Steward gewond door vuurwerkbom op training Cambuur

Dennis010

Registered User
Ik weet inderdaad dat VEEL mee naar binnen kan, erg veel meer als een fakkel in m'n mouw heb ik nooit gedaan. Moet er serieus niet aan denken om met een cobra of 3" salute in m'n onderbroek te lopen! Hahaha! [emoji23]

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

En toch zijn er zat die met nitraten, cobra langs hun lange lat naar binnen gaan hahahaha

Bonbridge

Registered User
LOL, ik wist dat dit ging komen van jou, je bent zo voorspelbaar. Daar heb je wel ff voor moeten zoeken hè? Leuk dat je je zo voor me interesseert. :grin:

bla bla

En nee ik ben nog steeds geen matennaaier. Ik zal geen mede Feyenoorder verraden. Verder nog vragen?

Ja, ik heb nog wel vragen!

Fijn dat je mij zo voorspelbaar noemt.

Maar jij bent degene die om het hardst hier en op Vuurwerkcrew van alles roept over iedereen.
Terwijl jij degene bent die nog steeds verdedigd dat het maar 1 Cobra was op een trainingscomplex.
Nou, dat is mij er 1 teveel.

Ik kwam jouw reactie in dat oude topic tegen op internet toen ik gisteren googlede naar dit incident bij een voetbaltraining van Cambuur.

Ik ben van mening dat als je vuurwerk meeneemt naar een wedstrijd of training dat je geen voetbalfan bent.
Ook ben je dan zeker geen vuurwerkliefhebber. Je doet de naam van voetbal en vuurwerk geen eer aan.

Al dat ge-emmer rond voetbal heb ik nooit begrepen.
Een spoor van vernieling bij het voetbal.
Hele treinstellen gaan er aan.

Als ik al naar een voetbalwedstrijd zou gaan zou ik niet graag gezien worden met iemand met een Cobra 6.
Waar ben je dan met je gedachten dat je zoiets of shells mee neemt naar een stadion?

Jij zegt ergens dat je je wil inzetten voor het behoud van de vuurwerktraditie.
Ik denk dat jij en je trouwe kameraden die al verkloot hebben.

Dennis010

Registered User
Ik lees maar één vraag in je hele betoog, die zal ik beantwoorden: Ik NAM in 2012 vuurwerk mee naar HET TRAININGSCOMPLEX (dus niet naar het stadion) omdat dit sfeerverhogend is tijdens een PMDS (pre-match drinking session) met je maten.

Dan nog een reactie op je andere uitingen:

Hoe vaak moet ik het nog zeggen: 2012....lesje geleerd....van gedachte verandert....kom er niet meer....doe er niet meer aan mee.... wijsheid komt met leeftijd... andere fase in mijn leven....enz enz enz.... Iemand kan bij jou niet veranderen van opvatting begrijp ik?

Zie me maar als een ex-roker (dat ben ik sinds 4 maanden ook) dat zijn altijd de ergste ;-)

ferox

Registered User
Ik lees maar één vraag in je hele betoog, die zal ik beantwoorden: Ik NAM in 2012 vuurwerk mee naar HET TRAININGSCOMPLEX (dus niet naar het stadion) omdat dit sfeerverhogend is tijdens een PMDS (pre-match drinking session) met je maten.

Hoe vaak moet ik het nog zeggen: 2012....lesje geleerd....van gedachte verandert....kom er niet meer....doe er niet meer aan mee.... wijsheid komt met leeftijd... andere fase in mijn leven....enz enz enz.... Iemand kan bij jou niet veranderen van opvatting begrijp ik?

Zie me maar als een ex-roker (dat ben ik sinds 4 maanden ook) dat zijn altijd de ergste ;-)
We hebben toch allemaal wel dingen gedaan waar we nu van zeggen dat het dom is. Is het niet met vuurwerk dan wel met wat anders. Ik ben ook geen lieverdje geweest en als ik achteraf terug kijk was het dom. Maar ik ben van mening dat je zo ook je levens lessen leert. Als je goed hard op je bek gaat vergeet je het nooit weer. Misschien stom maar zo werkt het gewoon.

Over dat roken..... Dat kan ik beamen als roker [emoji14]

Bonbridge

Registered User

Cobra's en shells sfeerverhogend tijdens het drinken voor een wedstrijd?!

Als ik jouw andere reacties lees vraag ik me dat af:

En toch zijn er zat die met nitraten, cobra langs hun lange lat naar binnen gaan hahahaha

De stewards hadden in dit geval specifiek de opdracht meegkregen tijdens instructies vooraf "om vuurwerk van het veld te trappen"
Hoe dom kan je zijn als voorlichter....

