Tripreport Festes Majors Patronals Benidorm 2012

p-aart-y

FPM Hangouderen
Hierbij een verslag van mijn tijd in Benidorm tijdens het Festes Majors Patronals 2012. Ik ben er al een week als het feest begint en het weer is al de hele week bagger, veel regen en bewolking.
Poster1_1.JPG

Vrijdag 9-11-2012

Het is vrijdagavond en het festival maakt zich klaar om van start te gaan. Om 18.00 is de straatverlichting aangegaan en nadat dat gebeurd is gaat de stoet van koninginnen en een heleboel andere mensen richting de kermis om deze te openen.

Ik ben samen met mijn vriendin op de kermis wezen kijken. Het was er erg druk maar wel gezellig. Ze hebben hier de meest rare attracties. Helaas had ik geen camera bij me om dit vast te leggen.
Na de kermis ben ik op zoek gegaan naar de vuurwerkwinkel die ik nog steeds niet had gevonden. Ik heb aan verschillende mensen gevraagd, die een tasje hadden van de vuurwerkwinkel, waar de winkel precies was. Helaas spreekt ook de jeugd geen Engels dus daar werd ik niet wijzer van. Uiteindelijk toch de winkel gevonden en een tonnetje siervuurwerk gekocht.

Deze avond is er ook een optocht van de Penyá’s. We hebben ongeveer een uur gewacht tot de optocht begon. Ze hadden om de 200 meter 6 mega grote boxen staan die ontzettend hard stonden. En dat na 23.00 ‘s avonds. Na 3 kwartier hadden we het wel gezien en aangezien het eind nog lang niet in zicht was zijn we naar het appartement terug gegaan.

Optocht_Penya_7_1.JPG

Zaterdag 10-11-2012

Om 12.00 zal het festival officieel geopend worden door een vuurwerkshow bij Plaza del Castillo. Ik was rond 11.00 uur aanwezig samen met mijn vriendin. Nadat ik geprobeerd had om wat foto’s van de opbouw te maken, wat niet lukte, hebben we een plaatsje opgezocht aan de zijkant om het geheel te kunnen filmen. Ik had het beste plekje totdat de pyrotechnicus besloot zijn bus recht voor mijn neus neer te zetten. Ik baalde hier stevig van mede omdat het al druk was en er eigenlijk geen plek vooraan meer was. Op het moment dat ik mijn statief inklapte kwam er een Spanjaard vanaf het schietveld naar me toe en gebaarde dat ik binnen de afzetting mocht komen en vanaf daar mocht filmen. Ik was als een kind zo blij dat ik toch een goed plaatsje had. Mijn vriendin mocht niet mee dus die ging lekker achteraf staan. Vuurwerk overdag doet haar niet zoveel.

Ik stond net goed opgesteld toen ik Tony (FPM) aanzag komen. Nadat hij de pyrotechnici begroet had zag hij mij en kwam naast me staan. Na een kort gesprek begon de show.
Het was een korte maar krachtige show en ik heb er van genoten.

<br>

’s Avonds is er op het strand een “Bombardeo Aereo” en er is een optocht van vrouwen in klederdracht die bloemen brengen naar de kerk. Samen met de vrouw en oma zijn we hier naar toe gegaan om te kijken. Omdat ik nergens vuurwerk opgesteld zag staan besloten we te gaan eten bij de chinees. Ook dit jaar kan je er weer voor 5 euro eten. Nasi, babi pangang, biertje en een bolletje ijs voor maar €4.75. Tijdens het eten hoorde we een hels kabaal. Alsof er een vliegtuig laag overkwam en dat 2 keer na elkaar. Dit was dus het bombardement. Jammer dat ik deze gemist heb.
Na het eten gaan we uit elkaar en loop ik alleen richting “Plaza del Castillo” Daar bijna aangekomen liep ik vast doordat de vrouwen in klederdracht bij de kerk de bloemen langs de poort van de kerk plaatsen tot een mooi geheel. Omdat ik weer een goede plaats vooraan wilde hebben voor de avondshow besloot ik terug te lopen en met een grote omweg naar mijn bestemming te lopen. Wat een drukte de hele binnenstad is vol met mensen en er is bijna geen doorkomen aan.

