rotjes 40x vertraagd + verslag

nielsniels

Registered User
Hallo beste mensen,
vanmiddag was ik alleen thuis en ik dacht ik wil iets met vuurwerk en met mijn camera gaan doen (voor degene die het niet weten; zie mijn post 40x vertraagd lontje)

ik had namelijk gister nog een paar stukjes vuurwerk gevonden in de kast. dit vuurwerk heb ik zelf niet gekocht maar gekregen tijdens oudjaar van iemand die wat over had. ik wist dus niet exact wat het was.

ik ben naar buiten gegaan, heb mijn camera weggezet en ingesteld op 1200fps en heb het eerste "driehoekje" aangestoken. het gaf nog een best behoorlijke knal. daarna heb ik natuurlijk snel het filmpje terug gekeken en tot mijn verbazing kun je het driehoekje nog eerst zien uitzetten voordat het daadwerkelijk ontploft. (zie het eerste filmpje hieronder)

ik vond dit heel mooi om te zien en besloot dus al snel dat ik er nog een wilde filmen. maar omdat er nogal wat wind stond heb ik dit in de schuur gedaan. echter, toen ik deze aanstak en het lontje opgebrand was, gebeurde er niets. ik dacht eerst "die kan weg" maar toen bedacht ik dat het wel leuk zou zijn om die uit elkaar te halen. deze heb ik dus even opzij gelegd en daarover meer verder hieronder.

want ik wilde eerst nog een goed werkend stukje vuurwerk filmen. dus heb ik het derde driehoekje gepakt en alles weer ingesteld. dit keer filmde ik met de camera op de grond zodat je tegen de zijkant van het driehoekje aankijkt. dit leek mij dat het een mooier resultaat op zou leveren. toen ik het driehoekje aanstak en het zichtbare stukje lont opgebrand was gebeurde er 2 seconde niets (daarom is dit filmpje ook wat langer) maar daarna knalde hij alsnog.
ook dit filmpje keek ik natuurlijk meteen terug en tot mijn opluchting zag ik dat ook dit filmpje heel goed gelukt was. (zie filmpje hieronder)

hierna ben ik naar binnen gegaan om het driehoekje dat niet was afgegaan open te maken. het was alleen maar bruin papier dat een paar keer opgevouwen met binnenin een hoopje kruit. flashpowder volgens mij. gelukkig kon ik het niet laten om het kruit op een hoopje te leggen en het te filmen want ook dit leverde weer een mooi filmpje op. toen ik de aansteker erbij hield gebeurde er zo'n 5 seconde niets anders dan een beetje geknetter. net toen ik de aansteker weer terug wilde trekken was er een grote flits en toen was het kruit weg. dit filmpje keek ik natuurlijk ook weer meteen terug en hoewel je het meeste van de actie niet kunt zien door de felle flits, is ook dit interesant om te zien.

ik hoop dat jullie hebben genoten van mijn filmpjes en mijn verslag.
commentaar is zeer welkom.
mvg niels

vonk

FPM Moderator
Medewerker
De 2 eerste films zijn geweldig om te zien. Ik vind persoonlijk de tweede het best, hier zie je echt goed wat er gebeurd.

Het 3de filmpje gaat wat kritiek op komen. De manier van onsteken vind ik nou niet geweldig om te doen, je ziet dus op het filmpje dat jij geen tijd hebt om je hand terug te trekken, nu zal dit niet geweldige kwaliteit flash zijn en bestaan er dus betere. Ik ben bang als de hoeveelheid en de kwaliteit de volgende keer groter/beter is ( wat we toch altijd doen, het moet groter) je er misschien niet zo goed vanaf komt.

Als je toch zonodig open flash wil onsteken zorg dan dat je ergens wat visco vandaan haalt en steek een flink lang stuk ertussen, dan zal het ook ontbranden en heb jij de tijd om je hand weg te halen.
Maar het beste is natuurlijk om dit gewoon niet te doen!

nielsniels

Registered User
De 2 eerste films zijn geweldig om te zien. Ik vind persoonlijk de tweede het best, hier zie je echt goed wat er gebeurd.

Het 3de filmpje gaat wat kritiek op komen. De manier van onsteken vind ik nou niet geweldig om te doen, je ziet dus op het filmpje dat jij geen tijd hebt om je hand terug te trekken, nu zal dit niet geweldige kwaliteit flash zijn en bestaan er dus betere. Ik ben bang als de hoeveelheid en de kwaliteit de volgende keer groter/beter is ( wat we toch altijd doen, het moet groter) je er misschien niet zo goed vanaf komt.

