me 2, de 21ste lekker vaccaluzzo bekijken in knokke al heb ik daar t idee dat het daar ook niet 100% door het gastbedrijf word geschoten maargoed.
Toch is het in Knokke wel een heel ander verhaal. Het betreffende bedrijf, bijvoorbeeld Vaccalluzzo, komt wel degelijk met een afvaardiging en eigen gekozen producten, naar Knokke toe. Het is echter zo dat, net zoals in Nederland, een buitenlands bedrijf, niet zelfstandig mag schieten. Dit gebeurd dan onder toezicht en met medewerking van een nationaal bedrijf, daar die ook het beste op de hoogte zijn van de ter plekke geldende regelgeving. Het desbetreffende Belgische bedrijf is dan tevens ook vergunninghouder en regelt de hele aanvraag. Voor Knokke is dit Hendrickx Pyrotechnics
*.
(zie voor sterretje onderaan bedricht!)
Het is echter dus nog altijd zo, dat de shows geschreven worden door de buitenlandse bedrijven en deze ook een grote hand hebben in de opbouw etc. Het Belgische bedrijf is er dan alleen ter ondersteuning en om alles volgens de geldende regels te doen lopen.
En om dan meteen even de link naar Scheveningen te leggen: Exact hetzelfde zou daar ook mogelijk zijn! Buitelands bedrijf dat komt schieten, met als vergunninghouder en toezichthouder een Nederlands bedrijf. Bedrijven kunnen dan zelf de spullen inbrengen die ze willen schieten, eigen schietsysteem meenemen en zouden zelfs eigen mortieren etc. mee kunnen nemen! Het is dus gewoon mogelijk, dat het niet gebeurd is helaas een heel ander verhaal..... (Ook mede door hele lage investeringen/budgetten van Scheveningen uit in dit festival, waarvoor een buitenlands bedrijf echt niet voor op komt draven.)
Ontopic!
EDIT:
Ik heb het verzoek gekregen om even wat recht te zetten/verduidelijken met betrekking tot Hendrickx Pyrotechnics. Hierbij de correcte info welke mij is verschaft:
Het vuurwerk in Knokke wordt niet (meer) georganiseerd door Hendrickx maar door HC Pyrotechnics. Dit zijn de voormalige personeelsleden van Hendrickx echter onder een nieuwe naam. En dus als zelfstandig bedrijf wat niet, zoals Hendrickx, is verbonden met Alpeco Fireworks en dus onder leiding stond van Alpeco Fireworks. In principe bestaat Hendrickx dus niet meer.