Sail Amsterdam 2015 dag 4, slotvuurwerk (22 augustus)

ReFa

Registered User
Na het spektakel waar Xena iedereen donderdagavond op de 2e avond mee overdonderde waren
de verwachtingen voor de slotdag groot, aangezien het wederom Xena zou zijn die de
vuurwerkshow mocht gaan afschieten. Aan de oever van het Zeeburgereiland waar ik
alle 4 de avonden heb gestaan waren de verwachtingen niet anders, en de meesten waren het
erover eens dat het sowieso wel mooier zou worden dan wat Wagenvoort ons vrijdagavond
voor de ogen schoot. Dat het Zeeburgereiland een mooi zicht bood bleek ook wel uit de drukte.
Waar er woensdag nog een man of 15 was, donderdag 50-60, vrijdag meer dan 200 en
zaterdag nog weer een stuk drukker. Niet voor niks was ik al zeer ruim vantevoren (>1.5 uur)
aanwezig om mij te verzekeren van een mooie plek.

Even na 22u30 was het dan zover en de show klom al snel naar het 1e hoogtepunt,
waarbij meer blauw te zien was dan ik zelf ooit in zelfs maar een hele show heb gezien.
Binnen een minuut kon het eigenlijk al niet meer stuk, en had ik eigenlijk al meer
gezien dan de hele avond ervoor. Daarna volgde eigenlijk hoogtepunt op hoogtepunt,
soms even een stapje terug om dan weer vol terug te komen, het tempo bleef er de hele show
goed in en er was ook een duidelijk display over de gehele show, soms zowat zo breed als het IJ zelf.

Het was een show om van te genieten. Zowel visueel als kwa geluid, want er zaten net als donderdag weer
heerlijk zware knallen bij. En het feit dat er een duidelijk display was maakte het ook bijzonder geschikt
om te fotograferen. Waar ik op vrijdag niet verder kwam dan een handvol geslaagde foto's kwam ik
deze avond tot liefst meer dan 40 foto's die het kijken absoluut waard zijn en moest zelfs streng zijn
bij het selecteren.

Alles bij elkaar een heerlijke vuurwerk 4-daagse gehad. De shows van Xena deze week smaken absoluut
naar meer vuurwerk dus ik zal de komende tijd nog wel meer op pad gaan denk ik. In elk geval staan
Vuur & Licht in Aalsmeer en de Zena Trophy eind september op mijn programma.

Scav

Registered User
was inderdaad goed druk gisteravond bij zeeburgereiland, toch was het wegkomen een stuk makkelijker dan bij de music marina waar ik woensdag stond.
Van de drie shows die ik gezien heb was deze overall verreweg het beste met heerlijke doffe klappers, mooie shells op diverse hoogtes geschoten waardoor het zo nu en dan iets van een 3d film had;-).

De show van pyrofoor was stylistisch heel sterk met bescheiden geweld / vulling maar wel heel mooi uitgevoerde displays. Zouden het op een show als de pyronale denk ik prima doen.

Al met al waren het mooie dagen en was het algemene publiek meer dan tevreden, en in de overtuiging dat er voor tonnen de lucht in was gegaan. dus wat dat betreft een pluim aan alle drie de bedrijven voor een mooi stukje vuurwerk promotie zo aan de start van het seizoen.

tronetti

Registered User
'Vuurwerk 4-daagse' is wel een passende benaming ja.
Hoop dat deze trend zich voortzet. Dit hebben we nodig.
Volgend jaar DFP erbij! Gelijk een festival van maken!

Dim

Product Beheer
Medewerker
Bedankt voor de leuke verslagen en de mooie foto's! Heb nu wel echt het gevoel dat ik iets geweldigs gemist heb! Ach... In 2020 dan maar!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

ReFa

Registered User
O ja, foutje. Sorry!

Dan hebben ze daar tijd genoeg om e.e.a. op poten te zetten.
Zou geweldig zijn, lijkt me. 4 shows, en 4 verschillende deelnemers.

Dit jaar waren er 3 deelnemers. Pyrofoor op woensdag, Xena donderdag, Wagenvoort vrijdag en nogmaals Xena op zaterdag.
Ook duidelijk 3 verschillende stijlen waarvan die van Wagenvoort dus duidelijk de minst aansprekende was.

KoenL

Registered User
O ja, foutje. Sorry!

Dan hebben ze daar tijd genoeg om e.e.a. op poten te zetten.
Zou geweldig zijn, lijkt me. 4 shows, en 4 verschillende deelnemers.

De organisator had best wel wat ideeën voor de volgende editie, maar er staat nog niets op papier. Waar in ieder geval over wordt nagedacht:
- Zouden we het internationaal kunnen betrekken (dus internationale schieters)
- Zouden pyromusicals tot de mogelijkheden behoren (muziek bijvoorbeeld via de radio)
- Kunnen we meer gebruik maken van het water?
- Zouden licht- en lasereffecten een toegevoegde factor zijn aan de shows?

Simpelweg een aantal vragen die voorbij kwamen bij de organisatie...creatief zijn ze in ieder geval!

tronetti

Registered User
Dat is mooi om te lezen.
Vooral internationale schieters, al weet ik niet wat de budgetten hier zijn.
Al zijn hier toch voor Nederlandse begrippen behoorlijke shows verschoten.

Ik zou het al mooi vinden als een aantal Nederlandse bedrijven het tegen elkaar opnemen.
Alleen is het een nadeel dat het pas om de 5 jaar is.

Pyromusicals zou ook mooi zijn, maar als ik het goed zie staan de mensen overal rondom het vuurwerk.
Denk dat het een duur grapje wordt om voor een goede geluidsinstallatie te zorgen die overal presteert.
Het beste zou dan zijn om 1 publiekszijde te houden.

Lasers, en lichteffecten zou ik weglaten, de mensen komen voor het vuurwerk.

D

Deleted member 17038

Guest
Super foto's ReFa!
Een pyromusical ala Geneve in cirkelvorm? Lijkt me geweeeldig! :grin:

USRRobiwan

Registered User
Wat dacht je van meerdere locaties tegelijk gesynchroniseerd over het hele gebied. i.p.v. slechts 1 locatie. Nadeel is dan wel dat dit dan slechts één avond zal zijn.

DanielFPM

Registered User
Ook van mijn kant nog wat foto's van het afsluitende vuurwerk SAIL AMSTERDAM 2015. Helaas wat aan de late kant dus moest genoegen nemen met een plek tussen de andere 100.000 mensen :)!

FPMSAILDSC_0108FPMSAIL_zpsvmucffxx.jpg

FPMSAILDSC_0140FPMSAIL_zpssjjmtg1u.jpg

FPMSAILDSC_0131FPMSAIL_zpsp8hnva2o.jpg

FPMSAILDSC_0128FPMSAIL_zpssaqrmaen.jpg

FPMSAILDSC_0126FPMSAIL_zpsbtilyysm.jpg

FPMSAILDSC_0101FPMSAIL_zpscbccclnk.jpg

FPMSAILDSC_0121FPMSAIL_zpssaj1x9nc.jpg

FPMSAILDSC_0112FPMSAIL_zpsjbdsh3th.jpg

FPMSAILDSC_0116FPMSAIL_zps5fzupula.jpg

FPMSAILDSC_0130FPMSAIL_zpsyzo5uqgp.jpg

Bijlagen

• FPMSAILDSC_0101FPMSAIL.jpg