Tronada op zwarte cross in lichtenvoorde

Tijger

Registered User
Vind ook dat een echte Mascleta echt iets alleen is wat in Spanje en dan met name in Valencia thuishoort, het is een onderdeel van de cultuur daar en heeft totaal niets van doen met de Zwarte cross......
De technieken zoals ik al zei zijn pittig en de Valencianen hebben dat ook niet over 1 nacht ijs onder de knie gekregen
Het is wel leuk dat ze het hier doen maar het blijft iets Valenciaans....
Wat dat betreft ben ik het ook met Toon eens je gaat niet zomaar even een Mascleta doen.........

harrieboem

Registered User
Zo allemaal klaar nu??
Ik zal ff duidelijk zijn.
Ik ben het roerend eens met tony.
Een mascleta zet je niet een twee drie neer, dit vereist een speciale techniek om dit fatsoenlijk en dan bedoel ik echt fatsoenlijk voor elkaar te krijgen.
Wij hebben er nu twee in Doetinchem neer gezet en ik ga ieder jaar naar Tomas SL om daar ervaring op te doen en nog ken ik de helft van de opbouw niet.
Ik ben dan ook van mening dat als je geen fatsoenlijke mascleta neer kan zetten je het ook maar beter kunt laten want ik deel de mening met sommige anderen dat je niet zomaar wat knalwerk kan pakken en dit een mascleta kan gaan noemen. Doe je dat toch dan ben je bezig de naam van het oorspronkelijke product te verkrachten en het onderuit te halen.

ZO !!

En nu duidelijkheid , op de zwarte cross staan de trona lopen 30 en 50 mm.
Dit heeft niets met een mascleta te maken.
Ik ben 2 jaar bij reus ( spanje ) geweest en heb me daar verdiept in de tronada ( lees de oorsprong en het doel van een tronada. )
Het is nu eenmaal belangrijk dat je de achtergrond van een artikel of volksgebruik kent voordat je wat gaat doen.
Zo worden op de zwarte cross de tronadalopen ook ontstoken door een kruitbaan.Dus een keer aansteken en gaan met die banaan.
Het vuurwerk is alleen toegevoegd als opvulling van het geheel.
Daarbij is met de invulling van het vuurwerk degelijk rekening gehouden dat het het hoofddoel ( de lopen ) niet afbreekt. Ook hier is weer terdege over nagedacht en word er niet domweg maar wat neergezet om maar te kunnen knallen.
He He dat is er weer uit.
Dus als je wat buitenlandse vuurwerken in NL neer wilt zetten, zorg dan dat het hoofddoel orgineel blijft. Kan je dat niet redden geeft het dan een andere naam.
Groetjes Harrieboem.

Schuim

Moderator
Medewerker
AMEN

Maar je hebt ons nu wat uitgelegd wat niemand hier wist.
toppie.
Het is meteen duidelijk (voor de mensen die lopen te speculeren) wat je nou gaat uitvoeren.
Zijn we daar ook weer mooi van af.

Greedings,
Schuim :w

Tony

Administrator
Medewerker
Schuim zei:
AMEN

Maar je hebt ons nu wat uitgelegd wat niemand hier wist.
toppie.
Het is meteen duidelijk (voor de mensen die lopen te speculeren) wat je nou gaat uitvoeren.
Zijn we daar ook weer mooi van af.

Greedings,

Het probleem is vaak dat mensen van alles denken te weten en er maar een eigen draai aan geven zonder dat ze even lezen. Ik vindt het fijn dat nu ook Harrie een goede uitleg heeft gegeven over het hoe en wat. Hopelijk gaan de leden van dit forum zich eens meer verdiepen in bepaalde vuurwerken voordat ze een mening hebben.

Schuim

Moderator
Medewerker
Klopt 21, 22, 23 juli en dan nog een paar dagen om de videobeelden te bewerken.
Foto's zullen direct volgen na thuiskomst.

Alleen zaterdag begind een steeds groter probleem te worden voor mij.
Drukke dag, apperatuur opbouwen, afstellen.
Dan als een gek naar Lichtenvoorde.
Hopelijk op tijd aanwezig kunnen zijn, filmen en genieten, en dan weer als een speer terug naar Eibergen (20km op de fiets) om op de soundcheck te kunnen uitvoeren met de bands.
En tegelijk de lichtapperatuur afstellen.
En dan de eerste band.

Diggeth en Heavy Lord (heavy en doom metal)
Word nog wat ;)

Hopen dat het lukt, anders vervallen idd de beelden van de zaterdag zo als ik eerder ook al bang was.
Maar je moet wat overhebben voor je baan (naja van je hobby je werk maken), maar als we allemaal gaan duimen moet het me vast wel lukken ;)

M.V.G.

echobrain

Registered User
Heeft iemand eigenlijk een idee van de toegansprijzen?
Ik heb op dit moment nog helemaal geen kaartjes, kan je die daar gewoon kopen?

Mind Controller

Registered User
Ik had laatst ergens gelezen dat een kaartje voor vrijdag avond € 5 kost, en op zaterdag avond € 12.50

FF leze:p en je komt al iets te wete!

