Schade tijdens jaarwisseling in Hilversum 'slechts' 21.000 euro

Moontan

Moderator
Medewerker
Schade tijdens jaarwisseling in Hilversum 'slechts' 21.000 euro

HILVERSUM - Het Hilversumse gemeentebestuur kijkt met een goed gevoel terug op de afgelopen jaarwisseling. De schade was dit keer 'slechts' 21.000 euro tegenover 90.000 euro vorig jaar. Vooral parkeermeters (schade 15.000 euro ) beleefden een moeizaam oud en nieuw.

'Gezellig, bijna feestelijk', kijkt burgemeester Pieter Broertjes terug. Hij doelt daarmee op het optreden en de grote vuurwerkshow op het Langgewenst die pakweg 1500 belangstellenden trok. 'Ook de brandweer beleefde een rustige nacht. Dan merk je dat openbare vuren contact voorkomt tussen brandweer, politie en dronken mensen. Bedreigingen naar hulpverleners toe waren er dan ook niet in Hilversum.'

Vuurwerkvrij
Wat ook meehielp aan de relatief rustige oud en nieuw met een stuk minder overlastmeldingen dan voorgaande jaren was dat mensen pas vanaf 18.00 uur vuurwerk mochten afsteken. Toch blijft Broertjes zich inzetten voor vuurwerkvrije zones binnen de gemeentegrenzen. De burgervader, die het door hem gewenste vuurwerkverbod in het centrum vlak voor de afgelopen jaarwisseling door de rechter van tafel zag worden geveegd, vindt 'het niet te verkroppen' dat de gemeente elk jaar weer mankracht en geld moet inzetten om vuurwerkvandalisme tegen te gaan en de schade te herstellen. Consumentenvuurwerk moet volgens hem worden teruggedrongen. Hij spreekt tegen dat de schade alleen wordt veroorzaakt door het illegale vuurwerk.

Dubbelstrategie
Broertjes twijfelt bovendien over de uitspraak van de rechter, die de gemeente in het ongelijk stelde vanwege een vormfout. Niet het college had het besluit moeten nemen, maar de burgemeester zelf. Hilversum kiest daarom voor volgend jaar voor een zogenaamde 'dubbelstrategie'. Net zoals het afgelopen jaar neemt B&W een 'democratisch' besluit voor het instellen van vuurwerkvrije zone(s). Maar daarnaast gaat Broertjes op de solotour en neemt hij alleen als burgemeester dit besluit. Of deze dubbelstrategie überhaupt mogelijk is en mag, laat hij onderzoeken. Met de politie bespreekt hij nog of het mogelijk is meer vuurwerkvrije zones, naast het centrum, aan te wijzen.

http://www.dichtbij.nl/t-gooi/regio...isseling-in-hilversum-slechts-21000-euro.aspx

stef

Member
Tja, wat zal ik hier over zeggen???
Wat ik kwijt wil is dat de kosten met name tot stand gekomen zijn met iligaal vuurwerk.
Zonder dat zullen de kosten beraamd worden op nog geen 1000 euro

Vuurwerk023

Registered User
Nog steeds veel te veel maar met het illegale spul had ik niet anders verwacht en verwacht ik ook niet dat het veel minder wordt. Ben al blij dat het flink gedaald is!

Plum Bloom

Registered User
Wikipedia: Gemeente Hilversum 86.795 inwoners (1 mei 2014, bron: CBS). Schade dus van een euro naar een kwartje per inwoner.

Scav

Registered User
die berekening is niet helemaal fair bloom, de schade is immers veel groter....

21.000 vervanging
20.000 sensorbewaking
xx.xxx extra inzet boa / part. beveiliging

daarnaast jaarlijks kosten:
xx.xxx afsluiten en heropenen, verdwijderen en terugplaatsen vuilnisbakken

etc etc etc

Moontan

Moderator
Medewerker
Ik als Hilversummer ben helemaal niet blij wat de Burgemeester hier in dit artikel weer loopt te vertellen.
Hij is aan de ene kant dolenthousiast over zijn bedenksel de vuurwerkshow op het marktterrein waar maar liefst 1.500 mensen op af kwamen.
Hij vergeet er om bij te zeggen dat er in het centrum veel voor de jeugd te doen was en dat de 98% van de andere inwoners van Hilversum thuis oud en nieuw aan het vieren waren.
En wat ik niet snap is dat hij door blijft gaan voor vuurwerkvrije zones terwijl er sprake is van een bijzonder rustige en geslaagde jaarwisseling.
Broertjes gaat voor persoonlijke gewin, persoonlijke aandacht.

