat gebeuren dan zal dit niet meer voor het zomerreces plaats gaan vinden zo lijkt het. Komt er geen centraal debat, dan moeten de Tweede Kamer en de Eerste Kamer er wel eerst nog over stemmen voordat de eerstvolgende officiële stap plaats kan vinden. Of die stemmingen in beide Kamers dan nog wel voor het zomerreces plaats gaan vinden is op dit moment niet bekend.

@Baron van lunt zu sas: waar ben je precies benieuwd naar? Want op zich staat hier niets nieuws in en het standpunt van diverse winkeliers, importeurs en de BPN is inmiddels wel duidelijk lijkt me...

Laatst bewerkt:

Baron van lunt zu sas

Registered User
Donderdag 3 juli zal het besproken gaan worden in de inmiddels opnieuw geplande Commissie-vergadering. Indien gewenst kan er daarna een centraal debat voor worden aangevraagd met de voltallige Tweede Kamer. Als dat gaat gebeuren dan zal dit niet meer voor het zomerreces plaats gaan vinden zo lijkt het. Komt er geen centraal debat, dan moeten de Tweede Kamer en de Eerste Kamer er wel eerst nog over stemmen voordat de eerstvolgende officiële stap plaats kan vinden. Of die stemmingen in beide Kamers dan nog wel voor het zomerreces plaats gaan vinden is op dit moment niet bekend.

@Baron van lunt zu sas: waar ben je precies benieuwd naar? Want op zich staat hier niets nieuws in en het standpunt van diverse winkeliers, importeurs en de BPN is inmiddels wel duidelijk lijkt me...

Nou dat zijn de grootst gedupeerden, mochten ze een verkoopdag verliezen dan zou daar evt compensatie kunnen worden gevraagd ivm inkomstenderving. Ander punt: Als een groep gestraft wordt voor andermans gedrag dan kan er juridisch nogal wat kanttekeningen geplaatst worden.
En nog een punt: het komende debat, o.i.d, wordt gehouden met deze brief als basis. En niet met alle voorgaande teksten.
Dus ben ik benieuwd of men alle partijen in de kamer(s) nog gaat voorzien van ter zake doende informatie.

gizmo75

Registered User
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat de punten die jij je nu afvraagt al veelvuldig in de andere topics is besproken. Kan natuurlijk zijn dat je die nog niet gezien hebt maar volgens mij heb je in al die topics zelf ook regelmatig gereageerd.

Bovenstaande verandert namelijk helemaal niets aan alle standpunten, belangen, acties, lobby's, enz. omdat de inhoud van bovenstaande nog steeds exact hetzelfde is als in maart jl. Eigenlijk is alleen de nieuwe datum van de Commissie-vergadering bekend geworden en staat alles nu samengevat in 1 brief waar zo links en rechts wat informatie is aangevuld. Ik heb alle stukken voorbij zien komen de afgelopen maanden en voor mij staat er in deze "nieuwe" brief naast de hiervoor genoemde punten geen nieuwe informatie.

Een greep uit de andere topics waar diverse reacties vanuit de politieke partijen en acties/reacties van de belangenvereniging, winkeliers en niet te vergeten de gecoördineerde actie vanuit de diverse fora en websites:

http://www.freakpyromaniacs.com/for...vuurwerk-en-algeheel-beeld-jaarwisseling.html
http://www.freakpyromaniacs.com/for...t-de-vaste-commissie-van-de-tweede-kamer.html
http://www.freakpyromaniacs.com/for...erkbranche-afsteektijden-17-maart-2014-a.html
http://www.freakpyromaniacs.com/for...april-debat-tweede-kamer-over-vuurwerk-3.html
http://www.freakpyromaniacs.com/for...genvereniging-pyrotechniek-nederland-bpn.html
http://www.freakpyromaniacs.com/for...de-aanval-tegen-ongenuanceerde-berichten.html
Enz.

Baron van lunt zu sas

Registered User
Ik begrijp nu dat ik bij jou een zenuw geraakt heb, maar dat is niet mijn bedoeling hoor.
Dat onze Moontan hier slechts een datum presenteerde weet ik net zo goed als jij, ook geef je aan dat voorgaande informatie te vroeg en/of niet officieel was en een hoop informatie was slechts een aanloop naar de laatste brief van V Opstelten.
Nu was ik geïnteresseerd of er van onze kant af nog een reactie of iets als een persbericht naar buiten wordt gebracht of dat de media gevraagd heeft om een reactie bij bv BPN.
Zoals je zelf ook aangeeft is dit onderwerp een veelzijdige discussie en er is nog niets definitief, dus heb ik gewoon een een legitieme, onschuldige, geïnteresseerde vraag gesteld wat er,van "onze" zijde af, verder kan worden verwacht.
Je reactie is dat alles al is gezegd in andere topics en tegelijkertijd geef je aan dat er nog van alles kan/moet gebeuren.
Kom op joh, ik ben gewoon nieuwsgierig.

gizmo75

Registered User
Oh joh, je hebt bij mij helemaal geen zenuw geraakt! :happy:

Door jouw vragen leek jij de suggestie te wekken dat dit topic helemaal een nieuw onderwerp en dus een nieuwe reactie op zou moeten roepen. Jij schrijft immers in jouw eerste reactie "Ik ben benieuwd naar de reactie van de winkeliers en importeurs.". Ik probeer alleen maar aan te geven dat er geen nieuwe reactie op dit onderwerp zal komen omdat er in principe niets nieuws in staat. Ik probeer vooral te voorkomen dat een hele groep mensen zich telkens opnieuw heel erg opwindt terwijl het eigenlijk steeds over hetzelfde gaat!

Dussuh no hard feelings hoor!! :hehe!:

Laatst bewerkt:

rodepo

Registered User
3e HERZIENE CONVOCATIE
(i.v.m. wijziging datum; was 27 mei 2014 en toevoeging agendapunt)

Activiteit: Algemeen overleg
Datum: donderdag 3 juli 2014
Tijd: 13.00 - 16.00 uur
Openbaar/besloten: openbaar
Onderwerp: Jaarwisseling 2013-2014 en vuurwerk

Agendapunt: Landelijk beeld jaarwisseling 2013-2014
Agendapunt: Beantwoording motie Oosenbrug en Marcouch inzake handhaving vuurwerkketen
Agendapunt*: Voorgenomen maatregelen vuurwerk en algeheel beeld jaarwisseling 2013-2014

Weet iemand wat die motie van Ooseberg en Marcouch inhoud?en wie dit zijn?

Puur

Registered User
ze overleggen maar wat ze willen..ik begin om 10uur.
ben dat gezeik in nederland helemaal zat want het lijkt wel of het alleen maar om vuurwerk gaat deze laatste zes maanden.

--sjon beton--

Registered User
van 19:35 tot 19:50 las ik op nos teletext, en nu ook op de site van de 2e kamer.
kvind het wel raar want eerst 3 uur er voor uit trekken, en nu maar 15 min????

Bovenaan