Mats

Registered User
Ik kwam zojuist dit tegen op pyro-reports.

Helaas voor de mensen die gaan dus, hopelijk verandert het weer nog.

vuurwerkfreakz

Nieuwe Member
roel zei:
Ik kwam zojuist dit tegen op pyro-reports.

Helaas voor de mensen die gaan dus, hopelijk verandert het weer nog.
Hier het bericht voor de mensen die daar geen lid zijn :
Let op , dit bericht is dus afkomstig van Pyro reports
--------------------------------------------

Kreeg zojuist een belletje van eerste hand en er is mij vertelt dat :

OP LAST VAN DE BRANDWEER IVM DE DROOGTE
er een CODE ROOD is gegeven en dit houd in dat:

VERBODEN VOOR OPEN VUUR EN ER EEN ROOKVERBOD GELDT
OP HET GEHELE TERREIN VAN DE ZWARTE CROSS IN LICHTERVOORDE !!!!
[/size]

DUS DE TRONADAS GAAN NIET DOOR !!!

Mocht het weerbeeld veranderen,
en de tronada van zondag mag wel door gaan dan laat ik het hier meteen weten!!!

MAAR REKEN HIER NIET OP ,
AANGEZIEN MEN NOG STEEDS DROOG WEER VOORSPELT DE KOMENDE 72 uur.

Laatst bewerkt:

PeterVuurwerk

Registered User
een rookverbod op 40.000 (of meer) mensen? Ja het is jammer, maar dan zouden ze ook alle auto's met de tank vol met benzine in een grote straal moeten verwijderen. We hadden ons er zeer op verheugd eigelijk :(
bedankt voor het berichtje in ieder geval.

Cakey

Registered User
Een volle tank met benzine doet niet zoveel, maar cross auto's hanteren een andere manier van bevestigen en bij deze auto's (of buggy's) kan het wel gevaar opleveren..

Al met al erg jammer, hopelijk gaat het zondag toch nog door.. dat is het enige waar we op kunnen hopen denk ik. Zonder vuurwerk maakt zo'n dag het een stuk minder aantrekkelijk voor mij :7

harrieboem

Registered User
Hallo allemaal,

Ik heb vanavond in een gesprek met de brandweer, gemeente en organisatie
het bericht te horen gekregen dat de drie tronada's die ik zou schieten niet door mogen gaan vanwege een code rood in deze regio.
Alles wat ook maar met OPEN vuur te maken heeft op het evenement en elders is afgelast.
Dit gaat mij erg aan het hart.
Juist nu ( na de afgelasting in Doetinchem vorig jaar ) en na veel strijd om het recht in vuurwerkland te laten zegevieren speelt het uitzondelijke droge weer ons parten.
Er is een hele kleine maar dan ook een hele kleine kans dat het zondag door gaat maar dan moeten de weergoden wel heel erg meewerken, en dan nog zal na een aantal behoorlijke regenbuien de code rood niet zomaar even opgeheven worden.
Jammer voor mij en voor de freaks die een tronada weten te waarderen maar het is nu eenmaal niet anders.
Een positief bericht heb ik wel en dat is dat de tronada volgend jaar weer onderdeel is van de zwarte cross. Drie dagen lang. En wie weet ( ik wel )
nog wel vaker dat jaar.
Ik ga er in ieder geval voor.

GROETJES Harrie Boem.

USRRobiwan

Registered User
das erg spijtig voor de mensen die zich hier op verheugd hadden/hebben. Ik denk niet dat een paar "vochtige" regenbuitjes hier verandering aan kunnen brengen. ;(

Is het eindelijk is mooi weer. Is het weer niet goed! :+

hammer time

Registered User
wat een pech. was eindelijk alles rond. en dan dit. normaal vind ik mensen altijd zeuren als ze zeggen het is te heet in nederland. maar nu geef ik ze groot gelijk

echobrain

Registered User
ai, erg jammer :'(
Zeker na al het gedoe met de provincie.

Maargoed, hier kan niemand wat aan doen, dit is gewoon overmacht.
Die tronada gaat er echt nog wel een keer komen, en dan zal ik er zeker bij zijn.

hammer time

Registered User
bij het weer bericht werd nog extra gezecht dat het in lichtenvoorde erg had geregend, dat de zwarte cross echt zwart zou worden van de modder. dus misschien is er nog hoop voor morgen.

misschien mensen die er meer van weten ?

oerendhard

Registered User
USRRobiwan zei:
das erg spijtig voor de mensen die zich hier op verheugd hadden/hebben. Ik denk niet dat een paar "vochtige" regenbuitjes hier verandering aan kunnen brengen. ;(

Is het eindelijk is mooi weer. Is het weer niet goed! :+

er zijn een aantal uren geleden behoorlijke buien geweest.
dus heel misschien kan het morgen nog door gaan?
laten we het maar hopen;)

*edit hammer time was me net voor

Laatst bewerkt:
Bovenaan