Scheveningen (IVFS)

Firewebs

kalender beheerder / fotograaf
Dacht eerder vanavond, niet alleen moet ik thuis wat dingen missen van mijn passie, maar nu kan ik ook fluiten naar het vuurwerk. Gelukkig, er was vuurwerk. En een prachtige zonsondergang. En om af te sluiten zelfs onweer (oké weerlicht). De wind was HARD. Gewoon niet leuk meer om die toren op te klimmen (traptreden lopen), maar eenmaal boven had ik wel prima zicht. Zeker tijdens de geniale 2e show (Kon t nog extremer? DAMN wat een power. T leek maar niet op te houden...Echt PUUR genieten dit)...Al moest ik zo nu en dan wel opletten dat er geen vuurwerk in m'n ogen kwam. Bij die bungjeejumptoren sta je nogal redelijk dichtbij (Groothoek moeten gebruiken en zelfs toen kwam ik te kort met 10mm) en de wind stond onze kant op, dus er kwam weleens wat in m'n oog xD Had bijna n vuurwerkbril moeten meenemen. xD

898678777651183617

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Belgie was top vanavond! Goed werk van DBK Fireworks. Voor mij op dit moment de nr.1

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

recemonster

Registered User
Wat een weer was het op Scheveningen. Gelukkig was het tijdens de shows droog maar de wind nam helaas niet veel af wat erg zonde was voor de shows.

Mijn excuses voor de wind ruis maar dit was niet echt te voorkomen.

De show van Japan (Xena Vuurwerk)

De show van België DBK Fireworks

Scala

Registered User
Genoten van de show van DBK. Heerlijk spul erin verwerkt. Kan iemand bevestigen dat er JGW-Berckholtz producten zijn geschoten door DBK?. (Oa 3 riprese+controcolpo, 3 intrecci controbomba)

Yvez

Registered User
Genoten van 2 mooie shows. Dbk duidelijk favoriet. Liet het publiek ook goed merken.

Scala: vrij zeker wel

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Genoten van de show van DBK. Heerlijk spul erin verwerkt. Kan iemand bevestigen dat er JGW-Berckholtz producten zijn geschoten door DBK?. (Oa 3 riprese+controcolpo, 3 intrecci controbomba)

En ik denk ook de Godzilla [emoji106]

stutata28

Registered User
Uitslag Internationaal Vuurwerk Festival Scheveningen 2017.

1. Spanje (Pirotecnia Aitana)
2. Belgie (DBKFireworks)
3. Nederland (Xena Vuurwerk)

Polen, Frankrijk, België en Spanje als deelnemers aan deze competitie!? En dan Xena uit Nederland als derde eindigen?! Wanneer wordt het talrijke publiek, jury, organisatie wakker? Als je als internationale competitie serieus genomen wilt worden moet je als eerste stoppen met iedereen en alles in de maling te nemen.
Geef openheid van zaken. Stel de juryleden voor, wat is hun ervaring en kennis van zaken, hoe wordt er beoordeeld, hoeveel punten heeft iedere deelnemer ontvangen, motivatie van de puntentoekenning etc..

Tony

Administrator
Medewerker
Ik ben het heel vaak met je eens Marcel maar nu niet. De shows van Regie Fete en SuperPower waren gewoon niet goed genoeg. Of Nederland dan 3rde had moeten worden kunnen we bediscussieren want ik denk dat RedWire met alleen hun Chinese spullen niet echt verkeerd was.