Of: hoe stom kan je zijn om vuurwerk mee te nemen en op een (trainings)veld te gooien?!
Volgens internet is het kunstgras, zou kunnen smelten, zal een bom duiten kosten?

Dennis010

Registered User
Je berichten zijn een beetje onsamenhangend, ik snap dat je op zoek bent om een punt te maken, maar het lukt nog niet erg.

Ik vind het grappig dat er sukkels zijn die met vuurwerk in hun onderbroek gaan lopen, hoe dom ben je...

Hoe dom ben je als voorlichter: zorg dat je WEET waar je over praat als je mensen moet instrueren wat te doen bij vuurwerk op een veld. Zorg dat je WEET dat er dus ook knalvuurwerk op de markt is wat eerst een vlam geeft en daarna pas ontploft. Dus mijns inziens kan je dus nooit de instructie geven ïets weg te schoppen" Mis je deze informatie krijg je dus dit soort situaties zoals bij Cambuur. Neemt niet weg dat ik het ook super dom vind dat men vuurwerk meeneemt een stadion in.

Ik zal ook een voorbeeld geven van "sfeer voor een wedstrijd" d.m.v. een filmpje. Dat dit niet jouw soort van sfeer is zou kunnen, het is de mijne ook niet meer, maar er is dus zeker wel sfeer:

GMP82

Zilveren Member
Om weer even terug te komen op het start topic...

Sfeer verhoging? Ik zie hier alleen maar verliezers:
- Steward die goed werk staat te doen zwaar gewond
- Smet op de club
- Voetbal(supporters) weer slechte naam
- Vuurwerk weer slechte naam
- en de sfeer? Alles behalve beter. Vooral voor de mensen die zich wel netjes gedragen en gewoon hun club willen supporten.

Mag hopen dat de dader een passende straf krijgt. Iets met levenslang levensonderhoud/vergoeding aan het slachtoffer?

Sweet Laker

Registered User
Dit is inderdaad niet de eerste keer dat iemand een cobra aan ziet voor een stadionfakkel. Triest dat het nodig is, maar wat betere voorlichting/training van de stewards kan een hoop ellende besparen.

het niet meer gooien van dit soort overdreven zwaar knalvuurwerk zal inderdaad een hoop ellende besparen voor niets vermoedende medeburgers,..

Dennis010

Registered User
Over dat roken..... Dat kan ik beamen als roker [emoji14]

Stop er toch mee jongen....rokers stinken, het is slecht voor je, het kost je bergen geld en je gezondheid en het is zo'n domme verslaving. Als je er over nadenkt dat je jezelf moedwillig staat te vergiftigen....

Zoiets? :secret laugh::grin:

ferox

Registered User
Stop er toch mee jongen....rokers stinken, het is slecht voor je, het kost je bergen geld en je gezondheid en het is zo'n domme verslaving. Als je er over nadenkt dat je jezelf moedwillig staat te vergiftigen....

Zoiets? :secret laugh::grin:
Ik hoop niet dat jij naar de meting komt [emoji14] [emoji14]

Hoe zal een ex vuurwerk liefhebber dan klinken? Je bent gek! Je stookt meer dan een maand salaris weg voor een paar uur lol. Plus dat de rest van de mensen er ook last van hebben. Lol.

Zoals mijn moeder altijd zei : hou toch eens op met dat geknap!

KoenL

Registered User
Ik vraag me af in hoeverre die raddraaiers supporters zijn. Heb meer het idee dat zo'n voetbalclub een soort van dekmantel is om je agressie in kwijt te kunnen, je te misdragen en 'legaal' te kankeren op anderen omdat ze voor een andere club zijn. Ik gun iedereen z'n pleziertje en ik wil supporters ook zeker niet over één kam scheren..maar er zit volk op die tribune die daar alleen maar zit voor de ellende.

adgertic

Registered User
Ik vraag me af in hoeverre die raddraaiers supporters zijn. Heb meer het idee dat zo'n voetbalclub een soort van dekmantel is om je agressie in kwijt te kunnen, je te misdragen en 'legaal' te kankeren op anderen omdat ze voor een andere club zijn. Ik gun iedereen z'n pleziertje en ik wil supporters ook zeker niet over één kam scheren..maar er zit volk op die tribune die daar alleen maar zit voor de ellende.
Als stadionverboden goed zouden werken zouden ze er niet zitten.... Helaas is daar toch ook wel erg makkelijk onder uit te komen en worden ze gegeven om lullige vergrijpen zoals bijvoorbeeld het niet kunnen tonen van een id-kaart.... tja...