Aangekomen bij het Castillo is er weinig te zien, er staan wat buizen en er staat een busje met 1.1G erop. Verder geen mensen die erbij horen. Ik wilde wat foto’s maken toen er achter uit de bus een man kwam. Hij liep richting mij en op hetzelfde moment herkende we elkaar. Het was de man met wie ik contact had via internet “Joaquin Cutillas”. Achteraf was dat dezelfde man die mij ’s morgens zei dat ik binnen de afzetting mocht filmen. Ik moest met hem mee lopen naar het terras en daar zat dus de rest van het team. Hij zei me te gaan zitten en dat hij even weg moest en zo terug zou komen. Ik vroeg of er iemand van hun Engels sprak en er bleek er maar 1 gebrekkig Engels te kennen.

Cutillas kwam terug en gaf mij een presentje. Het was een dik boekwerk over het festival van dit jaar. Het is een erg leuk boek met veel foto’s.
Nadat ik het heb door gebladerd nam hij me mee het schietveld op om de opstelling te laten zien. Ik mag overal foto’s van nemen dus dat heb ik gedaan. Hij wijst me op de 125mm aluminium pijpen en ik vraag naar de veiligheidsafstand. Hij vertelde dat er voor 125mm een afstand nodig is van 125m. De afzetting stond op nog geen 30 meter. Hij zegt dat dat allemaal niet zo nauw komt in Spanje.

Opbouw_avondshow_7_7.JPG

Opbouw_avondshow_3_3.JPG

Om te filmen mag ik weer op de zelfde plaats als ’s morgens staan en als de politie me weg zou sturen moest ik zijn naam maar noemen.
De show was erg mooi en erg te laat, hij begon pas rond 22.00. Het was het wachten in ieder geval wel waard. Nadat ik gedag gezegd had ben ook ik terug gegaan naar het appartement.

Ik heb deze camera nog niet zolang en ben dus nog aan het uitvogelen hoe de instellingen moeten staan. Hierdoor zijn niet alle films scherp.

p-aart-y

FPM Hangouderen
zondag 11-11-2012

Vanaf vandaag is er elke dag t/m dinsdag om 08.00 een “Bombardeo Aereo” bij Castillo. Omdat dit vorig jaar alleen wat knalpijlen waren besloot ik in bed te blijven maar wel de wekker te zetten om het vanuit bed te beluisteren. Bij de eerste knallen had ik er al spijt van want de knallen waren vele malen harder dan vorig jaar en ik hoorde er zelfs fluiters tussen door. Om er zeker van te zijn dat dit shells waren heb ik dit later gevraagd aan de vuurwerkmensen en zij bevestigden dit.

Volgens het schemaboekje, wat ik bij de “Tourist info” gehaald had, zou er om 11.30 iets gebeuren bij de kerk naast het Castillo wat afgesloten zou worden met vuurwerk. Geen idee wat dit was. Ik ben daar rond 11.30 heen gelopen. Daar aangekomen mocht ik meteen het schietveld op om foto’s te maken en ik mocht tijdens het schieten op het schietveld blijven.

12_30_show_3_3.JPG

Ik besloot om mijn camera richting de buizen op te stellen zodat het afvuren gefilmd werd. Ik had namelijk geen doekjes bij me om de lens af en toe schoon te maken. Dat gedoe bij de kerk duurde erg lang en we kregen een regenbui over ons heen. Uiteindelijk werden er eerst 20 salutes afgeschoten en ongeveer een kwartier later werd de show geschoten. Dit was rond 12.45 uur.

Om 14.00 is de mascleta en het regende nog steeds. Inmiddels aardig nat besloot ik naar het appartement te gaan om me om te kleden en onderweg een paraplu te kopen. Ruim op tijd kom ik aan bij de mascleta. Het publiek stond al rond de hekken maar werd terug gedreven voor de veiligheid, ook ik moest achter het lint.

