TV uitzending Oudejaarsavond: Schitterend, Lofzang op vuurwerk

GMP82

Zilveren Member
Het is goed dat je er naar vraagt. Dat stukje gaat over een traditie die in de jaren 70/80 gewoon was. kerstbomen in de fik steken en allesop het vuur gooien. En dan met de hele buurt om het fikkie staan. Ik heb daar in mijn jeugd ook volop aan meegedaan. In onze straat kwamen we echter nooit ana spullen van anderen. We gooiden oude bankstellen, houten kratten op het vuur. Het gaf natuurlijk een hoop warmte en gezelligheid.
Die traditie ken je nu voormanelijk alleen nog maar in Scheveningen.

Ja dat klopt Fred.
Vroegah werd in iedere dorp en stad bij mij in de buurt een niewjaarsfik gehouden.
In Ingen (Waar ik geboren en opgegroeid ben) werd ieder jaar op de kruising bij de snackbar een nieuwjaarsfik gehouden.
Een auto van de sloop, werd volgepropt met ouwe zooi en 0:00 uur de fik er in.
We mochten van mijn ouders nooit kijken, maar toen ik ouder werd gingen we na het vuurwerk even kijken.

Helaas is deze traditie in de jaren 90 gestopt, meestal vanwege het vandalisme en het opruimen en zo.

http://www.npo.nl/andere-tijden/23-12-2010/NPS_1160404

Had inderdaad wat mij betreft er niet in gehoeven. Heeft mijns inziens meer te maken met een "andere traditie" en niet met vuurwerk.
Voor mij persoonlijk geldt dit ook voor het stukje over carbidschieten, maar daar schop ik ongetwijfeld een hoop mensen mee tegen het zere been.

Wat betreft de rest vd docu "Schitterend"; 1 woord: schitterend! Hulde!
Blij dat er eindelijk iemand onbevooroordeeld liefhebbers in beeld en aan het woord heeft gelaten.
Het was hoog tijd! Hopelijk niet te laat.

Laatst bewerkt:

Moontan

Moderator
Medewerker
Door vuurwerkverbod gaat lange traditie verloren

‘Vuurwerk afsteken is een echt familie-gebeuren, een traditie die van vader op zoon wordt doorgegeven. Als er een vuurwerkverbod komt, wat gaan we dan missen? We krijgen een maatschappij die steeds minder risico’s duldt, maar wat gooi je daarmee weg?’ De zegt filmmaakster Nan Rosens vandaag in Dit is de Dag.

De filmmaakster portretteerde verschillende vuurwerkliefhebbers voor haar documentaire ‘Schitterend’. De roep om een vuurwerkverbod wordt steeds harder, maar tegelijkertijd worden er miljoenen euro’s uitgegeven aan ditzelfde vuurwerk. Rosens: 'De tegenstanders krijgen volop aandacht in de media, ik wilde in deze film nu juist de liefhebbers aan het woord laten.’

Vuurwerkliefhebbers
Voor Toon, een echte vuurwerkverslaafde, is vuurwerk een ‘familie-ding’. Toon: ‘Mijn opa heeft mij aangestoken met zijn liefde voor vuurwerk. Op Oudejaarsavond denk ik altijd nog aan hem. Ik heb het stokje overgenomen, bij ons voor de deur moet gewoon vuurwerk afgestoken worden.’

https://www.eo.nl/ditisdedag/radio/item/vuurwerkfanaten-gaan-knallend-het-nieuwe-jaar-in/

Pyrohond

Registered User
"Mijn wens is om een keer in een vuurwerkbunker te slapen'' Whahahaha. Hmmm lijkt me eigenlijk ook wel leuk :D Mooi voor de rest. Toon ook eens gezien. Sympathieke kerél :p.

Laatst bewerkt:

Koetje

Registered User
Zojuist gekeken en zoals hierboven al door iedereen gemeld; een prachtige documentaire met alleen maar mensen die vol passie over hun hobby praten. Mooi om eindelijk eens een positief vuurwerkprogramma op tv te zien.

