Tripreport "Festes Majors Patronales" Benidorm

p-aart-y

FPM Hangouderen
Zaterdag 12-11-2011
Vandaag is het zover we (mijn vrouw en ik) gaan een weekje naar Benidorm. Deze week is er een feestweek genaamd Festes Majors Patronales.

a10oy1.jpg

Dit feest gaat gepaard met veel vuurwerk en allerlei andere festiviteiten.
Na een reis vol tegenslagen kwamen we rond 4 uur aan bij het appartement van onze oma. Na een lekker bakkie koffie en een paar sneden brood ben ik in mijn uppie op zoek gegaan naar een plattegrond van Benidorm en een programma boekje want van mijn programmalijst van internet kan ik niet wijs worden en het is toch wel handig als je ongeveer weet waar je moet zijn. Na een uur zoeken en rondvragen de hoop opgegeven en terug gegaan naar de kamer. Daar aangekomen besloten we meteen een rondje te gaan lopen en aansluitend te gaan chinezen.

Oma gaf ons een rondleiding en toevallig begon toen net de bloemenparade. Het was er ontzettend druk. Door de menigte heen zag ik mortieren. Meteen gaan kijken en gevraagd voor wanneer dat was want mijn programmalijst gaf aan dat er geen vuurwerk zou zijn. De pyrotechnicus gaf aan dat het om 22.30 ontstoken zou worden.

Hierna rustig aan door de menigte richting de chinees gelopen toen ik vanaf het strand het geluid hoorde van een shell die lucht in werd geschoten. Uiteraard blijven staan om te kijken, er werden een aantal salutes achter elkaar geschoten en daarna werden er knalpijlen ontstoken. Dit alles duurde nog geen 2 minuten. Maar was toch erg leuk om te zien, omdat ook dit niet stond aangegeven. Helaas geen camera bij me dus niets op film kunnen zetten.

Bij de chinees lekker gegeten en gedronken en dat voor nog geen 5 euro per persoon. Hier nog gevraagd naar een plattegrond maar ze hadden helaas alleen een landkaart daar had ik dus niets aan. Op de terugweg naar de kamer kwamen we een internetcafé tegen, op de bonnefooi gevraagd of ze toevallig een plattegrond hadden en jawel ze hadden er 1 die ik gratis mee mocht nemen. Op de kamer aangekomen meteen alle plaatsen waar, volgens mijn programma, vuurwerk ontstoken wordt omcirkeld zodat we niet steeds hoeven te zoeken. Het liep inmiddels tegen 10 uur dus tijd om ons klaar te maken om naar de show te gaan kijken. Op het moment dat we deur uit zouden stappen hoorde ik een salute. Meteen uit het raam gekeken en jawel hoor de show begon een half uur te vroeg. We hebben dus maar vanaf het balkon gekeken, hemelsbreed ongeveer 500 meter afstand schat ik. Showtje was leuk en duurde ongeveer 7 minuten. Naast de shells werden er ook enkele candles en cakes gebruikt. Heb nog geprobeerd te filmen maar helaas kreeg ik het beeld op die afstand niet scherp. Na de show maar meteen naar bed gegaan want we waren aardig moe van de reis en ik wilde de volgende morgen om 7 uur op om om 8 uur het bombardement op “Plaza del Castillo” te kunnen zien.

Zondag 13-11

Slecht geslapen deze nacht, waarschijnlijk te veel koffie op, daar kan ik niet goed tegen maar trap er steeds weer in. Na die lange nacht om iets over 7 opgestaan en aangekleed en zachtjes het appartement uitgeslopen. Om half 8 kwam ik aan bij “Plaza Del Castillo” maar het was helemaal uitgestorven. Even rondgelopen in de buurt en toen toch maar gaan rondvragen bij een paar mensen. Het bleek toch de plaats te zijn waar het vuurwerk zou zijn dus weer terug gelopen. Op het moment dat ik daar aankwam reed net de pyrotechnicus de bocht om en ook de brandweer, politie en het rode kruis kwamen aan. De pyrotechnicus begon meteen met opbouwen, in zijn eentje. Al snel bleek dat er een aantal knalpijlen geschoten zouden worden.