Mascleta9_9.JPG

Veel mensen liepen gewoon door de afzetting heen zonder dat er iemand van op keek. Ik besloot dit ook te doen en op dat moment zag ik Cutillas en Tony staan. Ik zwaaide naar hen en Cutillas gebaarde dat ik naar hem mocht komen. Vanaf dat punt heb ik ook de mascleta bekeken. Wat me opviel was dat deze een stuk harder was dan vorig jaar.

Het boekje gaf aan dat er om 19.00 een processie bij de kerk zou zijn met als afsluiting een “Estampeta”. Geen idee wat dit was en Cutillas kon mij geen goede uitleg geven in het Engels maar zei wel dat het de moeite waard was. Helaas regende het steeds en waren we al een keer doornat geregend dus besloot ik dat als het om 19.00 nog steeds regende ik niet zou gaan. En jawel om 19.00 uur kwam het aardig naar beneden. Ik blijf dus thuis. 19.15 kijk ik uit het raam en zie dat het droog is, zelfs de vele plassen zijn bijna allemaal weg. Oftewel, jas aan camera en paraplu mee en gaan.
Man o man wat een drukte weer bij de kerk. Omdat ik nu dus op dat pleintje voor de kerk moest zijn had ik geen zin om om te lopen en aangezien er geen hekken stonden dit keer, heb ik mezelf door de menigte geduwd. Op het pleintje zag ik de mannen al bezig met quickmatch. Ze zeiden me goedendag op hun manier “ Ola Hollandia” of zoiets, ze zijn niet te verstaan die gasten. Ze waren bezig om een soort prieel met een kruis er op te voorzien van kaarsen en ze waren één of ander doek opgerold aan het vastbinden met quickmatch.

Estampeta_7_7.JPG

Na wéér lang wachten en een paar buien kwam de stoet terug en werd het geheel ontstoken. Het geheel was nu blauw verlicht en het doek viel naar beneden. Niet bijzonder wel leuk om een keer mee te maken. Voor morgen staat het weer op het programma, als het weer regent ga ik dus niet.

Laatst bewerkt:

p-aart-y

FPM Hangouderen
Maandag 12-11-2012

Maandagochtend 07.00 de wekker gaat, ik blijf nog even liggen en ik kleed me rond 07.15 in het donker zachtjes aan en sluip uiteindelijk rond 08.30 de deur uit met mijn camera en paraplu. Aangekomen bij het Castillo mag ik weer op het schietveld om foto’s te maken.

Bombardeo_3_3.JPG

Uiteraard regent het weer en ik besluit onder een soort viaduct te gaan staan. Er komen een man en een vrouw uit Nederland of België, 3 man van het rode kruis en 4 brandweermannen bij staan. Er komt een grote zware bui aan en vandaar dat ze te vroeg de boel de lucht in jagen. Het bombardement was echt geweldig en stukken beter dan die pijlen van vorig jaar. Meteen besloten dat ik morgenochtend weer ga kijken.

Ook vandaag is er weer een ritueel om 11.30 bij de kerk met vuurwerk als afsluiting. Omdat het gister zolang duurde voordat het vuurwerk begon besloot ik wat later weg te gaan. We hadden veel regen gehad vandaag dus ik besluit langs de opbouw van de mascleta te lopen om te kijken of deze wel door gaat i.v.m. de regen. Ze zijn volop aan het opbouwen dus dat komt wel goed.

Mascleta_4_4.JPG

Bij het Castillo aangekomen mag ik weer het terrein op en maak wat foto’s.

Middagshow_13_00_3_3.JPG

Omdat het nog vroeg was gebaren de mannen dat ze wat gaan drinken en vragen of ik mee ga. In Spanje mag de pyrotechnicus dus het terrein gewoon verlaten, of niet maar doen ze het gewoon.
Helaas duurde alles veel langer dan gister en er wordt druk gebeld, de mannen worden zenuwachtig. Bij de mascleta hebben ze blijkbaar spullen nodig die hier liggen. Het startsein voor de 20 salutes wordt eindelijk gegeven en worden geschoten. Weer wachten het is inmiddels al dik 13.00 geweest. Na een tijd komen de koninginnen en prinsessen uit de kerk en kan de show beginnen.

