Professionele vuurwerkbom in trek

GMP82

Zilveren Member
Dé vuurwerkbom.

Ik weet niet hoor, maar zo noemen ze alles dat een lontje heeft en uit België komt.

Gezien het verhaal gaat het hier om shells. En freak of niet, maar ik déél de bezorgdheid van de toename van de hoeveelheid shells in het illegale circuit (en het gemak waarmee mensen van ALLE leeftijden er aan lijken te kunnen komen).

bridge

Bronzen Member
Ook ik ben absoluut tegen het gebruik van shells door partikulieren, freak of niet. Ik brand er mijn handen niet aan.

Sweet Laker

Registered User
Inderdaad heb ze al een paar keer af zien gaan in regio Den Haag (woon hoog en droog in mijn ijzeren paleisje in de buurt voor Den Haag)

hutter

Registered User
heb vroeger ook dingen gedaan met illegaal-vuurwerk, waarvan ik het nu niet meer zou doen.
Het vuurwerk wat nu in nederland te koop is mijn inziens zwaar genoeg (en de moeite en het risico niet meer waard om illegaal vuurwerk aan te schaffen)
Dus wat mij betreft mogen ze het nu goed aanpakken dat illegale spul.
Er zal maar zo'n mortier omvallen en een paar mensen verwonden ik moet er niet aandenken.

jeannotvanberlo

Registered User
Het zijn hier zowieso maar smalle straatjes, ik heb zelf totaal geen ervaring met shells - maar ik weet wel wat ze kunnen aanrichten als het fout gaat (en zonder ervaring kan dat al snel gebeuren). Die handel mogen ze wel aanpakken, er zijn genoeg mensen die spul kopen (o.a prof blokken / shells) en niet weten wat het is. De knallers vind ik zelf toch nog wel top (komt door mijn leeftijd) maar voor mij ligt de grens toch zo ong. bij een supervlinder.

Vind het ook maar belachelijk dat handelaren het gewoon verkopen, als ze hun geld maar krijgen.

Nouja, mag maar hopen dat als ik om 3 uur 's nachts Teletext open, dat er geen bericht staat dat iemand onthoofd is door een "vuurwerkbom" (shell) zoals vorig jaar of ander letsel.

Uiteindelijk ligt de verantwoording toch bij jezelf, het heet niet voor niets "Professioneel vuurwerk".

Laatst bewerkt:

dathijske

Registered User
tjah ze zullen wel de "uitjes" bedoelen denk ik. Ik ben het eens dat het verschrikkelijk is om na 2 uur op teletekst te lezen dat er zoveel gewonden vallen en voornamelijk met het zware vuurwerk, echter denk ik dat de overheid er ook voor een groot deel debet aan is. Nergens in de wereld vallen zoveel gewonden met vuurwerk als in ons " alle vuurwerk is levensgevaarlijk landje" & "idioote regels en dubieuze opslag en verkoop theorieen landje !! Als dingen verboden zijn gaan mensen het toch juist doen dus ik pleit voor legaliseren van alle soorten vuurwerk behalve de shells. Daardoor zal de productie, opslag en vervoer van de producten veel veiliger zijn. ( wees eens eerlijk.. waar liggen jullie doosjes en knappertjes ? veelal op zolders, schuurtjes & "hoe krijg je vuurwerk snel slof plekjes". De handelaren worden overgeslagen en de producten zijn te controleren voor de verkoop begint. dit resulteerd in het volgende : Mensen gaan niet meer naar belgie en of polen met auto's volgeladen met spullen. De prijzen zullen aanzienlijk dalen en het stunten en knutselen met vuurwerk zal stukken minderen. Kortom stop met die belachelijke 500grams regel en idiote prijzen en de heksenjacht door duizenden agenten ( die hebben wel wat beters te doen dacht ik zo ) en verkoop gewoon de producten die ze overal te wereld aanbieden !! zucht ik ben klaar :bigsmile:

Tony

Administrator
Medewerker
Dit versta ik onder een bom:

BOM

PS: dit is het eerste plaatje dat ik tegenkom op google als ik naar het woord bom zoek.

