'Steeds meer zwaar vuurwerk in omloop'

KoenL

Registered User
Politie en justitie maken zich grote zorgen over het steeds zwaardere vuurwerk dat in Nederland in omloop is. Tieners richten meer en grotere ravages aan dan ooit tevoren en brengen daarmee ook levens in gevaar. Vuurwerkstunts lijken meer en meer op bomaanslagen.
'Er is meer gedonder met zwaar illegaal vuurwerk en de incidenten zijn ook groter', zegt coördinator Cees Meijer van de Taskforce Opsporing Vuurwerk Bommenmakers die sinds kort jacht maakt op de vuurwerkstunters.

Waar vroeger vooral brievenbussen het moesten ontgelden, springen nu door het hele land ruiten uit woningen en bedrijfspanden. Vaak worden explosieven gewoon naar binnen gegooid.

De politiekorpsen merkt het zwaarder worden van het vuurwerk ook aan de partijen die worden onderschept. Het vuurwerk is soms zo gevaarlijk dat agenten bij diverse korpsen het advies hebben gekregen de Explosieven Opruimingsdienst in te schakelen als ze niet zeker zijn van hun zaak.

Justitie kondigde onlangs al aan zwaardere straffen te eisen tegen mensen die vuurwerkbommen afsteken, maar zet nu ook in op een verbod in heel Europa op zwaar knalvuurwerk.

Veelal gaat het om vuurwerk dat alleen door professionele handelaren mag worden gebruikt, maar in de praktijk illegaal vooral door consumenten wordt afgestoken.

Bron: http://www.nu.nl/binnenland/2693972/steeds-meer-zwaar-vuurwerk-in-omloop.html

Leonn

Registered User
Las net ook een heel artikel in het AD met als kop:

Vuurwerk? Bommen!

Over illegaal knalvuurwerk dat het in heel Europa inderdaad verboden moet worden.
Bedankt voor de informatie.

GMP82

Zilveren Member
Nou klink ik net een linkse lobbyist, maar als we het over knalvuurwerk hebben met DIE zwaarte, sta ik er volledig achter en kan ik het volledig begrijpen, als dat een europees verbod wordt.

Nou is vraag 2, of zo'n verbod écht helpt. Illegale handel is er altijd geweest en zal altijd blijven. Maar als het ook maar íets moeilijker wordt voor niet-nadenkende jongeren om dergelijke producten in handen te krijgen, zie ik dat als pure winst.

--sjon beton--

Registered User
"Waar vroeger vooral brievenbussen het moesten ontgelden"
nou niet alleen brievenbussen...
geen ruit zat in de jaren 90 meer in telefooncellen en bushokjes.
daar komt bij dat je vroeger ook veel gemakkelijker aan shells,dikke knallers etc. kon komen (b.v. bij alpeco)
ook strijkerbommen (zelfmaak) waren populair
dus ik snap die ophef vooral dit jaar niet echt.

Michel_G

Zilveren Member
Zoals Leonn ook al zei, stond er in het AD van vandaag ook een artikel met dezelfde strekking.

Wat ik wel positief vond, was onderstaand citaat, waarin blijkt dat de journalist en de expert die aan het woord komt, ook nog enigszins kennis van zaken en realiteits zijn heeft.

Of een verbod in alle EU-landen haalbaar is, is nog de vraag. Zwaar knalvuurwerk bij evenementen is een traditie in landen als Spanje en Italië. Maar volgens Biezeveld is daar een uitzondering voor te maken. "Natuurlijk moet je rekeing houden met culturele tradities. Voor die landen kun je een uitzondering maken, maar draag hen dan ook op dat ze er voor zorgen dat het de grens niet over komt."

blackpowder

Registered User
Of een verbod in alle EU-landen haalbaar is, is nog de vraag. Zwaar knalvuurwerk bij evenementen is een traditie in landen als Spanje en Italië. Maar volgens Biezeveld is daar een uitzondering voor te maken. "Natuurlijk moet je rekeing houden met culturele tradities. Voor die landen kun je een uitzondering maken, maar draag hen dan ook op dat ze er voor zorgen dat het de grens niet over komt."

Vindt dit een goede stelling ;) alleen heb ik het idee dat er niet alleen vuurwerk uit die landen komt maar er ook waar het geen gewoonte / gebruik is zwaar vuurwerk verkocht wordt en dit vervolgnes op de nederlandse markt komt.

ook dit zware vuurwerk mag wat mij betreft verboden worden ik denk dat als je to aan belgische waarden gaat ( max 2 gr flash ) je dan op een mooi niveau zit.

Michel_G

Zilveren Member
Vindt dit een goede stelling ;) alleen heb ik het idee dat er niet alleen vuurwerk uit die landen komt maar er ook waar het geen gewoonte / gebruik is zwaar vuurwerk verkocht wordt en dit vervolgnes op de nederlandse markt komt.

ook dit zware vuurwerk mag wat mij betreft verboden worden ik denk dat als je to aan belgische waarden gaat ( max 2 gr flash ) je dan op een mooi niveau zit.

Onee, uit die landen komt volgensmij maar heel beperkt knalspul, veel komt uit het 'oostblok'. Bedoelde met dat citaat wat ik aanhaalde, aan te geven dat er zowaar eens een keer niet direct om een totaal verbod geroepen wordt, maar dat er ook de kennis en besef is, dat er in sommige landen tradities zijn (denk aan Mascleta's in de regio Valencia) die door een algemeen verbod niet de dupe zouden mogen worden. (Aangezien er in het artikel gerept werdt over een 'totaal-verbod' op zwaar knalvuurwerk in Europa, waardoor ook die landen en dat soort shows de dupe zouden kunnen worden).

Was dus puur en alleen positief puntje wat ik uit dat artikel haalde en even naar voren wou brengen ;)

stef

Member
Lekker de grensen open houden.
dan stroomd het gaaies vanzelf wel naar binnen jo.
Nederlanders niet uitgesloten die hun kop niet gebruiken en zich met deze praktijken bezig houden.
Opknopen die gasten die het voor ons aan het verzieken zijn.

Zo dat moest er ff uit hoor.

Bovenaan