Tronada op zwarte cross in lichtenvoorde

shinji

Moderator
Medewerker
Gefeliciteerd Harry, eindelijk iets origineels op vuurwerkgebied in Nederland, en als dat "geweerschieten", ongeveer iets is als knalpatronen schieten, ben ik blij dat, dat niet doorgaat, want dat vind ik niets met vuurwerk te maken hebben, ook al denken ze daar, in het oosten van het land, heel anders over.

tommy-gun

Registered User
Je moet het schieten van gebundelde knalpatronen niet zien als het wegschieten met een vuurwapen maar meer als een soort mine-effect.
Ze gaan rechtstandig de lucht in en geven net als mines daar hun effect.
Dit wordt gedaan door vuurwerkdeskundige mensen bij wie de veiligheid van de toeschouwer voorop staat.
Ondeskundig gebruik van knalpatronen (zoals veel voorkomt) kan leiden tot ernstige verwondingen en zelfs blijvend letsel. In handen van een pyrotechnicus kan het echter een verrijking van zijn show betekenen.

shinji

Moderator
Medewerker
Is het dat effect wat je vaak ziet bij de masceleta's, meest in combinatie met
giga fluiters. Als dat zo is, heb ik niets gezegd.

USRRobiwan

Registered User
Een mooie overwinning voor de vuurwerk liefhebbers in Nederland. Laat die angsthazen in Gelderland maar even doof worden Harrie! :D

Schuim

Moderator
Medewerker
Nah zeg, om nou heel Gelderland over een kam te scheren ;)
Wie bunnen hier woal wat meer gewent dan oe lief is kerl :p

Laat ik het zo zeggen.
Heb er zin an, filmcamera gaat mee!!

Greedings
Schuim :w

tommy-gun

Registered User
Zullen wel 3 zware dagen van controles worden.
Dat is de prijs die je moet betalen als voor jezelf opkomt en de Provincie tegen de haren instrijkt.
Gelukkig is alles rond en mogen ze alles controleren omdat we overal op voorbereid zijn. Kost de belastingbetaler alleen maar geld als ze het hele weekend komen controleren.

Daveren zal het zeker !!!!!

tommy-gun

Registered User
Maandag 03-07-`06 heeft de Raad van State een hoorzitting gehad met de Firma Wagenvoort en de Provincie Gelderland in zake het voorgenomen vuurwerk tijdens de Zwarte Cross.

Inzet van de hoorzitting waren de zogenaamde kruitlopen (die de hoofdattractie van de tronada vormen) en de veiligheidsafstanden die door TNO vastgesteld waren voor dit stuk vuurwerk.

De Provincie is in deze zaken in het ongelijk gesteld zodat de vuurwerkshows tijdens de Zwarte Cross doorgang vinden.
Sterker nog, de Provincie heeft een tik op de vingers gehad.

Getooid met diverse rapporten en andere stukken waagden Harrie Boem en Gerrit Wagenvoort de weg naar de Raad van state om hun gelijk te halen.
Daar zij hun zaakjes goed in orde hadden heeft de voorzitter in hun voordeel beslist.
Petje af voor deze voorvechters in vuurwerkland en dat zij dit soort praktijken aan de kaak durven te stellen zodat het nog een beetje werkbaar blijft in de vuurwerkbranche.

Het lijkt wel of ambtenaren van de Provincie met hun zogenaamde "bevoegdheden" er een persoonlijke kruistocht van maken om mbv een woud van regelgeving, mensen die het vuurwerk een warm hart toedragen en die met nieuwe innovaties komen om vuurwerk mooier, breder en veiliger te maken, te dwarsbomen en te ondermijnen.
Deze ambtenaren moeten niet vergeten dat de deskundigen zich niet in hun gelederen bevinden maar in de vuurwerkbranche die wekelijks alles aan de praktijk kan toetsen en telkens bezig is om dit te verbeteren ipv alles in theorie te beoordelen.
De meeste ambtelijke rapporten zijn gebaseerd op oude feiten en komen als mosterd na de maaltijd omdat de vuurwerkbranche zelf al maatregelen neemt om herhaling te voorkomen.

