Première voorlichtingsfilm vuurwerk

Moontan

Moderator
Medewerker
Première voorlichtingsfilm vuurwerk

Leerlingen van de CBS Eben Haëzer hebben in Leeuwarden de première bijgewoond van een voorlichtingsfilm over vuurwerk. De film met de titel ‘De nationale vuurwerkshow’ wordt gebruikt bij voorlichting over vuurwerk op scholen en wijst jongeren op de gevolgen van onveilig gebruik van vuurwerk.

De nationale vuurwerkshow
Derdejaarsstudenten van de ROC Friese Poort hebben in opdracht van politie Fryslân, GGD Fryslân en Bureau Halt Noord-Nederland deze voorlichtingsfilm gemaakt. De film vertelt in 13 minuten over de risico’s van vuurwerk en laat jongeren zien dat vuurwerk leuk kan zijn, maar ook gevaarlijk als je niet oplet.

Burgemeester Ferd Crone: "Het filmpje is indrukwekkend en laat zien hoe belangrijk het is dat iedereen, jong en oud, voorzichtig moet zijn met vuurwerk. Ieder slachtoffer is er een te veel. Ik ben blij met deze gezamenlijke aanpak van Halt, GGD, politie, openbaar ministerie en alle Friese gemeenten. Met elkaar moeten we er voor zorgen dat Oud en Nieuw het mooiste feest van het hele jaar is en blijft."

Snelrecht
De hoofdofficier van justitie maakte op de première bekend dat de snelrechtzitting met zaken die tijdens de jaarwisseling hebben gespeeld op 6 januari plaatsvindt. Nieuw dit jaar is, dat het OM lik op stuk toepast. Dat betekent dat een overtreder direct een boete uitgereikt krijgt als hij nog in het politiebureau zit. Ook eist het OM hogere straffen bij het aantreffen van zwaar illegaal vuurwerk, zoals zelfgemaakte vuurwerkbommen. Zaken die nog een langere onderzoeksperiode hebben maar wel tijdens Oud en Nieuw hebben plaatsgevonden komen eind maart in een themazitting aan de orde.

http://www.hetccv.nl/nieuws/2011/11/premiere-friese-voorlichtingsfilm-vuurwerk.html

GMP82

Zilveren Member
Ontzettend goed initiatief, misschien ietwat over the top, maar dat spreekt jeugd misschien juist aan.

Alleen zo ontzettend jammer dat de verzwaarde fles weer als tip gegeven wordt...

DioR

Registered User
Leuk dat Friesland zichzelf ziet als nationaal. Ik wist wel dat het een apart land was. Leuk dat ze nu ook een nationale vuurwerkshow hebben... hehe.

Maar die sijbrand met z'n carbid bus... Las begin dit jaar dacht ik een nieuwsbericht over deze gebeurtenis Ik kan er nog steeds met mn hoofd niet bij hoe je in hemelsnaam op het idee komt om een carbidbus op zn kop aan te steken met een grondbloem... Volgens mij ontbreekt er dan ernstig wat in je denkvermogen. Maar goed, hij heeft mazzel dat hij het kan navertellen.

De gehele film vind ik persoonlijk was overdreven geacteerd. Maar zoals GiveMePow(d)er zegt, het spreekt misschien de jeugd wel aan.

Bovenaan