Presentatie Halt 1 november

RNBakker

Registered User
Zoals een aantal van jullie weten zet ik mij in om het imago te verbeteren van vuurwerk en de vuurwerkbranche.

A.s. maandag 1 november geef ik een presentatie aan de mensen van Bureau Halt tijdens een meeting met de Halt medewerkers die de komende weken voorlichting gaan geven in het land. De Halt medewerkers gaan uitdragen dat er voorzichtig omgegaan moet worden met vuurwerk en dat er niet “gekloot” mag worden met vuurwerk.

Ik hoop dat door mijn presentatie de medewerkers van Halt niet alleen de negatieve aspecten van vuurwerk belichten, maar juist ook de leuke kanten van vuurwerk.

De presentatie is in grote lijnen klaar, maar hoop van jullie kant wat extra hulp te krijgen, want met z’n alleen weten we veel meer dan ik alleen.

Wat willen jullie dat ik vertel aan de ambtenaren van bureau Halt?

RNBakker

Registered User
Gisteren ben ik bij bureau Halt geweest om de presentatie te geven over vuurwerk en veiligheid. De presentatie was op verzoek van bureau halt voor alle voorlichtingsmedewerkers die instructie op scholen gaan geven over vuurwerk. Ben een klein uur aan het woord geweest en heb tussendoor vele vragen van de Halt medewerkers kunnen beantwoorden.

Zelf heb ik het gevoel dat vuurwerk sinds de ramp in Enschede geen goed meer kan doen bij een gedeelte van de Nederlanders. De ongelukken die jaarlijks gebeuren en het slopen met vuurwerk bevestigen dit negatieve beeld.

Gisteren heb ik gesproken over hoe de jeugd op een veilig manier met vuurwerk kan omgaan (aansteeklont, geen capuchon etc…), maar ook hebben we gesproken over hoe naar mijn mening het letsel bij de jeugd ontstaat. Dat het letsel niet ontstaat door normaal gebruik van vuurwerk, maar door het misbruik. De meeste Halt medewerkers waren zich niet bewust van het feit dat er vuurwerkgevechten worden gehouden met Romeinse kaarsen en single shots. Een groot gedeelte van de Halt medewerkers wist niet wat single shots mortiertjes zijn. Voor ons zijn de vuurwerk producten en hun (mis)bruik bekend, maar bij de niet vuurwerkliefhebbers is de kennis heel wat minder.

Dit is maar één voorbeeld van wat gisteren allemaal besproken is. Voor mij een bevestiging dat dit soort contacten tussen de vuurwerkwereld en voorlichters en beleidsmakers noodzakelijk is. Een betere voorlichting geeft minder ongelukken en schade en daardoor komt vuurwerk minder negatief in het nieuws.

Beekje

Registered User
Rob met alle respect voor waar je nu mee bezig bent, het is een kwestie van volhouden en hoop dat je de smaak te pakken hebt. Het grootste probleem is wat jij zelf al aangeeft en daar komt bij dat er elke jaar weer nieuwe mensen bij Halt aanschuiven. En die worden in veel gevallen niet opgefrist of bekend gemaakt met de stand van zaken. Dit is niet anders als bij Vrom, gemeente, provincie en dienst milieu etc. En dat is zo jammer want voor Enschede is het niet anders geweest alleen heeft natuurlijk heel nederland kunnen zien wat het met zich meebrengt als er verkeerd met vuurwerk wordt om gegaan. Vuurwerk zal voor altijd een traditie blijven daar zorgen genoeg mensen voor maar de negativiteit zal nooit veranderen en zal altijd aanwezig zijn. In nederland maar ook in heel de wereld. Soms weten ze zelfs niet eens hoe gevaarlijk een sterretje is..............

Laatst bewerkt:

Poziloc

FPM Hangouderen
Ik ben eigenlijk toch wel een beetje verbaast, dat deze personen totaal niet weten, wat bepaalde producten zijn en wat er onder andere mee gebeurd!
Ikzelf had het idee dat deze personen wel een beetje op de hoogte waren met wat er allemaal gebeurd met vuurwerk.
Het lijkt erop dat deze personen hun huiswerk niet echt gedaan hebben.
Daarom is het, waar je nu mee bezig bent ZEER BELANGRIJK!
Echt top dat je dit nu doet Rob!

KoenL

Registered User
Sluit me volledig bij de bovenstaande posts aan. Top dat jij je hiervoor inzet Rob.

Een vraagje over Halt, hoe is het binnen Halt georganiseerd? Heeft elke regio een team of elke gemeente? En zijn er binnen Halt nog bepaalde afdelingen? Of zijn de mensen die voor de klas een presentatie doen daarnaast ook nog degene waar de kinderen uiteindelijk terecht komen als zij een Halt-straf gekregen hebben?

Ik heb er vertrouwen in dat dit in goede handen is. Veel succes met wat komen gaat!

RNBakker

Registered User
Sluit me volledig bij de bovenstaande posts aan. Top dat jij je hiervoor inzet Rob.

Een vraagje over Halt, hoe is het binnen Halt georganiseerd? Heeft elke regio een team of elke gemeente? En zijn er binnen Halt nog bepaalde afdelingen? Of zijn de mensen die voor de klas een presentatie doen daarnaast ook nog degene waar de kinderen uiteindelijk terecht komen als zij een Halt-straf gekregen hebben?

Ik heb er vertrouwen in dat dit in goede handen is. Veel succes met wat komen gaat!

Er is een Landelijke Halt organisatie die de 18 regionale Halt bureaus aanstuurt. Deze regionale Halt bureaus zijn verantwoordelijk voor de Halt afdoeningen en de voorlichting.

Uitgebreide informatie is te vinden op www.halt.nl

Bovenaan