È La Mia Vita

Moontan

Moderator
Medewerker
'De schok van haar leven'

De 31-jarige Leeuwarder die zaterdag is aangehouden voor het gooien van een vuurwerkbom op het trainingsveld van Cambuur zit nog vast. Ilona, een 21-jarige steward, raakte ernstig gewond en ligt nog in het ziekenhuis.

Wat een feestje voorafgaand aan de Friese derby had moeten worden, verwerd zaterdagochtend tot een drama. Cambuurfans op de Noordtribune fleurden de laatste training voor het duel tegen aartsrivaal Heerenveen traditioneel op met het ontsteken van Bengaals vuur, vuurwerkfakkels die - op de dagen rondom de jaarwisseling na - illegaal zijn.

'Ik kon wel janken, schaamde me kapot'
De 31-jarige gooide vuurwerk op het veld. De 21-jarige steward liep er naartoe om het rokende projectiel uit het veld te schoppen. Toen de vuurwerkbom explodeerde, zakte ze in elkaar. ,,Het leek wel een slagveld'', zegt Arnold Westerhof. Hij was ,,zoals altijd'' bij de laatste training voor de wedstrijd. ,,Ik kon wel janken. Ik schaamde mij kapot. Dit is niet Cambuurwaardig. Het is een volksclub, geen asoclub.''

Stewards krijgen, zo bevestigt algemeen directeur Ard de Graaf, instructies mee om vuurwerk zo snel mogelijk te doven of te verwijderen als dit op het veld terechtkomt, om schade aan het kunstgras te beperken. ,,Maar de eigen veiligheid van de mensen staat voorop. Dit meisje zag iets smeulen. Het valt in haar te prijzen dat ze dat wilde verwijderen. Ze wist natuurlijk niet dat een waanzinnige een explosief had gegooid.''

Bezoekers van de training in het Cambuurstadion meldden na het voorval met de vuurwerkbom dat er zaterdag niet of nauwelijks werd gefouilleerd.

Doorheen geglipt
De Graaf: ,,We hebben zaterdag wel gefouilleerd en zelfs nog mensen teruggestuurd, en er is vuurwerk in beslag genomen. Dit is er doorheen geglipt. We gaan dit evalueren, kijken hoe we nog scherper kunnen zijn, maar zelfs dan nog vrees ik dat je dit soort excessen niet kunt voorkomen.''

De bommengooier wordt verdacht van zware mishandeling. Dat betekent dat de politie hem verdenkt van het opzettelijk toebrengen van zwaar lichamelijk letsel. De man meldde zich zaterdag, nadat er enorme tumult over was ontstaan in de media, zelf op het politiebureau aan de Holstmeerweg in Leeuwarden. Hij zit zeker nog tot vandaag vast.

Inzameling
De 21-jarige steward uit Leeuwarden raakte ernstig gewond aan haar been. De vrouw is nog dezelfde dag succesvol geopereerd in het UMCG in Groningen. Ze verbleef gisteren nog in het ziekenhuis. Volgens een vriendin van haar, Nadia van Sinderen, maakt het slachtoffer het 'naar omstandigheden goed'. ,,Ze heeft zaterdag de schok van haar leven gehad.''

Of de steward helemaal weer zal herstellen, was gisteren nog de vraag. Van Sinderen heeft via social media een geldinzameling voor de steward gehouden onder Cambuurfans.

B821056211Z.1_20160131221653_000+GUNN08AP.3.jpg

http://www.lc.nl/plus/De-schok-van-haar-leven-21126924.html

KoenL

Registered User
Triest. Heftige foto met details waar ik niet vrolijk van wordt. Hopelijk dat ze straks weer op eigen benen kan staan!

(...) traditioneel op met het ontsteken van Bengaals vuur, vuurwerkfakkels die - op de dagen rondom de jaarwisseling na - illegaal zijn.

Niet per definitie. Er zijn stadionfakkels die in categorie 1 vallen.

De bommengooier wordt verdacht van zware mishandeling. Dat betekent dat de politie hem verdenkt van het opzettelijk toebrengen van zwaar lichamelijk letsel. De man meldde zich zaterdag, nadat er enorme tumult over was ontstaan in de media, zelf op het politiebureau aan de Holstmeerweg in Leeuwarden. Hij zit zeker nog tot vandaag vast.

Hoe graag ik die man ook veroordeeld zie worden, ik vraag me af in hoeverre een rechter hierin kan en wil gaan. Hoe dom het handelen van de man ook is, hij heeft nooit de bedoeling gehad de steward te verwonden. Op deze website staat iets meer informatie met betrekking tot poging tot zware mishandeling. Benadrukt wordt dat er sprake moet zijn van opzet.

