Recco Sagra del fuoco, Door Niels (Drillz) en Rob (Scania)

scania

Registered User
Niels is gister al in Recco aangekomen, wij zijn vandaag aangekomen in Recco om het festival sagra del fuoco mee te maken.

We zitten tegenover de bedding waar de mascolis worden geschoten, Niels is gisteravond de bedding al afgelopen en de bulldozers zijn al volop aan het graven om de bedding droog te krijgen aangezien het de laatste dagen enorm geregend heeft, komt er veel regen uit de bergen.

Het stadje Recco maakt zich op voor de processie, en dat is te merken ook er zijn volop kraampjes voor het eten drinken.
En vanaf morgen is net zoals in Valencia alles afgezet.

Hierbij alvast een paar fotos:

021_800x600_.jpg

027_800x600_.jpg

031_800x600_.jpg

020_800x600_.jpg

043_800x600_.jpg

Recco 7 september

Vanochtend zeer vroeg was er een mascolie te horen in de bergen , het was een zeer kleine maar dat had te maken met het hijssen van de vlag omtrend het feest wat vandaag officeel begint.

Rond 10 uur na het ontbijt met Niels en mijn vrouw Recco ingelopen, en men is al volop aan het bouwen voor de mascolies (5 stuks) die jawel vanacht om 3.30 gaan.
Morgen om 13.00 en 13.30 zijn er nog 2 en dat zijn de grootste,we hopen dat we een beetje vooraan kunnen staan want ze verwachten 70.000 mensen, maar nu is het nog heerlijk rustig.

Fotos zal ik straks plaatsen.

Toen doorgelopen richting het strand ,waar net zoals Adelfia en Rotello markt is.......vrouw ook weer blij!!!!!
Aangekomen op het strand zien we dat er links op de pier 1 avondshow gebouwd wordt van Brucsella, waar we niet bij kunnen komen dan maar naar de andere kant daar kunnen we wel naar toe, dus die kant maar op.
Aangekomen op de pier zien we mensen van La Rosa en Di Mateo lopen en Niels herkend ook mijnheer Gerardo Scudo die morgenavond schiet.
Dan komt Carlo aanlopen die op FPM ook veel films plaatst en in de organisatie van het vuurwerk in Recco zit.
Voor Toon,Maurice en Marchel een bekende voor Niels en mij nog niet, ik had van te voren wat contact gehad met Carlo en hij zei me toen dat we met de avondshows pole position komen te staan,nou hij heeft niet gelogen we komen op V.I.P plaatsen te staan,samen met mensen van Pyrovagando.
Ondertussen komt ook de Burgevader van Recco erbij en worden we als specials guests onthaald ............lachen....jammer genoeg vergeet ik een foto te maken wanneer Niels een klein onderonsje met de burgemeester heeft.

Wat de avondshows betreft er staat genoeg, en de buizen voor de dagshow van morgen staan ook al klaar,dat wordt ook een beste.

Foto 1 opbouw voor de grote mascolie van 8 september.
4 e foto van maacolies bouwen wordt je moe.

laatse foto,Carlo de man die veel films post op FPM en in de organisatie zit wat betreft het vuurwerk.

Zit nu even bij het zwembad van het hotel terwijl Niels Portofino bezoekt, wij hebben na 2 en halve week Italie wel genoeg dorpjes gezien.

Recco 8 september................ De dag van de Grote Mascolies en 1 daglicht show plus 3 avondshows.

S,ochtens al vroeg het Recco ingelopen na een korte nacht omdat ik met Niels om 3.00 richting de salutto voor de maagd Maria ben wezen kijken die om half 4 snachts afgingen op 5 plekken in het dorp.
(Dat was onze eerste ervaring met de buizen en wat voor 1,wat een t.rringklap geven die buizen niet normaal.)
Het was erg druk in het centrum omdat vandaag de grote dag is,en er werd nog volop gebouwd aan de Mascolies.
Dan maar even kijken bij het strand opbouw van de daglicht show van onze nieuwe held Carlo Ferreccio uit Genua, die hier al 20 jaar de daglicht show doet en volgens Carlo een lokale held is.
Niels en ik hadden de man gister al de hand geschud en we vonden het een mooi mannetje rond de 65 jaar oud maar nog vol met passie voor Vuurwerk.
Carlo was bezig de laatste saluts aan elkaar te knoppen en hij vond het mooi dat we weer kwamen kijken bij zijn opbouw,en er stond genoeg,volgens Carlo 1200 buizen 600 minder als in 2010 maar dat had toch ook met de crisis te maken zei hij.
Terwijl hij aan het knopen was begon hij tegen Niels en mij over een gigarette en hij maakte een beweging van no,no, dus Niels en ik hadden zoiets van hier niet roken maar dat bleek dus niet de vraag, of wij sigaretten bij ons hadden want hij wilden een peukkie.... terwijl wij hem de sigaret gaven stak hij die gewoon aan tijdens het knopen van zijn 5 inch plastic saluts, hahahaha wat een land heerlijk.
Hij zei tegen ons kom na de mascolie gelijk hierheen naar mijn show kijken, en wij zeiden dat we dat zeker niet wilden missen.