Plum Bloom

Registered User
die berekening is niet helemaal fair bloom, de schade is immers veel groter....

21.000 vervanging
20.000 sensorbewaking
xx.xxx extra inzet boa / part. beveiliging

daarnaast jaarlijks kosten:
xx.xxx afsluiten en heropenen, verdwijderen en terugplaatsen vuilnisbakken

etc etc etc

Snap wat je bedoelt, maar ik heb het genoemde bedrag van 21.000,- willen relativeren. Anti's spelen vaak in op de kortzichtigheid van mensen die dergelijke bedragen als enorm beschouwen. Confronteer je dat soort types met de kosten per inwoner, dan haal je hen in discussies eenvoudig de wind uit de zeilen, zo is mijn ervaring.

Laatst bewerkt:

ReFa

Registered User
Met een professionele (?) show zoals in Hilversum hou je de mensen niet tevreden hoor.
Bij een georganiseerde oudejaarsshow willen we echte hoge shells zien enzo. Niet
een kermisshow zoals in Hilversum. Gelukkig is de schade minder dit jaar, maar dat was op
veel plaatsen zo. Goede ontwikkeling dus.
En nee. niemand heeft ooit gezegd dat schades alleen door illegaal vuurwerk veroorzaakt worden,
wel hoofdzakelijk door illegaal spul. Maar Broertjes wil alles zo draaien dat er op zijn minst iets negatief
over legaal spul wordt gezegd.

Overigens, het gevaar van verwondingen bij toeschouwers is bij een show als in Hilversum met het publiek
op deze afstand net zo groot als bij verstandig gebruik van het legale Nederlandse aanbod.
Eh... ik bedoel natuurlijk dat de kans net zo KLEIN is. Kleine nuances is bewoording als hier
maken al een heel groot verschil in de publieke opinie.

Geniet hieronder van een deel van de 'show' in Hilversum.
*kuch*

Gr, Remco

shinji

Moderator
Medewerker
Met een professionele (?) show zoals in Hilversum hou je de mensen niet tevreden hoor.
Bij een georganiseerde oudejaarsshow willen we echte hoge shells zien enzo. Niet
een kermisshow zoals in Hilversum. Gelukkig is de schade minder dit jaar, maar dat was op
veel plaatsen zo. Goede ontwikkeling dus.
En nee. niemand heeft ooit gezegd dat schades alleen door illegaal vuurwerk veroorzaakt worden,
wel hoofdzakelijk door illegaal spul. Maar Broertjes wil alles zo draaien dat er op zijn minst iets negatief
over legaal spul wordt gezegd.

Overigens, het gevaar van verwondingen bij toeschouwers is bij een show als in Hilversum met het publiek
op deze afstand net zo groot als bij verstandig gebruik van het legale Nederlandse aanbod.
Eh... ik bedoel natuurlijk dat de kans net zo KLEIN is. Kleine nuances is bewoording als hier
maken al een heel groot verschil in de publieke opinie.

Geniet hieronder van een deel van de 'show' in Hilversum.
*kuch*

Gr, Remco

Welk een treurnis staat ons te wachten als Broertjes het voor het zeggen krijgt, 300 ouders met kleine kinderen tegen een hek aan en wat klootjesvolk aan de bar, wat een feest!

ReFa

Registered User
Als het die kant op mocht gaan, vuurwerkverbod met als alternatief zulke shows...
Dan zullen mijn principes overboord gaan en moet ik overschakelen op import.
Maar dat hebben jullie niet gehoord :)

ReFa

Registered User
Wat heeft deze show eigenlijk gekost?

En hoe ver stond het publiek af van de cakes?

2013/2014 kostte de show zo'n 10.000 euro begreep ik. Dit jaar zal zeker niet meer zijn geweest vermoed ik.

En de afstand... het plein waar de show was is als ik het grofweg schat op google maps zo'n 50x60 meter.
Dan kan je de rest zelf wel uitrekenen ;)

Bovenaan