Steeds meer gemeenten doen vuurwerk in de ban

Moontan

Moderator
Medewerker
Steeds meer gemeenten doen vuurwerk in de ban

Eén op de vijf gemeenten stelt vuurwerkvrije zones in bij de komende jaarwisseling. Dat is fors meer dan vorig jaar. Vooral rond verzorgingshuizen, kinderboerderijen en scholen wordt het afsteken van vuurwerk aan banden gelegd.

Langzaam maar zeker verdwijnt de tolerantie voor vuurwerk. Je moet op 31 december veilig met je kind over straat kunnen
Esther Verhoeff van de VNG Dat blijkt uit onderzoek door het AD onder 281 gemeenten. In zeker 56 gemeenten worden vuurwerkvrije zones ingesteld. Dat zijn er 13 meer dan vorig jaar: een stijging van 30 procent.

Onder de 'nieuwkomers' zitten grote steden als Groningen, Amersfoort, Alkmaar en Dordrecht.

,,Langzaam maar zeker verdwijnt de tolerantie voor vuurwerk", zegt Esther Verhoeff van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). ,,Nederlanders zijn het zat dat er elk jaar gewonden vallen en bushokjes de lucht in gaan. Je moet op 31 december veilig met je kind over straat kunnen."

Uitbreiden
Nagenoeg alle gemeenten die vorig jaar vuurwerkvrije zones instelden, doen dat dit jaar opnieuw of breiden ze zelfs uit.

In Hilversum geldt een vuurwerkverbod voor het hele centrum. In andere plaatsen mag niet worden geknald rond scholen, ziekenhuizen en dierenasiels. Zeist verbiedt het afsteken van vuurwerk rond het asielzoekerscentrum, om vluchtelingen niet te laten schrikken.

Bekijk op de kaart hieronder in welke gemeenten tijdens de jaarwisseling een of meerdere vuurwerkvrije zones worden ingesteld. Bekijk de kaart hier in een groter formaat (artikel gaat door onder de kaart).

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederla...-meer-gemeenten-doen-vuurwerk-in-de-ban.dhtml

Moontan

Moderator
Medewerker
Geen enkele gemeente kent een algeheel vuurwerkverbod. ,,Dat is moeilijk te handhaven", zegt Verhoeff. ,,Een verbod heeft alleen zin als je genoeg agenten of toezichthouders hebt om boetes uit te delen."

Algeheel verbod
Arno Bonte van het Meldpunt Vuurwerkoverlast noemt de stijging van het aantal gemeenten met vuurwerkvrije zones 'goed nieuws'. Toch vindt hij dat het te traag gaat.

,,Het gaat veelal om maar een paar plekken in elke gemeente. Dat is geen oplossing voor het grote probleem van de vele tienduizenden klachten per jaar. Daarvoor moeten we echt naar een algeheel verbod van consumentenvuurwerk."

Bekijk hieronder op welke locaties de 56 gemeenten vooral vuurwerkvrije zones instellen. Vaak is dat rond verzorgingshuizen (in 26 gemeenten), kinderboerderijen (16) en scholen (13). Gemeenten kunnen binnen hun grenzen meerdere locaties als vuurwerkvrije zone aanwijzen. Bekijk de kaart hier in een groter formaat

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederla...-meer-gemeenten-doen-vuurwerk-in-de-ban.dhtml

ifeelfine

Registered User
Vuurwerkhaatkrant AD is er vroeg bij dit jaar en de VNG verstrekt valse informatie over het handhaven van een totaalverbod

Dat de tolerantie uit Nederland verdwijnt klopt overigens maar niet alleen voor vuurwerk maar in het algemeen

sprinkhaan

Registered User
Mooi, de vng heeft geen publieks voorlichtings functie. De vng is een vereniging en heeft een functie om als belang behartiger te functioneren voor aangesloten gemeenten. Volengens mij gaat deze Mevr. haar boekje te buiten.

Puur

Registered User
weer een mega aanval tegen het vuurwerk.....WAAR BLIJFT DE BRANCHE MET EEN TEGENOFFENSIEF....
we kunnen er luchtig over doen maar heeeeel veeeel mensen lezen deze krant.
je kunt het een baggerkrant vinden maar de denkwijzen van de mensen worden steeds meer bijgesteld door zulk nieuws.
we zijn de strijd aan het verliezen en in een heel rap tempo.....

GMP82

Zilveren Member
weer een mega aanval tegen het vuurwerk.....WAAR BLIJFT DE BRANCHE MET EEN TEGENOFFENSIEF....
we kunnen er luchtig over doen maar heeeeel veeeel mensen lezen deze krant.
je kunt het een baggerkrant vinden maar de denkwijzen van de mensen worden steeds meer bijgesteld door zulk nieuws.
we zijn de strijd aan het verliezen en in een heel rap tempo.....

ifeelfine

Registered User
ga mijn handen voor mijn oren slaan en heel lang lalalllalalalalalal roepen tot aan 31-12 18.00 uur

dat is beter voor mijn gemoedstoestand

GMP82

Zilveren Member
Ik kan het toch niet laten en moet ff reageren op dit stuk...

,,Langzaam maar zeker verdwijnt de tolerantie voor vuurwerk"

Dit is echt je reinste stemmingmakerij, voortkomend uit gunstige interpretatie voor eigen achterban.
Men zou hooguit kunnen stellen dat men geen tolerantie meer heeft voor overlast door (veelal illegaal) vuurwerk of ongewenste (verboden) handelingen/gedrag. Als ze dat zouden publiceren, sta ik vierkant achter ze. Maar goed, ook die stelling heeft niks met het artikel te maken.
In het artikel trekt men een conclusie die uit de informatie van het artikel niet getrokken kan worden.

Uit de gegevens kun je vooral concluderen, dat individuen en kleinere lokale partijen uit pure frustratie dat ze niks te zeggen hebben op landelijk niveau, lokaal hun macht misbruiken, om hun stempel te drukken. Meer uit eigenbelang, dan in het belang van de burger. Want die schiet met deze papieren "oplossing" en zinloos machtsvertoon geen zier op. Iemand die zich nu al niet aan de wet houdt (illegaal vuurwerk, te vroeg afsteken, bushokjes slopen), die gaat zich nu niet opeens gedragen, vanwege een lokaal ingesteld overbodig extra verbod.

mikster

Registered User
Dus de tolerantie voor vuurwerk verdwijnt omdat er schijnbaar mensen zijn die op de 31-ste niet met hun kinderen over straat kunnen of beter gezegd durven. Vreemd er zijn hele wijken of steden in nederland waar je de rest van het jaar ook niet veilig over straat kan met je kinderen, misschien daar iets aan doen of mag je niet zeggen dat de tolerantie voor de personen die daarvoor zorgen verdwijnt? Ik vind ook dat er hard moet worden opgetreden tegen illegaal vuurwerk en alles wat daar mee samenhangt zoals vernielingen ed. maar laat de gewone mens met rust het is niet mijn schuld dat de buurman een bushokje opblaast net zo min het mijn schuld is dat mijn buurman op zondagmiddag stenen gooit bij de voetbal.(sorry buurman het is maar een voorbeeld)

Oja mijn tolerantie voor arno bonte verdwijnt, niet langzaam maar razend snel, ik stem voor een algeheel verbod.

Bovenaan