1 Man gaat tijdens de show al weg naar de mascleta en er blijft 1 man over. Direct na de show begint de man verwoed op te ruimen. Dat wil zeggen rekken op de zijkant tegen de betonnen rand aan leggen zodat er geen water in kan komen. Ik besluit de man te helpen. We zijn bijna gereed, hij wordt gebeld en gebaard laat maar liggen ik moet weg. Ik gebaar dat ik het verder opruim en hem bij de mascleta wel weer zie. Ik werk nog een minuutje door en het is gebeurd. Ik loop het terrein af zetten wat hekken opzij(dat deden ze de andere keren ook)zodat het publiek er weer op kan. Ik zie hem weg rijden en gebaar of ik mee kan rijden en dat kan. Ik stap in rijden een steegje door en staan stil voor de kerk waar weer veel volk op de been is. Hij gebaard dat we gaan lopen en dat hij moet gaan tillen.

Er komen 3 rekken van 10 buizen uit de bus, een doos met aansluitkastjes en 2 haspels. Hij neemt de grote doos en een rek ik neem de andere 2 rekken. Na een minuut lopen komen er andere medewerkers aan en nemen alles van ons over. Zij hebben beneden de bus staan en zullen alles daar in doen. Wij rennen terug naar de bus en banen ons een weg door de menigte. De binnenstad is allemaal 1 richtingsverkeer. Het is zo erg dat als we vanaf de kerk recht naar beneden zouden rijden we zo het mascleta terrein op zouden rijden. Maar dat mag dus niet we moeten helemaal omrijden. Erg fijn in die drukte met een grote bus in nauwe straatjes. Na veel vloeken en tieren, rijden we een wat grotere straat in en kunnen we vaart maken. We draaien de bocht om en staan stil, file. Er is iets gebeurd maar wat is niet te zien. Achter ons staat inmiddels de bus met de rekken. Het is 13.40 nog 20 minuten tot de start van de mascleta. Hij gebaard dat we gaan lopen. We trekken de spullen uit de bus achter ons dit keer hoef ik niets te tillen en we gaan lopen. Mijn chauffeur draagt een rek en laat zijn bus midden op straat staan. Ik gebaar dat ik het rek zal tillen en dat hij de bus haalt want het rijdt inmiddels weer een beetje. De versperring is weg en de bus komt voorbij rijden. Hup, spullen weer in de bus en wij rennen achter de bus aan. Het volgende obstakel dient zich aan, de stoplichten, ze staan op rood en er staat een lange rij met auto’s. 13.47 Ze twijfelen maar trekken de spullen uit de bus 2 mannen en ik nemen een rek. De aansluitkastjes zijn inmiddels al door iemand rennend daar heen gebracht. Ik weet de weg niet helemaal en laat de mannen voor me lopen nou ja zeg maar gerust rennen. Onderweg komen we de stoet van koninginnen tegen, de man die de stoet begeleidt ziet ons en roept dat de kijkers aan de kant moeten gaan. Aangekomen bij de mascleta staan er rijen dik mensen voor de afzetting. De mannen schreeuwen dat ze aan de kant moeten wat natuurlijk niet zo snel gaat. We komen op tijd aan op de plek van bestemming en er is nog tijd om de mortieren te wisselen. Waarom dit moest gebeuren weet ik helaas niet. De bussen hebben ze schijnbaar ergens geparkeerd want ik zie alle mannen maar geen bussen. Jammer want ik merk dat mijn paraplu er nog in ligt. Gelukkig was het een goedkope.

Mijn handen waren zwart en ik zweette me kapot. Ik stond mijn camera in stellen in de kooi toen een politieagent op een segway naar me begon te roepen en te gebaren naar de afzetting. Ik begreep dat hij me weg wilde hebben omdat ik dat niet van plan was wees ik naar de pyro’s dat ik daar bij hoorde. Uiteindelijk wees hij dus richting Tony die daar stond. De politieman had dus bevestiging nodig dat Tony ook binnen de afzetting mocht komen. De koninginnen drukten de eerste salute schoten weg en nadat zij op een veilige afstand stonden begon de mascleta. Ik heb er om eerlijk van te zijn niet veel van in me opgenomen door de hektiek kort daarvoor. Gelukkig heb ik het meeste gefilmd.

