Ik heb uiteindelijk dit antwoord teruggestuurd aan de 50plus partij:
---
Geachte mevrouw Ophof,
Allereerst hartelijk bedankt dat u de moeite heeft genomen om mijn vragen te beantwoorden.
Ik ben echter niet overtuigd geraakt en zal dus ook niet van mijn standpunt afwijken. Een totaalverbod gaat mij nog steeds veel te ver en ik ben verre van overtuigd dat het de problematiek rondom de jaarwisseling zal verminderen, daar in de rest van Europa (doorgaans vele malen zwaarder) consumentenvuurwerk gewoon verkrijgbaar zal blijven.
Ook wil ik benadrukken dat er nog altijd miljoenen mensen zijn die wel op een verantwoorde manier van legaal vuurwerk genieten en om hun die traditie af te nemen die ene dag in het jaar, omdat een klein deel zich misdraagt (met ook nog hoofdzakelijk reeds illegaal vuurwerk) komt op mij verre van rechtvaardig over.
Mijns inziens zou een betere/hardere aanpak van illegaal vuurwerk en betere voorlichting wat betreft veilig gebruik van legaal vuurwerk een veel betere bijdrage zijn om overlast en/of ongevallen zoveel mogelijk te voorkomen.
U heeft het overigens over een poll waaruit zou zijn gebleken dat 64% van de Nederlanders voor een verbod zou zijn. Echter zijn er ook genoeg polls die andere cijfers uitwijzen, sterker nog, die soms zelfs positief uitslaan voor de vuurwerkliefhebbers. Om u een recent voorbeeld te geven:
http://www.rtlnieuws.nl/node/737386
Het blindstaren op één enkele poll die uw overtuiging het meest ondersteund vind ik dan ook teleurstellend van uw kant.
Nogmaals, ongeacht onze verschillen wat betreft dit onderwerp, dank ik u voor uw aandacht.
Zolang 50plus zich blijft vasthouden aan de wens om een totaalverbod, kan ik als vuurwerkliefhebber zijnde mijn stem uiteraard niet meer aan uw partij geven.
Met vriendelijke groet,
...