Tegengas op landelijk niveau tegen Anti vuurwerk

ACDC

Registered User
Vanochtend weer op het nieuws dat ze een vuurwerkverbod "moeten"gaan bespreken op politiek niveau.

Als we allemaal vuurwerk willen afsteken volgend jaar moet er actie komen vanuit de dealers.
De dealers moeten de hoofden bij elkaar steken ook een opiniepoll maken.

Wat geld samen lappen en een reclame op tv uitzenden die naar die poll verwijst.
Op elke website van verkooppunten of veelbezochte sites links plaatsen naar die site.

Een eenduidig signaal afgeven.

Zorgen dat ze het illegale vuurwerk harder gaan aanpakken en dat ze naar 1 europese norm toegaan.
Dan is er geen illegaal vuurwerk meer.

Optreden als er vuurwerk word afgestoken op dagen dat het niet mag.
Mensen met illegaal vuurwerk keihard aanpakken en de opvolgende 3 jaar preventief thuis bezoeken en controleren.

Want dit zijn de gastjes die het voor de echte vuurwerkliefhebbers verpesten en ook verantwoordelijk zijn dat het vuurwerk steeds duurder wordt.
Een hand of vingers klappen er met knalvuurwerk in nl niet af dat gebeurt door strijkers en knalpatronen.

Dus als we willen voorkomen dat vuurwerk verboden wordt en een tegenantwoord willen geven zullen we ook aan moeten geven dat er inderdaad dingen moeten veranderen.

Ongelukken gebeuren door onveilig gebruik en illegaal vuurwerk.

Dus de bal ligt niet bij de liefhebbers maar in eerste instantie bij de leveranciers van vuurwerk.
Zodra zij een actie starten dan pas kunnen de eindgebruikers instappen en hun stem laten horen.

joszie

Zilveren Member
Ik snap dat je verontrust bent, net zoals ik en alle andere liefhebbers, niemand wil zijn hobby verliezen.

Ik vind dat wij, de liefhebbers, juist iets georganiseerds moeten ondernemen. Wij zijn namelijk degene die "het gewone" volk kunnen benaderen. Wel ben ik het met je eens dat de branche niet achteloos op zijn gat moet blijven zitten. Ik zie voor hun meer een taak naar de overheid toe.

We moeten alert blijven, maar niet als een kip zonder kop dingen gaan doen. Ik heb vernomen dat er verschillende liefhebbers achter de schermen met belangrijke plannen rondlopen en proberen die tot uiting te laten komen. Laten we eerst eens afwachten totdat daarover meer informatie is.

Of de petitie daadwerkelijk besproken MOET worden, weet ik niet. feit is dat een voorstel al 2 jaren niet besproken mag zijn. Over vuurwerk is vorig jaar genoeg te doen geweest in de politiek, maar in hoeverre dat daadwerkelijk over een verbod ging...

Een speciale commissie buigt zich nu over de petitie, zij zullen beslissen of het wel of niet behandeld word. In mijn ogen zou dit om verschillende redenen NIET moeten gebeuren.
Anderzijds geeft het hoge aantal stemmen in korte tijd wel aan dat we niet op dezelfde weg door kunnen blijven gaan.
Er moet iets ondernomen worden.. wat is nog de vraag.

Laatst bewerkt:

Sweet Laker

Registered User
De petitie is ondertussen al besproken en onze heldin Guusje ter Horst heeft mede gedeeld dat er verlopig nog geen sprake is van een verbod op legaal vuurwerk.

Verder is het inderdaad afwachten wat de 'grote jongens' achter de schermen aan het bekokstoven zijn. Wat het ook wordt, het is pro-legaal vuurwerk, dus mijn stem/lidmaatschap of whatso-ever hebben ze!

nitraat4life

Registered User
Er moet gewoon een europese regeling komen die voor iedereen gelijk is, is er ook geen illegaal vuurwerk meer en als dit er is is dit veel makkelijker te handhaven. Toch mooi dat er in ieder geval voorlopig geen verbod op het vuurwerk komt toch weer een hele geruststelling

Poziloc

FPM Hangouderen
Ik hoop niet dat er een verbod komt,het illigaal vuurwerk moet
europees verboden worden.

Wat is illegaal?
Klein voorbeeldje...Zena/Original Belgie verkoopt een Galaxy pakket....koop ik die daar en wordt gepakt, is dat illegaal! Maar als ik dat zelfde pakket in de Zena winkel koopt in Nederland, is het ineens legaal...best krom!

joszie

Zilveren Member
Mooi voorbeeld, Poziloc
De grens tussen legaal en illegaal is erg ruim. afgelopen wisseling wat klein vuurwerk uit duitsland gehaald. qua uitwerking nog minder dan Nl consumentenvuurwerk. echter officieel is het illegaal aangezien er geen NL teksten op staan.

Een europesche regelgeving zou in mijn ogen een stap in de goede richting zijn. Binnen Europa hebben we open grenzen, behalve richting het oosten kan je bij iedere grens zo doorrijden. De enkele landen waar je nog wel door een slagboom moet moet je vluchtig je paspoort laten zien.
Pas indien je buiten de EUzone komt heb je zware grenscontroles. Ik zou het knap vinden als er iemand vanuit bijvoorbeeld Oekraine zwaar spul de eu binnen gesmokkeld krijgt. Mij heeft het een halve dag gekost + een totaal onderzoek door 5 man met honden (camper totaal gestript) voordat ik de Oekraine mocht verlaten.

Bovenaan