Een shell = Engels
MortierBOM = Nederlands

Het zijn ook gewoon BOMMEN daar word echt niks verkeerds over gezegd. En vooral de Napolitiaanse bom die ook wel uitjes worden genoemd zijn gewoon BOMMEN. Het kan meer schade aanrichten dan dat jullie beseffen.

skupje

Registered User
Het zijn hier zowieso maar smalle straatjes, ik heb zelf totaal geen ervaring met shells - maar ik weet wel wat ze kunnen aanrichten als het fout gaat (en zonder ervaring kan dat al snel gebeuren). Die handel mogen ze wel aanpakken, er zijn genoeg mensen die spul kopen (o.a prof blokken / shells) en niet weten wat het is. De knallers vind ik zelf toch nog wel top (komt door mijn leeftijd) maar voor mij ligt de grens toch zo ong. bij een supervlinder.

Vind het ook maar belachelijk dat handelaren het gewoon verkopen, als ze hun geld maar krijgen.

Nou ja, mag maar hopen dat als ik om 3 uur 's nachts Teletext open, dat er geen bericht staat dat iemand onthoofd is door een "vuurwerkbom" (shell) zoals vorig jaar of ander letsel.

Uiteindelijk ligt de verantwoording toch bij jezelf, het heet niet voor niets "Professioneel vuurwerk".

Ik vind dat je wel erg eenzijdig denkt:
Knaller vind je nog wel top en niet te zwaar blijkbaar(supervlinders),sorry hoor maar ik denk dat de meeste ongelukken gebeuren met knallers.
Het zijn ook vaak de meest onervaren personen die met dit soort knallers loopt te stunten,op de grond leggen natuurlijk niet!Lekker in de hand aansteken en weg gooien,shit lontje gaat wel erg snel (paniek)weg gooien dat ding,maakt niet uit waarheen.Met alle mogelijke gevlogen van dien!
En ik kan je wel vertellen als er een supervlinder vlak bij of tegen je hoofd ontploft,de kans dat je het niet overleeft ook erg groot is.
En dan ook nog dat het vuurwerk in het algemeen een slechte naam krijgt door de vernielingen die vaak met dit vuurwerk worden aan gericht.
Dus zou zeggen als je vind dat de verkoop van shells harder moet worden aan gepakt,kijk dan ook eens in je eigen straatje,voordat je wat zegt.

Grtz skupje

Laatst bewerkt:

Denendo

Registered User
sorry hoor maar ik denk dat de meeste ongelukken gebeuren met knallers.

Klopt, maar deze ongevallen zijn vaak niet dodelijk..
Informatie wordt er niet gegeven als je shells via een handelaar koopt, en tja...........dat het lontje wel erg snel ontbrand, daar komen de "nabestaande" van het "slachtoffer" helaas achter als de persoon in kwestie de voorpagina van de krant haalt op 1 januari.......

Denendo

Laatst bewerkt:

Mar3sjak

Registered User
Onwetendheid was oorzaak van het shell-slachtoffer.

Dus kan je je afvragen of je naast het simpel verbieden van buitenlandse shells er ook niet een korte uitleg kan worden gegeven waarom dit soort shells zijn verboden in Nederland.

Want als je als argeloze koper denkt dat het hier alleen maar om een stukje zwaarder maar mooier vuurwerk gaat... terwijl het om vuurwerk kan gaan met een 'speciale' lont bedoelt om te gebruiken met schietkastjes.

Dan is dit toch eigenlijk dé informatie die in een voorlichtingscampagne moet?

Sweet Laker

Registered User
De vuurwerkcampagne wordt gehouden voor het vuurwerk dat hier legaal te krijgen is. Het is niet de verantwoordelijkheid van de overheid om iemand te waarschuwen die toch zo eigenwijs is om illegaal vuurwerk te kopen en denkt dat hij het beter weet.

De overheid heeft bepaalde regels opgesteld om vuurwerk zo veilig mogelijk te maken en heeft daar ook z'n voorlichtingscampagne op gericht. Wil iemand dan toch zwaarder vuurwerk afsteken dan valt het ook onder zijn eigen verantwoordelijkheid om dit op een veilige manier te ontsteken.

En kan je die informatie niet vinden of is iemand te lui om dit op te zoeken dan moet hij OF dat vuurwerk niet kopen OF de (dodelijke) gevolgen voor lief nemen.

maaar niet achteraf komen huilen dat z'n handje eraf ligt omdat hij te eigenwijs is om zich aan bepaalde veiligheidseisen te houden.

Just my 2 cents.

Bovenaan