Nadat de mascleta was afgelopen werd ik bedankt door een paar mannen en liep ik wat verder het veld op om wat foto’s te nemen. De man met wie ik weg reed was daar bezig en ik vroeg met gebaren aan de chauffeur of hij de paraplu bewaard voor me. Langs de zijkant kwam mijn vriendin aan lopen die ook bij de mascleta was komen kijken. Ze vroeg uiteraard waarom ik zo vies was en heb het verhaal verteld op weg terug naar het appartement.

Het weer is vandaag trouwens redelijk goed niet veel regen gehad het was wel wat winderig. We gaan eten bij een vistent in de binnenstad en mijn vriendin en oma besluiten omdat het niet regent naar de processie en Estampeta, die ook vanavond weer is, te gaan kijken. Bij de kerk aangekomen gaat de stoet net weg en zijn de pyro’s gereed met hun werk.
Ik heb gefilmd dat ze terug kwamen bij de kerk, als je het mij vraagt is het geheel nogal saai.

Op 4.15 wordt het vuurwerk ontstoken.

Laatst bewerkt:

p-aart-y

FPM Hangouderen
Dinsdag 13-11-2012

Hetzelfde ritueel als gisterochtend, het is gelukkig droog want ik heb geen paraplu maar ik waai bijna uit mijn verschoning. Ik vertrek iets eerder van huis om nog iets van het opbouwen zelf mee te maken. Helaas zoals alle keren ben ik te laat want ze zijn al zo goed als gereed.

Opbouw_Bombardeo_aereo_1_1.JPG

Alleen de 3 waarschuwingschoten moeten nog gebeuren en dat heb ik kunnen filmen. Ik mag ook nu weer op het schietveld blijven tijdens het schieten.

Rond 11.00 gaan mijn vriendin en ik een rondje lopen. Ik wil even bij de mascleta kijken en Cutillas heeft mij verteld dat ze vandaag ook al op “Playa de Poniente” beginnen met het opbouwen voor de eindshow woensdagavond, dus ook daar wil ik even naar toe.
Bij het mascleta terrein zijn ze al bezig dus dat is een goed teken. Cutillas loopt ook op het terrein en tijdens ons gesprek verteld hij dat het lucht gedeelte waarschijnlijk niet door kan gaan vanwege de harde wind. Jammer maar het is niet anders. Ik vertel dat we naar de opbouw gaan kijken op het strand en hij bied ons aan om mee te rijden. Dat slaan we uiteraard niet af want het is best een stukje lopen. Ook nu moeten we weer via Keulen naar Parijs maar het is lekker warm in de bus dus dat is niet erg. Op het strand zijn ze buizen aan het ingraven. Maximum kaliber wat ze gaan schieten is 250mm. Vandaag zullen ze alle mortieren opstellen en morgen alles vullen.

Eindshow_7_7.JPG

Eindshow_4_4.JPG

Eindshow_1_1.JPG

Cutillas gaat terug naar de bus en vraagt of we meegaan. Vlakbij de bus staat de vrachtwagen met mortieren. Daar zijn ze aan het uitladen en we worden weer vriendelijk begroet.

Eindshow_8_8.JPG

Cutillas geeft wat spullen aan de mannen en hij zegt dat we cola gaan drinken. Zo gezegd zo gedaan.

Weer buiten gekomen staat er een busje van TVE (televisie Spanje). Cutillas vraagt wat ze aan het doen zijn. Het blijkt dat ze komen filmen voor het weerbericht, of zoiets, vanwege de 10 meter hoge golven die tegen de rotsen aan slaan verder op de zee en vanwege de harde wind.