Voor de financiële en lichamelijke schade is de man hoe dan ook aansprakelijk, begrijp ik uit de informatie op deze website.

RedBaron

Registered User
Hoe graag ik die man ook veroordeeld zie worden, ik vraag me af in hoeverre een rechter hierin kan en wil gaan. Hoe dom het handelen van de man ook is, hij heeft nooit de bedoeling gehad de steward te verwonden. Op deze website staat iets meer informatie met betrekking tot poging tot zware mishandeling. Benadrukt wordt dat er sprake moet zijn van opzet.

Voor de financiële en lichamelijke schade is de man hoe dan ook aansprakelijk, begrijp ik uit de informatie op deze website.

je hebt daarin ook gradaties zoals mishandeling en opzettelijke mishandeling. dat laatste gaat hem inderdaad niet worden. Maar dat eerste kan zomaar eens gebeuren. Feit dat de man vuurwerk meegebracht heeft dat verboden is in Nederland is al een strafbaar feit. De rechter zou kunnen zeggen dat hij met dit stuk vuurwerk het risico genomen heeft om iemand te verwonden, wat dus ook gebeurd is.

Bonbridge

Registered User

Het zou een goede zaak zijn als deze man straf krijgt en dan bedoel ik niet een lauwe taakstraf.
Gewoon een voorbeeld stellen en duidelijk maken aan die randdebielen dat dit niks te maken heeft met fan zijn.
'Sfeer' roept hier iemand, jazeker: grimmig.
Een plek waar je niet heengaat op zondag met je kinderen.

Als je een Cobra gooit weet je dat je schade kan veroorzaken.
In de buurt van een mens kans op gehoorschade en amputaties.

Als je een Cobra, shell of zelfgeknutseld stuk vuurwerk gooit heb je de intentie om iets te veroorzaken.
Zoiets is dus bewust en met opzet, je neemt het mee, steekt het aan en gooit het.

bridge

Bronzen Member
je hebt daarin ook gradaties zoals mishandeling en opzettelijke mishandeling. dat laatste gaat hem inderdaad niet worden. Maar dat eerste kan zomaar eens gebeuren. Feit dat de man vuurwerk meegebracht heeft dat verboden is in Nederland is al een strafbaar feit. De rechter zou kunnen zeggen dat hij met dit stuk vuurwerk het risico genomen heeft om iemand te verwonden, wat dus ook gebeurd is.

Er moet altijd sprake zijn van opzet. "Onopzettelijk mishandelen" is niet strafbaar.

Het Nederlands recht kent een in de rechtspraak ontwikkelde variant van "voorwaardelijk opzet". De vraag die beantwoord moet worden is of de verdachte met zijn handelen de geenszins als denkbeeldig te verwaarlozen kans heeft aanvaard dat daardoor ( al dan niet zwaar) lichamelijk letsel zou ontstaan.

Het is in mijn ogen nog helemaal niet zo een vanzelfsprekendheid dat hier opzet op letsel kan worden aangenomen. Daar kan wel het nodige over gedebatteerd worden. Feit is immers dat het voorwerp in de vrije ruimte is gegooid. Dan gaat dus de vraag rijzen in hoeverre je daarmede de geenszins als denkbeeldig te verwaarlozen kans aanvaard dat daarmee letsel ontstaat. Het moge misschien onsympathiek klinken, maar het slachtoffer heeft enige rol uiteraard in het ontstaan van het letsel.

Vanuit civielrechtelijke optiek gelden andere criteria, maar ook daar kan de mate van aansprakelijkheid beperkt worden door de rol van de stewart zelf. En wat te denken van de rol van degene die instructies om op brandend vuurwerk af te gaan afgeeft? Kun je ook over nadenken.

Het ligt allemaal best genuanceerd in een geval als deze.

goofygrunn

Registered User
Steward dei gewond raakt bij een voetbal gebeuren is niks nieuws, ergens in de jaren 80 ook al bij mijn club gebeurd.
Toen ging het om een strijker geloof ik. Jammer dat het gebeurd is, tuurlijk dom om op veld te gooien net zoals het oer stom is om een poging te doen het uit te trappen. Voor de rest, lekker belangrijk en we gaan weer over tot de orde van de dag. :brzzzzz:

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Denk dat de aanklacht niet verder komt dan:
- (Opzettelijke poging tot) vandalisme.
- Bezit illegaal vuurwerk.
- Afsteken vuurwerk buiten gezette tijden.

Bovenaan