Ipv. elkaar tegen te werken moeten de diverse instanties die betrokken zijn bij vuurwerk de handen ineen slaan en elkaar terzijde staan om het geheel veiliger te maken en het niet ten onder te laten gaan. Natuurlijk hebben de instanties allemaal hun eigen belangen maar ze moeten niet vergeten dat de toeschouwer bij de vuurwerkshows hun enige bestaansrecht is. Voor deze niet onbelangrijke groep betrokkenen is het zaak dat de veiligheid voorop staat maar zij ook een mooie show te zien krijgen. Gelukkig zijn zij niet op de hoogte hoe die show tot stand komt en wat zich in de achterkamertjes afspeelt.

Mvg. Tommy-gun

Schuim

Moderator
Medewerker
Naja,
Eind goed, al goed toch?

De provincie een goeie schop in het zaakje, en wij met twee weekjes mooi vuurwerk.

Lullige is..
Heb nu alleen voor de zaterdag een klus gekregen.
Leven van een licht- en geluidstechnicus is ook niet alles ;(
Wel twee vette bands, alleen 1 dag vuurwerk minder.

Maar gefilmt worden gaat er de andere twee dagen zeker.

Mats

Registered User
Schuim ik zal het die dag dat je afwezig bent wel voor je overnemen haha, ben er 3 dagen en onthoud 1 ding, gen vuurwerk in de tent ans wuj der oetkachelt.

Schuim

Moderator
Medewerker
Tijden van het vuurwerk:

Vr, 20:00 20:10
Za, 17:00 17:10
Zo, 14:00 14:05

Waar?

Crossterrein.

Gelukkig houd dit in dat ik de show van zaterdag, met wat heen en terug haasten nog kan zien.

@ Harry of andere Wagenvoordes.

Wat voor een show word er precies geschoten op deze tijden?
alleen tronada of ook nog een mascaleta? (zondag 5min.)

Help mij en andere freak graag even uit de brand.
Info over wat en welk caliber zou helemaal mooi zijn.

Greedings,

Laatst bewerkt:

harrieboem

Registered User
Oke ik zal je een beetje uit de brand helpen
vrijdag :
75 stuks potten kaliber 30 mm
5 stuks potten kaliber 50 mm
een heleboel chinathunders in een keer hoeveel = verrassing
verder een paar tracca's een aantal spanisch crackers en een aantal trueno no 4 en een paar pot a feu van Tomas oa. fluit en fluit met knal.

zaterdag:
de show wordt een beetje ( ha, ha ) opgevoerd
100 x 30 mm
8 x50 mm
nog meer china thunders
nog meer spanisch crackers en trueno no 4
nog veel meer pot a feu

zondag :
de show nog een beetje opvoeren:
150 x 30 mm
14 x 50 mm
belachelijk veel chinathunders in een keer
nog veel meer spanisch crackers en trueno no 4
en veeeeel pot a feu fluit en fluit met knal ( dezelfde als in de mascleta )
en als finale een verassing voor diegene die de echte mascleta gemist hebben.
vooral het eind.
voor de rest veel plezier en als je komt kijken genieten.

Groetjes HarrieBoem.

USRRobiwan

Registered User
haha het lijkt of Harry de smaak van de mascleta's te pakken heeft. That would be a first voor nederlandse kruitschieters begrippen :+

Tony

Administrator
Medewerker
Wordt er nu een tronada geschoten of een berg knalvuuwerk met een zooi sier cakes ? Uit het verhaal kan ik niet echt opmaken wat het nou is. Of de 30mm potten moeten de kleine kannon buisjes zijn.

@USRRobiwan, dit heeft niks met een mascleta te maken. Een mascleta is een apart soort vuurwerk. IK heb een hoge pet op van een aantañ schieters bij wagenvoor en uiteraard ook andere bedrijven maar ik weet zeker dat er niet 1 is die zonder de hulp van Spaanse kant een mascleta kunnen bouwen.

Dit is geen kritiek alleen vindt ik de kop TRONADA iets te misleidend als er totaal geen kanon buisjes worden gebruikt. Dan is het simpelweg geen tronada.