“Op het moment dat ik dit aan het typen ben stormt het buiten en is er veel kabaal. Ik ga even bij het raam kijken en er wijzen mensen richting ons gebouw. Binnen een paar minuten staan er 3 politie auto’s is er een ambulance en wordt de straat afgezet. Een man uit het hotel naast ons gebaard dat op verdieping 13 een raam gesneuveld is. Inmiddels is ook de brandweer aanwezig. Ik besluit om vanaf het balkon aan de zijkant te kijken en ja hoor ik zie het hoofd van een brandweerman daar waar ooit een raam zat. Achteraf blijkt het een windscherm te zijn die uit de sponning het balkon op is gewaaid een deel van het glas was naar beneden gevallen.
Er is ook altijd iets als wij naar Benidorm gaan.”

Cutillas rijdt ons terug naar de mascleta, we bedanken hem en gaan nog even naar huis want het is pas 12.30. Om 13.30 loop ik naar de mascleta de wind is erg hard dus ik verwacht dat het lucht gedeelte niet door zal gaan. Ik vraag aan de mannen of ik het terrein op mag en niet veel later komt het bericht dat de gehele mascleta op last van de “Bomberos”niet door mag gaan. Meteen beginnen de politiemannen alle mensen weg te sturen. Ik besluit het ontmantelen van het lucht gedeelte te filmen en daarna snel naar huis te gaan want erg lekker is het niet met die wind.

Onderweg kom ik Cutillas tegen en ik vraag hem naar vanavond er is immers een avondmascleta, Correfoc en daarna nog een showtje bij het gemeentehuis. Hij zegt dat het aan het weer ligt en dat hij er niets van kan zeggen.

Het is 18.30 en we gaan ergens in een hotel eten, daarvoor ren ik nog even richting het mascleta terrein om te zien of er opgebouwd wordt. Helaas er is niets te zien wat er op lijkt dat er een show komt. Nadat we gegeten hadden zijn we rustig terug gelopen naar ons appartement. Het viel meteen op dat de wind was gaan liggen. Er kwam weer een kleine hoop dat de show door zou gaan. Ik heb mijn vriendin en oma thuis afgezet en ik ben door gelopen om te kijken of er wat te zien viel.
Helaas bij het mascleta terrein was niets te zien. Omdat er ook een correfoc zou zijn met een eindshow bij het gemeentehuis ben ik ook daar heen gelopen. Ook daar was niets te zien wat er op wees dat er geen show zou zijn. Ik had Tony beloofd te smsen als ik wat wist over de shows dus onderweg naar huis hem een smsje gestuurd. Ik kwam een agent tegen die toevallig Engels sprak. Hij vertelde dat er geen mascleta zou zijn en dat deze verplaatst is naar morgen om 14.00. Goed nieuws want er zou dan eigenlijk geen mascleta zijn. Verder vertelde hij dat de correfoc wel door zou gaan na het concert dat om 00.30 begint. Kort daarna kreeg ik een sms van Tony. Hij bevestigde ook dat de mascleta niet door zou gaan maar dat er morgen waarschijnlijk een grotere zou zijn om 14.00.

Laatst bewerkt:

p-aart-y

FPM Hangouderen
Woensdag 14-11-2012

Het is 01.00 de wekker gaat en ik ga uit bed. Het regent maar ik besluit om toch naar het gemeentehuis te gaan. Op het moment dat ik buiten stap hoor ik in de verte de muziek al. Als ik bij het gemeentehuis aan kom is het concert bijna afgelopen. Nog steeds geen spoor van een vuurwerk show. Ik ga naast een soort podium staan waar wat spullen opgesteld staan voor de correfoc. Ik word weg gestuurd, ik begrijp dat er theatervuurwerk of iets staat opgesteld waar ik 3 meter vandaan moet blijven. Om 02.00 breekt het feest los. Overal is vuurwerk en de jeugd danst op het plein. Na een ingekorte route vanwege het weer komen ze weer op het plein waar ze nog even dansen. De jongens (en meisje) die met het vuur rond liepen gaan het podium op en voeren een kort showtje op. Hierna begint er dan toch een klein vuurwerkshowtje wat ergens in een hoekje staat opgesteld. Ik zie geen bekenden dus ik denk dat dit niet door Pirofantasia geregeld is. Moe maar voldaan loop ik naar huis en steek zelf nog wat siervuurwerk af.