Er lopen nu echte bedrijven rond wat gewoon fantastisch is maar je moet wel schieten om te winnen (vind ik)

Mijn persoonlijke top 3

1. DBK
2. Aitana
3. ???

stutata28

Registered User
Bedankt voor je snelle reactie. Corrigeer me als ik het verkeerd begrepen heb, maar voordat het twee jaar geleden is veranderd in Scheveningen was het één grote fake met Henk Koolen en daarna Frits Pen die alle shows van de "competitie" verzorgden. Dit is veranderd met een competitie van 4 deelnemers om 22.30 uur en 4 aanvullende shows in het avondprogramma van Xena om 21.45 uur. Waarom daarbij verschillende landen worden genoemd is mij ook een raadsel en hiermee worden de bezoekers alweer op het verkeerde been gezet.
Als er onvoldoende budget is om bijvoorbeeld een bedrijf uit Japan hierheen te laten komen is dit geen schande, maar kom er eerlijk voor uit en vermeldt op het programma dat Xena iedere avond een soort van opwarmer (voorprogramma) verzorgt. Is er overigens ook een publieksprijs zoals tegenwoordig ook bij andere competities?

Z@P

Registered User
Voor mij heeft dbk de leukste show geschoten, alleen al voor het gebruikte materiaal een dikke pluim, prachtig spul. Lekker italiaans. Aitana vond ik tegenvallen eigenlijk. Dbk had de prijs verdiend.

tronetti

Registered User
Tony en Marcel hebben naar mijn inzien beide een punt;

Om te winnen moet je schieten, en om eerlijk te zijn vond ik de shows van Xena ook beter.
Frankrijk en Polen hebben budget gepakt, en weinig geschoten. Gebeurt overal (bv Knokke Heist - Oostende).
Is alleen voor publiek en organisatie/jury minder interessant.
En om het dan 'echt' te houden voor het publiek, krijgt Nederland een prijs.

En hier ben ik het ook met Marcel eens;
Plak aan de eerste show geen 'Land', en houd het gewoon als een show buiten de competitie.
Niks mis mee, en de 2 shows per avond blijven behouden.
Waar ik wel bang voor ben, is dat het in de toekomst moeilijker zal gaan worden om een diversiteit aan bedrijven te vinden.
Schiet je bv. 1 show met 1 groot budget per avond, wordt het aantrekkelijker om bedrijven van veraf te laten komen.
Alleen is het commercieel gezien voor dit festival dan weer minder interessant.

Verder nog bedankt voor de leuke reacties.
We hebben alles eruit geperst.
Een deel van de show kon door de late toezegging van de organisatie niet meer gemaakt worden in Italië.
Is overmacht. Finale had dan wat dikker geweest.

Verder vond ik het meedoen aan deze competitie net zo interessant.
Vond het leuk een keer met Xena te werken (hoop het nog eens te doen) en de sfeer was erg goed!
Respect voor hun om dit festival op hun te nemen, alles was goed geregeld. Dikke pluim!
Tony, bedankt voor je bezoek, leuk je even te hebben gesproken. Tot de volgende!

Foto van een deel van de 'hardware';

P8170021.JPG
[/IMG]

Heb voor de liefhebbers de symbolen erop gezet.
Meer foto's van de opbouw heb ik niet, had er geen tijd meer voor.

Tony

Administrator
Medewerker
Ik ben het helemaal met je eens wat betreft de twee shows en persé 8 landen op een programma zetten. Ik denk dat meerdere mensen hier in mee gaan.
Mijn idee is ook om elke avond een opening show te schieten van een minuut of 6 a 7 (lekker rammen) om daarna een deelnemer van de competitie aan het werk te zien met een show van rond de 16 minuten.

Het gebeurd bijna in elke grote of meerdaagse competitie. Wij weten dat, de schieters weten dat maar de organisatie moet nog overtuigd worden. Ik heb ook wel begrip voor de organisatie. Als je na 36 jaar de boel gaat veranderen dan kan je dat niet in 1 keer doen. Dit heeft te maken met heel veel dingen en mensen om het festival heen. Dat heeft dus een "rustige" aanpak nodig.

Als ik de organisatie in de toekomst meer mag helpen dan breng ik wederom dit soort punten naar voren in de hoop dat ze daar "deels" in mee willen gaan.

@Tronetti, ik vind het budget helemaal niet verkeerd. Bij veel bekende competities krijgen ze hetzelfde of zelfs minder om aan het vuurwerk te besteden. Vaak moet een bedrijf zelf opdraaien voor transport, hotels, tickets etc. Dat is in Scheveningen niet het geval.