Toen snel terug naar de droogliggende rivier om de 1e Mascolie van de wijk Quatra verzemma te kijken, helaas hadden we ons op de toeloop vergist en was het gruwelijk druk dus achteraan sluiten,maar ook achteraan gaat het door merg en been als die grote paraplubakken afgaan.
Ik heb tijdens het meelopen nu kunnen zien waar wat voor een stok dat is,dit was een vraag van Elmar wat dat nu voor een dingen zijn....het is een stok met daaraan een ijzeren bal die ze in een kampvuur leggen todat ze roodgloeiend zijn en mocht het uitgaan dan drukken ze die op het buskruit.
Toen weer als gek richting zee om de dagshow te zien, we liepen richting het schietveld en daar kwam Carlo Ferreccio
al aan, iedereen moest achteruit en achter de hekken gaan staan. maar Niels, mijn vrouw, en ik , wij waren zijn speciale gasten from Olanda zei hij tegen de Polizia Local en wij mochten mee richting schietveld om daar te kijken whoehoeee.
We werden op 40 meter van de buizen gezet naast iemand van de gemeente die de eerste saluut mocht afsteken,voor de rest zat iedereen 300 meter en nog verder achter ons kickkuuuh.
De show was gewoon zoals Adelfia en Rotello hard en mooi,maar nog mooier omdat je er zo dicht bij zit en de bommen prachtig ziet weggaan. heerlijk wat een mooie ervaring weer.
Daarna is er rust in het stadje tot vanavond half 9 tijd om het zwembad in te duiken want het is gewoon weer 30 graden

De avond begint met de processie,die door het hele stadje gaat langs elke wijk,en elke wijk heeft ook zijn mascolie net als Fallas,ook iedereen heeft een t shirt van zijn wijk aan met de kreten over mascolies erop.
Om 20.27 komt de processie achter ons langs en als het laatste persoon van de tocht gepasseerd is gaat het los, nu staan we wel vooraan en het vuur vliegt ons om de oren kolere wat gaan die kleine dingen al hard als je er dichterbij staat en ze hebben er nu ook busjes tussen staan die fluiten, even gaat de mascolie van ons af om daarna weer terug te komen en wij staan bij de finale, hoe dichter ze bij de finale komen hoe meer grote buizen erbij staan, oehhh nu gaat het echt pijn doen aan de oren, italianen rennen van de muur af maar Niels en ik blijven staan, echte liefhebbers of gewoon dom ik weet het niet maar ik wil het nu ook voelen hoe die finale losgaat en die gaat los ,ik zit nu echt in twijfel vingers in de oren of niet....nee dus, de finale naderd zijn einde en mijn oren doen nu echt serieus pijn ...en dan is het af denk je, dan komt het ergste de drie paraplubakken zoals wij ze noemde, knal 1 gaat nog, knal 2 doet echt zeer ,en bij knal 3 draai ik toch maar iets mijn hoofd af want dat is de grootste, ik voel werkelijk alles schudden en wat een ongeloofelijke druk komt van die grote jongens af.
En dan gejuich,maar ik hoor even helemaal niks meer ...........kickuuuhhhh.
Dit gaat zo door tot 22.15 en dan ben je 5 grote mascolies verder.

Daarna richting strandpaviljoen om de avondshows van Gerardo scudo,Filli scuddo en Lieto te kijken op net zoals gister VIP plekken wat een luxe.
De twee eerste shows zijn werkelijk super maar afsluiter Lieto begint met erg veel chinees en dat wordt niet echt gewaardeerd door de Pyrovacando mensen, en Niels zei het ook gelijk dat het minder was, je hoort en ziet het ook,gellukkig schakelt Lieto halverwege de show over op italiaans spul en sluit hij af met een geweldig finale.
daarna snel weer richting de bedding voor de laatste grote mascolie waar we weer met onze neus boven de finale staan die nog groter is kwa aantal buizen....ook hier weer wegrennende italianen en twee gekke hollanders die blijven staan.....ha,ha.