Moontan

Moderator
Medewerker
Alle deelnemers aan dit programma hebben een prachtig verhaal neergezet. Roel en zijn vrouw Ria. Prachtig dat verhaal van Roel en Ria over het zogenaamde vrouwenvuurwerk. Maar ook Jim die in alle rust een mooi verhaal vertelt over zijn geschiedenis met het vuurwerk.
Mijn neef Pascal vertelt ook een eerlijk verhaal over zijn vuurwerkverslaving en zijn passie.
Toon en Evelien wat kwamen zij goed over op tv. Ik vond de intro met Toon bij de Trophy geweldig mooi gekozen. En Evelien heeft geen blad voor de mond, Nooit niet ook niet nu voor de camera. Maar ze is wel oprecht en vol passie.
Over mijn eigen bijdrage kan ik kort zijn: het is uit het hart gegrepen. Twee en een half uur interview, waarin ik een hoop interessante dingen heb gezegd en Nan haalt er de meest sensationele dingen uit. haha maar het geeft niet. het gaat om de passie, niet om de negativiteit die er om onze hobby hangt.
Well done mede-collega,s aan het programma.

Laatst bewerkt:

Robin84

Registered User
Alle deelnemers aan dit programma hebben een prachtig verhaal neergezet. Roel en zijn vrouw Ria. Prachtig dat verhaal van Roel en Ria over het zogenaamde vrouwenvuurwerk. Maar ook Jim die in alle rust een mooi verhaal vertelt over zijn geschiedenis met het vuurwerk.
Mijn neef Pascal vertelt ook een eerlijk verhaal over zijn vuurwerkverslaving en zijn passie.
Toon en Evelien wat kwamen zij goed over op tv. Ik vond de intro met Toon bij de Trophy geweldig mooi gekozen. En Evelien heeft geen blad voor de blad voor de, Nooit niet ook niet nu voor de camera. Maar ze is wel oprecht en vol passie.
Over mijn eigen bijdrage kan ik kort zijn: het is uit het hart gegrepen. Twee en een half uur interview, waarin ik een hoop interessante dingen heb gezegd en Nan haalt er de meest sensationele dingen uit. haha maar het geeft niet. het gaat om de passie, niet om de negativiteit die er om onze hobby hangt.
Well done mede-collega,s aan het programma.

Ik ben er in ieder geval achter gekomen dat jij diegene was die aan dat tv programma hebt meegedaan. Ik heb destijds wel gekeken, het ging immers om vuurwerk ;-), maar wist niet dat jij het was.

Wat was ook al weer de reden dat je die cake miste? Op dat moment moest de visite er namelijk even doorheen praten...

Laatst bewerkt:

Originallover

Registered User
Zojuist nog even teruggekeken, echt zeer mooi gemaakt. Kreeg op sommige momenten echt natte ogen, toen Evelien haar verhaal deed die cake die omviel, toen Toon vertelde over zijn opa en toen Fred (Moontan) vertelde over zijn hobby.

Werkelijk Schitterend!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jur asic

Registered User
In 1 woord geweldig. Mooi gemaakte documentaire. Fijn om te zien dat vele het zo beleven, dat ik niet een laatste dinosaurus ben waar iedereen zich aan stoort.
Ik hoef dus niet naar de dokter!
Alles komt aan bod, vuurtje stoken, Carbid, de labels, de kleuren, de spanning, zenuwen etc.
Deze documentaire gaat over mijn leven en dat van vele treaks hier.
Als je dierbaren dit zien zullen ze je veel beter snappen.

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Man, man, man wat een schitterende lofzang op het voor ons zo geliefde goedje vuurwerk.
Een en al beleving! Zo mooi.
Fred, Jim, Toon, Roel, Evelien, Christiaan & Chris, Joost en Pascal, bedankt dat jullie je liefde voor vuurwerk zo resepctvol hebben uitgedragen.
Verder goed in beeld gebracht met alle ruimte voor uitleg!
Petra en ik hebben er echt van genoten!

japieh

Registered User
Ook ik heb deze gezien, en inderdaad een hele mooie uitzending en super leuk om naar te kijken.

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Bovenaan