Slecht vuurwerk

EMP

Registered User
Ik kon hier geen thread over vinden. Als die er wel is mijn excuses.

Normaal gesproken heb je bij defecte producten recht binnen een beperkte tijd na aankoop recht op een vervangend product of je geld terug. Geld dit ook voor vuurwerk? Ik kan me namelijk goed voorstellen dat de Nederlandse wet ook voor vuurwerk geld op dat punt.

Met defect doel ik vooral op vuurwerk dat gewoonweg niet afgaat na het ontsteken ervan, niet over vuurwerk dat onder de maat presteert aangezien dat niet te controleren is achteraf.

Monsterking

Registered User
Ik kon hier geen thread over vinden. Als die er wel is mijn excuses.

Normaal gesproken heb je bij defecte producten recht binnen een beperkte tijd na aankoop recht op een vervangend product of je geld terug. Geld dit ook voor vuurwerk? Ik kan me namelijk goed voorstellen dat de Nederlandse wet ook voor vuurwerk geld op dat punt.

Met defect doel ik vooral op vuurwerk dat gewoonweg niet afgaat na het ontsteken ervan, niet over vuurwerk dat onder de maat presteert aangezien dat niet te controleren is achteraf.

Ik geloof dat dat helemaal aan de importeur of winkel zelf lig, als je die cake meeneem en laat zien dat die niet is afgegaan heb je kans dat je volgend jaar een vervanger ervoor terugkrijg of je geld terug. Maar dit weet ik niet zeker, ik heb het wel vaker gehoord iniedergeval.

kingmokum

Banned
Hey,

@monsterking.... je bent als consument gelukkig niet aan je lot overgeleverd en je hebt zelfs officieel geregelde rechten bij een aankoop.

Even geen zin in een lange uitleg dus even kort...

Als je een bepaald product koopt heb je in nederland rechten. 1 van die rechten is dat recht hebt op een deugdelijk product. Dat betekend dat je er een verwachtingspatroon aan mag koppelen. Een defecte vuurwerk pot is geen deugdelijk product.

De verkoper is aansprakelijk en hij moet jou je geld dan terug geven.....

nog vragen? dan hoor ik het wel in dit topic....

groetjes

king

Laatst bewerkt:

-=guido=-

Registered User
maar er is een verschil tussen recht hebben op, en een daadwerkelijke afhandeling van deze rechten.....

zo heeft een verkopende partij ten aler tijde het recht om het product te controleren op ondeugdelijk gebruik/fabrieksfouten. in dit geval zou dat dus betekenen dat het product opgestuurd zal worden naar de importeur, die het dan zal controleren en in het beste geval zal concluderen dat het inderdaad een fabrieksfout is.

Het zal dan voor de plaatselijke fietsenboer die 1x per jaar vuurwerk verkoopt een enorm geregel worden om jou hierbij te helpen.

het product vervangen voor een werkend exemplaar kan natuurlijk helemaal niet, omdat vuurwerk na oud en nieuw verboden is.

het is natuurlijk altijd te proberen, maar ik denk dat het een hele moeilijke zaak is....

Red Eagle

Registered User
Bonnetje bewaren dus??

en moet je het vuurwerk dan eerst onschadelijk maken?

toch goed dat je als consument bepaalde rechten hebt maar denk niet dat er veel zijn die 3 dagen later hun niet afgegaande vuurwerk oppakken en weer terug gaan naar hun dealer.
En wat doet de dealer vervolgens met jou niet afgegaande product?
Gaat dat terug wordt het vernietigd?

Alvast bedankt het is toch wel een interessant punt

EMP

Registered User
toch goed dat je als consument bepaalde rechten hebt maar denk niet dat er veel zijn die 3 dagen later hun niet afgegaande vuurwerk oppakken en weer terug gaan naar hun dealer.

Ik begon me dit af te vragen omdat stukken vuurwerk in NL tegenwoordig ook 50+ euro kunnen kosten. Dat is toch een hoop geld voor iets dat niet werkt. Dat ruilen wat onpraktisch is lijkt me duidelijk. Maar een tegoedbon achtig iets voor het volgende vuurwerk jaar daar kan ik me wat bij voorstellen.

Son-T

Registered User
Slecht vuurwerk of niet .Als de klacht gegrond is zullen ze je tegemoet moeten komen en zullen dat dan ook wel doen .
Hier lees je een voorbeeld van de Sky Screamers van Beko.

kingmokum

Banned
maar er is een verschil tussen recht hebben op, en een daadwerkelijke afhandeling van deze rechten.....

zo heeft een verkopende partij ten aler tijde het recht om het product te controleren op ondeugdelijk gebruik/fabrieksfouten. in dit geval zou dat dus betekenen dat het product opgestuurd zal worden naar de importeur, die het dan zal controleren en in het beste geval zal concluderen dat het inderdaad een fabrieksfout is.

Het zal dan voor de plaatselijke fietsenboer die 1x per jaar vuurwerk verkoopt een enorm geregel worden om jou hierbij te helpen.

het product vervangen voor een werkend exemplaar kan natuurlijk helemaal niet, omdat vuurwerk na oud en nieuw verboden is.

het is natuurlijk altijd te proberen, maar ik denk dat het een hele moeilijke zaak is....

Niks mee te maken,

De winkelier stemt bij verkoop in met deze regels.

Een goede verkoper zal het geen enkelt probleem vinden, hij krijgt zijn geld immers weer terug van de importeur.

Daarnaast hoef je niet te wachten op de importeur mbt geld terug krijgen voor een defect product. Jij koopt het immers niet bij de importeur maar bij de plaatselijke noem het maar op....

Kan het product niet vervangen worden? dan krijg je toch gewoon je geld terug :idea:

groetjes,

king

GMP82

Zilveren Member
Het is inderdaad vreemd dat hier eigenlijk weinig over bekend is. Als consument heb je inderdaad de genoemde rechten, maar je hebt enkel bewijs als je een weigeraar hebt. Schiet hij wel alles af, maar ver onder (te verawchten) niveau, dan wordt het een welles-nietus verhaal (of je moet gefilmd hebben).

Daarnaast is er nog een probleem, officieel mag je het bewijsmateriaal niet meer vervoeren na 2.00 op 1 januari. Ben benieuwd wat stichting consument en veiligheid en/of de consumentenbond van dit verhaal vindt, aangezien het volgens TNO barst van de ondeugdelijke producten.

shinji

Moderator
Medewerker
Dump Herwijnen in Zoetermeer geeft garantie op het vuurwerk, in de folder en op de site staat daar uitleg over. Overigens is geen enkele detailhandelaar verplicht om zoiets te doen.

kingmokum

Banned
Garantie geven die men al heeft?

Dat is net als garantie verkopen aan mensen, die men via de wet geregeld, al heeft.

Als verkoper, ook detailist.... dien je gewoon een degelijk product te verkopen.

Als het product dus niet af gaat, even wachten en de volgende dag op naar de winkel.

Sommige producten kosten over de 60 euro..... zou toch zonde van je geld zijn als deze het niet doet.

gr

Bovenaan