USRRobiwan

Registered User
Ik dacht dat de Tronada de voorloper van de Mascleta was. Mijn vergissing. Ik weet het niet zeker maar volgens mij ging het echt om de schietijzers, of ik moet het helemaal verkeerd gelezen hebben. Maar misschien kan Harry zelf dit toelichten.

tommy-gun

Registered User
Laat ik dan even alle onduidelijkheid uit de weg helpen:

Het gaat idd om een tronada waarin ander vw verwerkt zit.
De nadruk zal gelegt worden op de zogenaamde kruitlopen (kanonbuisjes) die ook in de Spaanse mascleta antique gebruikt worden.
30 en 50 mm

Ps Tony, iedereen kan met de juiste middelen een mascleta maken.
Ipv trueno`s zou je in nederland groundsalutes kunnen gebruiken.

de vuurwerker

Registered User
tommy-gun zei:
Laat ik dan even alle onduidelijkheid uit de weg helpen:

Of je neemt gewoon de goede TRACCA'S !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:w :p

P

poziloc

Guest
ik wil het welleens zien, welk nederlands bedrijf een goede mascleta neerzet.
zonder hulp van spanjaarden

Tijger

Registered User
Ten eerste wil ik mijn waardering uitspreken over degene die een Mascleta wil gaan nadoen, de techniek en gevoel voor ritme, en dan heb ik het nog niet gehad over inbeelding van hoe iets er uit moet gaan zien.
Heb ooit een paar keer de tekeningen van El Portugues mogen inkijken en je moet toch aardig wat oefenen om dat ook nog onder de knie te krijgen...
Maar met met chainthunders, traca's kun je ook veel herrie maken.......misschien is gekleurde rook ook nog een optie........veel succes daar!

Tony

Administrator
Medewerker
tommy-gun zei:

Een mascleta kan je alleen maken zoals ij in Valencia gemaakt wordt anders is het simpelweg geen mascleta. Iedereen denkt er iets te makkelijk over. Ik zit mezelf gewoon een beetje boos te maken omdat er een beetje minderwaardig over wordt gedaan. Een hoop geluid is nog geen mascleta. Een masclea is namelijk geschreven naar een muziek stuk een jaar of 100 geleden daarom is een mascleta een ritme die wij nooit zullen begrijpen al denken de meeste van wel. De juiste knallen met de goede opbouw van snel naar langzaam van zacht naar hard tot de uitbarsting is een ritme en niet zomaar herrie maken.

Het gaat niet alleen om het digitale stuk me de treuno´s in het begin. Dat is een bijzaak en hoort eigenlijk niet eens bij de mascleta. Maar omdat de mensen het leuk vinden doen ze het erbij. Maar dit wil niet zeggen dat als je een waanzinnig stukje digitaal aan het begin en na de uitbarsting hebt dat de mascleta dan geslaagd is. Het is een belediging voor de Valencianen dat sommige hier denken effe een mascleta te bouwen. Er zit meer dan 100jaar vakmanschap in en het is een kunst.

Harrie en een aantal andere mensen van Wagenvoort hebben de enige mascleta van de afgelopen 10 jaar naar Nederland gehaald. Hun hebben gezien hoe de opbouw is en ik denk ook dat ze weten en dat je zoiets niet even nadoet.

Hetzelfde geldt voor de tronada waarom niet schieten zoals het hoort maar er allemaal poespas bij gaan verzinnen. Een goede tronada is op zich al een kunst om te schieten en mooi genoeg. De mensen die in Valencia zijn geweest en de tronada hebben meegemaakt weten wat ik bedoel.

Het lijkt allemaal zo simpel maar dat is het zeker niet en dat geldt voor een oop dingen in het vuurwerk.

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Tijger zei:
Ten eerste wil ik mijn waardering uitspreken over degene die een Mascleta wil gaan nadoen, de techniek en gevoel voor ritme, en dan heb ik het nog niet gehad over inbeelding van hoe iets er uit moet gaan zien.
Heb ooit een paar keer de tekeningen van El Portugues mogen inkijken en je moet toch aardig wat oefenen om dat ook nog onder de knie te krijgen...
Maar met met chainthunders, traca's kun je ook veel herrie maken.......misschien is gekleurde rook ook nog een optie........veel succes daar!

Uiteraard is het fijn dat er eens iets nieuws wordt gedaan in Nederland en dat er bedrijven bereidt zijn om er geld in te steken. Alleen hoop ik wel dat ze de waarde behouden van het vuurwerk en er niet een commercieel zooitje van gaan maken. Chainthunders horen niet in een mascleta, er worden helemaal geen ritsen gebruikt in de mascleta maar dit weet jij ook Tijgertje. Laat vuurwerk zijn zoals het bedoeld is. Je gaat toch ook geen Italiaanse meerslag bom namaken met chainthunders terwijl er mooie salute cilinders in horen.

Bovenaan