Sail 2010 Amsterdam

gietjo

Registered User
Ondanks alle verhalen ga ik morgen met de vrouw lekker een dagje sail houden. Ben toch benieuwd of ze het beste tot de laatste show behouden. Ik mag het hopen!!!!

OnnovdS

Registered User
Ik denk dat ik dit jaar maar een keer oversla, bovendien is het weer niet bepaald goed te noemen. 5 jaar geleden vond ik het in elk geval niet écht bijzonder de show, wel mooi, maar geen hoogtepunt. Bovendien lag het ponton veel verder weg dan ik dacht vanaf waar ik stond, zodat er een klein deel wegviel omdat er gebouwen voor stonden. 2000 vond ik een veel mooiere show en 1995 vond ik de beste die ik er gezien heb (schijnt toen een record geweest te zijn voor aantal shells binnen 11 minuten tijd). Echter, troost: 1990 was pas écht slecht!!! Ik herinner me nog 1 bootje, dat vaarde onder de show (die ook niet bijzonder was toen) in hoge snelheid steeds verder weg van het station en constant pauze tussendoor waarin er toen iets van een lasershow ergens was waarvan je vanaf het station nagenoeg niks kon zien. Aan het einde was de boot zóver, dat het nieteens goed te zien meer was. Ook duurde het toen niet lang. De eerste avond schijnt er toen zelfs helemaal niks geweest te zijn omdat de computer toen weigerde. Ik kijk nog wel de filmpjes vandaag of morgen.

Groeten van Onno.

KoenL

Registered User
Nou, er is veel over de shows gezegd, maar ik heb toch wel zitten genieten van in ieder geval de derde show. Ik zal ook zeggen waarom wel en waarom af en toe niet.

De opening begint met een mooie gouden regen. Zelf had ik de salutes daar niet doorheen geschoten, maar dat is natuurlijk smaak. Vervolgens is het goud nog aan het uitbranden en dan wordt het volgende beeld al gestart, namelijk de rode silver tails. Wat mij betreft hadden die 5 seconden later gestart mogen worden. Opvallend vind ik de spinners die daar links bij geschoten worden. Horen die daar of is dat een foutje?

Op 1.46 in de film van poepiegaaf worden prachtige crossette bommen geschoten, lekker tempo en een felle rode kleur. Dan moet ik helaas erbij zeggen dat ik het jammer vind dat daar afwijkende kleurbommen onder worden geschoten. Deze passen naar mijn mening niet bij de crossettes, maar dat is ook weer een kwestie van smaak.

Op 3.28 wordt een beeld gestart waar de freaks op zitten te wachten. Lekker door knallen in plaats van salvos en continu de lucht gevuld. Ook hier heb ik weer een jammer, want er worden erg veel (lees te veel) effecten door elkaar geschoten waardoor niet alles goed tot zijn recht komt.

Op 5.37 zie ik ook een gek beeld. Ik zie gele en rode peonys, maar de gele worden in de salvo per 1 geschoten en de rode per 4 (?). Ik snap de verhouding niet, want duidelijk is te zien dat rood de baas is in de lucht en dat het geel daar eigenlijk niet in thuis hoort. Niet in deze verhouding in ieder geval.

Op 6.25 zie ik prachtige blauwe bommen! Mooi vorm, helder en groot. Vervolgens komen daar rode en gele bommen bij. Weer een kwestie van smaak, maar ik had daar gekozen voor één van beide en niet beide kleuren. Blauw en rood is een prima match of blauw en geel, maar alle drie? Ik had er niet voor gekozen. Later komt er wel nog een stuk waar alleen de blauwe en gele bommen geschoten worden. Daar geef ik dan de voorkeur aan.

De finale loopt lekker en rond het mooi af. Zelf zou ik daar als laatste een flinke salute finale willen zien, maar dat zie je helaas weinig in Nederlandse shows.

Ondanks dat er misschien veel 'jammer' in deze post staat wil ik het geen slechte show noemen, zeker niet. Duidelijk is wel dat ik dingen anders had gedaan, maar dat is nou eenmaal een kwestie van smaak. Ik heb er toch van genoten, maar naar aanleiding van de afgelopen twee shows heb ik dit keer toch wat kritischer gekeken.