357knwx.jpg

Het liep al tegen 8 uur en er stond welgeteld 7 man publiek met mijzelf meegerekend. De veiligheid was dus goed geregeld want er stonden 4 brandweermannen,2 politiemannen en 2 mensen van het rode kruis en dat voor 7 mensen publiek. Het showtje was kort maar krachtig en een erg leuke opening van de dag.

[video=vimeo;32369698]http://vimeo.com/32369698[/video]

Na de “show” naar huis gegaan wat gegeten en met zijn 3en boodschappen gaan doen. Onderweg zagen we het welbekenden “balletje, balletje” de 50 euro biljetten vlogen over tafel je zou bijna gaan geloven dat je kans hebt om te winnen.

Inmiddels is het alweer half 1 en om 2 uur is er een mascleta op ongeveer 500meter lopen vanaf de kamer. Mijn vrouw en oma wilden ook graag mee dus op het gemakkie daarheen gelopen en wat foto’s gemaakt.

wcizqg.jpg

Aan verschillende politiemensen gevraagd waar je tijdens de show mocht staan. Na verschillende antwoorden en geen Engels sprekende politiemannen een plekje aan de zijkant op gezocht. Helaas werd iedereen daar net voor de show weg gestuurd. Uiteindelijk dus een mindere plaats en geen ruimte om normaal te kunnen filmen. Ik heb toch gefilmd en geprobeerd een goede film te schieten. Ik zag helaas niet veel op het lcd-schermpje het was een grote witte rook wolk, dus het is niet goed gelukt.

[video=vimeo;32369794]http://vimeo.com/32369794[/video]

Dit was mijn eerste mascleta en man o man wat geeft dat een kick. Zelfs mijn vrouw en oma die ergens anders stonden vonden het mooi. Achteraf zag ik de film op mijn laptop en viel mij op dat het beeld nog best aardig is alleen zoom ik teveel in en uit. Bij de volgende doe ik dat dus niet weer.

Na het avondeten, ergens in een restaurant van een ander hotel, weer een rondje gelopen. Ditmaal kwamen we langs het stadhuis van Benidorm. Het eerste wat ik zag was een zeecontainer waar vuurwerk verkocht werd.

5caaty.jpg

Ik wilde uiteraard meteen wat knallers kopen maar omdat ik toch geen vuur bij me had heb ik dit uiteindelijk niet gedaan. Op het stadhuisplein zelf was er een gedeelte afgezet waar allerlei vuurwerk uitgestald stond waaronder, mortieren, fakkels, draaizonnen en knallers. Omdat deze show niet op mijn programma stond heb ik aan een pyrotechnicus gevraagd hoe laat het vuurwerk ontstoken zou worden. Met handen en voeten maakte hij duidelijk dat het om 0 0 0 0 de lucht in zou gaan. Hieruit begreep ik dat het middernacht zou zijn.

Bij de kamer aangekomen een lekker biertje gedronken en naar de kinderen gekeken die op de boulevard vuurwerk aan het afsteken waren. Verderop achter Plaza del Castillo werden om de paar minuten knalpijlen afgeschoten en overal hoorde je harde knallen.

De tijd vloog voorbij en samen met mijn vrouw ben ik richting het stadhuis gelopen. Al snel bleek dat het vuurwerk niet om 12 uur ontstoken zou worden maar pas als de jongens met het vuur zouden zijn aangekomen. Na 1.5 uur wachten kwamen de jongens eindelijk aan.
Wat die jongens voor taferelen uithalen heb ik nog niet eerder meegemaakt. Ik zou zeggen kijk het filmpje maar.

De show zelf was leuk maar de draaizonnen en fakkels die ze hadden konden mij niet boeien. De shells en de mines daarentegen wel. Al met al een leuk showtje.

Maandag 14-11-2011

Omdat we pas laat op bed lagen hadden we besloten om niet naar het bombardement van Plaza del Castillo te gaan kijken. Lekker uitgeslapen en uitgebreid ontbeten en tegen de middag met zijn 3en weer een rondje gaan lopen en dit keer wilde ik wel graag wat vuurwerk kopen dus we liepen direct naar het stadhuis. Daar wat rotjes gekocht 30 stuks voor €2, -. Leuk feitje is dat je bij elke bestelling een aansteeklont krijgt en dat ze van veiligheidsbrillen nog nooit gehoord hebben.

