Sail 2010 Amsterdam

Poziloc

FPM Hangouderen
@ San Quinton
Een beetje spelen met clocks doet wonderen....maar ja als je fantasie niet verder rijkt, houd het snel op....ik had nog wel goede hoop na Nijmegen

Macer

Registered User
Kom net terug van het vuurwerk van Sail. Heb gekeken vanaf de Schellingwoudebrug in Amsterdam met mijn camera.
Na een paar pijlen bleef het stil, lang stil. De eerste mensen gingen ook al weer naar huis.
Gelukkig was het probleem opgelost en ging het verder.

Na de show van vorige week in Hoorn was dit toch wel wat anders.. Waar er in Hoorn een structuur in het vuurwerk zat (zie de foto's in het topic van Hoorn) was het bij Sail meer van er moet zoveel mogelijk in de lucht in (wat ze goed af ging).. Heel gaaf, maar minder geschikt voor mooie foto's...

kingmokum

Banned
Hey,

Ik ben ook weer thuis, wederom weer fallas praktijken maar een scheveningse show.

Na deze show geen fles azijn meer nodig ;)

Er waren 3 leuke momenten, maar de show zat gewoon niet lekker in elkaar.

Wat ik erg jammer vind is dat er boven het grond werk bijvoorbeeld geen bommen worden geschoten in bijpassende kleuren en dat veel effecten steeds weer terug komen verderop in de show. Er ontbreekt denk ik gewoon passie voor het vuurwerk bij de schieter.

Al met al weer geen wereldse show, op het moment dat het er op begon te lijken dat het echt los ging barsten bleek dat de finale te zijn. Gros van het publiek blij(al hoorde ik pas wooow geluiden bij de finale) Dream blij... wie maalt er nog om?

gr

king

dieter

Registered User
Sail zou je naar mijn menig ook heel anders kunnen uitvoeren.
Nu zijn bedrijven jaloers op elkaar dat een collega hem schiet.
Maak nu eens een wedstrijd er van zoals we al eerder over Scheveningen gehad hebben.
We hebben 5 dagen vuurwerk en we hebben 4 bedrijven.
De winnaar mag de slotavond schieten.
Bommen qua aantal gelijk calibers gelijk tijd gelijk ieder het zelfde geld.
Het enige waar je vrij in ben in de soorten / effecten van de bommen en de leverancier.
En je heb 5 dagen lang een verschillend vuurwerk.
De 4 bedrijven zouden bijvoorbeeld ook kunnen komen uit voorrondes over 4 jaar in combinatie met het vuurwerkfestival Scheveningen.
Maakt het daar meteen ook veel spannender en afwissender.
Voor het publiek veel leuker en de schieters zullen zeker meer hun best gaan doen.
Ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

kingmokum

Banned
Oke, volkomen terecht dat de show daarom is stil gelegd. Ik hoop dat de kaptains van die bootjes een vaarverbod voor de rest van sail hebben gekregen.

Met je idee ben ik het volkomen eens, ik hoop dat het ooit nog eens de realiteit zou worden.

Groeten,

king

Laatst bewerkt:

PyroPlop32

Registered User
Als ik zeg dat het budget 20.000 euro per show is....dit was zelfs nog meer...25.000!!!!

sorry, mag ik even heel hard lachen ?

25.000 euro....moet je eens kijken wat voor een show je dan in spanje of italie hebt...dan word je compleet gek.
of in knokke, en daar komt goteborg nog voor naar knokke gereden en zet daar even 700 queu's neer ! ( en dan geen Jorge budget spullen maar topspullen van yungfeng, ricasa, vacaluzzo etc etc )

maargoed kan je verwachten bij zulke broodschieters, erg jammer.

Laatst bewerkt:

poepiegaaf

Registered User
De show werd stop gezet omdat er bootjes inderdaad binnen de gevaren zone bevonden. Ook was deze show ingekort omdat het té lang duurde om alle bootjes op een veilige afstand te krijgen.