PyroPlop32

Registered User
Mooie single shots getimed geschoten, dikke mines (!) een paar mooie bommen ertussen ( blinkers, crackling ), en een lekker tempo van de show !

Het begint erop te lijken !

kingmokum

Banned
Het zat beter in elkaar, maar helaas weer (te)veel dezelfde producten:crying:

Lijkt wel of onze tips hebben geholpen, en ze er nu toch nog wat van proberen te maken met die budget producten:lub:

Gr,

King.

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
@Arjan

Salvo schieten is alles op dezelfde timing omhoog schieten. Constant dezelfde timing.
Dan hoor en zie je dit..Vroem 1,2,3, Vroem, 1,2,3, vroem , 1,2,3 IPV BAM, Boem, BAM, BOEM BENG net na elkaar.
Maar om eerlijk te zijn kunnen jullie doen wat jullie willen maar met deze hoeveelheden tegelijk zal het op salvos blijven lijken (denk ik). Je hoort het me niet vaak zeggen maar zoals ik eerder al aangaf, het is teveel vuurwerk op 1 plek.

KoenL

Registered User
@Arjan

Salvo schieten is alles op dezelfde timing omhoog schieten. Constant dezelfde timing.
Dan hoor en zie je dit..Vroem 1,2,3, Vroem, 1,2,3, vroem , 1,2,3 IPV BAM, Boem, BAM, BOEM BENG net na elkaar.
Maar om eerlijk te zijn kunnen jullie doen wat jullie willen maar met deze hoeveelheden tegelijk zal het op salvos blijven lijken (denk ik). Je hoort het me niet vaak zeggen maar zoals ik eerder al aangaf, het is teveel vuurwerk op 1 plek.

Daar ben ik het niet met je eens. Door met W-shape en V-shape rekken te werken, kan je alsnog een 'bredere' ruimte maken en ook het doorknallen (ipv. salvo's) kan je dan toepassen. Of het qua afstanden mogelijk is weet ik niet, maar ik zie af en toe wel bommen in een V-tje de lucht in gaan.

In de film van Poepiegaaf op 3.28 laat Dreams zien dat ze het wel kunnen. Wat mij betreft hadden ze veel meer zo mogen doorgaan.

Michel_G

Zilveren Member
Daar ben ik het niet met je eens. Door met W-shape en V-shape rekken te werken, kan je alsnog een 'bredere' ruimte maken en ook het doorknallen (ipv. salvo's) kan je dan toepassen. Of het qua afstanden mogelijk is weet ik niet, maar ik zie af en toe wel bommen in een V-tje de lucht in gaan.

In de film van Poepiegaaf op 3.28 laat Dreams zien dat ze het wel kunnen. Wat mij betreft hadden ze veel meer zo mogen doorgaan.

Maar Toon zegt ook niet dat er teveel vuurwerk geschoten, maar teveel vuurwerk OP 1 PLEK. Kijk, die hoeveelheid is geen enkel probleem, want anders kan je geen grotere show in Spanje/Italië of zelfs Frankrijk meer zien, want daar wordt er nog wel meer geschoten. Alleen wat zie je daar: Meerdere posten en veel meer shape geschoten. Nou zijn meerdere posten op een ponton nauwelijks haalbaar, althans, niet ver genoeg uit elkaar. Enige andere optie is dan veel meer shape te schieten. Door dezelfde hoeveelheid breed te schieten kan je inderdaad dat hoge tempo aan blijven houden en ziet het er toch beter uit. Precies wat jij zegt dus!

Als breed schieten niet mogelijk is moet je op zoek naar andere oplossingen, want dit werkt ook niet. Effecten gaan nu verloren doordat er teveel op een kleine ruimte geschoten wordt. Zeker als je daar dan nog eens shells bijschiet waarvan het ene effect het andere overlapt in een toch al zo drukke lucht, dan wordt het echt een zooitje.

Als je toch dezelfde hoeveelheid bommen wilt schieten, maar je kan, zoals misschien in dit geval niet, breed schieten, ga dan meer met verschillende kalibers werken. Pak (goede kwaliteit) 2,5/3" en kies dezelfde of goed bijpassende shells in 4" of 5". I.p.v. 30x 4" shells, bijvoorbeeld gewoon 20x 3" met daarboven 10x 4". Dan schiet je dezelfde hoeveelheid, maar dan spreid je het veel meer in de hoogte en benut je de volledige ruimte. Durf te wedden dat het er zeker niet minder spectaculair en absoluut een mooier beeld door zou worden, dan wanneer je 30x 4" op hetzelfde kleine stukje propt!

