Ik had het met vriend José over het filmen van vuurwerk, en daarbij kwam ter sprake dat hij er over na zat te denken om een GoPro te gaan kopen voor het filmen van de shows.
Hij was op zoek naar een hogere film kwaliteit dan dat die tot nu toe heeft mijn zijn iPhone 13 Pro Max. En dan vooral bij de avondshows.
Nu (was) ben ik niet een hele grote fan van vuurwerk filmen in het donker met een kleine beeldsensor.
Maar weet ook dat dat ook (redelijk) ouderwets denken is gezien de vele uitstekende technieken die de vele mobiele telefoons en andere kleine cameras gebruiken om toch tot een goed resultaat te komen.
De meeste show gerelateerde films die er op YouTube staan worden al jaren met iPhones en Samsung's gekiekt, en op een kleiner scherm (zoals je telefoon) is dat beeld dan ook echt wel zeer goed te doen.
Maar gooi je het op een 4K OLED monitor of beeldscherm en dan al helemaal van een "degelijk" kaliber, dan word het toch ander koek en zie je gruis, fletsigheid en andere vervuiling naar voren komen.
En ik had deze gedachte al helemaal bij het denken aan een GoPro, wat toch vooral een daglicht camera is voor actie beelden.
Maar Schuim, je hebt zo'n dingetje, dan kan ik het hem ook bewijzen natuurlijk!
Dus ik heb dat ding meegenomen naar Valencia afgelopen Oktober trip, en uitgeprobeerd en daarbij verschillende ISO instellingen geprobeerd.
Nou, dat valt me niks tegen moet ik zeggen!
Ik wil jullie graag meenemen in de resultaten, zodat, mocht je het zelf willen proberen, je niet alles zelf meer hoeft uit te zoeken.
En heb ook een roundup gemaakt waarin de beelden naast elkaar staan (onder aan).
(disclaimer, ik heb niet heel veel aandacht besteed aan het neerzetten van de GoPro, hij staat recht en dat is het, mijn telefoon was mijn eerste keuze voor de beelden. Als ik nou ook even had gezien dat die alles in HD ipv 4k schoot..)
De vaste waardes:
4k, 30fps, wide.
ISO waarde is de MAX ISO
ISO Auto - La Pobla de Vallbona, Mascleta Nocturna, Gironina.
ISO 600 - Montroy - Pirotecnia Turis.
ISO 400 - Valencia - Castillo: Nit de 9 Octubre - Hermanos Caballer (Hey! daar had ik nog niks van gedeeld hier
)
Het grote witte reflecterende gebouw (Ciutat de les Arts) welke ik in beeld heb kan hier wat verstoring geven in hoe de effecten er uit komen. Mij persoonlijk al iets te donker.
ISO 200 - Paterna - Mascleta Nocturna - Hermanos Caballer.
Persoonlijk vind ik hem vanaf dit punt te veel kleurverlies krijgen. De effecten springen er niet echt meer uit.
De Roundup - Alle waardes naast elkaar:
Persoonlijk lijkt mijn voorkeur te zitten in de 800 tot 600 waarde, afhankelijk van de locatie. Waarbij ik helaas van de 800 (nog) geen beelden. (Iets met een dode mus
)
Maar ben ook wel erg onder de indruk van de Auto settings, die vallen me echt niet tegen.
Ook de grote hoek van de lens van de GoPro komt erg goed van pas, zodat je toch nog redelijk dicht op het vuurwerk kan staan. Je bent er uiteindelijk toch ook voor je zelf, en je wil toch die klapperende broekspijpen hebben.
Maar de allergrootste gemene deler in dit verhaal is toch echt wel YouTube..
De compressie die ze op de films zetten is behoorlijk sterk, er vooral zwart waardes worden daardoor echt blokkerig en verlopen niet mooi.
Iets waar ik me bij een deel van de streamingdiensten ook vreselijk aan kan ergeren.
Maar ze willen nu eenmaal die datastroom zo ver mogelijk de kop in drukken, en het bestand op de servers zo klein mogelijk.