>>>> Morgen zal het vuurwerk een kwartier eerder plaatsvinden! LET DUS OP! <<<<

ruben_3

Registered User
Zeg poepiegaaf, jij kent de jongens van dream goed zo te zien? Kan je niet stiekem de schietboot oplopen en een beetje rommelen aan de pyro clocks zodat het wel een fatsoenlijke show word hahaa!!

Beekje

Registered User
Tja wat kan ik er nog van zeggen? Twee avonden mee gemaakt vanaf het water, 1e avond op het IJ ander avond t.h.v. Akzo. Ik kan alleen maar zeggen dat de producten die gebruikt worden redelijk zijn maar het lijkt er op dat na 2000 een smet is gekomen op het schieten van Sail Amsterdam.

De budgetten liggen gewoon hoger in Nederland dat is een feit maar ik had echt, net als velen anderen, na Nijmegen de hoop dat het dit jaar weer goed zou komen. Helaas...........

Tuurlijk is het een geregel van jewelste en daar zal Dream ook van balen dat de kustwacht en dergelijk het niet fatsoenlijk voor elkaar kunnen krijgen de boten op afstand te houden. Maar dat staat los van het schieten van de show.

Veel te veel salvo's schieten is ons ding niet maar gelukkig genieten er heel wat mensen van het vuurwerk. De show van zondag moet extra dik worden naar horen zeggen, dus ik hoop dat Dreams zich goed kan vermannen want anders weet ik het ook niet meer.

En wat Dieter opert is al zo vaak gezegd en gemeld maar waarom krijgen de schieters die hier vaak genoeg online zijn in dit kleine wereldje het dan niet voor elkaar. Kan me niet voorstellen dat jullie niks te melden hebben en het altijd eens zijn met de werkgever/opdrachtgever????

Maar Sail gaat 90 a 100 miljoen opleveren dan moet er toch op zijn zachts gezegd worden dat met misschien een budget van 150.000/200.000 euro dit gewoon te gek voor woorden is. Hayo deed het na deze twee shows echt niet slechter 5 jaar geleden. Komt toch wel hard aan denk ik dan..........

elmo

FPM Moderator
Ook hier weer een filmpje van dag 2.

En een filmpje van de laatste 4 minuten.

Laatst bewerkt:

Patrick

Registered User
het lijkt er op dat na 2000 een smet is gekomen op het schieten van Sail Amsterdam

Niet zo gek na Enschede. Maar goed dat is wel met meerdere shows. Te bedenken dat er tijdens sail 1995 gewoon nog rustig t/m 8 inch werd weggeschoten direct achter het centraal station (Notabene tussen het smalste gedeelte van het IJ).

En nu is het maximaal 4 inch op het meest brede gedeelte pfff.. Tuurlijk met 4 inch moet je ook iets goeds kunnen neerzetten, maar het helpt allemaal niet mee als je dan honderden meters van het publiek ligt. Zou hetzelfde effect zijn als ze in Sydney en Londen tijdens de Nieuwjaarsshow maximaal 4 inch schieten, dan blijft er ook weinig meer over van het spektakel. Sommige lokatie's vragen nou eenmaal om een groot kaliber om het spectaculair te maken. Die mening heb ik ook altijd bij Scheveningen. Het is allemaal leuk en aardig, maar de afstand tot het publiek is gewoon idoot.

Daarnaast lijkt het wel of bedrijven sinds de ramp hun creativiteit niet meer durven te gebruiken/tonen. Kan me er ook iets bij voorstellen. Als je constant op je vingers gekeken wordt door controleurs en aan allerlei regels gebonden wordt, dan zal je eerder voor safe gaan en een volgens het boekje standaardshow schieten dan dat je gewaagde dingen gaat proberen.

Tigger74

Registered User
DE HIT VAN SAIL 2010

2271796845_1.jpg

pfff nog 3..

