Snelheid van lonten

Pyromaster2

Registered User
roel zei:
Jawel doorlonten is levensgevaarlijk |:(

Er kan ook een normaal antwoord gegeven worden lijkt me.
En leeftijd doet er niet toe heren.

Doorlonten is niet gevaarlijk mits het bij degelijke potten en/of pijlen blijft.
Als je het zwaardere vuurwerk wilt doorlonten zoals grote blokken en/of shells vergt het heel wat ervaring met het normaal doorlonten.
Maar ik raad dit ten sterkste af om het te zware vuurwerk door te lonten omdat teveel ervaring eist.
En ook wordt er dan vaak niet opgelet qua afstanden enz. voor je eigen veiligheid en dat van anderen.
Ook wordt er dan vaak vergeten de dingen goed vast te zetten.
Want gaat het eenmaal mis dan is er geen weg terug zegt men.

jetztgehtslos

Registered
Pyromaster2 zei:
Er kan ook een normaal antwoord gegeven worden lijkt me.
En leeftijd doet er niet toe heren.

Doorlonten is niet gevaarlijk mits het bij degelijke potten en/of pijlen blijft.
Als je het zwaardere vuurwerk wilt doorlonten zoals grote blokken en/of shells vergt het heel wat ervaring met het normaal doorlonten.
Maar ik raad dit ten sterkste af om het te zware vuurwerk door te lonten omdat teveel ervaring eist.
En ook wordt er dan vaak niet opgelet qua afstanden enz. voor je eigen veiligheid en dat van anderen.
Ook wordt er dan vaak vergeten de dingen goed vast te zetten.
Want gaat het eenmaal mis dan is er geen weg terug zegt men.

eindelijk iemand die iets op een normale manier uit probeert te leggen :7

jawe

Registered User
007xman zei:
ik ben inmiddels geen bommen meer aan het maken en zal het oo knie meer doen en nu ik heb gehoord en heb gelezen wat er fout kan gaan snap ik het ook wel maare is doorlonten niet gevaarlijk?
offtopic: Goed om te horen. :w

Laatst bewerkt:

GMP82

Zilveren Member
Omdat mijn post werd overschaduwd door 'bommetjesverhalen', hier nogmaals mijn vraag:

Ik weet dat lont te koop is bij Alpeco, maar is er ook lont verkrijgbaar in Baarle?

Zo ja, waar, welke soort, prijs/lengte, etc.

Alvast bedankt! :w

Laatst bewerkt:

kees

Registered User
In Baarle ( Harry Loots) is voornamelijk groen visco lont te verkrijgen ongeveer 1 euro per meter( word verkocht in meterstukken) , dit lont is alleen niet zo dik en soepel ( knikt snel) als het lont wat ze bij Alpeco verkopen.

weasel

Registered User
tape en quick fuse

nog even een paar vraagjes, waar ik in het topic nie echt antwoord op gekregen heb.

mijn 1e vraag gaat over tapefuse wie heeft hier ervaring mee?
en is dit ook een goeie tape om bijv. 2 lonten aan elkaar vast te maken?
en natuurlijk waar is het te krijgen en wat is ong de prijs?

en mijn 2e vraag gaat over quickfuse is er quickfuse met bijv. een snelheid van 1 tot 2 sec de meter?waar is het te krijgen en is de prijs ook ong 1 euro de meter?

ik las dat je een met het door lonten een kleine inkeping kunt maken in de huls en daar een andere lont in kunt schuiven, blijft dat goed vast zitten als je bijv. iets aan de lont wilt laten hangen?
of kun het dan beter met tape fuse of een andere tape vast zetten?

hoop dat het geen stomme vragen zijn en k wacht op jullie reacties!

alvast bedankt,

weasel

Laatst bewerkt:

Rasco

Registered User
weasel zei:
......ik las dat je een met het door lonten een kleine inkeping kunt maken in de huls en daar een andere lont in kunt schuiven, blijft dat goed vast zitten als je bijv. iets aan de lont wilt laten hangen?
of kun het dan beter met tape fuse of een andere tape vast zetten?
weasel

dat kan idd, maar erg stevig zit het niet. Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe groot je de inkeping maakt, maar de kans is ook vrij groot dat de lont die je in de inkeping schuift eruit schiet door het ontbranden van de quickfuse. Maar dit hangt natuurlijk ook weer van de soort lont af waarin je de inkepingen maakt.

