Romeinse kaarsen

bmxxx

Registered User
hey
ik heb de vorige 2 dagen al een paar keer gehad dat mijn romeise kaars uit elkaar knalde, gelukkig hield ik ze die keren niet vast, maar had ik ze in de grond of in een buisje gezet,

Gebeurt dit bij jullie ook wel eens?
en hoe kan dit gebeuren,? ik vind het maar gevaarlijk
(yes)

Jumborol

Registered User
Van welke dealer heb jij ze? Ik heb ook romeinse kaarsen gehaald van Breeschoten (Kruiterij) en Lesli.
Ben wel benieuwd want heb geen zin omdat ook te overkomen.

Richardus

Registered User
Een goede waarschuwing voor allen! Want zo'n ding schijnt nog hard te knallen dan ook... Goed dat er tegenwoordig van die puntjes onderaan zitten om ze in de grond te kunnen steken :)

jaspertjuh

Registered User
hey
ik heb de vorige 2 dagen al een paar keer gehad dat mijn romeise kaars uit elkaar knalde, gelukkig hield ik ze die keren niet vast, maar had ik ze in de grond of in een buisje gezet,

Gebeurt dit bij jullie ook wel eens?
en hoe kan dit gebeuren,? ik vind het maar gevaarlijk
(yes)

Als de romeinse kaars aan deukje aan de zijkant heeft, of de tube is wat smaller dan normaal, dan kan het zijn dat de sterren (vuurballetjes) niet meer naar buiten kunnen. Bij de lift van deze sterren ontstaat gas dat de sterren als het ware uit de buis duwt. Als het buisje op de één of andere manier 'verstopt' raakt kan het gas niet gemakkelijk naar buiten, en knalt de hele kaars door de ontstane druk binnenin uit elkaar.

Dit gebeurt vaker, maar ik heb het zelf nooit meegemaakt.
Helaas is niet altijd aan de buitenkant te zien dat de kaars zo'n productiefout heeft, maar gelukkig ook vaak weer wel. Controleer romeinse kaarsen dus vooraf op deukjes in de zijkant.

Ik raad mensen ook altijd af om romeinse kaarsen vast te houden vanwege bovenstaande reden. Het beste kun je een latje in de grond slaan en de kaars daar aan bevestigen dmv. een aantal Ti-raps en duckttape. De kleinere kaarsen passen vaak perfect in bijvoorbeeld het PVC buisje van de zogenaamde 'vuurwerkgrip'.

Groetjes, Jasper

Laatst bewerkt:
Bovenaan