Slapen boven het vuurwerk

Moontan

Moderator
Medewerker
Slapen boven het vuurwerk

ALKMAAR - Een vuurwerkopslag in een woonwijk. ,,Hoe is het mogelijk?'', vraagt Albert Meendering zich af. ,,Als er iets misgaat zijn wij de pineut.'' Samen met zijn vrouw woont hij vlak boven de vuurwerkwinkel op de hoek van het Baansingel en de Catsstraat.

,,Niet alleen met oud en nieuw, maar het hele jaar lang, ligt hier vuurwerk opgeslagen. En daar slapen wij recht boven.'' Net als veel andere buurtbewoners voelt Meendering zich niet veilig bij de bunkers, waar volgens hem 'kilo's aan buskruid in ligt'. ,,Een vuurwerkopslag hoort op een industrieterrein thuis'', zegt hij. ,,Als zo'n opslag daar een keer de lucht in zou gaan, is er niets aan de hand. Maar in een woonwijk staan er mensenlevens op het spel. Er zijn genoeg voorbeelden van hoe het flink mis kan gaan.''

Als voorzitter van de Vereniging van Eigenaren Baansingel, spreekt Meendering namens de buurt, als hij vertelt over zijn zorgen. ,,In principe ligt het vuurwerk veilig opgeslagen. De bunkers voldoen aan alle eisen, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Het vliegt natuurlijk niet zomaar in de fik, maar dit soort dingen kan altijd misgaan door menselijk falen.''

Meendering weet overigens waar hij het over heeft. Voordat hij met pensioen ging, werkte hij 28 jaar lang bij de brandweer, waarvan achttien jaar als commandant. ,,Toen ik brandweercommandant was in Medemblik zorgde ik ervoor dat er in geen enkele woonwijk een vuurwerkopslag was.''

Al sinds 2008 tekent De Vereniging van Eigenaren Baansingel bij de gemeente bezwaar aan tegen de vuurwerkopslag aan het Baansingel. Ook de Wijkraad Oud-Overdie, die afgelopen jaar is opgeheven, en Woonbotenvereniging Waterfront protesteerden in 2008 al tegen de komst van een vuurwerkverkooppunt.

Meendering maakt zich boos over de rol van de gemeente. ,,Ik schrijf al jaren brieven aan de gemeente, maar vaak krijg ik niet eens een reactie.''

Aan de Europaboulevard in De Mare zit ook een vuurwerkopslag in de nabijheid van woningen en ook daar is al jaren kritiek van buurtbewoners op de opslag.

http://www.noordhollandsdagblad.nl/incoming/article20011363.ece/Slapen-boven-het-vuurwerk

Vuurwerk023

Registered User
Ik kan me voorstellen dat die mensen daar niet heel blij mee zijn maar met al die zware en strenge regels kan het bijna niet misgaan, en als het echt heel gevaarlijk zal zijn dan zal dat daar toch nooit mogen staan.

joszie

Zilveren Member
ik zou nog steeds graag eens een goed onderzoek (beeldverslag) willen zien waarin een normaal verkooppunt inclusief bunkers is nagebouwd en er een vuur ontstaat om te kijken hoe de brand precies verloopt en welke rol het vuurwerk daarbij speelt.
Ik kan me voorstellen dat mensen die er boven wonen er niet blij mee zullen zijn.

MrXtremeFireworks

Registered User
Ik zie het zo nog staan: buskruid....
Een bunker is toch júist voor de veiligheid lijkt me? Vuur zal niet uit zichzelf ontstaan zoals al gezegd is.
Maar toch begrijp ik het wel van onwetende mensen, dat ze er niet blij mee zijn.

sisser

Registered User
ik zou nog steeds graag eens een goed onderzoek (beeldverslag) willen zien waarin een normaal verkooppunt inclusief bunkers is nagebouwd en er een vuur ontstaat om te kijken hoe de brand precies verloopt en welke rol het vuurwerk daarbij speelt.
Ik kan me voorstellen dat mensen die er boven wonen er niet blij mee zullen zijn.