Kort samengevat, Ik kan iedereen aanraden Recco te bezoeken,het is er gezellig en de mensen zijn erg aardig.
Je bent waarschijnlijk de enigste toerist,want wij hebben er geen 1 tijdens de mascolies gezien
Het Vuuwerk is prachtig dus zeker de moeite waard om een keer mee te pakken,in alles wat er te zien is in Vuurwerkshowsland.

Ik weet 1 ding zeker Recco ga ik vaker bezoeken.

Niels bedankt voor de gezellige dagen...............njeeeeeeaaaaahhhhhhhhh.

CARLO CRAZIE PER TUTTI I FUOCHI D,ARTIFICHIO SONO DAVVERO SUPER MASCOLIES.
ANDIAMO INSIEME PER VEDERE ADELFIA....ROB,LINDA,NIELS!

Fotos worden nog toegevoegd.

Laatst bewerkt:

Moontan

Moderator
Medewerker
Bedankt voor de foto,s en het verslag. Dank dat jullie deze met ons willen delen.
Heb veel plezier met zijn allen daar.!!

elmo

FPM Moderator
Rob bedankt voor het starten van dit topic en het plaatsen van de foto's
Veel plezier daar bij het knalgeweld en ik hou dit topic in de gaten voor het verdere verslag en foto's.

Drillz

Registered User
1PYRO8, die Zwitser die altijd die strakke films maakt is ook aanwezig, die kan avondshows stukken beter filmen dan ik, zal kijken of ik de mascoli's kan filmen met de hand :)

scania

Registered User
FF kleine update de avondshows van gisteravond waren erg groots en supermooi.
Naar ieders mening schoot Di mateo de mooiste en daarna Brucsella en De la Rosa.

Ik ben vanacht om 3.00 met Niels naar de Saluto alla Vergine Maria wezen kijken dat zijn kleine mascolies die ze op 7 plekken tegelijk schieten om 3.30.
Dit was dus mijn eerste keer dat we de buizen van dichtbij konden zien,we zijn tussen de twee grootste gaan staan in de bedding,de kleinen komen overeen met een mascleta als ze 1 voor 1 gaan, maar de grote buizen dat gaat helemaal nergens meer over,wat een enorm doffe dreunen alles trilt en schud.

Zo nu snel de stad in om de grote mascolie en de dagshow van Carlo Ferreccio te zien.

PS Toon het uploaden gaat hier zo enorm langzaam dat ik de rest er morgenavond of zaterdag als ik thuis ben aan toevoeg.

Tony

Administrator
Medewerker
FF kleine update de avondshows van gisteravond waren erg groots en supermooi.
Naar ieders mening schoot Di mateo de mooiste en daarna Brucsella en De la Rosa.

Ik ben vanacht om 3.00 met Niels naar de Saluto alla Vergine Maria wezen kijken dat zijn kleine mascolies die ze op 7 plekken tegelijk schieten om 3.30.
Dit was dus mijn eerste keer dat we de buizen van dichtbij konden zien,we zijn tussen de twee grootste gaan staan in de bedding,de kleinen komen overeen met een mascleta als ze 1 voor 1 gaan, maar de grote buizen dat gaat helemaal nergens meer over,wat een enorm doffe dreunen alles trilt en schud.

Zo nu snel de stad in om de grote mascolie en de dagshow van Carlo Ferreccio te zien.

PS Toon het uploaden gaat hier zo enorm langzaam dat ik de rest er morgenavond of zaterdag als ik thuis ben aan toevoeg.

Komt goed man. We vinden het al hartstikke tof dat jullie laten weten hoe of wat.
Veel plezier nog vandaag.

Tony

Administrator
Medewerker
Ja ja dat is geen kattenpis!
Die gasten zullen het verrekt goed naar hun zin te hebben.
Ik weet al waar ik volgend jaar naar toe gaat.

elmo

FPM Moderator
WTF heb net via een telefoonverbinding live een mascolie meegemaakt,tjesus wat een klappen komen daar vanaf.
Tijdens de finale ging de telefoon van Rob op tilt en er was alleen nog maar een grote ruis te horen,en daarna nog een paar knallen van formaat.
Rob bedankt voor het telefoontje was echt te gek.

Bovenaan