Iets waarbij ik ze bij niet betalende kijkers echt wel gelijk op kunnen krijgen. Maar echt jammer is het wel.
Dus lekker op de telefoon blijven kijken is dan het beste, maar toch ook minder lekker.
Hij was op zoek naar een hogere film kwaliteit dan dat die tot nu toe heeft mijn zijn iPhone 13 Pro Max. En dan vooral bij de avondshows.
Nu (was) ben ik niet een hele grote fan van vuurwerk filmen in het donker met een kleine beeldsensor.
Maar weet ook dat dat ook (redelijk) ouderwets denken is gezien de vele uitstekende technieken die de vele mobiele telefoons en andere kleine cameras gebruiken om toch tot een goed resultaat te komen.
De meeste show gerelateerde films die er op YouTube staan worden al jaren met iPhones en Samsung's gekiekt, en op een kleiner scherm (zoals je telefoon) is dat beeld dan ook echt wel zeer goed te doen.
Maar gooi je het op een 4K OLED monitor of beeldscherm en dan al helemaal van een "degelijk" kaliber, dan word het toch ander koek en zie je gruis, fletsigheid en andere vervuiling naar voren komen.
En ik had deze gedachte al helemaal bij het denken aan een GoPro, wat toch vooral een daglicht camera is voor actie beelden.
Maar Schuim, je hebt zo'n dingetje, dan kan ik het hem ook bewijzen natuurlijk!
Dus ik heb dat ding meegenomen naar Valencia afgelopen Oktober trip, en uitgeprobeerd en daarbij verschillende ISO instellingen geprobeerd.
Nou, dat valt me niks tegen moet ik zeggen!
Ik wil jullie graag meenemen in de resultaten, zodat, mocht je het zelf willen proberen, je niet alles zelf meer hoeft uit te zoeken.
En heb ook een roundup gemaakt waarin de beelden naast elkaar staan (onder aan).
(disclaimer, ik heb niet heel veel aandacht besteed aan het neerzetten van de GoPro, hij staat recht en dat is het, mijn telefoon was mijn eerste keuze voor de beelden. Als ik nou ook even had gezien dat die alles in HD ipv 4k schoot..)
De vaste waardes:
4k, 30fps, wide.
ISO waarde is de MAX ISO
ISO Auto - La Pobla de Vallbona, Mascleta Nocturna, Gironina.
ISO 600 - Montroy - Pirotecnia Turis.
ISO 400 - Valencia - Castillo: Nit de 9 Octubre - Hermanos Caballer (Hey! daar had ik nog niks van gedeeld hier
ISO 200 - Paterna - Mascleta Nocturna - Hermanos Caballer.
De Roundup - Alle waardes naast elkaar:
Persoonlijk lijkt mijn voorkeur te zitten in de 800 tot 600 waarde, afhankelijk van de locatie. Waarbij ik helaas van de 800 (nog) geen beelden. (Iets met een dode mus

Maar ben ook wel erg onder de indruk van de Auto settings, die vallen me echt niet tegen.
Ook de grote hoek van de lens van de GoPro komt erg goed van pas, zodat je toch nog redelijk dicht op het vuurwerk kan staan. Je bent er uiteindelijk toch ook voor je zelf, en je wil toch die klapperende broekspijpen hebben.
Maar de allergrootste gemene deler in dit verhaal is toch echt wel YouTube..
De compressie die ze op de films zetten is behoorlijk sterk, er vooral zwart waardes worden daardoor echt blokkerig en verlopen niet mooi.
Iets waar ik me bij een deel van de streamingdiensten ook vreselijk aan kan ergeren.
Maar ze willen nu eenmaal die datastroom zo ver mogelijk de kop in drukken, en het bestand op de servers zo klein mogelijk.
Iets waarbij ik ze bij niet betalende kijkers echt wel gelijk op kunnen krijgen. Maar echt jammer is het wel.
Dus lekker op de telefoon blijven kijken is dan het beste, maar toch ook minder lekker.