Die test is al eens gedaan, kort na de ramp in Enschede. Er is toen een bunker op de Maasvlakte gebouwd met daarin 5000 kilo consu vuurwerk om te zien wat er zou gebeuren bij een brand.
Het aansteken wilde op geen enkele manier lukken en op het laatst ging de brandweer de voorraad toen met snijbranders te lijf. Resultaat was slechts wat rook en gesputter maar geen explosie.
Ik heb indertijd hier het verslag van op de TV gezien.

powerkiter1986

Registered User
Mensen maken zich bang door te veel te denken.
Maar henk de buurman die stiekem zelf bommen bouwt is meestal diegene waarbij het fout gaat!
Dus mensen moeten zich soms wat minder druk maken.
De gasleiding in zijn huis is net zo gevaarlijk

bob1

Registered User
Die test is al eens gedaan, kort na de ramp in Enschede. Er is toen een bunker op de Maasvlakte gebouwd met daarin 5000 kilo consu vuurwerk om te zien wat er zou gebeuren bij een brand.
Het aansteken wilde op geen enkele manier lukken en op het laatst ging de brandweer de voorraad toen met snijbranders te lijf. Resultaat was slechts wat rook en gesputter maar geen explosie.
Ik heb indertijd hier het verslag van op de TV gezien.

Heb de DVD daarvan liggen. Volgens mij zelfs nog zonder sprinkler. Als Toon of een ander in de buurt is, zal ik hem meegeven.

PyroPlop32

Registered User
kun je nagaan dat iemand 28 jaar bij de brandweer werkt en er nog steeds zo weinig verstand van heeft.
iedereen scheert prof en consumentenvuurwerk onder de noemer "vuurwerk".

AWG

Registered User
Zulke mensen maken zich o zo druk om vuurwerk,

Maar lekken, chemische branden en ontploffingen in de chemische industrie zijn een veel helderder gevaar dan vuurwerk.
En toch hebben we daar al genoeg rampen van gezien, en de regels zijn aangescherpt. maar als er iets bij de shell of bp of wat dan ook ploft dan voel ik de hitte wel hoor en de drukgolf is ook niet erg best.
kernreactoren,energiecentrales,(petro)chemische industrie etc etc al die zaken zijn de gevolgen veel heftiger van.

Maarja dat is een waarheid waar vrijwel niemand bij wil/kan staan (het is immers nodig, zeggen ze dan).
tja en ook die industrieen zijn gebouwd op plekken waar al dorpen en steden stonden(schiedam vlaardingen,rotterdam, maassluis, rozenburg,hoogvliet,rhoon om er een paar te noemen staan allemaal onder de rook van pernis).
En zo zijn er nog tientallen situaties in nederland te vinden waar het grandioos mis kan gaan (zoals met chloorgas transporten)
Die industrieen zijn niet allemaal gebouwd aan de andere kant van nederland in een soort ver van ons bed show.

Er is tot nu toe in nederland nog geen vuurwerkwinkel letterlijk ontploft, en dat Zal ook nooit gebeuren ook in nederland, er zal misschien een keer brand uitbreken, dan zal de sprinklerinstallatie ingrijpen er zal wellicht een kettingreactie zijn waarbij misschien alles zal gaan maar dan wel allemaal op zichzelf staand en niet als 1 grote dreun.

In 2011 is er in vlaardingen een grote fik geweest in een automaterialenhandel(huizen erboven en ernaast), gasflessen,spuitbussen you name it alles ging eraan, alles vloog overal heen en plofte uit elkaar, lastig te blussen dus brandweer liet het gecontroleert uitfikken, maar nog steeds zie ik in geen enkele winkel/bouwmarkt alle spuitbussen achter slot en grendel staan in bunkers met schuimsprinklers laat staan in gaaskooien(tegen het lanceren)...
Ook de terpentine,spiritus,aceton,thinner,wasbenzine,mek, etc etc staan vrijwel allemaal zonder beveiliging in de winkels.

Maarja het is maar net waar de angst ingeprent zit.

Bovenaan