USRRobiwan

Registered User
Gisteravond ook wezen kijken. Stond er een aardig stuk vanaf omdat het een takke eind lopen is om naar het java-eiland te komen vanaf Centraal Station. Dus we zijn iets voorbij het Piratenpondje op de veemkade blijven hangen, Dat was opzich nog wel redelijk te zien.

Persoonlijk vond ik ondanks de gedwongen onderbreking de show iets beter overkomen dan gisteren. Maar het lijkt nog steeds geen 'prestige' werk te zijn voor die 20.000 euro budget per show. (als deze bedragen werkelijk kloppen)

Maar ik kan mij voorstellen dat je als schieter ook niet vrolijk wordt van het maximale kaliber en de afstandsbepaling in Nederland.

Mr_Mascleta

Registered User
afcajax: hoe kom je erbij dat dit 4 inch max is? Die bommen die de lucht in gaan zijn echt wel 6 inch of groter!

Dat dacht ik ook, er is niet to max 4inch geschoten, dus die discussie kunnen we dan ook in een keer weghalen, er is groter geschoten dan 4 inch. Ik denk zelf ook dat er 6 inch is geschoten.
Wij stonden naast het hek, waar het ponton lag, en ook de eerste schoten zal de provincie helemaal niet blij mee zijn geweest.

Mr_Mascleta

Registered User
Maar ik kan mij voorstellen dat je als schieter ook niet vrolijk wordt van het maximale kaliber en de afstandsbepaling in Nederland.
Je kan met 4 inch een schitterende show schieten naar gelang wat je beelden zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:

PyroPlop32

Registered User
alleen daar heb je wel qualiteit spullen voor nodig !
en geen Jorge voor een paar centen per karton, of je moet er wel erg veel van schieten.

Roeland FPM

FPM Filmer
Afstand houden bij vuurwerk Sail

AMSTERDAM - De Politie van Amsterdam roept alle schippers van vaartuigen op bij het vuurwerk op het IJ de aanwijzingen van de waterpolitie goed op te volgen. De politie verwacht veel bezoekers op het water, ook vanwege het Prinsengrachtconcert.

In verband met de veiligheid is het verboden binnen een afstand van 300 meter van het ponton met vuurwerk te komen. Vrijdagavond kostte het de waterpolitie veel inspanning om alle boten voor de start van het vuurwerk op een veilige afstand te krijgen en te houden. Doordat aankomende boten vanaf de achterkant ook druk gaven kwam een aantal boten klem te zitten en liep beschadigingen op.

De politie zal op het water ook via lichtkranten het varende publiek informeren. Daarnaast worden aanwijzingen verzonden via twitter.com/politieaa.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/7448241/__Afstand_houden_bij_vuurwerk__.html?sn=binnenland

Politie waarschuwt voor vuurwerk

Boten moeten vanavond bij Sail oppassen bij het vuurwerk. De politie wil dat de schippers afstand bewaren. Daarom is het verboden om dichter dan 300 meter bij het vuurwerk in de buurt te komen.

Gisteravond was het erg druk op het IJ en kwam een aantal boten vast te zitten. De politie is lang bezig geweest om de boten los te trekken en ze op een veilige afstand te krijgen.

Vanavond wordt grote drukte verwacht in Amsterdam. Dichtbij Sail wordt het Prinsengrachtconcert gehouden. Daar komen waarschijnlijk ook erg veel bezoekers op af.

Bron: ANP & http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieu...nnenland/politie-waarschuwt-voor-vuurwerk.xml

Beekje

Registered User
Max caliber is zondermeer 6 inch. Je kon vanaf een afstand van 500 meter duidelijk een beetje opbouw zien 3", 4" en 6". Maar ik heb, net als Mr Mascleta ook mijn twijfels van het schieten met de mortieren, sommige bommen gingen erg laag dus wie loopt daar met een zaag te klooien :)

@ Arjan en Cameo: Waarom zijn er overigens nog geen foto's van de opbouw online? Bescherming vanuit Dreams?

Bovenaan