De site van undercover in Nederland is ook al aangepast met de thema's van dit seizoen.
Hier een stukje over aflevering 1 as zondag:
Aflevering 1 Vuurwerkbommen,
Er zijn in Nederland zo’n 200.000 professionals actief met de bestrijding van terrorisme. Ondanks deze massale inzet is het undercoverjournalist Alberto Stegeman gelukt een kofferbak vol extreem zware vuurwerkbommen te kopen. Het zijn bommen die onder geen beding in Nederland aanwezig mogen zijn. Stegeman kocht onder meer verschillende soorten mortierbommen. Sommigen zijn qua knal vergelijkbaar met een handgranaat. Met deze explosieven blaas je met gemak een auto op. De verkoper van deze levengevaarlijke bommen was net op vrije voeten na een maandenlange celstraf. Desondanks zette hij zijn gevaarlijke handel gewoon voort. Om de politie te misleiden, verstopte hij de bommen onder de stoel van zijn dochtertje.
En er staat nog meer:
Alberto Stegeman koopt undercover kofferbak vol bommen (Persbericht 22 maart 2007)
Kamervragen over illegale handel in mortierbommen
SP-Kamerlid Krista van Velzen gaat vragen stellen in de Tweede Kamer naar aanleiding van de uitzending Undercover in Nederland van komende zondag. Hierin laat undercover-journalist Alberto Stegeman zien hoe eenvoudig het in Nederland is om aan zwaar illegale vuurwerkbommen te komen. De nieuwe serie Undercover in Nederland is vanaf zondag 25 maart om 22.00 uur te zien bij SBS 6.
In de eerste aflevering koopt Alberto Stegeman een kofferbak vol mortierbommen. Hij komt in contact met deze handelaar via internet. Kamerlid Van Velzen geeft in de uitzending aan ge-shockeerd te zijn. “Dit kun je geen vuurwerk meer noemen, dit is militair spul.� Zij is van mening dat er strengere controles nodig zijn. “Ik heb mij door de staatssecretaris van Milieu laten vertellen dat er een verscherpt toezicht zou komen op de internethandel. En als ik de beelden van Undercover in Nederland zie, denk ik dat het helemaal niet gelukt is. Daar schrik ik van.�
De handelaar uit de aflevering is eerder voor het hetzelfde strafbare feit opgepakt en heeft daarvoor vijf maanden vastgezeten. Desondanks zet hij zijn illegale handel voort. De crimineel verkoopt Stegeman zes inch vuurwerkbommen waarmee je met gemak een auto opblaast. Het is absoluut verboden deze bommen in bezit of opgeslagen te hebben in Nederland. In de uitzending geeft de handelaar aan dat hij in de zomer vrachtwagens vol illegaal vuurwerk uit België smokkelt “aangezien er dan niet wordt gecontroleerd�. Hij rijdt, al rokend, rond in een auto volgeladen met zware explosieven en neemt zijn kinderen overal mee naartoe. De bommen verstopt hij onder het kinderzitje van zijn dochtertje om de politie te misleiden.
Gustaaf Biezeveld van het Openbaar Ministerie vindt het goed dat er in de Tweede Kamer aandacht wordt gevraagd voor dit serieuze probleem. “De oplossing zal gevonden moeten worden in nog meer samenwerking tussen politie en andere opsporingsdiensten.� Hij vindt het afschuwelijk dat mensen niet over de risico’s nadenken. “Iedereen weet na Enschede hoe gevaarlijk dit vuurwerk is. Dit hoort niet in Nederland opgeslagen te liggen. Het is volstrekt onverantwoord, echt levensgevaarlijk.�
SP-Kamerlid Van Velzen wil duidelijkheid. “Ik ga de minister van Milieu vragen op welke manier handel via internet gecontroleerd wordt. Ik vrees dat, net als bij andere vormen van smokkel, de resultaten nihil zijn.� Van Velzen vindt het onacceptabel dat je dit in Nederland kunt krijgen. “Er zijn veel manieren om te handhaven, maar klaarblijkelijk gebeurt dat niet genoeg.�
bron:
http://www.undercoverinnederland.nl/index.php?menu_id=63
http://www.undercoverinnederland.nl/index.php?menu_id=17
Gr: h-s.