Als je toch zonodig open flash wil onsteken zorg dan dat je ergens wat visco vandaan haalt en steek een flink lang stuk ertussen, dan zal het ook ontbranden en heb jij de tijd om je hand weg te halen.
Maar het beste is natuurlijk om dit gewoon niet te doen!

tsja hier heb je misschien wel gelijk in, maar toen ik het aanstak kwam er ook geen knal vanaf het was alleen een flits en toen was het weg. ook hield ik mijn andere hand voor mijn ogen en had ik mijn hoofd weggedraaid. en bovendien stond er ook nog water bij.
ik had dus wel voorbereid maar misschien moet ik de volgende keer beter nadenken.
bedankt voor de reactie

Cameo

Registered User
Prachtige opnames, Niels! Wat voor camera heb jij? Echt zeer nette slowmo's. Bedankt voor het delen.

groet,
Cameo

magnolia

Registered User
wauw heel intresant om te zien .
filmpje 2 verklarde die 2 seconden stilte .
als je goed had gekeken kon je zien dat het driehoekje niet helemaal dicht zat wat bij filmpje 2 wel het geval is .
ik denk dat dit een hele mooie manier is om verschilend merken kanonslagen te vergelijken

nielsniels

Registered User
Prachtige opnames, Niels! Wat voor camera heb jij? Echt zeer nette slowmo's. Bedankt voor het delen.

groet,
Cameo

Cameo,

Ik heb een casio EX-F1
deze camera kan 60 foto's per seconde maken van 6 megapixel of 7 per seconde met flits. verder kan hij in full-hd filmen en dus in hi-speed 300, 600 of 1200 beelden per seconde. deze worden dan met 30 beelden per seconde afgespeeld dus is het respectievelijk 10, 20 en 40 keer vertraagd.
wel gaat dan de resolutie behoorijk hard achteruit want de filmpjes die je in mijn post ziet zijn verder niet verkleind of bewerkt.

vonk

FPM Moderator
Medewerker
tsja hier heb je misschien wel gelijk in, maar toen ik het aanstak kwam er ook geen knal vanaf het was alleen een flits en toen was het weg. ook hield ik mijn andere hand voor mijn ogen en had ik mijn hoofd weggedraaid. en bovendien stond er ook nog water bij.
ik had dus wel voorbereid maar misschien moet ik de volgende keer beter nadenken.
bedankt voor de reactie

Dat er geen knal vanaf kwam heeft dus met de kwaliteit van het flash te maken, de volgende keer heb je misschien andere kwaliteit te pakken en dan kan ik je vertellen dat het wel knalt!

Maar goed ik denk dat je het punt snapt. Ik hoop nog meer leuke films te zien maar dan gewoon van vuurwerk zoals het hoort.

mickeyzegtboem

Registered User
mooie beelden niels,
3e filmpje had ik ook even m'n bedenkingen bij, maar daar hebben de collega's al voldoende over gezegd :blink1:

voor de rest zou ik zeggen, lekker doorgaan zo, vind dit razend interesant om zo te bekijken.

wellicht is het leuk om eens met wat simpel fop en scherts vuurwerk aan het filmen te gaan?
sterretjes, knalerwten, trektouwtjes e.d. zijn de meest eenvoudige effecten in de pyrotechniek, maar daardoor erg interesant om te zien aangezien je de reacties daadwerkelijk goed aan de buitenkant dan zien.
dit in tegenstelling tot het normale vuurwerk, waar het effect vaak zit ingesloten en d.m.v. een burst naar buiten word geworpen

Klaplopertjuh

Registered User
Mooie beelden,

Je hebt een zeer fijne camera, vind ik.
zou je de beelden de volgende keer (evt.) willen knippen?
Bedankt voor het delen.

Klaplopertjuh,

nielsniels

Registered User
Klaplopertjuh;

bedankt voor je commentaar.
Denk je dan dat de beelden niet geknipt zijn? realiseer wel dat als je 40 seconden hier op het filmpje ziet, dat in werkelijkheid maar 1 seconde was!
maar ik wilde iets meer laten zien dan alleen de knal opzich, dus vandaar zijn de filmpjes iets langer.
toen ik de filmpjes opgenomen heb duurde een filmpje een seconde of 10 (starten met opnemen, rotje aansteken, wachten tot hij ontploft, opnemen stoppen -->10 seconden)
dat wil dus zeggen dat het 10x40 = 400 seconde aan beeld oplevert. dat is al bijna 7 minuten.

GMP82

Zilveren Member
ik denk dat hij bedoelt dat er nu nog relatief veel "niets" te zien is, voordat het interessantere beeldmateriaal komt. Ofwel, hij had het liever nog korter geknipt gezien :)

Leuke beelden overigens. Benieuwd wat we nog meer gaan zien in de toekomst.
Voor wat betreft de losse flash sluit ik me bij de anderen aan.

Patrick

Registered User
Zeer nette opnames.. Tijdje geleden zag ik de commercial voor die Casio camera op de TV en toen vroeg ik me al af wanneer de eerste Hi-speed vuurwerk filmpjes zouden gaan verschijnen. Nu dus :cheesy:

Erg leuk om te zien, ben benieuwd wat voor moois je eind van het jaar allemaal weet te filmen. (denk aan een mat, babypijl, grondbloem, vlinder, etc in high-speed gefilmd :love:)

Het wachten is ook nog even tot de camera's op dit soort snelheden in volle resolutie kunnen filmen. Dan wordt het echt mooi speelgoed.

Laatst bewerkt:
Bovenaan