SP: Groen Links voert kruistocht tegen tradities

Moontan

Moderator
Medewerker
Harry van Bommel: SP

Ook dit jaar zet GroenLinks de kruistocht tegen het vuurwerk voort. Onder aanvoering van de fractievoorzitters van deze partij in Den Haag en Rotterdam is er een internetmeldpunt voor vuurwerkoverlast ingesteld. Uiteindelijk wil GroenLinks dat het particulieren wordt verboden om vuurwerk af te steken. Dat mag volgens het verkiezingsprogramma alleen nog bij professionele vuurwerkshows. Zowel in de Tweede Kamer als in het land is daar onvoldoende steun voor. Het lijkt me ook wat overdreven. Vuurwerk aan banden leggen om overlast te voorkomen is prima, maar dat gebeurt al. Illegaal vuurwerk tegengaan omdat dit levensgevaarlijk is, is broodnodig. Dit kan vast wel wat intensiever. Oude tradities liggen onder vuur in ons land; de afgelopen dagen stelde een VVD-wethouder voor om tweede kerstdag af te schaffen. Zo’n vaart zal het gelukkig niet lopen. Mijn vuurwerkpakket is reeds besteld en wel met vuurwerkbril, want nog steeds geldt: je bent een rund als je met vuurwerk stunt.

http://harryvanbommel.sp.nl/weblog/2012/12/27/kruistocht-tegen-tradities/#comments

joszie

Zilveren Member
mijn reactie daar:
veel mensen maken zich al weken, zo niet jaren druk over vuurwerk en willen een verbod. Want dit voorkomt veel letsel. nog geen 700 gewonden en GEEN doden vorige week. ongeveer 25% van de Nederlanders steekt vuurwerk af, dus ongeveer 4 miljoen mensen. de hoeveelheid mensen die niets koopt, maar er wel graag naar kijkt is vele malen groter. natuurlijk, iedere gewonde is er 1 te veel. een deel van de gewonden kan voorkomen worden door het verplichten van de vuurwerkbril!

vuurwerk zelf afsteken is nu al 364 dagen per jaar verboden. Aangezien veel mensen toch vaker last hebben van harde knallen dan 1 dag per jaar, is het huidige verbod al niet te hanteren. Die ene dag (16 uur) het ook nog verbieden zal geen zoden aan de dijk zetten. Zeker niet met onze huidige open grenzen. Vele landen om ons heen hebben jaarrond verkoop. Bij een verbod zal de illegale handel floreren.

Nederland heeft 1 vd de strengste wetgeving betreffende vuurwerk van europa. sins 2012 is er een Europees beleid van kracht waarin voor ieder land de regels opgestelt zijn betreffende consumentenvuurwerk. Nederland heeft als enige land nog een extra eigen strengere wetgeving toegepast : de RACT.

Dat mensen last hebben van te vroege of te harde knallen kan ik zeer goed begrijpen. Dat hiervoor alle huisvader/moeders die een klein sierpakketje afsteken voor hun kinderen dat recht afgenomen moet worden kan ik niet begrijpen en is dan ook onbegrijpelijk.

Dat er een problematiek is rondom de jaarwisseling zal ik als vuurwerkfan zeker niet ontkennen. Ik ben er ook zeker voor om die problematiek op te lossen (althans proberen. een totaal verbod helpt hierbij NIET.

trouwens terugkomend op de gewonden door vuurwer:
-jaarlijks worden er 12.000 mensen in Nl gebeten door een hond (geregistreerd bij een dokter, dus het aantal zal nog hoger zijn)
-1785 mensen STIERVEN in 2011 door medische missers, dat zijn er 4.9 PER DAG!!
-per dag STERVEN er 8 mensen in het verkeer.

Allen zijn erger dan die bij het vuurwerk. Ik mag aannemen dat de verbodsmensen wel een rechte lijn trekken en de genoemde voorbeelden ook wil verbieden?

Michel_G

Zilveren Member
-per dag STERVEN er 8 mensen in het verkeer.

Even uit nieuwsgierigheid, maar waar heb je dat cijfer vandaan? Als ik de gegevens van 2011 (van 2012 zag ik nog even niet) erbij pak, dan kom ik tot 661 verkeersdoden, wat uitkomt op grofweg 1,81 dode per dag. Cijfer komt trouwens van het CBS http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas...caties/artikelen/archief/2012/2012-026-pb.htm

Voor de rest ben ik het volledig met jouw stuk eens! Zijn inderdaad precies de feiten zoals ze zijn: de overlast door het jaar heen verhelp je gewoonweg niet met een consumentvuurwerk verbod. En die hele harde klappen, wat 99,9% illegaal spul is allemaal, die zijn nu ook al verboden, dus dat los je ook niet op met een vuurwerkverbod.

Kortom, hetgeen wat het meeste overlast (en ook de meeste ongelukken veroorzaakt volgens de cijfers) is al verboden, dus daar ga je met een vuurwerkverbod niets aan veranderen.

joszie

Zilveren Member
Even uit nieuwsgierigheid, maar waar heb je dat cijfer vandaan? Als ik de gegevens van 2011 (van 2012 zag ik nog even niet) erbij pak, dan kom ik tot 661 verkeersdoden, wat uitkomt op grofweg 1,81 dode per dag. Cijfer komt trouwens van het CBS http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas...caties/artikelen/archief/2012/2012-026-pb.htm

Voor de rest ben ik het volledig met jouw stuk eens! Zijn inderdaad precies de feiten zoals ze zijn: de overlast door het jaar heen verhelp je gewoonweg niet met een consumentvuurwerk verbod. En die hele harde klappen, wat 99,9% illegaal spul is allemaal, die zijn nu ook al verboden, dus dat los je ook niet op met een vuurwerkverbod.

Kortom, hetgeen wat het meeste overlast (en ook de meeste ongelukken veroorzaakt volgens de cijfers) is al verboden, dus daar ga je met een vuurwerkverbod niets aan veranderen.

ai, je hebt gelijk. ik heb het verkeerde aantal gebruikt. Verkeerd gekeken.

Michel_G

Zilveren Member

Maakt ook niet echt uit en totaal niet relevant voor het bericht hier op het forum. Het is alleen dat ik er een hekel aan heb dat de anti vuurwerklobby altijd met verdraaide/vertekende cijfers loopt te smijten die uitpakken in hun voordeel, dat ik het zelf dan wel wil dat cijfers kloppen als ik die gebruik. :smiling:

myrmidon

Registered User

ben jij Arno Bonte, die heeft er ook een handje van feiten te overdrijven en verdraaien hahaha geintje!

verder ben ik blij met de heldere kijk op de zaak door menig ander politicus

ThunderBall

Registered User
Deze hetze tegen het vuurwerk begint een beetje op het Pitbull verbod te lijken, gelukkig ook al weer achterhaalt en opgeheven, heeft alles met handhaving en de kosten daarvan te maken!

Of de Weedpas, hoor je ook niet veel meer over, ook weer wegens handhaving en de kosten daarvan.

Ik blijf erbij dat het vuurwerk verbod er niet komt of hoogstens voor 1 jaartje door de kosten van de handhaving in deze crissis tijd.

Gelukkig hebben we nu de SP die denkt wat zieltjes van Groenlinks te kunnen stelen, want in beginsel interesseert het die partijen natuurlijk geen moer die vuurwerk overlast.:tounge:

Laatst bewerkt:

boozebelly

Registered User
Ik heb er ook maar een reactie tegenaan gegooid.

"Een stuk waar ik mij prima in kan vinden meneer van Bommel. Als groot vuurwerkliefhebber zijnde moet ik echter wel erkennen dat er natuurlijk veel overlast wordt veroorzaakt door vuurwerk. Ook ik heb er altijd weer de pest aan als iemand hier in de buurt een illegale knaller afsteekt waardoor je de huisdieren weer van het plafond kunt krabben. Of wanneer ik weer eens langs een opgeblazen telefooncel, brievenbus of bushokje fiets dat is opgeblazen door een stel onverlaten met een stuk vuurwerk. Echter, deze overlast is allemaal te danken aan vuurwerk dat al lang en breed bij wet verboden is, dus ILLEGAAL. Met een goedgekeurd, legaal klappertje blaas je echt nog geen bierflesje uit elkaar. En dankzij een kleine groep malloten met illegaal vuurwerk moeten volgens GroenLinks de gewone liefhebbers met goedgekeurd & legaal vuurwerk bloeden?
Als ik ergens een hekel aan heb is het wel dit soort over één kam scheren van mensen. Die stijl van politiek bedrijven laten we liever aan onze geblondeerde vriend over. Overigens kun je dan net zo goed stellen dat bijvoorbeeld legale wodka uit de handel moet worden genomen, omdat illegaal gestookte wodka levensgevaarlijk kan zijn. GroenLinks logica…? Ik vind het ook uitermate goedkoop en teleurstellend van onze groene vrienden dat ze met dit soort populisme aan de haal gaan als het hun wel even goed uit lijkt te komen.
Er zouden op Europees niveau afspraken gemaakt moeten worden over de maximale hoeveelheid kruit in een knaller, zodat we straks hopelijk eens verlost zijn van harde knallers zoals de Cobra 6, Big Boy en Spaanse Vlinders. Ook mogen de straffen op het in bezit hebben van illegaal vuurwerk wat mij betreft fors omhoog. Laten we alsjeblieft de mensen die dat ene dagje in het jaar op een legale wijze genieten van hun vuurwerk dat niet afpakken. Voor de vuurwerkhaters onder ons, stelt u uw eigen grootste liefhebberij eens voor en denk je in dat dat je afgepakt zou worden omdat iemand anders dan u zich ermee misdragen heeft? Hoe zou dat voelen? En ja, de één geeft het geld uit aan dit, de ander aan dat en aan zoveel hobby’s/liefhebberijen kleven mindere dingen en/of gevaren, maar gun elkaar toch wat! Als we ieder potentieel gevaar moeten verbieden kunnen we net zo goed direct onze houten jassen aantrekken. Tolerantie is juist wat het leven een stuk aangenamer maakt. Laten we samen als vuurwerkhaters & vuurwerkliefhebbers de excessen aanpakken die de boel lopen te verstieren".

Alhoewel ik niet geloof dat er ooit nog een verbod gaat komen, kan een beetje tegengas op het internet natuurlijk geen kwaad. Ik heb ook de indruk dat er dit jaar meer tegengas werd gegeven tegen Arno Bonte en kornuiten. Vooral de Volkskrant was soms verrassend kritisch en ook GeenStijl.nl heeft mij positief verrast. Zelfs binnen GroenLinks zelf beginnen er tegengeluiden te ontstaan. De overige politieke partijen weten trouwens ook dondersgoed dat de GroenLinks plannen zowel financieel als realistisch gezien totaal niet haalbaar zijn.
Kwestie van tijd voordat GroenLinks helemaal is verdwenen. Dan hebben we alleen Marianne Thieme nog maar goed, een narretje ter vermaak met slechts een paar zeteltjes in de 2e kamer is ergens toch ook wel weer geinig.

joszie

Zilveren Member
ben jij Arno Bonte, die heeft er ook een handje van feiten te overdrijven en verdraaien hahaha geintje!

verder ben ik blij met de heldere kijk op de zaak door menig ander politicus

fight fire with fire. Zij hard spelen en leugens vertellen, ik dat ook doen ;)

Bovenaan