6itdhd.jpg

Niet bijzonder wel erg leuk, oma vond het prachtig als ik er 1 onder het viaduct gooide. Helaas deed meer dan de helft het niet maar dat mag de pret niet drukken. Na een tijdje lopen liet oma zien waar ze vorig jaar in het ziekenhuis gelegen had en omdat we al een aardig eindje weg waren besloten we om terug te gaan.

Het liep inmiddels alweer tegen half 2 en om 2 uur zou er weer een mascleta zijn. We waren er bijna toen het helemaal mis ging. Een agent waarschuwde mensen voor 2 paaltjes die uit grond omhoog kwamen, helaas had hij die 3e waarschijnlijk niet gezien en oma ook niet. Het gevolg was dat oma ongelukkig struikelde over dit omhoogkomende paaltje. Ze viel met haar neus bovenop het mandje van een invalidenkarretje en probeerde zichzelf op te vangen. Ze bloedde heel erg en haar pols en been deden erg veel pijn. Gelukkig zit mijn vrouw bij de EHBO en Rode Kruis dus die kon meteen eerste hulp bieden. De agent had meteen een ambulance besteld en die was er vrij snel. Omdat we niets van papieren bij ons hadden ben ik naar het appartement gerend om haar papieren op te halen en toen ik terug kwam konden we meteen vertrekken naar het ziekenhuis. We waren net onderweg toen ik de eerste knallen van de mascleta hoorde…..
Oma liep gisteravond nog te klagen over al die gillende sirenes en waar dat toch goed voor was. Een dag later wordt zelf met gillende sirenes afgevoerd. Tijdens de rit moest ik de broeder allerlei informatie geven en vertalen voor oma maar die had het veel te druk met zich zorgen maken over het feit dat ik de mascleta nu miste.

Het is inmiddels half 9 en we komen net terug op de kamer. Met we bedoel ik dan mijn vrouw en ik want oma moet in ieder geval deze nacht blijven. Ze heeft een dikke neus, blauw oog, gebroken pols en een verbrijzeld bovenbeen. Morgen wordt ze geopereerd en weten we meer. Voordat we weg gingen heeft ze mij meerdere keren gezegd dat ik wel naar de show moest gaan en ook morgen eerst naar de shows moest gaan voordat we naar haar toe mochten komen. Dus we gaan zo meteen maar even bij de vuurwerkshow kijken om dat het moet van oma.
We stonden net een plaatsje uit te zoeken om te gaan staan toen de ambulancebroeder, die ons ’s middags geholpen had, ons aansprak. Hij vroeg hoe het was en wenste ons sterkte. Aan de kant waar wij stonden was het niet erg druk, dus ik had nog een plaatsje vooraan bij het hek. De show was geweldig hij was lekker hard en de effecten zagen er ook mooi uit.

Dinsdag 15-11-2011

We lagen vannacht nog geen 10 minuten op bed toen het gedonder begon. Mijn vrouw werd ziek en heeft de hele nacht overgegeven. Beide dus niet geslapen deze nacht en dus weer geen zin om naar het bombardement van Plaza del Castillo te gaan kijken, dit keer heb ik vanaf het balkon gekeken. Dat was op zich ook best leuk. Je ziet de lichtflits en net daarna een doffe klap.
Daarna terug naar bed om nog een uurtje te slapen.
In mijn uppie naar oma gegaan want mijn vrouw voelde zich nog steeds niet goed. Oma was al klaar om onder het mes te gaan dus nadat ik belooft had wel naar de vuurwerkshow te gaan ben ik weer vertrokken.
De Mascleta van 2 uur wilde ik graag eens vanaf de andere kant zien. Uiteraard was ik veel te laat om een goed plekje uit te zoeken. Het was erg druk en er was een gedeelte afgezet voor de Vips. De Mascleta was weer leuk alleen wel jammer dat ik er in mijn 1tje heen moest.

Eind van de middag nog even bij oma wezen kijken maar die lag op de intensive care en blijft daar een nachtje. Op de terugweg even een Burgerking opgezocht voor het avondeten. Mijn vrouw wilde toch niets eten. De carnavalsoptocht heb ik laten schieten we waren beide moe en mijn vrouw wilde graag dat ik bij haar bleef. Ik heb geen vuurwerk gehoord dus ik denk dat er geen show was.