Op de onderstaande foto zie je een voorbeeld van deze inkepingen, toegepast op een stuk quickfuse.

normal_071.JPG

weasel

Registered User
bedankt rasco,

heb jij of iemand anders ook een antwoord op mijn andere vragen?
ik wil het voornamelijk voor potjes gebruiken en die ong 2 a3 meter uit elkaar zetten en k zou ze het liefs allemaal zo'n beetje tegelijk zien afgaan.
dus kan iemand me een goeie soort fastfuse aanraden?
en waar k die zou kunnen bemachtigen.

nogmaals alsvast bedankt en ik wacht op reacties

greets,

weasel

Rasco

Registered User
Daarvoor kun je 't beste quickfuse voor gebruiken, deze ontbrand zeer snel.
Hieronder zie je zo'n rol. Deze kost rond de €20 per rol van 40 meter.
normal_shellcollectie25.JPG

Welke soort lonten alpeco op dit moment heeft weet ik niet.

jetztgehtslos

Registered
Rasco zei:
dat kan idd, maar erg stevig zit het niet. Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe groot je de inkeping maakt, maar de kans is ook vrij groot dat de lont die je in de inkeping schuift eruit schiet door het ontbranden van de quickfuse. Maar dit hangt natuurlijk ook weer van de soort lont af waarin je de inkepingen maakt.

Op de onderstaande foto zie je een voorbeeld van deze inkepingen, toegepast op een stuk quickfuse.

normal_071.JPG

kan je het stuk waar het visco en quickmatch samen komen ook vastzetten met bv duct tape? zou dat er voor zorgen dat de lont er niet uitschiet? of zorgt het tape er juist voor dat zoiets niet kan ontbranden?

jetztgehtslos

Registered
niet iedereen zit op vwl en zo kan ook in dít topic alle benodigde informatie komen te staan
maar dat topic is mij bekend. het is dat vwl onlangs weer online is gegaan anders had je nog niets aan dat linken gehad

Rasco

Registered User
jetztgehtslos zei:
kan je het stuk waar het visco en quickmatch samen komen ook vastzetten met bv duct tape? zou dat er voor zorgen dat de lont er niet uitschiet? of zorgt het tape er juist voor dat zoiets niet kan ontbranden?

Ja dit kan wel vastgezet worden met tape oid. De te doorverbinden lont ontbrandt dan nog wel gewoon, dit komt doordat er een heel stuk van de lont "in" de huls zit van de quickfuse, en dus zeker wel ontbrandt.

Laatst bewerkt:

weasel

Registered User
nogmaals bedankt rasco voor de info en natuurlijk de foto,

en zoals k een beetje uit de rest van de reacties begrijp kun je de quickfuse dus aan de visco of de fast fuse van bijv. een cake vaste tape en ontbrand hij nogsteeds goed?
is het misschien hanidg om de lonten van de cakes iets in te korten zo dat ze bijna direct na de quickfuse afgaan?

dan komt hier mijn laatste vraag :p:$

tapefuse zou k dus eigenlijk voor mijn doeleinde niet nodig hebben maar waarvoor is tapefuse dan bedoeld?
en zou je het bijv. goed kunnen gebruiken om de verbindingen tussen de quickfuse en de visco beter te maken?

en dan nog een vraag:p. ik weet nie of dit mag ontopic maar weet iemand een adres waar de quickfuse te krijgen is op dit moment?

alweer alvast bedankt voor de reacties

Laatst bewerkt:

Denendo

Registered User
weasel zei:
tapefuse zou k dus eigenlijk voor mijn doeleinde niet nodig hebben maar waarvoor is tapefuse dan bedoeld?

Je kan het voor zoveel doeleinden gebruiken hoor,maar waar het eigenlijk veelal voor word gebruikt is om brandertjes te ontsteken bij een tekst.

groetjes

denendo :w

weasel

Registered User
:) thanx denendo,

daar had ik nog nie aan gedacht |:( .
ik weet niet of iemand mij ook nog antwoord kan geven op mijn andere vragen maar k zal ze niet blijven herhalen :p
maar mocht je antwoord hebben op me vorige vragen post het dan a.u.b

greats,

weasel :w

Pyromaster2

Registered User
Bedankt Ivanhoe, dat is wel een leuke prijs voor doorlonten. ;)

Weet je toevallig ook hoe snel dat lont gaat? sec/m? :w

Gemiddelde testen van Quickmatch bracht het volgende brandtijd naar voren;

Brandsnelheid per centimeter = +/- zo'n 0.004 sec/cm.
Brandsnelheid per inch = +/- 0.008 sec/inch.

bavaria

Registered User
De lont van de zink901/902 is toch wasaq lont?
Moet je dit verlengen met visco lont, want wat is de brandtijd van wasaq lont?

Bovenaan