GMP82
Zilveren Member
Het is goed dat je er naar vraagt. Dat stukje gaat over een traditie die in de jaren 70/80 gewoon was. kerstbomen in de fik steken en allesop het vuur gooien. En dan met de hele buurt om het fikkie staan. Ik heb daar in mijn jeugd ook volop aan meegedaan. In onze straat kwamen we echter nooit ana spullen van anderen. We gooiden oude bankstellen, houten kratten op het vuur. Het gaf natuurlijk een hoop warmte en gezelligheid.
Die traditie ken je nu voormanelijk alleen nog maar in Scheveningen.
Ja dat klopt Fred.
Vroegah werd in iedere dorp en stad bij mij in de buurt een niewjaarsfik gehouden.
In Ingen (Waar ik geboren en opgegroeid ben) werd ieder jaar op de kruising bij de snackbar een nieuwjaarsfik gehouden.
Een auto van de sloop, werd volgepropt met ouwe zooi en 0:00 uur de fik er in.
We mochten van mijn ouders nooit kijken, maar toen ik ouder werd gingen we na het vuurwerk even kijken.
Helaas is deze traditie in de jaren 90 gestopt, meestal vanwege het vandalisme en het opruimen en zo.
http://www.npo.nl/andere-tijden/23-12-2010/NPS_1160404
Had inderdaad wat mij betreft er niet in gehoeven. Heeft mijns inziens meer te maken met een "andere traditie" en niet met vuurwerk.
Voor mij persoonlijk geldt dit ook voor het stukje over carbidschieten, maar daar schop ik ongetwijfeld een hoop mensen mee tegen het zere been.
Wat betreft de rest vd docu "Schitterend"; 1 woord: schitterend! Hulde!
Blij dat er eindelijk iemand onbevooroordeeld liefhebbers in beeld en aan het woord heeft gelaten.
Het was hoog tijd! Hopelijk niet te laat.
Laatst bewerkt: