Raad Oldenzaal voelt niets voor kostbare maatregelen tegen vuurwerkoverlast

Moontan

Moderator
Medewerker
Raad Oldenzaal voelt niets voor kostbare maatregelen tegen vuurwerkoverlast

OLDENZAAL - De overlast van vuurwerk in Oldenzaal afgestoken tijdens de jaarwisseling is zo gering, dat de gemeenteraad weinig voelt voor kostbare maatregelen om de schade en het aantal incidenten terug te dringen. De politieke voorkeur gaat vooralsnog uit naar meer preventieve inzet en extra voorlichting op scholen.
Omdat de vuurwerkoverlast in steeds meer steden op de politieke agenda staat, had het college van B en W voor de raad een aantal opties op een rij gezet. Die scenario's werden maandagavond gepresenteerd in het politiek forum. Naast het aanwijzen van vuurwerkvrije zones kan bijvoorbeeld gekozen worden voor een centrale vuurwerkshow. Een vuurwerkdetectiesysteem is ook een mogelijkheid. Dit kostbare systeem (bijna tien mille voor 2 km2) registreert luide knallen, waarbij er de handhavers binnen tien seconden een melding krijgen op een speciale app.

Noaberschap
Vanwege de hoge kosten is er bij de raad geen enkel enthousiasme voor het detectiesysteem. Jan Lempsink (WG) stelt dat de kosten van deze oplossing waarschijnlijk groter zijn dan de opbrengsten. De PvdA juicht het noaberschap tijdens de jaarwisseling toe; nu al steken in veel straten of buurten de bewoners gezamenlijk vuurwerk af. Burgemeester Theo Schouten wil voor de komende jaarwisseling aan de slag met de suggesties zoals die zijn gedaan door het CDA (meer preventieve maatregelen) en GroenLinks (extra voorlichting op de scholen).

http://www.tubantia.nl/regio/oldenz...-maatregelen-tegen-vuurwerkoverlast-1.6960363

ifeelfine

Registered User
Naoberschap mijn Twentse vrinden zijn daar heel trots op zeg maar participatiesamenleving zoals Den Haag dat voorstaat

Wel opvallend dat buiten de randstad vuurwerk helemaal geen probleem lijkt zou het dan toch gewoon teveel mensen (60% inwoners op 40 oppervlakte) bij elkaar op een mierenhoop zijn dat de tolerantie aantast

GMP82

Zilveren Member
Kan iemand me even opvangen?

Groen Links die pleit voor meer voorlichting op scholen?!

joszie

Zilveren Member
Naoberschap mijn Twentse vrinden zijn daar heel trots op zeg maar participatiesamenleving zoals Den Haag dat voorstaat

Wel opvallend dat buiten de randstad vuurwerk helemaal geen probleem lijkt zou het dan toch gewoon teveel mensen (60% inwoners op 40 oppervlakte) bij elkaar op een mierenhoop zijn dat de tolerantie aantast

Natuurlijk. En dat is niet alleen met vuurwerk zo. Veel problemen die spelen in de randstad en gepresenteerd worden alsof ze in heel Nederland een groot probleem zijn, zijn nauwelijks tot niet waar te nemen buiten de randstand.

adgertic

Registered User
Ik lees het alweer mensen. Tijd om die verderfelijke randstad te verlaten en met mijn gezin gewoon ergens anders aan onze toekomst te gaan bouwen.
Nou.... ik teken er voor moet ik zeggen.

Schuim

Moderator
Medewerker
Kerl! Ie vertaod toch wal een bietjen ploat ofnie da?
Die lange O ut den Cola haj dr zo bie in zitten.

Daj nie snap wat een Huilbezm of een Leere is snap ik, da kost mie nog wal is wat moeite.
Moar daj de henden ut de tasse moet hoalen om het Noaberschap te laten werken, liek me toch wal logisch :XD:

Achterhoek en Twente, de mooiste regio's van het land!!
En ja, na 30 jaar spreek ik het ook nog enkel verbasterd :meaw:

Bovenaan