Standpunten Vuurwerk 50 Plus Partij

Puur

Registered User
wat ik het ergste vind aan deze groep mensen van boven de 50 is dat ten tijden dat hun 20 jaar oud waren ze het goede knalspul nog hadden in nederland, en dat ze waarschijnlijk ook lekker hebben lopen stoken.....
want je kan mij niet wijsmaken dat er geen 1 van hun ook losging op de laatste dag van het jaar......
en dat noem ik hypocriet om dan zoveel jaren later iets te willen gaan verbieden waar je zelf ook lol aan beleeft heb:huh:

elgielo

Registered User
Ik hoop stiekem nog eens op een figuur ala volkert van der graaf maar dan rechts georienteerd en vuurwerk liefhebbend :)

MichelAngelo

Registered User
Er wordt geantwoord in algemeenheden. Onhaalbare regels stellen en andere de boel op laten lossen. Geen antwoord geven op duidelijke vragen. Zorgen dat je zelf niet aanspreekbaar bent. Afschuiven en overleven. De politiek in nederland, in elk land. "We zeggen dat ze een vuurwerk mogen organiseren, we zeggen niet dat ze dat moeten doen...". Hahaha, ook een ouwe vos van boven de 50 verliest zijn streken niet. Alle politici zijn en blijven in beginsel onbetrouwbaar.

Laatst bewerkt:

Moontan

Moderator
Medewerker
Plan vuurwerkverbod te mager volgens 50PLUS

De fractie van 50PLUS in de Tweede Kamer wil een compleet verbod op consumentenvuurwerk. Het plan van de vier grote steden voor het afsteken van vuurwerk op oudejaarsdag gaat 50PLUS nog niet ver genoeg.

Als het aan Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Amsterdam ligt, mogen particulieren voortaan nog maar twee uur lang vuurwerk afsteken, tussen 23.00 uur oudejaarsnacht en 01.00 uur nieuwjaarsdag. Het afsteken van vuurwerk is momenteel toegestaan vanaf 31 december 10.00 uur tot 02.00 uur de volgende dag.

De vier grote steden willen dat oudejaarsdag een normale dag wordt waarop iemand gewoon zijn werk kan doen, zijn hond kan uitlaten en niet bang hoeft te zijn om boodschappen te doen. Zij schrijven dit aan minister Opstelten en staatssecretaris Mansveld.

Iedere jaarwisseling opnieuw gebeuren er veel ongelukken met consumentenvuurwerk. Dat leidt tot een hoop leed onder mens en dier en gevoelens van onveiligheid. Ook groeit het gebruik van illegaal, vaak zeer gevaarlijk vuurwerk.

Wat de vier grote steden willen, komt niet overeen met het standpunt van 50PLUS over het afsteken van vuurwerk tijdens de jaarwisseling. De Tweede Kamerleden van 50PLUS, Norbert Klein en Martine Baay (foto), willen de veiligheid rondom de jaarwisseling verbeteren en het aantal ongelukken drastisch verminderen door het gebruik van consumentenvuurwerk niet langer toe te staan.

Gemeentes kunnen er vervolgens voor kiezen om door professionals een vuurwerkshow te laten verzorgen. Opdat iedereen weer kan genieten van een mooie, gezellige én veilige jaarwisseling.

http://www.50pluspartij.nl/50plus/i...8-plan-vuurwerkverbod-te-mager-volgens-50plus

boozebelly

Registered User
Ik heb uiteindelijk dit antwoord teruggestuurd aan de 50plus partij:

---

Geachte mevrouw Ophof,

Allereerst hartelijk bedankt dat u de moeite heeft genomen om mijn vragen te beantwoorden.
Ik ben echter niet overtuigd geraakt en zal dus ook niet van mijn standpunt afwijken. Een totaalverbod gaat mij nog steeds veel te ver en ik ben verre van overtuigd dat het de problematiek rondom de jaarwisseling zal verminderen, daar in de rest van Europa (doorgaans vele malen zwaarder) consumentenvuurwerk gewoon verkrijgbaar zal blijven.
Ook wil ik benadrukken dat er nog altijd miljoenen mensen zijn die wel op een verantwoorde manier van legaal vuurwerk genieten en om hun die traditie af te nemen die ene dag in het jaar, omdat een klein deel zich misdraagt (met ook nog hoofdzakelijk reeds illegaal vuurwerk) komt op mij verre van rechtvaardig over.
Mijns inziens zou een betere/hardere aanpak van illegaal vuurwerk en betere voorlichting wat betreft veilig gebruik van legaal vuurwerk een veel betere bijdrage zijn om overlast en/of ongevallen zoveel mogelijk te voorkomen.

U heeft het overigens over een poll waaruit zou zijn gebleken dat 64% van de Nederlanders voor een verbod zou zijn. Echter zijn er ook genoeg polls die andere cijfers uitwijzen, sterker nog, die soms zelfs positief uitslaan voor de vuurwerkliefhebbers. Om u een recent voorbeeld te geven: http://www.rtlnieuws.nl/node/737386
Het blindstaren op één enkele poll die uw overtuiging het meest ondersteund vind ik dan ook teleurstellend van uw kant.

Nogmaals, ongeacht onze verschillen wat betreft dit onderwerp, dank ik u voor uw aandacht.

Zolang 50plus zich blijft vasthouden aan de wens om een totaalverbod, kan ik als vuurwerkliefhebber zijnde mijn stem uiteraard niet meer aan uw partij geven.

Met vriendelijke groet,

...

Bovenaan