Stoken op 2 januari 2014: cat.1 favorieten en nieuwe producten

fonteinenfreak

Registered User
Goed nieuws voor mensen met nieuwjaarsblues: er is onderhand een boel categorie 1 vuurwerk te krijgen. Mijn bedoeling met deze topic is om je ervaringen met cat.1 vuurwerk (nieuwe producten, favorieten, etc) te delen.

Hier een kleine opsomming van mijn eigen favorieten. Van links naar rechts (zie foto):

Linksboven het "illegale" vuurwerk, dwz Duits Klasse 1 vuurwerk wat ik in de periode november-december over de grens heb gekocht. Het is CE gekeurd en alles natuurlijk, het enige wat (volgens mij) mist is de Nederlandse handleiding.

Keller Knallkirschen (vergelijkbaar: Hit Kids, ook Duits): dit zijn druppels groene pasta die een rode vlam geven waar witte knetters uit komen. Van de knetterblokjes vind ik dit een van de leukste omdat er ook een siereffect in zit. Gekocht bij de Kik (een soort Zeeman).

Keller Vulkan: minifonteintjes met rode, groene en witte effecten. Gekocht bij de Kik.

Ufo: een soort Lesli Voetzoeker, deze draaien heel goed. Aan het eind geven ze een knetterknal. Gekocht bij een winkel genaamd "Euroshop".

Zwergen Aufstand. Dit is Duitse import, helaas zonder Nederlandse handleiding. Goede zilverfonteinen, komen meer dan 2 meter hoog. Er zijn rode, groene en gele. De gele geven helaas minder rijk vuur. Te koop bij koopjegadget.

Flitze Feuerstein. Duitse import met Nederlandse handleiding. Net zoiets als de Keller Vulkan, alleen iets meer kleur maar ook iets minder rijke effecten. Te koop bij koopjegadget.

Summer Set (nieuw 2013): 5 fonteinen. Elk begint als zilverfontein, waarna verschillende soorten knetters en gekleurde sterren volgen. Mooie betaalbare fonteintjes, alleen zou het leuk zijn als er iets meer kleur in zit. Te koop bij altijdvuurwerk.

Bengal fire 4ass (nieuw 2013). De rode en paarse hebben een zeer heldere kleur. De blauwe is meer pastelblauw, de zilveren is een soort zilverfontein. Ik vind het alleen jammer dat er geen groen bij zit. Te koop bij altijdvuurwerk.

Knetterkegels (sinds 2012). Welbekend, helaas is de "zachte" knetters variant er niet meer in de 2013 versie. In plaats daarvan is er een variant met een mooier zilvervuur.

Dynamite Dave Bengaalse handfakkels. Dit zijn niet echt bengaalse fakkels, maar zilverfonteinen met zeer felle vonken (met gekleurde vlam). Dit zijn ze de enige handfonteinen die ik ken. Deze waren moeilijk te vinden dit jaar. Ik heb ze gekocht bij een Multimate waar ze niet eens op de bestellijst stonden, maar wel vanaf december in de schappen lagen.

Ijsfontein (action). De Action ijsfonteinen zijn beduidend goekoper dan de meeste anderen, en bijna zo goed. Te krijgen in de maanden november-december. Ik ben nogal fan van ijsfonteinen, dus ik haal altijd een aantal pakjes voor de rest van het jaar.

Feuerfalter. Een van de weinige cat.1 helikoptertjes. Ze gaan niet zo hoog als cat.2 helikoptertjes zoals de space bullet en de super vampire. Ooit gekocht bij koopjegadget, die heeft nu een vergelijkbaar product (Schmetterling).

Vulcano moon (pyrogiochi). Zilvervulkaan met felle vonken. Wordt geadverteerd als binnenvuurwerk, en is daarmee het enige stukje Nederlands binnenvuurwerk wat ik ken behalve de ijsfontein. Nu raad ik niet aan om deze binnen af te steken, maar het zou in principe kunnen (bijv in een grote ruimte met stenen vloer), aangezien hij vrijwel rookloos is. Te koop bij altijdvuurwerk.

Vulcano sun (pyrogiochi). Goudfontein. Heeft vrijwel hetzelfde effect als het Lesli zakje paddo's. Enige nadeel is dat hij nogal wat herrie maakt, een soort fluitketelgeluid. De vulcano sun is geen binnenvuurwerk, in de handleiding staat "buiten gebruiken". Te koop bij altijdvuurwerk.

Happiness (Zena). Altijd leuk om erbij te hebben. De meeste Happiness varianten zijn tegenwoordig cat.1.

Nog een paar andere cat.1 highlights dit jaar:

Ningbo en Wuhan pakketten en het Hema sierpakket (Broekhoff). Het unieke aan deze pakketten is de variatie aan verschillende fonteinen. Ik vind het alleen jammer dat ze zo groot zijn. Ze nemen erg veel ruimte in terwijl de doosjes weinig functioneel zijn (ze waaien zo om). Het Hema pakket was te koop in december, de Ningbo/Wuhan pakketten zijn te koop bij altijdvuurwerk.

Sputniks. Nieuw cat.1 vuurwerk. Er komen eerst sterren en knetters uit, daarna een zilverfontein.