Michel_G

Zilveren Member
Polen, Frankrijk, België en Spanje als deelnemers aan deze competitie!? En dan Xena uit Nederland als derde eindigen?! Wanneer wordt het talrijke publiek, jury, organisatie wakker? Als je als internationale competitie serieus genomen wilt worden moet je als eerste stoppen met iedereen en alles in de maling te nemen.

Ik heb na afloop even met de organisatie van het festival gesproken en die ambitie om het festival verder 'op de kaart te zetten' is er wel. Het is dan ook de bedoeling de komende jaren verder te gaan veranderen/verbeteren. Ze staan ook echt open om dingen te veranderen.

Als er onvoldoende budget is om bijvoorbeeld een bedrijf uit Japan hierheen te laten komen is dit geen schande, maar kom er eerlijk voor uit en vermeldt op het programma dat Xena iedere avond een soort van opwarmer (voorprogramma) verzorgt. Is er overigens ook een publieksprijs zoals tegenwoordig ook bij andere competities?

Van wat ik begrepen heb zijn de budgetten niet toereikend om een bedrijf uit Japan over te laten komen, tenzij die uit liefhebberij willen schieten natuurlijk! :yaeh am not durnk:

Gezien de budgetten zal je het denk ik voorlopig echt moeten hebben van de wat kleinere (ambitieuze) bedrijven. De grote namen in Europa zal je voorlopig denk ik echt nog niet aan kunnen trekken. Dat hoeft ook niet erg te zijn, als je maar goede andere bedrijven aan weet te trekken zoals DBK en bijv. Aitana of zoals afgelopen jaar Hermanos Caballer.

Ik heb ook wat dingen gehoord waarvoor Stichting Internationaal Vuurwerkfestival Scheveningen ook de kosten op zich moet nemen en dat zijn serieuze bedragen. Helaas ook geen dingen waar makkelijk op bezuinigd kan worden, om op die manier extra budget voor het vuurwerk vrij te maken.

Tony en Marcel hebben naar mijn inzien beide een punt;

Om te winnen moet je schieten, en om eerlijk te zijn vond ik de shows van Xena ook beter.
Frankrijk en Polen hebben budget gepakt, en weinig geschoten. Gebeurt overal (bv Knokke Heist - Oostende).
Is alleen voor publiek en organisatie/jury minder interessant.
En om het dan 'echt' te houden voor het publiek, krijgt Nederland een prijs.

En hier ben ik het ook met Marcel eens;
Plak aan de eerste show geen 'Land', en houd het gewoon als een show buiten de competitie.
Niks mis mee, en de 2 shows per avond blijven behouden.
Waar ik wel bang voor ben, is dat het in de toekomst moeilijker zal gaan worden om een diversiteit aan bedrijven te vinden.
Schiet je bv. 1 show met 1 groot budget per avond, wordt het aantrekkelijker om bedrijven van veraf te laten komen.
Alleen is het commercieel gezien voor dit festival dan weer minder interessant.

Eén neutrale openingsshow is ook één van de opties waar ik aan denk. Dan houd je toch 2 shows op een avond (wat denk ik voor de aantrekkingskracht voor het 'normale publiek' belangrijk is), maar krijg je wel een eerlijke competitie. Of je deze openingsshow dan in moet korten om meer budget voor de 2de show te creëren is een andere vraag. Je gaat dan natuurlijk ook hakken in het budget wat Xena krijgt als faciliterend bedrijf voor dit festival en het zou zonde zijn als die afhaken omdat ze er dan geen zin meer in hebben. Maar dit laatste heeft natuurlijk een hoog "wat als..." gehalte.

Het blijft een feit dat er voor dit festival natuurlijk ook altijd gedacht wordt uit een commercieel oogpunt en wat in het belang is van het festival, bezoekersaantallen en de investeerders. De strandtenten en andere sponsoren leggen ook allemaal een (fors) bedrag in en verwachten daarvoor ook een opzet die zoveel mogelijk in hun voordeel spreekt.