Woensdag 16-11-2011

Het is alweer woensdag de laatste dag van het feest, ook vandaag het bombardement gemist hoewel het wel erg lekker klonk vanuit mijn bed. Er is vandaag geen mascleta maar wel een avondshow, ik heb geen idee waar en hoe laat dat plaats vind dus dat gaan we uitzoeken vandaag. Mijn vrouw voelt zich beter vandaag maar is nog niet fit. Samen zijn we naar het ziekenhuis gelopen, oma lag nog op de IC. We hoorden dat alles geregeld wordt voor haar. Wij hoeven alleen maar te zorgen dat haar koffer in het ziekenhuis terecht komt. Vlucht terug naar Nederland en dergelijke regelt het ziekenhuis.

Op de weg terug langs het strand gelopen en daar waren de pyrotechnici al druk bezig met de avondshow. Ze vertelden in gebrekkig Engels dat de show om 22.00 begint, hopen dat ze het nu wel goed gezegd hebben.

Rond 8 uur waren we weer in het ziekenhuis en toen we om iets over 9 weg wilden gaan voor het vuurwerk, barste het vuurwerk al los. Ze waren nu dus weer een uur eerder begonnen. De show duurde ongeveer 20 minuten en knalde er flink op los. De ramen in het ziekenhuis trilden ervan.Ik zat stevig te balen daar in het ziekenhuis maar ja je doet er weinig aan.

We gaan zaterdag pas weg dus we gaan nu nog 2 dagen relaxen. Ondanks de tegenslagen toch best wel een leuke vakantie gehad en dat ik vaker mascleta's wil zien is een feit.

Laatst bewerkt:

Drillz

Registered User
Wat een ellende joh, toch een leuk verhaal om te lezen. En een toffe knaloma, beterschap gewenst! Enne je zou ook een Youtube account kunnen openen....

Tony

Administrator
Medewerker
TOP VERSLAG!
Thanks voor de moeite die je genomen hebt.

Dit feestje staat ook al weer wat jaren in de planning. In 2001 was dit mijn eerste kennismaking met het Spaanse vuurwerk waar ik een lucht mascleta hebt gezien op de plek waar jij de vuurpijlen hebt gezien. En ook ik was daar stom toevallig. Toen hadden ze ook grote avondshows op playa poñiente. Eerst werden deze shows geschoten door Zamorano Caballer en na diens overlijden nam Pirotecnia Europla de Belgida dit feest over en zover we nu kunnen zien schiet Pirotecnia Altura de shows.

Ik heb hier ook nog ergens beelden op een dvd die ik van Zamorano Caballer heb gekregen. Volgens mij heb ik die beelden ook eens online gezet. Ze schoten toen ook een Italiaanse style dagshow.

Nogmaals bedankt en ik ben benieuwd naar de rest van je films.

k0ennn

Registered User
Wat een prachtig verhaal en super gave films, heel spijtig van oma en van je vrouw,
maar evengoed toch nog een hoop plezier beleefd!!
Ik hoop zelf ook eens wat van dit soort show mee te gaan maken, misschien toch een keer een vakantie die kant op plannen!

echt top!

elmo

FPM Moderator
Bedankt voor het verslag,fotos en videos.
Wat een pech kan een mens toch hebben,hopelijk gaat het met oma snel een stuk beter.

p-aart-y

FPM Hangouderen
Even een update over oma. Ze heeft geen gips meer om haar been alleen nog om haar arm. Haar been zit nu vol schroeven. Waarom er geen gips meer om heen zit weet ik niet.Ze gaat maandag naar een verzorgingshuis in Benidorm. Ze heeft weinig pijn dus het komt allemaal goed.

En uiteraard bedankt voor de reacties.

Michel_G

Zilveren Member
Na 1.5 uur wachten kwamen de jongens eindelijk aan.
Wat die jongens voor taferelen uithalen heb ik nog niet eerder meegemaakt. Ik zou zeggen kijk het filmpje maar.

Even een weetje:
Wat die jongens (en soms ook dames) daar doen heet een Correfoc (vrij vertaald: "loop van het vuur", een optocht van/met vuur) Zijn daarbij verkleed als "vuurduivels".

Voorderest heel erg bedankt voor het uitgebreide verslag! Moet de nodige tijd en moeite in hebben gezeten, waarvoor dank!

Laatst bewerkt:
Bovenaan