Ik had besloten om vandaag niet naar het bombardement om 08.00 te gaan kijken maar kan het niet laten. Dus in alle vroegte trek ik er weer op uit. Het weer is opgeklaard, een paar wolken en bijna geen wind. Bij het Castillo vertrekt er net 1 man richting het strand hij zal daar waarschijnlijk gaan helpen. De andere man is er nog en begroet me weer vrolijk. Hij is bijna gereed met alles aansluiten. Hij verteld me dat er om 14.00 een mascleta is. Fijn om te horen van iemand die zo dicht bij het vuur zit.Tijdens het bombardement gaat er iets mis met het schietsysteem. Geen idee wat er gebeurde maar de show gaat toch helemaal af.

Vanaf het Castillo loop ik richting het strand om bij de mannen te gaan kijken die aan het opbouwen zijn. Ze zijn al druk bezig en ik kijk vanaf de kant toe. Ze zijn zo druk dat ze me niet eens opmerken.

Eindshow_25_2.JPG

Eindshow_22_2.JPG

Eindshow_20_2.JPG

Ik laat ze hun gang gaan en loop naar het mascleta terrein via de binnenstad. Her en der lopen jongeren die terug komen van het feest. Het terrein is afgesloten en er is bedrijvigheid. Ze zijn al begonnen met de opbouw van de mascleta.
Cutillas is er ook aanwezig en verteld me dat het een grotere wordt dan normaal en herinnerd me eraan dat er ook een kindermascleta is bij het gemeentehuis.

Rond 11.00 uur loop ik samen met de vrouw richting de binnenstad. Ze wil graag wat winkels bekijken. Uiteraard lopen we even langs de schietvelden. Bij de mascleta wordt nog volop gewerkt en hij is inderdaad groter dan de voorgaande. Cutillas is ook aanwezig en na een praatje zegt hij weer dat ik de kindermascleta niet moet vergeten.
Nadat de vrouw wat winkels in is geweest lopen we door richting het strand. Ze zijn weer druk bezig. Ik maak wat foto’s vanaf de kant als 1 man mij ziet en gebaard dat ik het veld op mag. Tot nu toe is 150mm de grootste maat die opgesteld en gevuld is. Hij vraagt of hij er 1 uit moet halen voor de foto en daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen. Hij zegt dat ik vanavond rond 19.00 maar terug moet komen om nog wat foto’s te maken.
Eindshow_43_4.JPG

We besluiten verder te wandelen en lopen een stoet met muziek en mensen in klederdracht tegemoet. Er stonden stoelen langs de weg dus we zijn er even voor gaan zitten. We waren inmiddels dicht bij het gemeentehuis dus besloten we daar te gaan kijken. Het was er druk en gezellig er was vertier voor de kinderen en de 200meter lange traca met snoepkokers en de kindermascleta waren al gereed. Cutillas was hier ook weer aanwezig en hij zei weer lachend dat ik de kindermascleta niet moest vergeten. We hebben de tijd daar vol gemaakt tot een uur of 13.00 en toen begon het knalfeest. Eerst de traca waarbij de kinderen al het snoep en speelgoed van de grond graaide en daarna de kindermascleta. Erg leuk zo’n kleine mascleta en ook erg hard.

Kindermascleta_1_1.JPG

Kindermascleta_6_6.JPG

Na het vuurwerk zijn we samen met Cutillas naar de mascleta gelopen onderweg kwamen we nog een grote groep demonstranten tegen. Het was een demonstratie tegen de bezuinigingen van de overheid.
Mijn vrouw wilde niet mee het veld op dus voor de hekken namen we afscheid. Ze zou hem van wat verder weg gaan bekijken.
Ik mocht weer foto’s maken van het geheel. De mascleta begon mooi op tijd en werd weer gestart door de koninginnen. De mascleta was hard, lang en machtig mooi!!! Een mascleta zoals deze heb ik nog niet eerder gezien. Het publiek bleef nog zeker een minuut lang klappen en joelen.