Maar nogmaals herhalend; wat ik heb begrepen is de bedoeling er echt verder te veranderen. Uiteraard is nog niet zeker waar dat in gaat resulteren. De editie van volgend jaar zal daar misschien al wat meer duidelijkheid in geven!

Laatst bewerkt:

Michel_G

Zilveren Member
Ik ben het helemaal met je eens wat betreft de twee shows en persé 8 landen op een programma zetten. Ik denk dat meerdere mensen hier in mee gaan.
Mijn idee is ook om elke avond een opening show te schieten van een minuut of 6 a 7 (lekker rammen) om daarna een deelnemer van de competitie aan het werk te zien met een show van rond de 16 minuten.

Het gebeurd bijna in elke grote of meerdaagse competitie. Wij weten dat, de schieters weten dat maar de organisatie moet nog overtuigd worden. Ik heb ook wel begrip voor de organisatie. Als je na 36 jaar de boel gaat veranderen dan kan je dat niet in 1 keer doen. Dit heeft te maken met heel veel dingen en mensen om het festival heen. Dat heeft dus een "rustige" aanpak nodig.

Als ik de organisatie in de toekomst meer mag helpen dan breng ik wederom dit soort punten naar voren in de hoop dat ze daar "deels" in mee willen gaan.

Ik ben het volledig met Toon eens. Dit is ook de opzet die ik graag zou zien. Het is echter inderdaad wel zo dat gezien de gecompliceerde structuur en belangen het lastig is het festival in 1x om te gooien. De geleidelijke aanpak zal dus waarschijnlijker zijn. Dat is dan ook al 2 jaar geleden in gang gezet en naar wat ik begrepen heb willen ze daar verder mee.

MAAR BACK ON TOPIC:

Mijn persoonlijke top 3:
1. DBK
2. Aitana
3. Nederland/China

Ik vond Polen toch wat zwak. Ze hebben wel wat mooie producten gebruikt, maar ze faalden er in er een show van te maken. Weinig structuur, af en toe vreemde combi's en soms een enkel onverklaarbaar salvo van 1 effect, midden in een ander beeld. Ook de finale was eigenlijk niets meer dan een paar losse salvo's zonder een opbouw daar naartoe.

Frankrijk vond ik dan nog wat beter dan Polen, alhoewel ze toch ook hun zwakkere momenten hadden. De eerste helft van de show viel mijns inziens tegen. Erg trage schietstijl, meerdere keren alleen stand alone blokken en af en toe een wel erg lege luchten. De tweede helft van de show was wat beter met een aantal mooie beelden en een degelijke finale. Toch had ik een beetje een overheersend gevoel dat het een beetje minimale inzet was.

tronetti

Registered User
@Tronetti, ik vind het budget helemaal niet verkeerd. Bij veel bekende competities krijgen ze hetzelfde of zelfs minder om aan het vuurwerk te besteden. Vaak moet een bedrijf zelf opdraaien voor transport, hotels, tickets etc. Dat is in Scheveningen niet het geval.

Gezien het budget is 12 minuten meer dan genoeg voor een show als je volume/kwaliteit wilt schieten.
Voor deze competitie vind ik budget en tijdsduur aardig in balans.
Chinees vuurwerk is een behoorlijk pak duurder geworden, en leveringen/voorraad vanuit China wordt ook steeds moeilijker.

Wat ik hier een groot pluspunt vind, is dat het budget hier incl. transport etc. is. Elke deelnemer krijgt zo een eerlijke kans, ook al kom je van verder.
Zou eigenlijk bij elk festival moeten. In o.a. Knokke is dit niet het geval.

Veranderingen hebben idd tijd nodig, en ik vind het nu al mooi, gezien de vorige situatie.
Maar wat ik al eerder aangaf, plak op de eerste show geen land! Uiteraard wil ik Xena hier niet op aankijken, ze schieten prachtige shows.
Je komt alleen niet geloofwaardig over als een 'land' schiet met typerende uitwerkingen in het vuurwerk zoals Italië en Japan.

Bovenaan