Tijdens oud en nieuw geen vuurwerk meer toegestaan in Alkmaarse binnenstad

Moontan

Moderator
Medewerker
Tijdens oud en nieuw geen vuurwerk meer toegestaan in Alkmaarse binnenstad

Dit jaar mag er tijdens oud en nieuw geen vuurwerk afgestoken worden in de binnenstad van Alkmaar. Burgemeester Bruinooge had eigenlijk ingezet op een landelijk vuurwerkverbod, maar het is niet gelukt de wetgeving rond vuurwerk aan te passen. Hij heeft in plaats daarvan een wijziging aangebracht in de algemene plaatselijke verordening: in de binnenstad mag tijdens oud en nieuw geen vuurwerk meer worden afgestoken.

De aanleiding is de brand die vorig jaar tijdens oud en nieuw ontstond in de Langestraat en onder andere het pand van Spaander Mannenmode en Waardijk Schoenen in de as legde. De oorzaak van de brand was zeer waarschijnlijk een vuurpijl die op een stapel pallets op een balkon terecht was gekomen. Waardijk heeft sinds begin april weer een winkel in de Langestraat in het pand waar voorheen Halfords gevestigd was, en half oktober werd op de Langestraat de eerste paal geslagen van het nieuwe pand voor Spaander Mannenmode

http://www.alkmaarcentraal.nl/nieuw...rwerk-meer-toegestaan-in-alkmaarse-binnenstad

ifeelfine

Registered User
wat is dit nu weer voor een opruiend zinnetje: "Burgemeester Bruinooge had eigenlijk ingezet op een landelijk vuurwerkverbod, maar het is niet gelukt de wetgeving rond vuurwerk aan te passen.".

de rust begint net een beetje weer te keren (lees de vluchtlingen problematiek heeft alle aandacht)

rodepo

Registered User
Machtsmisbruik noemen ze dit. Die burgemeester maakt misbruik van avp, omdat hij zijn eigen mening doordrukt in plaats van rationeel te beredeneren. Hele binnenstad lijkt mij ook vrij onmogelijk. Ook een aanname van die vuurpijl mag hij ook niet gebruiken, omdat het niet aangetoond is.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

KoenL

Registered User
Ik heb mijn twijfels bij dit bericht.
  1. Er is door de gemeente geen persbericht gepubliceerd over dit besluit;
  2. er is nog geen nieuwe APV online gezet;
  3. en er is geen één andere (plaatselijke) nieuwssite die hierover schrijft.
De APV die nu beschikbaar is zegt over het afsteken van vuurwerk gedurende de jaarwisseling alleen:
Artikel 2.6.3 Gebruik van consumentenvuurwerk tijdens de jaarwisseling
1. Het is verboden consumentenvuurwerk te gebruiken op een door het college in het belang van de voorkoming van gevaar, schade of overlast aangewezen plaats.
2. Het is verboden consumentenvuurwerk op een openbare plaats te gebruiken als dat gevaar, schade of overlast kan veroorzaken.
3. De verboden bedoeld in het eerste en tweede lid zijn niet van toepassing op situaties waarin wordt voorzien door artikel 429, aanhef en onder 1, van het Wetboek van Strafrecht.

KoenL

Registered User
Wat maak jij hier uit op Koen? Dat er weer sprake kan zijn van een zogenaamde HOAX ?

Ik kan het niet hard maken, maar ik twijfel aan de betrouwbaarheid van het bericht. Dat inwoners van deze gemeente via de media moeten horen dat hun APV verandert lijkt me dat geen normale gang van zaken.

Misschien heeft het bovenstaande medium connecties met de bestuurders, maar dan nog is het opmerkelijk dat andere media er niet over schrijven. Alkmaar is een behoorlijke stad...

Moontan

Moderator
Medewerker
Ook geen professioneel vuurwerk met jaarwisseling in binnenstad

ALKMAAR - Nergens in de Alkmaarse binnenstad mag met de jaarwisseling vuurwerk worden afgestoken. Ook een professionele vuurwerkshow zit er niet in.

Dat laat de gemeente Alkmaar desgevraagd weten aan dichtbij.nl. 'Wij zullen zelf niets organiseren.' Vorige week werd duidelijk dat de plaatselijke verordening van de gemeente is veranderd. Het is niet meer toegestaan om vuurwerk af te steken in de binnenstad. Aanvankelijk stuurde burgemeester Bruinooge aan op een landelijk verbod, maar hier was weinig animo voor bij andere gemeenten.

Aanleiding voor het verbod is de verwoestende brand tijdens nieuwjaarsnacht. Het pand van Spaander Mannenmode en Waardijk Schoenen werd totaal verwoest. Inmiddels is de eerste paal van een nieuw pand in de grond geslagen.

http://www.dichtbij.nl/groot-alkmaa...in-binnenstad.aspx?trk=blk_reacties_Nieuws112

Scav

Registered User
ik neem aan dat hier net als in hilversum zal gelden dat het vanuit eigen grond afsteken niet te verbieden is. Overigens is de APV niet aangepast, en is de inhoud aangaande vuurwerk niet wezenlijk anders als bij andere gemeenten:

Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Alkmaar

Geconsolideerde versie, geldig vanaf 01-01-2014.

Artikel 2.6.3 Gebruik van consumentenvuurwerk tijdens de jaarwisseling
1. Het is verboden consumentenvuurwerk te gebruiken op een door het college in het belang van de voorkoming van gevaar, schade of overlast aangewezen plaats.
2. Het is verboden consumentenvuurwerk op een openbare plaats te gebruiken als dat gevaar, schade of overlast kan veroorzaken.
3. De verboden bedoeld in het eerste en tweede lid zijn niet van toepassing op situaties waarin wordt voorzien door artikel 429, aanhef en onder 1, van het Wetboek van Strafrecht .

Mogelijk is er wel een aanwijzingsbesluit genomen...zonder een dergelijk besluit is dit artikel immers een dode letter

Laatst bewerkt:
Bovenaan