Ik neem afscheid van de jongens en samen met mijn vriendin gaan we nog wat shoppen en daarna naar huis.

Rond 17.00 gaan we even naar de chinees voor een snelle hap. Tegen 18.30 lopen we richting de binnenstad er is daar een soort carnaval optocht. Ik loop door om wat foto’s te nemen ze zijn nog druk bezig en ik hoor dat er problemen zijn. Een schietkastje werkt maar voor de helft. Ik besluit ze met rust te laten en ga mijn gezelschap opzoeken. De optocht had ongeveer 45 wagens/deelnemers. Ze gooien tijdens de optocht met confetti en snoepgoed. Bizar om te zien dat volwassen mensen op de grond lopen te graaien naar wat snoep. Ze graaiden zelfs onder de tribune het snoepgoed weg.

Het loopt tegen 20.00 en ik neem weer afscheid om een plekje op te zoeken bij Castillo. Het valt me op dat het op de weg er heen al erg druk is. Bij Castillo is het al erg druk over heel de lengte van de omheining staat het al 2 a 3 rijen dik. Ik vloek in mezelf en ga op zoek naar een plaats. Helemaal aan het einde is het het minst druk en ik ga daar staan. Ik besluit dat ik over de omheining ga klimmen en daar ga zitten. Ik vraag wat mensen op zij te gaan maar zij zeggen dat dat te gevaarlijk. Geïrriteerd zeg ik dat ze aan de kant moeten gaan en ik klim erover heen. Mooi ik heb een pracht plaatsje. Helaas kan ik mijn statief niet gebruiken dus filmen doe ik maar uit de hand.

Mijn vriendin sms’t dat ze inmiddels gearriveerd is en kort daarna begint de show veel te vroeg. Ik zit nog een spelletje te spelen op mijn gsm als de eerste salute klinkt. Ik haast me om mijn camera gereed te maken en laat de show over me heen komen.

Er worden waterschells gebruikt ik merk meteen dat er shells niet ver genoeg het water op gaan. En niet veel later klinkt er een harde dreun. Een mortierburst, de shells komen op het strand tot ontploffing. Er gaan nog wat shells het water op maar zeker niet alles wat ik opgesteld heb zien staan. Ik krijg het idee dat het publiek niet door heeft wat er gebeurd is.
De show zelf vond ik erg mooi met goede timing en mooie producten. Ik heb genoten.

Na de show ontmoet ik mijn vriendin weer en we gaan naar het café waar Cutillas zou zijn. Ik wil hem even bedanken voor alles en even gedag zeggen. Ik kom hem buiten al tegen, hij is druk bezig en gebaard dat hij zo tijd voor me heeft. Hij vroeg meteen of ik het gezien had. Ik zei: mortarburst? Hij knikte van ja. Ze hadden inderdaad de rest van de rekken afgekapt en zijn doorgegaan met de rest van de show. Hij is niet zo vrolijk als vanmiddag. Ik bedank hem voor alles en we nemen afscheid en spreken af via internet contact te houden.

We lopen richting het schietveld en de mannen waren zichtbaar teleurgesteld. Ze liepen zelfs een beetje met hun ziel onder de arm op te ruimen. De mannen waar ik veel contact mee gehad heb, heb ik bedankt en gedag gezegd. Dit is het einde van het festival voor mij. Ik heb er van genoten. Volgend jaar weer?

Laatst bewerkt:

Dim

Product Beheer
Medewerker
Top verslag Aartje! THNX! Jij hebt een prachtige tijd gehad zo te zien!

*Jaloers*

elmo

FPM Moderator
Whoo P-aart-y Mooi en zeer uitgebreid verslag heb je er van gemaakt.Ook mooie fotos en filmpjes gemaakt.
Badankt voor het delen van je reis.

painkiller

Registered User
Bedankt dat je de moeite hebt genomen om het met ons te delen.
Door tripreports als deze staat een tripje naar een festival hoog op de "to do list".

Bovenaan