Thunderclap pakket. Dit pakket bevat o.a. 4 soorten tolletjes en goede grondbloemen. De flitsertjes gaan heel langzaam maar ook heel lang door. Leuk om er meerdere tegelijk af te steken. Was te koop bij de Action in nov/dec.

B2B Disco Crackers. Eerst een flitsertje, daarna knetters.

Laatst bewerkt:

Martijn08

Registered User
Ik heb onlangs "Happiness" van Thunder-fireworks gekocht bij koopjegadget. Alleen zie ik nu dat op de achterkant CAT2 staat.
Vorig jaar kocht ik een dergelijk product namelijk "Hobbits" ook hier stond toen CAT2 op vermeld. Mijn vraag is vallen deze producten nou wel onder de CAT1 wet? Mag ik deze dan het gehele jaar door afsteken zonder problemen te krijgen?

220_Schuurmans_Thunder_Fireworks_Happiness_2010_groot.gif

Bubble Gum

Registered User
Ja, ze zijn NU cat 1, de happines die jij hebt gekregen zijn gewoon nog van voor ze cat 1 werden. Ze zijn precies hetzelfde, alleen een andere bedrukking. Als de politie moeilijk doet moet je ze dat gewoon uitleggen :)

kamikaze

Registered User
Ik heb onlangs "Happiness" van Thunder-fireworks gekocht bij koopjegadget. Alleen zie ik nu dat op de achterkant CAT2 staat.
Vorig jaar kocht ik een dergelijk product namelijk "Hobbits" ook hier stond toen CAT2 op vermeld. Mijn vraag is vallen deze producten nou wel onder de CAT1 wet? Mag ik deze dan het gehele jaar door afsteken zonder problemen te krijgen?

220_Schuurmans_Thunder_Fireworks_Happiness_2010_groot.gif
Als er cat 2 op staat is het geen cat 1. Strikt gezien. Maar problemen zal het niet geven met afsteken denk ik.

Overigens heb ik van de Schuurmans Happiness wél de cat 1 versie gekregen. In ouderwets label :D

Favorieten van mijn kant:
Vulcan knetterlint,
Thunder Fireworks Ratelslangen,
Glanzpunkte
Zwergen Aufstand
Knetterkegels
Piccolo Pete
Bengal Fire

en sommige "illegale" Duitse Klasse 1 artikelen

DanielFPM

Registered User
Producten die een aanduiding hebben op de verpakking CAT 2 mogen niet het gehele jaar worden verkocht. Alleen wanneer CAT 1 vermeld staat. Schuurmans had nog oude voorraad of de winkelier

fonteinenfreak

Registered User
Ik geloof dat er inderdaad per se cat.1 op de verpakking moet staan. Wat de politie er in de praktijk mee doet, dat is een beetje afwachten. Ik had begrepen dat ze niet altijd weten hoe de nieuwe wetgeving in elkaar steekt, en/of niet weten wat voor nieuwe cat.1 producten er sinds 2012 op de markt zijn. Als ze overijverig zijn kun je proberen deze pagina te laten zien :smiling:

http://www.vraaghetdepolitie.nl/sf.mcgi?1916

Misschien moet je dan 1 pakje cat.1 zien te bemachtigen en dan die cat.2 exemplaren daarin doen ofzo ... Ik heb nu ook 2 versies van Flitze Feuerstein, met en zonder Nederlandse handleiding. Net zo'n verhaal.

De Glanzpunkte heb ik ook gehad, er stond alleen Klasse F2 op, en 12 gram NEM als ik me niet vergis. Dus dat is officieel geen cat.1. Heb ook eens Hobbits gekocht bij een "cat.1" webwinkel, maar die waren ook cat.2 met 9 gram NEM. De nieuwe hobbits hebben maar 5.5 gram maar zijn nog steeds cat.2 helaas ...

Die Happiness, heb je die van koopjegadget?

Ik ben verder benieuwd waar je dat "illegale" vuurwerk gekocht hebt :smiling: Leuk voor mijn cat.1 collectie.

Ik heb ondertussen nog meer soorten cat.1 vuurwerk bemachtigd, van de nieuwe Broekhoff serie, en kan aan mijn favorieten toevoegen:

color crackling balls - een crackling ball maar dan met rode en groene sterren. Heb ik nog niet eerder gezien.

color cascade - 7-grammers met mooie effecten, maar ondanks wat de naam suggereert weinig kleur.

Filmpjes van color cascade

happy fountains - de kleurigste cat.1 fonteintjes die ik ken

Filmpjes van happy fountains

Laatst bewerkt:

Teddos

Registered User
Onlangs heb ik ook even Cat 1 gehaald bij Huisman. Deze ben ik gaan stoken op een verlate weiland, dit omdat ze bij ons in de buurt nog al moeilijk kunnen doen. Aangekomen op de locatie een aantal pakjes knetterkegels, hoteldebotels, happy stars en happiness gestookt. Na afloop alles opgeruimd, op het punt dat we de auto in wilde stappen kwam tante agent. Volgens haar mocht cat. 1 niet afgestoken worden buiten de toegestaande tijden op oudjaarsdag. Na een kleine discussie vervolgde ze hun route.

De knetterkegels zijn mijn favoriet.

Hierbij de filmpjes:

Laatst bewerkt:
Bovenaan