En als je nog gekker wilt doen, zorg dan dat je die mooie opbouw erin hebt en schiet er als de laatste 4" van dat beeld weg zijn er nog 2 mooie 6" boven en je hebt een super beeldje!

KoenL

Registered User
@Michel

Of ik begrijp jou verkeerd, of jij mij haha! Ik bedoelde niet dat er teveel vuurwerk geschoten werd, maar dat Dreams meer op de manier had moeten schieten die ze op 3.28 laten zien, het doorknallen dus.

En ik bedoelde inderdaad dat ze meer shape moesten schieten. De breedte wordt nu totaal niet benut. Maar ik gaf al aan, ik weet niet of dit mogelijk is.

Wat betreft die maten van de bommen ben ik het volkomen met je eens. Ook die combinatie (van kleinere en grotere kalibers) had een ander beeld aan de shows gegeven.

Michel_G

Zilveren Member
@ Koen:

Ik intrepeteerde jouw post, specifiek de uitspraak dat je het niet eens was met Toon, dat je daarmee bedoelde dat er puur en alleen teveel geschoten werd en dat dat nooit zou kunnen werken.

Deze quote dus:
Maar om eerlijk te zijn kunnen jullie doen wat jullie willen maar met deze hoeveelheden tegelijk zal het op salvos blijven lijken (denk ik).

Ik dacht dat jij dat las alszijnde: dat er teveel geschoten werd en het nooit zou kunnen werken met die hoeveelheden en dat je het daar niet mee eens was. Vandaar dat ik ook de optie breedschieten aandroeg en met name de optie om toch meer in lagen te werken om diezelfde hoeveelheid te kunnen schieten.

Maar we zitten dus wel op dezelfde lijn :hehe!:

Maar zoals de show/beelden nu geschreven zijn, komt het er op neer dat er van tijd tot tijd wel degelijk teveel geschoten wordt. Dat betekend echter niet dat het per definitie teveel is, maar dat de beschikbare en benutbare ruimte daar de bepalende factor in is. (En uiteraard ook een stukje smaak).

kingmokum

Banned
Ik heb de show net gekeken... kon al verwachten wat voor artikelen er werden geschoten, even begon het er op te lijken. Mines en tails met erboven dezelfde kleuren boeketten. Paar tellen later liep de hele boel alweer het honderd in en werd het een replica van de eerdere shows maar dan iets meer tegelijk de lucht in.

Zijn de salutes soms 1.4 versies? wat een verschrikkelijke slechte dingen. Ze werden minstens net zo slecht ingezet.

falling leaves, salutes en sier bommen door elkaar heen.... het kan niet gekker worden.

Geen goede reclame voor dream deze sail shows.

groeten,

king.

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Ben ik met je eens Rocky.
Ik heb de laatste 15 a 20 minuten mee kunnen kijken en ik heb me niet verveeld.
Gelukkig een stuk rustiger de lucht in geschoten en er zat meer structuur in.

de stream werkte ook strak. Ik vind dat toch heel erg netjes gedaan.

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Die laatste roffel is wel een beetje een handtekening van Dream, persoonlijk ben ik er ook niet zo van maar denk toch dat het gros van de toeschouwers het wel gaaf vind.

KoenL

Registered User
Oh oh oh, ZONDE hoe die salutes in de show gebruikt zijn. Dit had de beste finale in Nederland OOIT kunnen worden als ik de hoeveelheid zie! Eerst het de lucht vol met goud. Uit laten branden. Dan opbouwen, opbouwen, opbouwen en tot slot een flinke lading om het af te ronden. Ik schrok al van de hoeveelheid salutes in de opening, maar helaas werd er in de show veel doorgeschoten met de salutes.

Verder wel een aardige show gezien. Vooral het goud in de finale deed het goed. Ik had op meer mooie bommen gehoopt, maar er zaten er wel een aantal tussen. Ook de Girondolas waren een mooie toevoeging.

Bovenaan